Sparkle GeForce 7600 GS 512MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/512 Review

Petervanakelyen 8 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 1.045 views

Sparkle GeForce 7600 GS 512MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/512

Pluspunten

• Speelt vloeiend TrackMania op high quality
  • Meer dan genoeg accessoires en aansluiting
  • Quickstart guide in het Nederlands (wat zeker niet altijd het geval is)

Minpunten

• Warmte, maar met een goede airflow gaat het nog

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Specs Systeem:

- MSI K8T-Neo FSR met VIA K8T800 chipset en AGP8x slot.
- 2x V-Data 1GB DDR400 RAM in Dual Channel
- AMD Athlon64 2800+ 1.8GHz Socket 754
- AOpen QF50C kast (zwart, 400W voeding)
- Seagate 7200.9 80GB S-ATA HDD

Doos & Accessoires

Mooie doos, vind het altijd leuk om eens te lezen wat ze er opzetten van afbeeldingen en vergelijkingen.
Er werd een DVI naar VGA-converter meegeleverd, evenals een S-Video naar Composite kabeltje. Verder ook een Quickstart-guide en een Manual, een Smart-Install CD met drivers en het spel Second Sight, dat ik eigenlijk nooit gespeeld heb.

Installatie:

Installatie ging gemakkelijk, kaart neemt niet zo veel ruimte in beslag, maar om de warmte afgifte te bevorderen zou ik het PCI-slot eronder toch open laten.

Drivers en support

De grafische kaart heeft drivers voor Windows XP, Vista, en Windows 7, werkt ook in Ubuntu met de proprietary Nvidia drivers, de open-source 'nv' driver had er een tijdje terug nog last mee (niet ondersteunde resoluties, spontane X11-crashes).

Nadat ik voor de eerste keer Windows XP installeerde met deze kaart, viel me op dat het grafische gedeelte van de setup, volledig weergegeven werd in het negatief, wel een gek zicht, maar het komt blijkbaar vaker voor :p

Temperaturen

Na de installatie heb ik uiteraard de drivers ge´nstalleerd, de laatste van de Nvidia site, samen met Nvidia nTune om de temperaturen in de gaten te houden.
In idle zat de temperatuur van de GPU rond de 70░C, en stressed gaf hij 110░C aan alvorens uit te vallen.

Ik moet hier echter wel bij vermelden dat dat met de passieve stock-koeler is, en zo goed als geen airflow in de AOpen QF50C kast.

Toen ben ik een hoop fans gaan inbouwen, waaronder eentje die recht over de stock-koeler blies, wat de temperatuur stressed rond de 80░C hield.

Dan heb ik er een Zalman VF700Al-Cu opgezet, en idle zit hij dan mooi op 34░C (in de zomer) en stressed 60░C. Voor de PureVideo HD-encoder chip, heb ik de Zalman ZM-VHS1 gebruikt, die origineel bedoeld was voor de 6600GT, maar prima past op deze kaart.

Stabiliteit

Met de hoge temperaturen viel hij regelmatig uit maar dat is logisch.
Vanaf dat er een fan over de stock-koeler blaast, of een andere koeler wordt gebruikt, is dit een perfect stabiele kaart. :)

Prestaties:

Bij alle games die ik heb geprobeerd werkt deze kaart zeer vlotjes, TrackMania Nations Forever in hoogste resolutie op een Plasma-TV met high quality settings gaat vloeiend, wat zeker niet het geval is voor de kaart die ik ervoor had.

Op aanvraag van degenen hieronder zal ik binnenkort wat 3DMark06 benches plaatsen, en FPS snelheden tov. mijn vorige videokaart.

Dit is trouwens mijn eerste review, en ook al was hij ronduit slecht volgens de beoordeling probeer ik hem regelmatig up te daten wanneer mij nog iets te binnen schiet dat voor verbetering vatbaar is.

Heb jij ook een Sparkle GeForce 7600 GS 512MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/512?

Lijkt me sterk dan een andere koeler een winst op levert van 60 graden! Waarschijnlijk lag het probleem ergens anders (koelpasta?).

Bovendien kan ik dit geen review noemen, termen als ''goede prestaties / best wel snel'' zijn natuurlijk erg subjectief.
ach net zo goed die euro's weg kunnen gooien ipv dit te kopen, maar ik gok eerder dat hij nu een review schrijft over iets dat hij al tijden heeft.
het is ook leuk, moest je dit even op het forum melden ipv dit hier neer te zetten als een review.
Waarom heb jij gekozen om dit product te kopen, en geen nieuwere videokaart? Er zijn zat meer 'hedendaagse' videokaarten met een AGP aansluiting.

Dat staat overigens compleet los van het feit dat ik van mening ben dat het vrij zinloos is om nieuwe videokaarten voor systemen zonder PCI-E slot te kopen. Vast een prima computer, maar gewoon niet om op te gamen.
er zijn nog steeds graka's met een agp slot te koop. zolang het nog te koop is zullen er ongetwijfelt mensen zijn die hierin geintereseerd zijn. Als bijvoorbeeld een graka uit een oud systeem is overleden oid kan dit een oplossing zijn. ik ken genoeg mensen met een p3 systeem die ze als firewall, home server of downloadbak gebruiken. OK, ik geef toe dat ze er steeds minder komen, maar ze zijn er nog. kennelijk is er dus nog vraag naar deze graka's, ook al is het niet zoveel. voor die mensen is een review wel welkom.

maar goed, ik zou wel wat benchmarks e.d. willen zien hierover. 3d mark oid. zou je mis iets meer info kunnen geven? op ze minst een stapeltje specs oid.