Jawbone UP3 Zwart (Zwart) Review

William S 5 oktober 2015, 3.097 views

Jawbone UP3 Zwart (Zwart)

Prima concept, maar niet af....

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Slank ontwerp
  • Meetfuncties (hartslag)
  • Prima app (op Android)

Minpunten

• Niet waterdicht en ook niet vochtbestendig
  • Fragiel en te snel stuk
  • Hoge prijs in verhouding tot bouwkwaliteit

De laatste jaren wat meer met de gezondheid bezig en gadgets maken dat er vooral leuker op en helpen je bewuster te worden van wat je beweegt.
Ik had een polar loop maar wilde naar de volgende generatie, met ook hartslag-meting (op de polsband en niet via een borstband), slaap analyse en meer moois.

Door het slanke design van de UP3 merk je amper doorhebt dat je het bandje draagt. Het oogt een stuk beter dan de wat dikker bandje en schuurt niet tijdens hardlopen. Het slanke design heeft echter als gevolg dat Jawbone de UP3 niet waterdicht kon krijgen. Dus met regen en te veel zweten moet je echt voorzichtig zijn. Tegen Zwemmen en douchen kan de UP3 niet.

Als de UP3 het doet worden je bewegingen gemeten en je hartslag (inmiddels na wat firmware upgrades). Dat werkt prima en de UP app synchroniseert goed met MyFitnessPal. Wanneer je het eten invoert weet je wat je beweegt, wat je eet, hoe je slaapt, wat je hartslag is en wat je aan calorieen over hebt of te kort komt. Informatief en dat werkt prima. Wel vind ik dat de fabrikant wat meer mag proberen ook andere sporten te registreren. Zwemmen lukt dan niet, maar roeien bijvoorbeeld heeft toch echt een armbeweging die je moet kunnen gebruiken.

De batterij gaat met gemak meerdere dagen mee. Opladen gaat met het USB-kabeltje met magneetsluiting. Dat kan tijdens het douchen want de UP3 mag toch niet mee onder de douche.

En dan de minpunten. Zoals gezegd, je kunt er niet mee zwemmen en met water moet je echt uitkijken. Dat geldt ook voor bezigheden waar je wat minder bij stil staat zoals tuinieren (tuinslang), dagelijkse handelingen als afspoelen en handen wassen en wat lastiger te vermijden: erg transpireren.

Ook blijkt de technische levensduur niet zo lang. Ik schrijf dit op het moment dat de UP3 voor de 2e keer in 3 maanden retour kan. De eerste gaf het na een paar dagen op. Deze gaf vanmorgen de geest. Ik vermoed toch dat dit inwerking is van zweet tijdens het sporten of gewoon omdat het heel warm is.

Het bandje is een andere zwakte. De UP3 ben ik al eens ongemerkt in huis verloren. Mijn lukt dat met de UP2 ook vaker en op het internet lees je meer klachten over UP3 sluiting en bandjes die spontaan van de pols vallen.

Alles bij elkaar is de UP3 qua metingen prima, maar betwijfel ik of je daar lang van kunt genieten. Of het apparaat geeft binnen een paar maande de geest of hij valt van je pols. En dan is de prijs wel erg hoog.

Ik twijfel of ik een tweede UP3 moet aanschaffen die ik kan dragen terwijl de ander in reparatie is of zoek is, of dat ik toch maar weer terug wissel naar de Polar Loop (inmiddels nr. 2). Het zal het laatste worden want belangrijker dan functies vind ik dat je kunt rekenen op zo'n apparaat. Het gaat om discipline en continuiteit en dan 2 weken je UP3 kwijt omdat die weer kapot is helpt je niet met conditietraining, afvallen of andere doelen.

Samengevat vind ik het idee van puur meten zonder display en een app die goed met andere integreert uitstekend.
De UP3 is een prima prototype, maar niet meer dan dat. Niet waterdicht is, niet voor meerdere sporten en te gevoelig voor verlies of kapotgaan. Met veel plezier gedragen, maar ik wil het niet aanraden (voor die prijs).

Heb jij ook een Jawbone UP3 Zwart (Zwart)?

Waarom geen Fitbit?
Wel naar gekeken, maar die zijn ook niet waterdicht.
Waarom geen UP24? Geen hartslag maar prima betaalbaar en het zelfde ecosysteem..
De UP24 of beter de nieuwere UP2 zou kunnen, maar die zijn ook niet waterdicht. Jawbone heeft problemen zoals ze op hun eigen website dacht ik schreven met dat de lopende band waarop ze de trackers maken niet in staat is om zo verfijnde apparaten waterdicht te krijgen. Daar kan ik mij wat bij voorstellen want dan moet er met druk gewerkt worden.

Zij-effect van dat het spatwaterdicht is dat bij intensief sporten het volgens mij niet de vraag is of, maar wanneer zout zweetwater naar binnen dringt. Daarnaast moet je bij alle dagelijkse dingen met water toch weer uitkijken.
Voor het meten van je dagelijkse beweging is dat ok, maar bij sporten ga ik in het vervolg denk ik toch maar de UP3 (die ik gisteren retour kreeg) maar afdoen. En dat is toch wel raar voor een activity tracker.
Update 7 maanden verder

Vandaag de UP 3 geretourneerd omdat het bandje scheuren begon te vertonen. Mijn vrouw heeft de UP2 en ook dat bandje wordt merkbaar minder. Die gebruikt een elastiekje omdat de sluiting losschiet.
Het materiaal van de UP3 en UP2 blijken niet duurzaam en degenereren. En .... de bandjes zijn niet verwisselbaar.

Ter vergelijk: De band van de Polar V800 is na een half jaar intensief gebruik bij sporten (zwemmen/hardlopen/fietsen/roeien) nog prima .

Na vervanging gaat dit de 4e UP3 worden sinds 1 juli (ofwel 7 maanden). Fijn dat vervanging zo soepel gaat, maar het gaat ten kosten van de beleving en onderbreekt je patroon van meten en volgen wat bij sporten en calorieen registreren nou juist zo belangrijk is.

[Reactie gewijzigd door William S op 12 februari 2016 16:06]