Sparkle GeForce 7600 GS 512MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/512 Review

TChosenOne 24 mei 2009, 226 views

Sparkle GeForce 7600 GS 512MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/512

Pluspunten

• 512MB
  • Goed voor de doorsneegebruiker

Minpunten

• Warmte misschien
  • Drivers voor XP
  • Trager geclockt door de 512MB

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Ik had deze kaart indertijd gekocht om af en toe wat games te kunnen spelen la BF1942 enz. Het was dus niet bedoeld om hardcore te kunne game maar met mijn GF5200FX wou het niet meer snel genoeg gaan.

Featureset

Niet echt veel. Ik geloof dat er alleen een TV-kabeltje bij zat. DVI-to-Dsub-converter zat er niet bij omdat dit standaard ook niet echt nodig is, tenzij je DualView wil gaan.

Prestaties

Liggen niet echt hoog. In Left4Dead haal ik nu gemiddeld 35 fps op alles Low, in BF1942 80 fps op High maar dat is ook geen zware game meer tegenwoordig. Vroeger met de 5200 was het wel maar 35 fps max in BF1942, maar ik had van 2 series later en van low naar mid-end toch wat meer verwacht. Nja...

Beeldkwaliteit

Vind ik wel goed. Ik heb geen kleurschema moeten toepassen zoals ik bij andere kaarten (ATi 9600 Pro en GF5200) wel moest doen. Het beeld is ook rechthoekig wat ik bij de ATi vreemd genoeg niet kreeg.

Drivers

Hier had ik wel een probleempje mee op XP: bepaalde drivers geven mij artifacts en dat is natuurlijk niet plezant als er ineens een muur tevoorschijn komt wat eigenlijk een grassprietje hoorde te zijn. Ik werk nu 91.31 drivers maar er zullen er nog wel zijn die degelijk zullen werken voor mijn kaartje.

In Vista raar genoeg geen problemen mee, hier loopt alles vlotjes en zonder artifacts met de 182.08 drivers.

Warmte en geluid

De kaart is passief gekoeld wat resulteert op perfecte score qua geluidsproductie, maar de kaart wordt bij wel redelijk warm. Het probleem bij deze kaarten is dat sommige kaarten tgv productiefout van de chips een warmteprobleem kunnen hebben. Ik weet niet of dit bij mijn kaart is maar ik vind 59C idle en 74C toch al redelijk hoog voor een kaartje waarvan de clocks nog niet zo hoog liggen. Ik heb er nu een oud P3 koelertje op kunnen hangen zodat de kaart nu idle 52C en load 61C warm is (anders lag dat koelertje hier toch maar te vergaan).

Ik heb destijds 75 ervoor neergelegd wat redelijk veel is, maar dat was juist in de periode dat de GF8 series goed verkocht werden en PCI-e al standaard geworden was op de markt. Qua prijs viel dat nog redelijk mee dan.

De Sparkle GeForce 7600 GS 512MB SP-AG76SDH Ultra 2/512 is geen kaart voor een hardcore gamer (wie zou als hardcore gamer nog een AGP-kaart kiezen?) maar voor degene die af en toe nog eens een oud spelletje willen spelen op hun Pentium 4 ofzo is deze kaart misschien wel interessant...

Heb jij ook een Sparkle GeForce 7600 GS 512MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/512?