Sitecom CN-033 Serial ATA PCI (2x SATA150, PCI) Review

SuperNiFFNewbie 24 mei 2009, 1.096 views

Sitecom CN-033 Serial ATA PCI (2x SATA150, PCI)

Pluspunten

• hij is klein

Minpunten

• Ondersteunt geen 1TB schijven.
  • Lijkt geen snellere SATA varianten te ondersteunen.

Drivers en support Score: 1
Net dit kaartje (bij de mediamarkt) samen met een 1TB SATA schijf gekocht voor een oudere pc die geen SATA controller heeft.

Na het installeren van het kaartje hangt de pc direct na het starten. Na wat onderzoek blijkt dat je eerst de BIOS moet updaten als je een 1TB schijft wilt kunnen gebruiken! Argh... die limiet staat nergens vermeld, en je krijgt geen foutmelding.. de pc hangt gewoon.. je kunt dus niet eens booten om het probleem via een andere weg op te lossen, tenzij je de schijf lostrekt.

Het updaten van de BIOS schijn je hiermee te kunnen doen:

Er irritant allemaal.

In deze thread kun je zien dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aangelopen is:

Verder lijkt het er op dat het kaartje alleen als "SATA1" kan werken, en in de handleiding wordt alleen over windows98 en 2000 gesproken..

Al met al vind ik het voorlopig een grote miskoop. Ik sta op het punt om het prutsding weg te gooien en de problemen op te lossen door voor een paar tientjes een beter kaartje te kopen.

Dus als je twijfelt tussen een aantal kaartjes.. deze kan ik NIET aanraden.

Heb jij ook een Sitecom CN-033 Serial ATA PCI (2x SATA150, PCI)?

Die mededeling op de Nederlandse site dat deze kaart geen schijven groter dan 500GB aankan is er op komen te staan nadat ik telefonisch contact heb gehad met de "support" afdeling hier in Nederland n.a.v. het niet werken met 1TB schijven. Ik was niet happy met ze en ze zullen me zich daar ook gegarandeerd nog herinneren. Tot en met de directeur aan toe.

Op bijv. de Engelstalige site staat die 'beperking' dan ook niet. Het is ook onjuist omdat ook met die stokoude firmware die Sitecom er nog steeds op laat staan in elk geval 640GB schijven nog werken. Ik spreek uit eigen ervaring. Die thread over die BIOS-dump utility waarnaar gelinkt wordt is van mij. Als je die laatste firmware in het kaartje flasht werkt ie wel met 1TB schijven.

De mensen van de "support" afdeling vinden het blijkbaar makkelijker om maar gewoon te zeggen dat het kaartje geen schijven groter dan 500GB aankan dan adequaat te handelen en een firmware update met enige uitleg op de Sitecom site neer te zetten die maakt dat mensen gewoon met de tegenwoordig zeer gangbare 1TB schijven overweg kunnen. Zo'n zinnetje op de site neerzetten kost 2 minuten en om adequaat te handelen kost iets meer moeite. Die hebben ze blijkbaar niet voor hun klanten over. Ze verstaan daar iets héél anders onder support dan ik.

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 24 mei 2009 14:58]

Jammer dat jij er zo'n pech mee hebt :(
Ik heb dezelfde (gekocht rond 2007 meen ik), maar bij mij staat zowel op de verpakking als in de handleiding informatie over gebruik onder Windows XP
(onder Vista zou 'ie trouwens nu ook moeten werken, zie http://www.sitecom.com/dr...?groupid=11&productid=307).

Dat 'ie alleen Sata1 ondersteunt is inderdaad zo, toen ik 'm kocht waren Sata2 kaartjes duur/slecht leverbaar.

Op de site van Sitecom staat dat 'ie maximaal 500GB schijven aan kan (zelf geen probleem mee, grootste schijf die ik heb is 400GB):
Maar stom dat ze dat niet op de verpakking zetten, dan weet je dat vantevoren.

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 24 mei 2009 08:54]

Ik heb een sata to ide converter te koop als u wilt, 7,95. Deze werkt i.i.g. ook voor sata2 schijven. Ik heb een echter nog niet in een oude pc geprobeerd.

Link naar adv marktplaats is: http://link.marktplaats.nl/253971158
Geen problemen met deze kaart na hem geflashed te hebben met een up-to-date non raid bios versie. Werkt happy in een 800MHz PC met 2x640GB eraan.

Dit in tegenstelling met andere (merkloze) SATA/IDE kaarten die ik eerder kocht en die het leken te doen mits je niet teveel schreef (anders kreeg je controller reset meldingen in de eventlog).
Inmiddels is deze kaart uit het assortiment gegaan van Sitecom, een driver is nog wel beschikbaar.

Maar ik wil ook de bios updaten, maar ze hebben het over een sataraid bios, en een base bios..ja welke moet je nu nemen.....ik zou zeggen de sataraid bios, omdat het ook een raid kaartje is.

Verder werkt ie hier wel goed, met de laatste driver van de sillicon Image site.