Specificaties 2-bay NAS met 6TB opslag - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS214se 6TB Review

MrBreaker 8 oktober 2015, laatste update op 26 juni 2016, 1.873 views

Synology DiskStation DS214se 6TB

Prima nas met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Het is niet de snelste nas, maar voldoet wel perfect aan mijn eisen en wensen. Hij is zeer veelzijdig door DSM (disk station manager), wat Synology voor zover mij bekend voor al haar nas systemen gebruikt, waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn!

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Prestaties
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• Snelheid
  • Kan bij het gebruik van plex niet transcoden

Kwaliteit voeding Score: 4

Voorwoord
Naar index

In deze review zal ik mijn ervaringen over de Synology DS214se met u delen ;).

Ik heb de 'Synology DS214se' nu net iets langer dan een half jaar in gebruik.

Door op 'Synology' te klikken in de banners, ga je (terug) naar de 'Index' van deze review. Ik hoop alles zo duidelijk mogelijk beschreven te hebben. Heb je op/aanmerkingen en/of vragen, dan lees ik die graag en zal mijn best doen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Index
Naar reacties

Terug naar de index

Voordat ik de DS214se had, maakte ik gebruik een Synology USB Station 2. De Synology USB Station 2 is een semi NAS en deze beviel maar half (omdat deze door een bug in de Media center de USB Station 2 liet crashen).

Qua spec's beviel deze Synology USB Station 2 wel goed en dus was ik op zoek naar iets vergelijkbaars voor een schappelijke prijs. Omdat de Synology DS214se om en nabij de Ą 130,- was op het moment van aanschaf en ik in de basis wel te vreden ben over de functionaliteit (app ecosysteem) van Synology apparatuur, ben ik voor de Synology DS214se gegaan. Ik heb de DS214se gekocht op http://www.informatique.nl.

Specificaties
Geheugen256 MB DDR3
LANGigabit (1x)
Internal HDD InterfaceSATA, 2 x
External HDD InterfaceUSB 2.0-poort, 2 x
Klik hier voor de uitgebreide specificaties.

Verpakking
De DS214se wordt geleverd in deze doos:

De doos

Alles zit netjes opgeborgen in deze verpakking, wel heb ik het idee dat de bescherming nogal te wensen over laat, want er zit enkel een dun foam zakje om de NAS en verder niets, waardoor er bij mechanische invloed waarschijnlijk snel schade aan de inhoud van de doos zal ontstaan.

Inhoud verpakking

Ook zit er een quick installation guide in de verpakking:

Quick installation guide

Aansluiten

Voordat de DS214se aangesloten kan worden, moet(en) de HDD(s) geplaatst worden:

HDD plaatsen

Ik heb twee 3 TB harddisks van Western Digital geplaatst:
Mijn HDD'S

Wil je overigens een 2,5" HDD plaatsen, dan moet je gebruik maken van een 'schijfhouder type C', deze is niet bijgeleverd en moet los worden aangeschaft.

Het plaatsen van de HDD's is erg eenvoudig. Alleen is het jammer dat de kap van de DS214se met enkel twee parkerschroefjes in de plastic behuizing geschroefd zitten, waardoor de kans bestaat, dat de schroefjes geen grip meer hebben in het plastic (dol). Als je technisch bent aangelegd, zal je dat niet zo snel gebeuren, maar ik ken mensen die denken dat ook al zit iets vast het altijd vaster kan. Met alle gevolgen van dien... Het had mijns inziens daarom ook mooier geweest om een stukje ijzer in de kap van de behuizing te plaatsen en daarin getapt draad, zodat de kap met schroefjes met schroefdraad vastgezet kan worden...

Verder voelt de DS214se erg degelijk aan en geeft de indruk goed ontworpen te zijn.

Na het plaatsen van de harddisk(s), kan de DS214se worden aangesloten en ingeschakeld.

Alle aansluitingen zitten aan de achterkant van het apparaat:
Aansluitingen

Inschakelen
Terug naar de index

Door de powerknop aan de voorkant van de DS214se in te drukken, wordt de NAS ingeschakeld. Na het inschakelen, kun je de DS214se benaderen door de volgende url te openen:

find.synology.com

Bovenstaande url opent deze pagina:
Diskstation verbinden

Na het drukken op de knop 'verbinden', wordt een setup wizard gestart. Deze wizard zorgt ervoor dat de DS214se wordt voorzien van het OS van Synology (DSM 5.0) en de disk configuratie (raid) klaar wordt gemaakt voor gebruik.

Na ongeveer 10 minuten is de DS214se klaar voor gebruik.

DSM
Terug naar de index

Synology gebruikt voor haar (NAS) producten haar web-interface, DSM. Dit staat voor DiskStation Manager. Op dit moment is de laatst beschikbare DSM versie voor de 'Synology DS214se' versie 5.0. Via de web-interface kunnen alle beschikbare instellingen worden aangepast en kunnen bestanden worden gedown- of worden geup-load, muziek worden geluisterd, of video's bekeken worden. De interface oogt erg overzichtelijk, toch is het soms nog even zoeken (door de vele opties) wat waar zit.

Doordat Synology voor al haar NAS producten dezelfde web-interface gebruikt (DSM) en daarbij inmiddels op versie 5 is aangekomen, is deze interface heel volwassen en laat (haast) niets te wensen over.

Klik hieronder voor een demo van DSM 5.0:
DSM 5.0 Live Demo

Al met al zit de web-interface goed in elkaar en zijn alle opties (over het algemeen) makkelijk te vinden.

Gebruikservaringen
Terug naar de index

Ik heb deze NAS nu net iets langer dan een half jaar in gebruik.

Door de vele opties welke op de NAS aanwezig zijn, bevalt hij erg goed.

Standaard zijn er veel packages beschikbaar, waardoor hij erg breed inzetbaar is.

DS audio en DS file, zijn mijn favoriete twee apps, welke ik erg vaak gebruik. Vooral audio afspelen op de Ebode BTS21 doe ik vaak en met veel plezier.

Ook qua snelheid bevalt de DS214se goed, ik heb (nog) niet gemerkt dat de NAS voor een taak performance te kort kwam.

NAS tester
* Bij deze read/write test, had ik een bekabelde Gb verbinding naar de NAS.

Omdat de meeste Samba/SMB/CIFS (lees Windows bestandsdelen) taken die uitgevoerd worden toch via Wi-Fi verlopen, zijn deze snelheden perfect werkbaar.

Andere protocollen (NFS, FTP, WebDAV) gebruik ik ook met enige regelmaat en staan altijd paraat en staan hun mannetje.

De temperatuur van de twee geplaatste Western Digital HDD's is altijd zo rond de 35░C. Daarmee blijven de HDD's redelijk cool.

HDD temp

Ga je een NAS gebruiken met een (uitgebreide) RAID configuratie, dan wil je waarschijnlijk wel opletten welke disk hiervoor het best geschikt is:

Omdat ik de HDD's benader als JBOD, zijn de WD Green HDD's voor mij een veilige keuze.

Een backup maken van alle data op de NAS, doe ik door een externe USB-HDD, direct op de USB aansluiting van de NAS aan te sluiten.

Voor de backup, ga ik naar 'File Station' in DSM, daar selecteer ik een kopieer-actie, waarna alle data naar de USB-disk gekopieerd wordt.

Het maken van een backup kost even tijd (bijna 3TB data), hierbij wordt voor mijn gevoel de USB 2.0. aansluiting volledig gebruikt, want het kopiŰren van dezelfde data naar mijn laptop, duurt bij benadering even lang.

Bluetooth
Terug naar de index

Achterin de usb aansluiting van de DS214se heb ik een 'Version 3.0' bluetooth dongle gestopt. Met deze bluetooth dongle kun je verbinding maken met bluetooth speakers.

Als bluetooth speakers heb ik een Ebode BTS21 en een Ebode BTL12 in gebruik.

In DSM, kun je de instelling maken, dat een bluetooth apparaat automatisch verbinding maakt, zodra deze beschikbaar is. Ik heb deze instelling gemaakt voor de Ebode BTS21, waardoor het een kwestie is van de Ebode BTS21 aanzetten. Vrijwel direct daarna is de Ebode BTS21 speaker (automatisch) verbonden met de DS214se.

Daarna kun je de DS audio app starten en kun je van alle muziek op de NAS genieten (voor meer info, zie mijn review over de Ebode BTL12).

Ebode BTS21 BTL21

De geluidskwaliteit is erg goed (en zeker met de Ebode BTS21).

Chromecast
Terug naar de index

In de Synology apps 'DS audio, 'DS photo'' & 'DS video', zit chromecast ondersteuning. Daardoor is het mogelijk om muziek, foto's of video's opgeslagen op de NAS af te spelen via de Chromecast dongle.
DS audio Chromecast DS video Chromecast

De Chromecast functie vanuit de apps werkt opzich goed, maar helaas ben je wel gebonden aan de door de chromecast ondersteunde codecs:

DS video Chromecast foutmelding

Dus heb je media welke geŰncodeerd is met een codec, welke niet door de chromecast ondersteund is, kun je die video niet afspelen via de chromecast.

Daarnaast is het zo dat de Chromecast een 'self signed' certificaat ten behoeve van een beveiligde verbinding niet ondersteund. Hierdoor moet je bij het aanmelden in 'DS audio', 'DS photo' of 'DS video', 'https' niet aan (of uit) vinken. Op zichzelf is dat niet zo erg, maar 'DS audio' en 'DS photo' wil ik ook graag extern gebruiken, daardoor moet je dit constant aanpassen, wat nogal irritant is.

Sinds 18 maart 2015, heeft Synology ook chromecast ondersteuning toegevoegd voor haar app 'DS photo'. Dit is een erg welkome aanvulling op de app en werkt perfect!

Raspberry Pi
Terug naar de index

Omdat de DS214se niet als volwaardge 'Plex Media Server' kan draaien (iets wat zijn grotere broer wel kan => Plex op de DS214se kan niet on the fly transcoden), is het handig een playback device te hebben, welke zo veel mogelijk afspeel formaten aankan.

Aangezien de Raspberry Pi hiervoor erg geschikt is, is dit de ideale compagnon van de DS214se om media af te spelen.

Media bestanden afspelen van deze DS214se met de Raspberry Pi gaat perfect. Ik draai op mijn Raspberry Pi 'OpenElec', deze heeft geen enkel probleem om al mijn media bestanden af te spelen.

Het afspelen van video 1080p mkv bestanden gaat soepel en feilloos.

Als netwerk-protocol voor de Raspberry Pi gebruik ik NFS. Dit protocol heeft net iets minder overhead dan Samba (lees Windows bestandsdelen), waardoor het versturen van data over het netwerk, in ieder geval in theorie sneller gaat.

In de praktijk merk ik daar niets van, want via Samba gaat het afspelen van 1080p mkv's ook perfect. Het is dus meer een gevoelskwestie.

In iedergeval is het instellen van NFS super eenvoudig, goed via DSM te doen en werkt perfect.

Plex
Terug naar de index

Sinds 22 maart 2015, kan ook de DS214se Plex draaien. Helaas kan Plex op de DS214se niet transcoderen, iets wat een Plex server wel kan op een PC, Mac, of een NAS met een zwaardere CPU. Daardoor ontbreekt eigenlijk het grootste voordeel van het draaien van Plex op de DS214se en heeft hierdoor nauwelijks toegevoegde waarde.

Door het ontbreken van het on the fly transcoderen, volstaat DS video eigenlijk beter.

Cloudstation
Terug naar de index

Synology biedt de mogelijkheid om je bestanden via internet beschikbaar te maken. Dat gaat met behulp van 'Cloudstation'. Het instellen hiervan is eenvoudig. Via de 'DS file' app is het mogelijk om op elk moment al je bestanden op je NAS te benaderen. Dat werkt erg goed en is erg handig voor als je plots iets on the spot nodig hebt. Via de https verbinding, hoef je ook niet bang te zijn dat jouw bestanden in de verkeerde handen vallen.

DS audio
Terug naar de index

Om audio af te spelen van de NAS heeft Synology 'DS audio'. Met deze app, welke beschikbaar is voor DSM (Disk Station Manager => de web-interface van de NAS), Google Play & iOS, kan audio afgespeeld worden.

Synology BTL12

Daarbij maakt het niet uit of je lokaal of extern bent, zolang de (internet) verbinding maar snel genoeg is (ik heb nog niet meegemaakt dat de internet verbinding te langzaam was), wordt netjes de audio van de NAS afgespeeld.

Als audio playback device kun je kiezen uit de met de NAS in verbinding staande apparaten. In mijn geval zijn dat:

Het afspelen van audio via elk apparaat gaat goed. Het wisselen tussen audio playback device gaat snel en eenvoudig.

De DS214se kan ook Radio (web-streams) afspelen. Door een 'user defined url' toe te voegen,is het mogelijk is web-radio te luisteren.

DS audio Radio

Ik heb van deze site de voor mij meest gangbare radio stations toegevoegd. Ook is het mogelijk om 'SHOUTcast(TM)' & 'RadioIO' af te spelen, dit alles werkt perfect!

Al deze mogelijkheden maken van de DS214se een ware audiohub en maakt het afspelen van muziek erg eenvoudig.

DS photo
Terug naar de index

Een handige functie van de DS214se is 'Photo Station'.
Synology Photo Station
Aangezien ik niet zo heb op clouddiensten waar ik zelf geen invloed op heb. Heb ik al een poos terug al mijn foto's van dropbox gehaald.

In plaats van dat dropbox de foto's van mijn android upload naar de cloud, gebruik ik Sweet Home om foto's die ik met mijn Android smartphone maak, te uploaden naar de DS214se.

Zodra ik mijn Android op de lader aansluit, gaat Sweet Home alle nieuwe foto's uploaden.

Deze upload map wordt door photo station automatisch ge´ndexeerd, waardoor ik altijd en overal bij mijn foto's kan.

Nadeel van photo station is wel dat de hij zelf thumbnails gaat maken van alle foto's welke ge´ndexeerd worden, wat weer resources in beslag neemt. Zijn het een paar foto's (denk aan 100 stuks), dan is dat geen probleem, maar ga je heel je foto collecte plaatsen, dan is de DS214se dagen bezig met het maken van thumbnails.

Om voorgaande rede, kun je beter 'Photo Station Uploader' gebruiken, welke meteen tumbnails maakt en er zo dus geen onnodige resources van de DS214se worden verbruikt.

DS video
Terug naar de index

Video afspelen kan de DS214se ook als de beste. Door in DSM 'Video Station' te kiezen, is het mogelijk om via de browser videos opgeslagen op de NAS af te spelen.

Video Station

Handig hierbij is dat de Synology al je video's indexeerd (de locatie van welke map hij indexeerd is in te stellen in DSM) en voorziet van 'artwork' en metadata.

Via de app 'DS video' kun je hetzelfde met een smartphone. Door chromecast support, kun je eenvoudig je video's afspelen via een chromecast dongle (zie ook Chromecast).

DS video

Het afspelen gaat soepel en goed. Handig hierbij is dat de DS214se de afspeel positie bijhoud. Ben je een film aan het kijken op apparaat X, stop je deze en open je deze later op apparaat Y, dan vraagt DS video, of hij verder moet gaan met afspelen, of dat de playback vanaf het begin moet gebeuren. Dat is een heel fijne functie en werkt erg prettig.

Terug naar de index

Indien je over een IP-camera beschikt, kun je de app SurveillanceStation op de NAS installeren, om zodoende filmpjes en/of beelden van de camera op te nemen of te bewaren.

Als ip-camera heb ik een Ebode IPV38P2P ip camera. Deze camera is 100 procent compatibel met de DS214se.

SurveillanceStation

SurveillanceStation is een ontzettend uitgebreide app, waarin al het denkbare mogelijk is, een melding via e-mail of sms bij een bewegingsmelding, opnameschema's.

Handig is de 'Tijdlijn weergave', waardoor je op datum en tijd een opname kunt terug zoeken.

SurveillanceStation

Met de Synology app 'DS cam' kan op afstand de camera-feed en de opgenomen beelden bekeken worden.

DS cam DS cam DS cam DS cam

Het instellen van SurveillanceStation is eenvoudig. De werking is perfect en laat niets te wensen over, kortom SurveillanceStation is de bom ;) .

QuickConnect
Terug naar de index

Sinds DSM 4.0, heeft Synology de zogenaamde functie 'Quickconnect' toegevoegd. In wezen is deze functie hetzelfde als DDNS.

Het verschil zit hem in het feit dat de quickconnect functie zelf kan detecteren of de verbinding van intern (vanuit het zelfde netwerk als waar de NAS zich bevindt), of dat de verbinding extern gemaakt wordt.
Tegenwoordig kunnen veel modems dit ook al zelf, maar in theorie zou je als je de naam van de DDNS service gebruikt vanuit je eigen interne netwerk, niet kunnen verbinden, omdat je modem dat niet snapt.

Met quickconnect hoef je dus nooit de externe naam aan te passen voor een intern ip-adres.

Zowel DDNS als quickconnect werken goed op deze NAS, met de quickconnect ID (waarvan je de naam zelf mag kiezen), is het extern benaderen van de NAS een fluitje van een cent.

Quickconnect

NAS als printerserver
Terug naar de index

Ik gebruik deze NAS ook als printserver voor mijn HP Laserjet P2055dn.

De setup uitvoeren met behulp van de DS Assistant is een kwestie van de instructies volgen en dat spreekt voor zich. Nadat de setup is voltooid, is de printer als netwerkprinter te gebruiken.

Het is ook mogelijk om 'airprint' en 'Google cloudprint' in te schakelen, waardoor printen via een mobiel apparaat erg eenvoudig is.

Airprint & Google Cloudprint

Printen met elk apparaat gaat zo perfect!

Stroomverbruik
Terug naar de index
De snelheid van de NAS is voor mij niet het belangrijkste, voor mij gaat het om de juiste compromis tussen snelheid, energie verbruik en functies afgezet ten opzichte van geld.

Ik heb dan ook twee Western Digital Green HD drives in de DS214se ge´nstalleerd. Deze twee HDD's heb ik als JBOD in DSM ingesteld.

Tijdens het gebruik (dus als er lees en schrijf acties door de NAS worden uitgevoerd), verbruikt de Synology DS214se 15 Watt.

Stroomverbruik, Synology DS214se

In Hibernation, verbruikt de DS214se, 3 Watt.

Dit stroomverbruik vind ik erg netjes!

Synolocker
Terug naar de index
Al je data op een centrale plek en overal vandaan benaderbaar is natuurlijk perfect! Kun je er blindelings op vertrouwen, dat je data veilig is?

Toen op 4 augustus 2014, de eerste meldingen kwamen over 'Synolocker', was het toch even schrikken. Ik dacht meteen 'Wat als?'. Ik kan je verzekeren, dat is geen fijn gevoel... Sowieso heb ik een backup van mijn NAS, maar het idee dat een wildvreemde bij je data kan, is niet OK.

Nu heb ik niet direct mijn Synology uitgezet, maar wel enigszins de beveiliging aangepast, zodat de kans op besmetting zo klein mogelijk was.

Als je al jouw data terug moet kopen van een stelletje boeven, is dat nogal zuur! Waarbij je dan nog maar moet afwachten of deze boeven daadwerkelijk woord houden en na betaling ook daadwerkelijk de decryptie uitvoeren.

Gelukkig bleek het een beveiligingsaangelegenheid te zijn die betrekking had op oudere DSM versies, welke al in december van 2013 door Synology gefixed is door middel van een DSM update. Aangezien je zodra er een update van DSM beschikbaar is, je hiervan een melding krijgt, vind ik het persoonlijk nogal vreemd, dat er nog zoveel ongepatchte Synology gebruikers zijn.

In ieder geval, ontving ik op 7 augustus 2014 een e-mail van Synology, waarin ze waarschuwden voor 'Synolocker', met daarbij een advies, om te zorgen dat Synolocker niet actief kon worden op de Synology (updaten naar de laatste DSM versie).

Op 8 augustus ontving ik weer een e-mail van Synology, met daarin nogmaals het advies te updaten naar de laatste DSM versie en de mededeling van dat ze de QuickConnect en DDNS service voor de voor Synolocker vatbare DSM versies per direct niet meer actief zijn (i.v.m. dit 'Synolocker' probleem).

Omdat ik al sinds de eerste dag, dat de laatste versie van DSM uitkwam deze had ge´nstalleerd, had ik hier verder geen omkijken naar. Maar wel fijn om zo op de hoogte te worden gehouden.

Op deze site staat info over de Security Updates.

Nu heb je mensen, die zeggen: 'Zie je nou wel, Synology is gewoon troep en bewezen niet veilig'.

Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan, namelijk: Zoals dat elk systeem up to date moet blijven, is dat bij een NAS niet anders. Als je gewoon je NAS had geupdate op het moment van het uitkomen van de update, dan is was er niets aan de hand. Binnen een redelijke termijn heeft Synology overal gereageerd en mijns inziens goed gehandeld.

Nawoord
Terug naar de index
De Synology DS214se is een NAS voor niet al te veel geld.

Ik ben ongelofelijk onder de indruk van alle mogelijkheden, die deze NAS biedt. De DS214se is als het ware een knooppunt hier in huis, die zowat elke netwerktaak (met gemak) voor zijn rekening neemt.

Door al zijn mogelijkheden is deze NAS erg veelzijdig en erg breed inzetbaar.

Deze NAS is geen snelheidsmonster, al moet ik zeggen dat ik nog geen echte (snelheids)beperking ben tegen gekomen. Het Windows bestandsdelen, FTP, NFS, audio & video afspelen (zowel via Chromecast als via de Raspberry Pi), gaat perfect en zonder hapering, of wat dan ook, zelfs met meerdere gelijktijdige gebruikers.

Handig is dat Synology diverse apps in DSM, Android en iOS heeft, waardoor je diverse toepassingen kunt gebruiken op deze apparaten.

De Chromecast support, vind ik persoonlijk erg fijn.

Inmiddels is ook gebleken, dat je ook voor veiligheid bij Synology aan het juiste adres bent.

Nadat de eerste berichten van ransomware (Synolocker), op internet verschenen, was ik binnen een paar dagen, via de nieuwsbrief van Synology, helemaal op de hoogte gebracht over dit probleem. Zo zijn er toch nieuwsbrieven welke je wel wilt ontvangen ;) .

Ze bleken het probleem al (8 maanden voor het uitkomen van 'Synolocker') opgelost te hebben voordat er ook maar een probleem was ontstaan (je moet als gebruiker dan natuurlijk wel updaten).

De DS214se is een echte aanrader!

Changelog

DatumChange
08-10-2015Review geplaatst.
26-06-2016Afbeeldingen verplaatst naar Tweakers i.v.m. dropbox user overload

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214se 6TB?

wat was je reden om voor green HDD's te kiezen ipv Red's?
Prijs, snelheid (mijn redenatie op dat moment was de de red's overkill voor deze nas zouden zijn) en dat ik van nature een groen persoon probeer te zijn ;) .
prima review! je krijgt van mij de +2.
Goede review, je hebt er werk van gemaakt!
Ik haalde er alleen niet uit waarom je de schijven in JBOD doet, want nu heb je twee aparte volumes en geen bescherming.
En verder zit je er nogal mee als vreemden bij je data kunnen maar je zet wel zelf de beelden van je kind online...
Goede review, je hebt er werk van gemaakt!
JBOD op de nas zorgt er voor dat het ÚÚn volume van 6 TB is. Een backup maak ik op externe schijven, omdat ik dat veiliger vind.

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 8 oktober 2015 21:56]

Complimenten! Door het toevoegen van enkele gebruiksscenario's heb je een heel interessante en lezenswaardige review neergezet.