Milight GU10 RGBW Review

Jochemd13 4 januari 2016, laatste update op 5 juli 2017, 3.410 views

Milight GU10 RGBW (Product gekocht)

De Milight GU10 RGBWW 4W lamp is een erg mooie toevoeging in je Milight systeem. Hij geeft veel licht voor zijn prijs en is erg stevig. Hij heeft ook een lichtgevend logo wat wel leuk is.

Pluspunten

• De prijs, deze lamp is erg goedkoop voor wat hij allemaal kan doen.
  • De lamp is erg stevig, wat je voor deze prijs niet zou verwachten
  • Grappig lichtgevend logo
  • De lamp geeft goede kleuren weer
  • De lampen zijn handig bedienbaar via wifi en je telefoon als je de wifi-box ook gebruikt

Minpunten

• Het MiLight systeem is erg beperkt via het merk zelf. En via de app bedienen is niet heel gebruiksvriendelijk
  • Is groter dan een normale GU10 lamp, maar je krijgt er wel RGBWW voor terug
  • Kon meer licht geven

Kwaliteit Score: 5

Sinds kort doe ik steeds meer aan 'ChinaShopping', ik vind het erg leuk om kleine 'overbodige' spullen voor zo'n laag mogelijke prijs te kopen door alle winkels heel goed te doorzoeken die producten uit China verkopen. Daarvan zijn er heel erg veel te vinden verspreid over het hele internet. Je hebt ze in alle soorten, de een verkoopt vooral kleding terwijl de ander gespecialiseerd is in goedkope gadgets en dan heb je ook weer webshops die veel doen aan kunst en woninginrichtingen. Je kan hiermee dus alle kanten op gaan!

Vaak zie je dingen waarvan je denkt: Wat moet ik er mee? Maar heel vaak zijn dit toch echt de handige en simpele dingen die je toch wel nodig hebt. Je ziet zeker op Facebook wel allemaal van die dingen langsgaan zoals: Handige keukengadgets, bijzondere kunst, goedkope tablets, simpele consoles en zeker nog veel meer! Je koopt het allemaal bij sites zoals LightInTheBox, MiniInTheBox, AliExpress en nog veel meer shops!
Maar nu weer verder over Milight en wat daarbij mijn eerste ervaringen waren.

Na veel zoeken kwam ik op het systeem Milight. Ik dacht zelf van: Dat klinkt als een goedkoop stuk rommel uit China. Maar na wat verdieping en heel veel websearchen kwam ik er op uit dat dit het systeem was dat ik zocht. Ik was al snel enthousiast en had gelijk het een en andere besteld voor een zeer lage prijs om mee te beginnen. Daarbij zat de Milight GU10 RGBW lamp, waar ik het in deze review over ga hebben.

Inhoudsopgave

Specificaties

Een mooi lijstje met de specificaties van dit product. Ik heb zoveel mogelijk gegevens gebruikt. Het eerste deel is van de Milightsite zelf.
Milightsysteem specificaties

Type lampSpot
Frequentie50-60 Hz
Lichtsterkte300 Lumen

Uitpakken en eerste indrukken

De Milight lamp zit in een mooie simpele verpakking. Er staan een aantal dingen op die wel handig zijn bij het gebruik maar niet heel veel bijzonders.
Aan alle kanten staat wel iets over de lamp, zo zie je de specificaties en hoe je de lamp koppelt aan het Milight-systeem.

Systeem koppelen

Als je de Milight Wifi-Box en een paar lampen hebt ben je er nog niet helemaal, eerst moet je alles zien te koppelen. Zo maak je een 'brug' tussen je lampen en je smartphone. Ik heb de omschrijving van Milight zelf gebruikt en ik heb het hier vertaald.
Instructies
Stap 1: Beginnen
De Milight Wifi-Box zorgt er voor dat je je Milight systeem overal op de wereld kan bedienen zolang je gebruik maakt van Wifi, 4G, 3G of 2G en waar dan ook. Zo ben je altijd verbonden met je verlichtsysteem.

Tip: De nieuwe Milight-app zal niet werken zonder de Milight wifi-box. De app is gemaakt om enkel te werken als de Milight Wifi-Box in bereik is. De app zal niet werken totdat je een Milight Wifi-Box hebt en gebruikt.

Installeer je Milight lampen in de fittingen en/of sluit ledstrip-controllers aan (ligt er aan wat je wilt koppelen) en houd de stroom er af en gebruik de schakelaar pas als het wordt aangegeven.

Sluit de Wifi-Box aan met de USB-kabel die meegeleverd is op een voeding zoals je telefoonoplader met USB-aansluiting. Wacht even totdat de lampjes gaan knipperen, dit duurt maar heel kort.

Tip: Als je Wifi-Box ooit gereset moet worden moet je een naald in het RST-gat steken en ingedrukt houden voor 3 seconden. Laat de naald los wanneer de lampjes op de Wifi-Box gaan knipperen. Je hoeft de Wifi-Box niet te resetten als je hem pas nieuw hebt. Je moet het wel doen als je hem 2e hands hebt gekocht.
Stap 2: Download de app
Afhankelijk van je OS kan je de app installeren, zover bekent zijn de volgende apps werkend. Je kan ook eventueel zoeken naar Milight tussen de apps om een andere te vinden die je misschien beter vind werken. Maar deze is handig om mee te beginnen.
https://cdn4.iconfinder.com/data/icons/iconsimple-logotypes/512/apple-128.png https://crosswalk-project.org/assets/icons/logo-android.png https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/WindowsPhone_Logo.png

Installeer de app op je telefoon zodat hij werkt op je telefoon of tablet.

Ga naar de Wifi-instellingen op je telefoon of tablet en kies om te connecten met Milight, er zal waarschijnlijk milight(nummer) staan. Het link-lampje op de Wifi-box zal gaan branden wanneer de verbinding is gemaakt.

Ga naar de Milight-app die je net hebt geïnstalleerd op je telefoon. Onder de opties kies je Milight. Op dit moment kan je hem nog een andere naam geven, of je kan de naam houden als je het al goed vind.
Stap 3: Verbinden met je thuisnetwerk
De volgende stap is om de Wifi-box met je thuisnetwerk te verbinden.

Tip: Als je geen router hebt of je wilt Milight alleen via wifi gebruiken ga dan naar stap 4.

Tip!: Om succesvol met je thuisnetwerk te verbinden moet je router Wifi hebben en verbonden zijn met het internet om volledig te kunnen functioneren.

Ga naar AP-configuratie.

Type je routernaam in en vul het wachtwoord in. Als je een iPhone, iPad of iPod gebruikt zal er gevraagd worden of je wilt wisselen met een bepaalde optie. Kies hier gewoon OK voor weinig gedoe.

Als je Android gebruikt zal er misschien geen bevestiging zijn wanneer alles verbonden is.

Belangrijk!: Ga terug naar naar het eerste menu en sluit de app af, wacht een moment en zet daarna pas weer de app aan. Dit heeft met het koppelen te maken en gaat meestal snel.

Je hoeft niet terug te gaan naar het configuratiescherm behalve als je de Wifi-box reset of iets anders mee gebeurt. Anders kan je instellingen mogelijk verkeert doen. Hierna kan je gewoon hiermee beginnen.

Stap 4: Verbind de lampen met de app
Voor Milight RGBW lampen en RGB/RGBW-controllers, volg deze stappen

Om de lampen te verbinden moet je eerst de lamp uitschakelen via de wandschakelaar, zet hem aan en klik op I bij de groep waar je de lamp aan wilt koppelen. De lamp zal een paar keer knipperen en daarna is hij gekoppeld.

De knoppen met nummers zijn voor de groepen dus je gebruikt deze om je lampen in leuke groepen te ordenen.

Om het witte licht aan te zetten houd je de I even ingedrukt en zal hij snel naar wit gaan.

Voor Milight RGB lampen, volg deze stappen

Om de lampen te verbinden moet je eerst de lamp uitschakelen via de wandschakelaar, zet hem aan en klik op de knop onder de kleurenschijf. De lamp zal een paar keer knipperen en daarna is hij gekoppeld.

Voor Milight DualWhite lampen en DualWhite-controllers , volg deze stappen

Stap 5: De lampen met de Milightremote verbinden
De lampen met de afstandsbediening verbinden werkt eigenlijk precies hetzelfde als met de App alleen is dit dan zonder de Wifi-box. De afstandsbediening heeft dezelfde knoppen als de app.
Extra info
: Je hebt de wifi-box niet nodig om de afstandsbediening te kunnen gebruiken
Stap 6: Buiten huis gebruiken
Het leuke aan de Milight wifi-box is dat je nu je lampen overal kan bedienen zelfs als je op vakantie bent en buiten je huis. Dit is erg makkelijk met bedienen.

Om het allemaal goed te laten werken moet je de volgende dingen hebben:

1. Je Milight lampen en controllers moeten allemaal stroom krijgen, anders zullen ze niet veel doen.

2. Zorg ervoor dat je alle stappen hebt gedaan voordat je buiten je netwerk dingen gaat proberen, je hebt er niet veel aan als je lampen niet goed verbonden zijn.

3. Je router en de Wifi-Box moeten aan staan.

4. Je router moet volledig functioneel zijn, dat betekent dat je er gewoon alles mee kan doen op het internet.

5. Als je de app buiten je netwerk gebruikt zorg voor een goede 2G, 3G, 4G of 5G verbinding. Dit betekent dat je volledig internettoegang hebt buiten je netwerk.

6. Als je geen 2G, 3G, 4G of 5G verbinding hebt zorg ervoor dat je dan een wifi-netwerk gebruikt.
Extra info: Lampen overal besturen
Er is niks speciaals dat je hoeft te doen om de lampen buiten je netwerk te kunnen bedienen. Zolang je alle stappen hebt uitgevoerd zoals beschreven zal je geen problemen krijgen. Open gewoon de app en bestuur de lampen en het zal allemaal gaan werken. Je kan het gewoon altijd proberen. Maar vergeet niet de app opnieuw op te starten als je vanaf een andere locatie je lampen wilt bedienen.

Als de app is verbonden buiten je huis zal je een soort wereldbol naast je systeemnaam zien staan.
Extra info: Lampen verwijderen
Om een lamp of controller uit het systeem te verwijderen moet je simpel de lamp uitzetten. Zet hem dan weer aan en houd I 5 seconden ingedrukt totdat hij 5 keer gaat knipperen als bevestiging dat hij ontkoppeld is.

Uiterlijk

De Milight GU10 heeft toch een apart uiterlijk. De lamp is vergeleken met andere GU10 lampen erg groot en zal dus niet overal in gaan passen. Ik heb hem vergeleken met alle GU10 lampen die wij hebben maar geen enkele is groter dan deze. Even een foto ter verduidelijking.
Hier zie je dat hij al een stuk langer is dan een 'normale' Ikea GU10 Led-lamp. En dat is de lamp die ik daarvoor in mijn armatuur gebruikte, wat trouwens een simpele armatuur is met 2 armen waar in totaal 3 spots op zitten.
Hier zie je een lamp in de armatuur zitten.
Het is wel een nadeel dat hij zo groot is. Hij past ook daarom niet heel erg bij de armatuur maar dat ligt ook aan de kleur van de lamp.
Wat wel grappig is is dat het logo ook een soort van licht geeft als de lamp aan staat.
Hier is trouwens ook te zien hoe breed de stralingshoek is, dus niet echt een spot.
Ik heb ook een video van de kleurweergave, en daar gaan wij door naar het volgende onderwerp.

Kleurweergave

In een woord: Prima
Zelf vind ik de kleuren erg mooi en ze gaan ook goed samen met de kleuren van de andere ledstrips en E14 lampen. Daar ben ik dus heel erg tevreden over. Ik heb de kleuren zelf gefilmd zodat je goed kan zien hoe de kleuren in elkaar overlopen. De video is ook met RGB overgang dus zijn de overgangen ook goed zichtbaar

Bouwkwaliteit

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen over Chinese producten die slecht of matig in elkaar zitten. Dus meestal wordt dat van veel Chinese producten verwacht. Maar deze lampen bewijzen het tegendeel. Ik kan niet meer zeggen dan dat de lampen super stevig in elkaar zitten en voelen ook erg goed aan.
De lampen zijn redelijk zwaar voor een GU10 lamp wat op mij wel indruk maakt, daardoor heb ik meer het gevoel om iets goeds te hebben dan bij een normale GU10 lamp. Want als ik deze lamp met een GU10 van de Ikea vergelijk, zie en voel ik gelijk dat de Milight zo veel steviger is en er ook mooier uit ziet. De Milight is wel groter dan de Ikea GU10 en andere GU10 lampen, maar wat wil je verwachten voor 10 euro, voor het bedrag ziet en voelt hij super!

Voordelen

-De prijs, deze lamp is erg goedkoop voor wat hij allemaal kan doen.
-De lamp is erg stevig, wat je voor deze prijs niet zou verwachten.
-Grappig lichtgevend logo
-De lamp geeft goede kleuren weer
-De lampen zijn handig bedienbaar via wifi en je telefoon als je de wifi-box ook gebruikt

Nadelen

-Het MiLight systeem is erg beperkt via het merk zelf. En via de app bedienen is niet heel gebruiksvriendelijk
-Is groter dan een normale GU10 lamp, maar je krijgt er wel RGBWW voor terug
-Kon meer licht geven

Changelog:
4-1-2016: Review gepubliceerd

Heb jij ook een Milight GU10 RGBW?

Misschien rare vraag, maar kun je bij redelijk makkelijk bij de pcb? Zijn grotere broer is redelijk gemakkelijk te flashen naar andere software. Grotere broer hacken: http://tinkerman.cat/ailight-hackable-rgbw-light-bulb/
Hmm zou het zelf niet weten, ik heb zelf deze lampen niet meer maar wel de nieuwere versie.

Al het Milight topic geprobeerd?
Je pluspunt:
Bedienbaar via wifi en dus ook je telefoon
Is niet helemaal waar.. de lamp zelf ondersteund geen wifi.
Klopt!

Ik heb het niet heel duidelijk aangegeven. Ik pas het even aan.

Ik bedoelde namelijk met mijn set-up. Zelf heb ik 2 E14 lampen, 2 RGB controllers en de wifi-hub. En de wifi-hub zorgt voor deze functie. Binnenkort ga ik ook een review over de bridge schrijven :)
Wat bedoel je precies met:
Het MiLight systeem is erg beperkt via het merk zelf.
en
En via de app bedienen is niet heel gebruiksvriendelijk
?

De standaard is geheel open, zowel de gebruikte code tussen de bridge/remote en lampen als de UDP protocol naar de bridge.
Wat is er dan anders aan de app dan de remote ?
Hiermee doelde ik op wat het merk zelf allemaal levert. Het merk zelf heeft maar een enkele app die niet echt geweldig werkt.

Als je wilt dat het goed werkt moet je dus zelf er allemaal dingen aan veranderen en dat kan niet iedereen zomaar doen.

Met: "Het MiLight systeem is erg beperkt via het merk zelf." bedoel ik ook wat het merk levert en niet wat je zelf nog kan maken/doen.
Maar vergeleken met welke aanbieders is dit dan erg beperkt ? Hue e.d. zijn niet uitgebreider én minder toegankkelijk (lees: open).
Hue heeft veel meer verschillende opties zoals scenes, timers en nog meer. Geen enkele van deze functies heeft het Milight systeem out-of-the-box
Nadeel van deze lampen is, tenminste tot zo ver ik het begrijp, maar 255 kleuren hebben.
Het protocol wat deze lampen gebruiken laten niet toe elke RGB let apart te adresseren. Ik laat me hier graag in onderrichten als ik het fout heb :)
Dit klopt! Zelf heb ik ondertussen deze lampen verkocht en de nieuwe RGB + CCT gekocht, goede ervaring mee ;)
Verklaar je nader met de nieuwe "RGB + CCT" :)
Arilux heeft ook wel wat leuke beginners spots.. Sommige zijn gebaseerd op de ESP8266 en die kun je dan zelf flashen.
RGB is de bekende rood groen blauw, CCT is dat je er ook koud en warm wit door kan mengen. Hierdoor zijn er 16 miljoen kleurmogelijkheden. Zelf heb ik verder vooral Philips Hue thuis.
RGB is de bekende rood groen blauw, CCT.. Dat snap ik....

Ik dacht dat je een bepaald merk in gedachte had...
MiLight heeft een nieuwe GU10 lamp met RGB + CCT ;)

Kun je dus lekker aan de gang met die dingen met OpenHAB :)