Specificaties 15,6" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq Presario CQ60-300 (NP791EA) Review

stefanhendriks 26 mei 2009, 3.533 views

HP Compaq Presario CQ60-300 (NP791EA)

Pluspunten

• Helder en breed scherm. 4GB intern geheugen maakt hoop goed. Mooi design. Dedicated GPU.

Minpunten

• Warmte productie. Herstel-dvd's maken duurt lang. Geen dedicated GPU memory.

Opletten: De review betreft de HP Compaq Presario CQ60-310ED. Als je echter in de pricewatch kijkt naar de HP Compaq Presario CQ60-300, dan zul je ook links in de webwinkel tegenkomen die de 310ED beschrijven. Let op, want de 310ED komt met een dual core (amd 64 X2) CPU. Terwijl de 300 met een Sempron geleverd is!

De specificaties van de CQ60-310ED kun je hier vinden.

Let op, de codes (NP791EA) komen wel overeen. Let dus goed op wat je aanschaft.

Review

Verpakking
Over de verpakking zal ik weinig woorden vuil maken: Een simpele doos met de 3 basis eenheden die je zou verwachten: accu (met bijbehorende stroomkabel), boekjes en de laptop zelf.

Eerste indruk
De laptop ziet er goed uit. Als eerste valt op: de gladde bovenkant met een glimmend logo van Compaq. De sluiting van de deksel lijkt op een Macbook van Apple, echter is deze niet magnetisch gesloten. Het geheel geeft een solide indruk. De laptop voelt degelijk aan, het kraakt niet, de behuizing ziet er afgewerkt uit.

Toetsenbord
Wanneer je de laptop opent zul je een volledig toetsenbord tot je beschikking hebben. Wel moet gezegd worden dat de toetsen van de numpad kleiner zijn. Ik gebruik zelf de numpad niet vaak, dus ik heb er weinig last van. Toch is het een mooie aanvulling. Je hoeft nu niet moeilijk te doen met de FN toets, als je die al gebruikte op een laptop in combinatie met de numpad. Voor de rest is het toetsenbord prima. Zachte toetsaanslagen, kleine ruimtes tussen de toetsen en het typt goed. Mooi detail is dat de toetsen in de 4 hoeken van het bord afgerond worden, een uiterlijke kenmerk (functioneel voegt het niets toe), maar geeft wel aan in hoeverre er op details gelet wordt.

Beeldscherm
Omdat het scherm een 15.6" widescreen is, is de laptop vooral breed (en niet zo hoog). De resolutie is met 1366 bij 768 pixels vooral breed. Als je van een 1280x800 scherm komt dan valt dit nauwelijks op. Vooral valt de extra ruimte op die je nu aan de zijkanten hebt. Zelfs met de windows sidebar is het nog prima lezen.

Beeldkwaliteit is goed. Glanzende toplaag, mooi contrast. Leuk detail is dat de laptop vrij veel standen van helderheid kent. Ik ben normaal 4 a 5 standen gewend. Deze kent er wel tig. Soms zal je de FN-Dim/Helder toets in moeten houden om uberhaupt wat te merken.

De GPU & Games
Qua grafische kracht valt het me reuze mee. Er zit een Nvidia 8200M in. Ik speel geen spellen als Crysis en heb deze ook niet geprobeerd. Ik heb wel Command & Conquer 3 geprobeerd. Je kunt dit spel spelen maar je moet aardig tweaken aan de graphics. Verwacht geen shaders op volle toeren, maar meer in bescheide mate. Daarbij moet wel vermeld worden dat dit per spel verschilt! Counter-Strike : Source speelt namelijk perfect, alles op hoge stand. Half-Life 2 speelt nog iets soepeler. Unreal Tournament 2004 speelt goed. Het valt me mee omdat deze laptop geen dedicated video geheugen kent. Met dedicated video geheugen zul je nog een veel hogere performance hebben. Voor mensen die af en toe nog deze spellen willen spelen is deze laptop uitermate geschikt.

CPU
De dual core (AMD Athlon 64X2) CPU werkt goed. Zoals verwacht mag worden van een dergelijke CPU draai je moeiteloos meerdere applicaties naast elkaar.

Warmte productie
De hitte productie van de laptop is soms hoog. Zeker als je spellen speelt die wat vragen van de GPU zul je merken dat het niet heel prettig op de schoot houden is. Wat wel positief is , is dat het toetsenbord zelf niet erg warm wordt. Vooral waar de speakers (meer naar achteren) zitten wordt het warm. De warme lucht wordt ook achter het scherm weg geblazen.

Geluidsproductie
Qua geluidsproductie ben ik erg tevreden. Zelfs met de fans aan, met een spelletje vind ik het niet storend. Zodra je wat rustiger aan doet (e-mail kijken, surfen) is de laptop nagenoeg muisstil.

Geluid is degelijk. Het klinkt niet vol, de bas ontbreekt vooral. Dit is te verwachten bij laptops.

Batterij / energie consumptie
Ik heb een kleine test gedaan om te zien hoe lang je met de laptop kan werken zonder netstroom. Gebruikmakend van het profiel "gebalanceerd" in Windows Vista, met het scherm 2 stappen lichter (= meer energie consumptie) heb ik ruim 1.5 uur (94 minuten) kunnen werken. Dit is bij 'normaal' gebruik. Dit houdt in een windows update installeren, even mail kijken, surfen. Na een uurtje heb ik iTunes aangezet met muziek aan en syncen met de iPod. Het verbruik nam daarmee merkbaar toe.

Ik zou meer tests moeten doen (bijvoorbeeld met meer gebruik, of juist minder) om te zien of je nog langer met de batterij kunt doen, en hoe dit presteert bij hoge consumptie.

Overig
Verdere uitbreidingen: 1 HDMI uitgang. 3X USB 2.0. 1 Ethernet aansluiting. CD/DVD (Dual layer) brander met Litescribe. 5 in 1 Cardreader aanwezig. Hardeschijf 250GB.

Herstel-dvd's
Er worden geen herstel-dvd's meegeleverd, voordat je dus iets met de laptop zou willen doen, moet je zelf herstel-dvd's aanmaken. Dit kan maar eenmalig. Het proces duurt erg lang naar mijn mening, zeker omdat je maar 2 DVD's hoeft te maken en het 'voorbereiden' ervan langer dan een kwartier al duurt. Vervolgens met het branden erbij (wat hij niet op full-speed doet) ben je zeker bijna een uur kwijt aan het maken van de dvd's.

Slot
Tot slot; heb je een krap budget; je surft, e-mailt en af en toe wil je een (wat ouder) spelletje spelen? Dan is deze laptop uitermate geschikt!

Historie:
- foutieve enter weggehaald
- inleiding aangepast.
- kopjes bijgevoegd
- herstel-dvd's kopje toegevoegd
- batterij / energie consumptie toegevoegd
- bij "overig" de hardeschijf toegevoegd

Heb jij ook een HP Compaq Presario CQ60-300 (NP791EA)?

heee, bedankt voor je revieuw toch heb ik een vraagje:
Ik zelf heb deze laptop nu in december een jaar.. en ik heb een probleem met de accu
meestal laad hij keurig op maar soms staat er: aan netstroom, accu word niet opgeladen
heel irritant heb je misschien een methode dat ik zou kunnen proberen? Ik heb de batterij vorige week helemaal leeg laten gaan en toen een week niet gebruikt vervolgens heb ik hem snachts opgeladen en sochtends toen ik wakker werd was hij vol toen hij weer leeg liep in de loop van de dag en ik de accu weer er in wou doen laade hij op maar na en halfuur zei hij weer: aan netstroom, accu word niet opgeladen. heb je misschien tips? liefs
Aardige review, ik zit zelf ook te denken aan dit model laptop.

Wat ik vreemd vind, is dat het 300 model meestal een Sempron processor lijkt te hebben (ook in de pricewatch). Weet je zeker dat je niet het 310 ed model hebt? En zo nee, welke processor zit er precies in.
In de productinfolink naar de pricewatch van tweakers.net, staat bij dunnet het 310 model ieg.
Je hebt gelijk. Het betreft de 310-ED.

Deze kan ik niet vinden in de pricewatch.

De link die je stuurt, bij Dunnet is inderdaad de 310-ED, maar daar staat dat de laptop 3GB memory heeft. Dat klopt niet, deze heeft wel degelijk 4GB.

Verwarrend allemaal.

Ik zal bovenaan de review neerzetten dat het de 310-ED betreft.

Edit:
CPU van deze laptop is een AMD 64 X2.

Kijk naar deze link voor de specificaties aldus HP.

Wat gek is, is dat de code overeenkomt met de pricewatch (de NP791EA code).

[Reactie gewijzigd door stefanhendriks op 25 mei 2009 20:16]

Ha, ok. Bedankt, dat is weer een probleem uit de weg geholpen. :)
Ik was nog vergeten dat de meeste aanbieders van deze laptop met 'slechts' 3 gb adverteren, zou dat komen omdat de videokaart gebruik maakt van het hoofdgeheugen?

Waar heb je 'm eigenlijk gekocht?

De review wordt steeds beter, ik geef er 4 sterren voor
Zelf heb ik 'm by de Dynabyte gekocht. Hij was in de aanbieding (crazy days aanbieding). De laptop werd toen aangeboden voor 400 euro.

Voor zover ik weet kan de GPU max 1 GB ram claimen. Dus wellicht dat ze inderdaad daarom 3 GB weergeven in de specs.

Ik heb in de BIOS gekeken, daar staat 4 GB in. Zou het CPU-Z dat nog kunnen verifieren.
Gebruik je zelf ook de Vista Basic die erop ge´nstalleerd staat? Of heb je wat anders ge´nstalleerd?

Ik overweeg deze laptop voor iemand anders die alleen wat administratie en tekstverwerken wil, maar ook gewoon een mooi scherm wil hebben maar toch een compaqcte (whats in a name) oplossing. Hij komt van een 14" crt af met WIndows 2000. Lijkt me ideaal voor hem.

De review vind ik overigens wel goed. Compleet; je benoemt de zaken die me het meest interesseren. Wat live-impressiefoto's zijn echter nooit weg. Het is toch altijd net wat anders wanneer je niet-gestyleerde foto's ziet. Verder zijn een paar foto's van hoe je hem zelf thuis opgesteld hebt, ook altijd interessant (maar niet noodzakelijk).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 25 mei 2009 15:31]

Ik heb zelf eerst de herstel-dvd's aangemaakt, vervolgens Windows Vista Ultimate eroverheen gezet. Ik heb echter 2 van deze laptops (1 is voor mijn vrouw), en daar draait wel Vista Basic op.

In beide gevallen draait het soepel.

Voor alleen administratie en tekstverwerken is deze laptop ruim voldoende.

Wat betreft foto's zal ik kijken, op dit moment heb ik niet een charmante plek voor de laptop en ben ik in het midden van een verbouwing. Dus qua opstelling thuis zal je het met een korrel zout moeten nemen.
Over de verpakking zal ik weinig woorden vuil maken: Een simpele doos met de 3 basis eenheden die je zou verwachten: accu, boekjes en de laptop zelf.

Schitterend staaltje techniek, die accu blijft gewoon een laptop-leven lang werken zonder dat er een adapter bij hoeft te worden geleverd:P

Sorry meligheid slaat toe en het is zeker een schitterend apparaat met mooie specs.
Goede review ook!
Haha, scherp :)

Ik vraag me af hoe het beoordelen van reviews werkt, ik zie 2 sterren. Zijn er wellicht mensen die de review niet goed vinden? Zo ja, dan hoor ik het graag want ik werk het graag bij om een beter beeld te geven.
Slecht is hij zeker niet.
Misschien kan je tussenkopjes maken zodat het wat overzichtelijk word (bijv design,games, specs o.i.d.)
Ook zelfgemaakte foto's worden door veel mensen gewaardeerd ( vraag me niet waarom, google staat er vol mee).
Maar nogmaals: Slecht is hij zeker niet!
Mooi. Ik had ook niet de indruk dat het slecht was, maar zeker omdat het m'n eerste review is kan ik feedback gebruiken. Mocht ik nog een review schrijven, dan kan ik daar mee rekening houden.

Ik heb kopjes erbij gezet, bedankt voor de tip!
Nette review!

Echter.... Waar het voornamelijk om gaat bij portable apparaten is toch wel de batterijduur.
Is deze lang genoeg voor jou?
Ik vraag mij dit altijd af, aangezien ik weet dat bepaalde laptops maar anderhalf uur meegaan op hun batterij, waardoor het gevoel van Portability een beetje verloren gaat.

Kan je misschien een test doen, of je mening/ervaringen plaatsen?
Tevens zou Battery Eater gebruikt kunnen worden om de batterij te testen, maar live-tests zijn vaak preciezer en fijner, aangezien je dan het complete gebruik ziet.

Ik zit door jou review er nu werkelijk over te denken deze laptop te kopen, echter ik wil nog e.e.a. zien over bijvoorbeeld batterij.
Ik hoop het snel te zien! :)
Ik heb gisteravond toevallig een krappe 2 uur op de batterij gewerkt, ik heb niet gekeken hoe 'vol' hij nog was, ik geloof 30%.

Ik zal vanavond nogmaals proberen en dan in de gaten houden. Afhankelijk natuurlijk van welk profiel je gebruik maakt kan dit langer of korter duren.

Wat overigens ook een portability eigenschap is, is het gewicht. Ik zal de weegschaal eens erbij pakken ;)

Edit:
Ik heb inmiddels de review ge-update over de batterij. Het is 1 ervaring, ik zou vaker moeten testen om een beter beeld te kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door stefanhendriks op 26 mei 2009 21:05]