Sangean BTS-101 (BluTab) Review

-zeehond 12 oktober 2015, laatste update op 14 oktober 2015, 1.123 views

Sangean BTS-101 (BluTab)

Mooi degelijk speakertje. Goed geluid en goeie verbinding en genoeg functies. De microfoon is wel wat minder.

Pluspunten

• Stevig speakertje
  • Goede verbinding
  • Mooi geluid
  • te gebruiken als handsfree speakerphone
  • Kabeltjes meegeleverd

Minpunten

• Maar een verpakking voor verschillende kleuren speakers
  • Er moet vrij hard worden gepraat richting de microfoon

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

Inhoudsopgave
1 introductie
Hier geef ik een kleine introductie vooraf.
2 Wat zit er in de doos?
Om te beginnen bespreek ik wat er allemaal in de doos zit, en de verpakking zelf.
3 Functies van de speaker
In dit gedeelte komen de fucties van de speaker aanbod.
4 De speaker
Bij dit stuk zal ik de speaker zelf (knoppen poorten en specificaties) bespreken.
5 De speaker in werking
Hier deel ik mijn ervaringen met de speaker in gebruik met jullie.
6 De samenvating
Als laatste geef ik een kleine samenvatting en mijn eindoordeel.

Zoals jullie welicht al gelezen hebben gaat deze review over de Sangean BTS-101 BluTab speaker. De BTS-101 BluTab is een draagbare speaker die dus gemakkelijk met je mee kan rondzeulen. Persoonlijk heb ik het geluid bij telefoons/ gameconsoles/ tablets altijd liever via een apart speaker dan gebruik te maken van de ingebouwde speaker(ers). Hiervoor was ik toe aan een nieuw speakertje Uiteindelijk ben ik hiervoor bij de speaker uit deze review uitgekomen.

In deze review zal ik de functies bespreken, en mijn ervaringen beschrijven over het gebruik van de speaker. Maar goed zoals vaker bij mijn reviews begin ik eerst met wat er in de doos aanwezig is.

Bij de Doos viel mij wel het volgende op, namelijk op alle verpakkingen staat de rode speaker afgebeeld, en op de zijkant staat op een stickertje welk kleur speaker er daadwerkelijk in zit. Persoonlijk had ik liever gezien dat de kleur speaker op de verpakking van de doos ook overeenkomt met de speaker die in de doos zit.

hier heb ik het doosje geopend en werd de inhoud zichtbaar.

Kort samengevat kwam ik in het doosje tegen (verderop ga ik er verder op in):
  • 1x BTS-101 BluTab speaker white-yellow
  • 1x Aux-in signal kabel
  • 1x USB A naar Micro B kabel
  • 1x de handleiding
  • verpakkingsmateriaal.
De speaker zat goed verpakt, en het doosje was niet belachelijk groot ten opzichte van de speaker.

De speaker
Op de onderstaande foto is de speaker te zien in zijn verpakkingsmateriaal. De speaker zelf komt verder in deze review uitgebreid aanbod en ga ik momenteel dus nog niet verder op in.

Aux-in signal kabel
Bij de speaker is 1 Aux-in signal kabel meegeleverd Wel handig dat de speaker deze methoden van aansluiten ook ondersteund en dat de kabel hiervoor is meegeleverd. Zo kan ik de speaker tenminste ook in combinatie met mijn Nintendo 3DS gebruiken die geen Blutooth ondersteund.

Het kabeltje is ongeveer 60 centimeter lang.

USB A naar Micro B kabel
Verder is er dus ook 1 USB A naar Micro B kabel meegeleverd. Het kabeltje is nodig om de speaker op te laden. Dit kabeltje is ongeveer 90 centimeter lang.

de handleiding
Verder wordt er ook een handleiding meegeleverd. De handleiding die bij mijn speakertje is meegeleverd is in het Engels, Frans, Spaans, Nederlands en Duits. Het Nederlandse gedeelte van de handleiding bedraagt zo’n 12 bladzijdes. De totale handleiding bedraagt 60 bladzijdes.

Verpakkingsmateriaal
Als laatste zat ook wat verpakkingsmateriaal bestaande uit een doosje, water karton en plastic.

De speaker bevat verschillende functies. Uiteraard kan er dus muziek worden afgespeeld ;), maar ook een paar andere functionaliteiten. In dit gedeelte van de review komen deze aan bod

Bluetooth.
Zoals ik al eerder aangaf ondersteund de speaker Bluetooth. Wanneer de Aux-in signal kabel wordt los gekoppeld, wordt Bluetooth automatisch ingeschakeld. En andersom als het kabeltje weer terug wordt ingeplugd schakelt Bluetooth uit.
Wanneer verbinding wordt gemaakt moet in sommige gevallen (als Bluetooth 2.1 of ouder wordt gebruikt) wel een wachtwoord worden ingevoerd.

De speaker kan tot 8 apparaten onthouden waarmee hij eerder is gekoppeld. Echter maakt de speaker alleen met het apparaat automatisch verbinding maakt waarmee hij het laatst gekoppeld was.

NFC
De speaker ondersteund ook NFC. Op de achterkant van de speaker zit een logo waar het apparaat tegen moet worden aangehouden om verbinding te maken. Helaas heb ik echter geen geschikt apparaat om de NFC functionaliteit te kunnen testen.

speakerphone
Ook een andere handige functie is dat BluTab als handsfree speakerPhone kan worden gebruikt. Ik ondekte deze functie in de handleiding. Als de speaker via bluetooth is aangesloten en je gebeld wordt dan is het mogelijk om handsfree te telefoneren. Wel moet er eerst even op het knopje met het hoorntje gedrukt worden op de speaker.

Persoonlijk vind ik het wel handig dat deze functionaliteit er in zit. Echter viel het mij wel op dat er vrij hard moet worden gepraat en ook goed recht richting de speaker wil de persoon met wie gebeld wordt je kunnen verstaan.

Na de functies is het tijd om de speaker zelf een te bespreken.

De speaker is voornamelijk van plastic gemaakt. Rondom de speaker (Het gekleurde gedeelte) is lijkt een soort zacht kunststof te zijn.

Aan de onderkant van de speaker zit een aan en uit schuifje, de ingang voor de Aux-in signal kabel, en de Micro usb poort.

Op een hoekpunt van de speaker zit de mogelijkheid om een bandje vast te maken aan de speaker.

Op de bovenkant van de speaker zitten 4 knoppen. Een voor de Bluetooth en waarmee ook oproepen kunnen worden aangenomen, 2 volume knoppen (harder en zachter) en een aan en uit knopje. Om de speaker in te schakelen moet dus het power schuifje goed staan en op de button aan de bovenkant worden gedrukt.
Verder staat in grijze letters op de bovenkant van de speaker Sangean geschreven.

Ook is het mischien interesant om wat meer over de specificaties van de speaker te weten. is een lijstje met specificaties van de speaker. Wel, hieronder staat een tabel met specificaties.

Versterker
Ingebouwde batterij
BatterijOplaadbare lithium-ion batterij 3,7V 2200mAH
Luidspreker
Stereo-luidspreker28mm 4 ohm 3W volledig bereik

Verder zitten er ook drie lampjes op het apparaatje waaraan te zien is hoeveel de batterij nog is opgeladen. Wanneer bluetooth is ingeschakeld brand er ook nog een blauw lampje.

Uiteraard heb ik ook de speaker in werking getest. In dit gedeelte beschrijf ik mijn ervaringen tot nu toe.

Om te beginnen de geluidskwaltiet. Dit is eigenlijk wel een lastig puntje want dit is eigenlijk puur mijn mening.

Persoonlijk vind ik het geluid wat de speaker produceert gewoon goed klinken. Ook als de speaker harder wordt gezet vind ik het geluid goed klinken.
Verder heb ik ook getest hoe het met de verbinding is.

De speaker zou zo'n 10 meter bereik hebben. Dit moest natuurlijk even getest worden, dus heb ik de speaker verbonden met een apparaat via Bluetooth, en muziek laten spelen. Vervolgens ben ik een stuk verder gaan staan zo'n 9 meter en daar was het bereik nog goed. Daarna heb ik ook nog uitgetest hoe goed het signaal door muren en platfonds heen gaat, en ben ik met de speaker van de naar de eerste etage gelopen. Daar was het bereik ook nog gewoon goed.

Daarna ben ik met de speaker naar de tweede etage gelopen. Hier begon de speaker het toch moeilijk te krijgen en viel het geluid soms even weg.

Het bereik vind ik dus al met al goed. Ik kan een stuk met de speaker lopen zonder dat de verbinding wegvalt maar er moeten niet teveel muren en platfonds tussen komen. Maar ik was toch niet van plan om hele wandeltochten met de speaker door het huis te gaan maken dus dat scheelt weer ;)

Ook heb ik dus de handsfree speakerphone functionaliteit getest, echter zoals ik al eerder aangaf moet er wel vrij hard worden gepraat richting de speaker wil de persoon met wie je belt je ook kunnen verstaan.

Verder ligt de speaker redelijk in de hand, hij is wel een beetje breed maar het het materiaal dat aan de zijkant van de speaker is gebruikt, is wel fijn bij het vasthouden van de speaker.

Samengevat vind ik dit een prima speaker. De speaker bevat naar mijn idee voldoende functies/ mogelijkheden. Wel is de verpakking een beetje verwarrend en is de microfoon wat minder al is de handsfree speakerphone functie wel handig. Ook handig is dat de speaker een Nederlandstalige handleiding bevat. Verder is het geluid naar mijn mening goed en aangenaam om naar te luisteren.

wijzigingen
(update 1 op 12-10-2015) kleine verbeteringen op sommige punten in de zinsopbouw.
(update 2 op 12-10-2015) Verbeteringen in zinsopbouw en woordkeuze in het stuk waar ik de verbinding van de speaker test.
(update 3 op 12-10-2015) Verbeteringen in de introductie.
(update 4 op 13-10-2015) Verbeteringen in zinsopbouw en spelling.
(update 5 op 14-10-2015) Correctie spellingsfouten

Heb jij ook een Sangean BTS-101 (BluTab)?

Bedankt voor de nette review.