Oral-B PRO 2000 CrossAction Review

FixUs 9 oktober 2015, laatste update op 17 oktober 2015, 4.357 views

Oral-B PRO 2000 CrossAction

Oral-B Pro 2000 is beste van de serie! Er zitten geen nutteloze functies op en snelheid is gewoon hetzelfde als de nieuwere versie! Zelfs het Cross Action opzetborstel is niet zo gezond. Gewone standaard opzetborstels zijn gezonder voor de tanden en gelijk een stuk goedkoper!

Pluspunten

• Oral-b is kwaliteit
  • Snelle rotatie (even snel als de nieuwere modellen)
  • Alleen de nuttige functies zijn aanwezig
  • Goede handvat: glijd niet uit de hand
  • Ronde borstels compatibel = gezondste voor de tanden
  • Spettert niet tot weinig (kies desnoods voor Elmex als tandpasta, die maakt geen zichtbare witte spetteringen op de spiegel)
  • Poetsdruk censor werkt uitstekend!
  • Geluid tijdens poetsen valt echter wel goed mee: vergelijkbaar als een normale boor bij de tandarts dat op een tand draait voor het vullen van gaatjes

Minpunten

• Harde trilling om kwadrand te wisselen (pieptoontje was leuker geweest)
  • Geen "standaard" opzetborstels meegeleverd
  • De extra 3 verschillende meegeleverde opzetborstels zijn op eigen risico te gebruiken als je al een goed gebid en gezond tandvlees hebt, je kan ze wel testen
  • Eerste keer opladen (of bij lege batterij) duurt tussen 20 a 24 uren. ++ Kan dan tot 7 dagen meegaan of je kan hem gewoon op lader laten staan zonder overladings gevaar (staat zo in de handleiding vermeld)
  • Niet voor kinderen

Voor de eerste keer in mijn leven dacht ik eens een electrische tandenborstel aan te schaffen nadat mijn gewone tandenborstel begon te verslijten. Op die manier heb ik ook kennis kunnen maken met de moderne wereld van tanden poetsen.

Opzich was mijn keuze nog niet snel gemaakt vanwege de hoeveelheid keuze van de electrische tandenborstels, ik twijfelde tussen de Philips - en de Oral-b modellen. Ik kwam erachter dat de lange borstels van electrische tandenborstels niet zo gezond zijn voor de tanden en daarom heb ik dan toch maar voor de ronde borstels gegaan van de Oral-b model omdat er amper philips modellen zijn met ronde borstels.

Uiteindelijk heb ik de Oral-B Pro 2000 gekozen en ik ben blij met mijn keuze!

Waarom Oral-B Pro 2000?
Wel, de functies van de nieuwe modellen zijn gewoon teveel van het goede. Deze functies gebruik je niet elke dag, tegenwoordig zul je alleen nog gebruik maken van maar 1 belangrijke functie en dat is de "dagelijkse reiniging" en dat is wat de Oral-B Pro 2000 ook heeft.

Een 2de functie dat de Oral-B Pro 2000 heeft is Gum Care waardoor de borstel met kleine tussen stopjes gaat draaien. Waarschijnlijk zal ik deze functie niet veel gebruiken.

Dus waarom heb je dan nog meer functies nodig?! Om je geld misschien te verspillen aan het klokje? Fout... het klokje is alleen maar goed voor mensen die zelfs heel onhandig zijn met goedkope hand tandenborstels. Daarnaast verbruikt het veel meer batterij en energie waardoor de kans hoger is dat ťťn van het assortiment stuk gaat en niet meer bruikbaar kan worden gesteld. Kortom, het is een dure grap.

Verder is Oral-B Pro 2000 ook nog waterdicht en kan onder de douche worden gebruikt.

Eerste keer opladen
In het begin toch geduldig zijn om de batterij volledig op te laden, want dit kan van 20 tot 24 uren duren. Vanaf hij volledig is opgeladen kan je deze gewoon op de oplader laten staan zonder overlading gevaar! Dat is natuurlijk een zeer groot pluspunt! In de handleiding staat dat 2x poetsen 7 dagen mee kan gaan. Heb dit niet getest en ik zal het waarschijnlijk ook nooit niet testen, omdat ik van plan ben de tandenborstel gewoon op de lader ga laten staan.

Tijdens het opladen zal het batterij icoon doen laten aan/uit flikkeren met een groen lichtje. Een volledig opgeladen batterij zal het lichtje van de batterij icoon niet meer langer doen laten branden.

De opzetborstels
Echter zijn de verschillende opzetborstels zeker niet gezond voor het dagelijks gebruik. Sommige bezitten een rubbertje die constant tegen de tand slaat . Wees daar aub voorzichtig mee! Ook de sentivitie opzetborstel voor gevoelig tandvlees is niet aan te raden als je normaal gebit en gezond tandvlees hebt. Met de sensitive kan de dagelijks poets reiniging niet voldoende genoeg zijn. De borstelharen zijn namelijk te slap en gaan daardoor snel naar buiten plooien waardoor de reiniging niet optimaal meer verloopt.

Verder is de trizone opzetborstel ook niet goed..., ronde borstels zijn nog altijd de beste voor electronisch poetsen. Dus waarom de trizone opzetborstel gebruiken? Poetsen gaat gewoon al snel genoeg met een electrische tandenborstel.

De Cross Action opzetborstel, die officieel wordt getoongesteld voor dit Oral-b pro 2000 model is ook niks bijzonders. Ze moeten immers nieuwe producten op de markt brengen om winst te maken, toch? Het is je eigen keuze, maar hou rekening dat deze borstels wel iets harder tegen de tand kunnen slaan dan de standaard opzetborstels. Raadpleeg desnoods je tandarts of deze opzetborstels wel geschikt zijn voor jouw tanden.

De beste opzetborstels zijn de gewone standaard opzetborstels van Oral-B. De beste nagemaakte opzetborstels is van het merk Dentos die stuk goedkoper zijn, maar gaat zeker niet langer mee dan de Oral-B opzetborstels. Andere nagemaakte Oral-b borstels zijn niet aan te raden. Met de standaard Oral-B opzetborstels kun je niets misdoen met een normaal gebit, het reinigd voldoende. Wil je geen risico's lopen, dan zit je met deze goed!

Poetsdruk censor
In mijn ogen toch echt onmisbaar! Ik zou constant te hard hebben gedrukt als deze censor er niet op heeft gezeten. Te hard drukken gebeurt snel zonder dat je het zelf beseft. Voor mij nooit een electrische tandenborstel zonder Poetsdruk censor! Believe me... Dit lampje zal meerdere keren oplichten tijdens elke poets beurt. Het lampje is voldoende fel, dus geen enkel knipper lichtje zul je missen. Daarnaast zal de borstel ook minder hard draaien. Het lijkt alsof dit zeer grondig door Oral-b getest geweest is.

De 2 minuten timer
De opzetborstel gaat na elke 30 seconden harder trillen zodat je weet wanneer je van kwadrant moet wisselen. Wanneer de 2 minuten poets beurt om is, gaat de borstel nůg harder trillen. Hou rekening dat het handvat NIET trilt, alleen de opzetborstel kan trillen.

Echter vind ik dat trillen niet zo fijn, ik zou liever een pieptoon gehad hebben. Wel ben ik blij dat de tandenborstel niet automatisch gaat stoppen na de 2 minuten. Sommige modellen stoppen automatisch na 2 minuten, maar daar heeft de Oral-B Pro 2000 gelukkig geen last van. Zo kan je toch nog de vergeten plekjes nog eens even grondig poetsen mocht je buiten de tijd geraken.

En poetsen maar!
Eerste keer electronisch poetsen denk je meteen dat het een ramp zou worden, het is even spannend vooralleer je eerste tand in aanmerking komt met het draaiende borstel. Het geluid lijkt alsof er een boortje van bij een tandarts in de tand draait voor het vullen van een gaatje. Van dat vervelend geluid geraak je helemaal aan gewend, maar bij kinderen onder 10 jaar is dit gewoon weg erg vervelend!

Wel raad ik aan om pas de tandenborstel in de mond aan te zetten, dit om spetteringen te voorkomen. Ben je dan toch iemand die veel spetteringen maakt, dan kies je voor Elmex als tandpasta. Die geeft geen witte vlekken in de spiegel, maar eerder een waterdruppel vlekken.

Hier een goed youtube filmpje hoe je moet poetsen:

Ik ben erg tevreden over deze Oral-B Pro 2000 electrische tandenborstel. Het kan volgens mij niet eens veel beter dan dit, zelfs de Gum Care had voor mij niet gehoeft. Een dagelijkse reiniging doe je ook eenmaal met een gewone hand tandenborstel. Ik heb wel het gevoel dat mijn gebit veel gronderig gereinigd is dan met een hand tandenborstel. Het poetsen gaat in mijn opinie ook veel sneller met een electrische tandenborstel dan met een hand tandenborstel. De poetsdruk censor maakt het natuurlijk helemaal af! Ik raad hem zeker iedereen aan die graag een elektrische tandenborstel wil aanschaffen.

Heb jij ook een Oral-B PRO 2000 CrossAction?

Goede review voor toekomstige kopers :)

Well zou ik even een find+replace doen op "gebid". Het is namelijk "gebit" ;)
Thanks voor melden!
Dank je wel! Leuk dat je voor zoiets een review schrijft!
Goede/uitgebreide review van dergelijk apparaat!
Heb hem zelf ook sinds 2 weken, fijn ding inderdaad. Vind hem alleen zelf wel luid, heb het ook nagemeten, en kwam op 80db uit.
" Ook de sentivitie opzetborstel voor gevoelig tandvlees is niet aan te raden als je normaal gebit en gezond tandvlees hebt. "
Ik denk niet dat dit klopt. Tandartsen raden eigenlijk altijd zachte tandenborstels aan (dus ook opzetborsteltjes), omdat dit veel minder agressief is voor tandvlees. Ook is de timer qua trillen misschien irritant (piep is inderdaad beter), maar het is absoluut geen overbodige functie. Het is heel belangrijk steeds elk gebied even veel aandacht te geven. Verder wel een goed, en uitgebreide review.
Sentivitie opzetborstels is niet goed omdat de borsteltjes zich naar buiten buigen vanaf wanneer de machine aan wordt gezet en dat tot gevolg van een zeer slechte poetsbeurt. Overigens verslijten sentivitie opzetborstels sneller ;)

Trouwens, na aantal maanden gebruik: Mijn tanden zijn ťcht witter geworden dan met een normaal tandenborstel!
Niet dat ik het per se betwist, maar heb je hier data over? Of is dit je eigen ervaring? En duw je normaal ook? Hoe weet jij dat het een slechte poets beurt is tenzij je plak-verklikkers gebruikt? Had je toevallig plakverklikkers?
Ik kan het beamen (ben mondhygiŽnist). Het sensitive kopje is alleen te adviseren wanneer er sprake is van tandgevoeligheid bij poetsen (bij normaal gebruik), bij ernstige slijtage van tand-worteloppervlak (bij teruggetrokken tandvlees), of bij zeer gevoelig tandvlees (komt wel eens voor bij zeer ver teruggetrokken tandvlees).

Verder komen de bevindingen van de reviewer zeer overeen met mijn ervaringen bij patiŽnten. Van alle oral-b borstelkopjes is eigenlijk alleen de "precision clean" aan te raden en de "sensitive" alleen in specifieke gevallen. Van de overige kopjes zou de "cross action" nog een plaats kunnen hebben voor sommigen, maar dat zal vooral persoonlijke voorkeur zijn. De overige kopjes kun je eigenlijk wel links laten liggen.

Het tandartsadvies voor zachte tandenborstels is eigenlijk alleen gericht op handtandenborstels. Gelukkig kom je ze tegenwoordig niet meer zo vaak tegen, maar vroeger had je de keuze uit Hard, Medium en Soft. Tegenwoordig is het bijna allemaal Soft of Medium. De manier waarop een handtandenborstel meestal wordt gebruikt, is erg aggressief voor tand en tandvlees. Er bestaat wel een juiste manier, maar die is erg lastig uit te voeren en wordt meestal (door tandartsen) niet geadviseerd. Vandaar het advies voor een zachte tandenborstel. Bij electrische tandenborstels is het dus eigenlijk normaal (soft) of sensitive (extra soft). Dus daar hoef je niet bang te zijn een te hard borsteltje te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 18 oktober 2016 19:52]

wanneer zijn de cross action opzetstukken echt af te raden? mijn tandarts zegt altijd dat ik dik glazuur heb maar ik heb ook heel veel problemen met mijn gebit (ook veel behandelingen gehad). de cross action opzetstukken zijn net goedkoper dan de normale opzetstukken (scheeld 5 euro voor 10 stuk en heb nogal een laag inkomen(voedselbank/kledingbank niveau laag)). rek ook altijd de bruiktijd van de opzetstukken enorm op, doe nu al sins 08-2016 met het zelfde borsteltje want de haren staan nog behoorlijk recht maar zijn nu wel echt aan vervanging toe. ik heb ze eigenlijk net besteld maar ik kan ze denk ik nogwel omruilen met bol.com als het echt een redelijk verschil is.
Ik heb inmiddels wat meer praktijkervaring met de crossaction en ik vind ze gelijkwaardig aan de precision clean. Het is wel heel belangrijk dat de elektrische tandenborstel op de juiste manier gebruikt wordt. Helaas slijten de borstelkopjes echt, ik vind 4 maanden echt het maximum, na 2 a 3 maanden merk ik al dat niet alle plak meer goed verwijderd wordt.

Mocht je het nog niet gebruiken, dan zijn ragertjes of tandenstokers zeer aan te bevelen. De meeste gaatjes ontstaan tussen de tanden en dat is precies de plek waar je met de tandenborstel niet bij kunt.

Ik kan je adviseren tandartsplein en tandenborstel.com eens te checken, daar staan vaker aanbiedingen volgens mij.

Mocht je in de buurt van Amsterdam, Nijmegen, Utrecht of Groningen wonen, dan zou je ook eens kunnen kijken of de opleiding mondzorgkunde en tandheelkunde nog patiŽnten aannemen. In mijn tijd kregen de patiŽnten flinke korting op de rekening omdat het een onderwijspraktijk was. Het maakt de zelfzorg niet goedkoper, maar het kan mogelijk wel de noodzakelijke behandelingen betaalbaar maken.

Succes!
ah oke, nou dan hou ik deze van bol.com gewoon :) en ik gebruik inderdaad al raggertjes op advies van mijn mondhygienist, van GUM soft picks. ik zal wel eens online kijken als ik nieuwe nodig heb. en ik zou dolgraag naar onderwijspraktijken gaan maar ik heb een vreselijke tandartsfobie (krijg ook dormicum voor behandelingen(moet ik ~15 euro per pil voor betalen :( )) dus dat is helaas uitgesloten. in ieder geval bedankt voor je advies :)
Bedankt voor het reageren LA-384!

Vorige week is de poetsdruk censor stuk gegaan btw! Erg jammer, want ik lette er steeds op! De poetsdruk censor heeft dus een jaar goed gewerkt. Maar ik weet nu wel ongeveer hoe hard ik mag poetsen. :)
Goede review!
Minitip: Sensor ipv censor, staat er zelfs precies in de foto boven :)
gebid is met een t