Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart) Review

WhatsappHack 5 oktober 2015, 19.866 views

Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart)

Een tergend traag apparaat, voor een zeer asociale prijs voor wat hij kan. Prima behuizing, en heel mooi scherm; maar daar houdt het dan ook op. Zeer traag apparaat, weinig functies, inconsistent, aardig wat bugs, een spuuglelijk bandje; en zelfs de tijd tonen doet ie lastig. Geld helaas niet waard!

Pluspunten

• Mooie en stevige behuizing
  • Prima accuduur
  • Goede hartslag sensor
  • Heel mooi scherm

Minpunten

• Extreem traag
  • Ontwikkelaars negeren de watch
  • Belachelijk duur
  • Standaard bandje is slecht
  • Navigatie werkt niet erg consistent
  • Speakertje is dieptriest
  • Scherm is niet zo accuraat
  • WatchOS is nog in baby fase

Apple Watch - Een slecht apparaat voor een asociale prijs
WoT alert!! Mogen jullie van me gewend zijn denk ik. :)

- Inleiding
- Gimmick features
- Fitness
- Conclusie

- Inleiding

In een "fuck it, ik wil het wel eens proberen" momentje heb ik een Apple Watch 42MM (Sport) Space Gray aangekocht. Het leek me een grappige gadget, en wie weet: best handig.

Waar ik het apparaatje voornamelijk voor wilde hebben:
- Tonen van notificaties
- Reageren op berichten
- Fitness; bijhouden cardio, beweging, stappen
- Snel dingetjes bekijken; even snel een mailtje tevoorschijn halen bijvoorbeeld; of een nieuws artikel.
- De speeltjes, zoals het unlocken van m'n MBP
- Handsfree bellen
- ... Vooruit, het tonen van de tijd.

Waar voldeed het apparaat aan? Ongeveer 3 van de 7 punten.

Na even rustaaaaaagh gekeken te hebben in de Apple Store aan de Passage te Den Haag, heb ik gekozen voor het Sport model in 42MM.
Die 38MM variant is echt te klein voor een mannenpols, en ik denk dat de verkoper het er gewoon om deed toen hij me een rose gouden omdeed om "te laten zien dat het niet past", want dan krijg je spontaan het idee dat je volgend jaar in Amsterdam mee kan gaan met de grachtenparade.

Afijn, ik wilde daar graag een metalen bandje bij. Die koste 499,-; wat nog meer is dan de hele watch an sich kost. Een ietwat pissige blik met verwrongen "ik moet blijven glimlachen" van een manager verder toen ik in lachen uitbarste, ben ik dus gegaan voor een Sport met een Sport bandje.

- Eerste indruk

Het apparaat ziet er goed uit. De hoogwaardige aluminium behuizing voelt prettig aan.
Het apparaatje is lekker licht, je voelt hem nauwelijks zitten, maar als je er mee bezig bent voelt hij goed stevig aan: geen gekraak of gepiep, hij geeft niet mee: het is gewoon een degelijk apparaat. De digital crown is een leuke toevoeging, en daar later natuurlijk meer over.

Na de nodige instellingen zowel voor als na de setup te hebben doorlopen, kon ik aan de slag met de Watch. De gehele setup, inclusief het installeren van de applicaties, heeft gok ik ongeveer 20 a 30 minuten in beslag genomen. Dat vond ik nog wel redelijk.

Wat ook opviel is dat het scherm erg mooi is. Apple maakt volop gebruik van donkere thema's met heul veul zwart, wat natuurlijk leuk overkomt op het display dat er in zit. Het beeld is scherp, het beeld is helder; kortom: niets mis mee, het is gewoon een prima scherm!

Vervolgens kon ik het niet laten om het apparaat meteen ff onder de kraan te houden.
Is ie echt waterdicht, kan ik dan nog bedienen? Ja hij is waterdicht, maar het scherm valt niet meer te bedienen. Gezien je veel moet tikken, maakt dat het lastig te gebruiken.

De eerste indruk was echter dus zeker niet verkeerd!

- WatchOS snelheid

Het eerste dat me opviel is dat voordat een app geladen is, er wereldwijd al 25 mensen het leven hebben gegeven. En als je niet oppast ga je zelf ook de pijp uit voordat er iets gebeurt. Het apparaat is tergend traag, en dat is zeer frustrerend.

Het probleem zit hem erin dat de Watch nauwelijks apps native draait. "Apps installeren" op je watch houdt dus eigenlijk in dat je een snelkoppeling krijgt naar de app, hij *soms* wat instellingen van de app aanbied die hij zal onthouden; maar verder is het alsof je Watch een soort second megaklein screen is voor je iPhone. Je iPhone moet al het werk doen, en dat moet dan weer naar de Watch gestuurd worden.

Dit zorgt voor een zeer trage user experience.
Als voorbeeldje:
1.) Nu.nl of de NOS app starten duurt ongeveer 10 seconden (het display gaat uit na 7 seconden)
2.) Als Nu.nl/NOS eindelijk gestart is, gaat hij verbinding maken via je iPhone met the internets en haalt de content binnen; maar ook dat gaat nogal traagjes.
3.) Resultaat: Na een seconde of 15 a 20 heb je eindelijk 1 a 2 artikelen op je scherm.
4.) Oh je wilt meer artikelen, of je wilt een artikel openen? Tuurlijk, momentje hoor; als je nog ff een seconde of 15 hebt dan doe ik het voor je!
5.) Weetjewat, ik doe even een Office Paperclipje: ik ga tussendoor nog even nutteloze vragen stellen of ik crash gewoon en dan kan je opnieuw beginnen, leuk!

Je bent dus meer aan het wachten, dan dat je werkelijk gebruik kan maken van de Watch; en dat is gewoon bloedirritant. Voor een apparaat met deze prijs verwacht ik gewoon klasse prestaties, een "snappy" performance, en dat het ding meteen doet wat ik wil. Geen ellenlange wachtrij voordat ik eindelijk eens iets kan doen, en als ik verder wil: wéér wachten!

Jaja, dit probleem zou opgelost moeten zijn met WatchOS 2 als Apps native gaan draaien. Dan draait de app gewoon op de Watch, en fungeert je iPhone enkel als hotspot. En dat werkt inderdaad prima. Native apps zijn een heel stuk rapper, en hebben de content binnen 4 a 5 seconden op je scherm. Dat is nog steeds enigszins traag, maar is wel geheel acceptabel: dat is niet zo'n probleem.
... Ware het niet dat ik het aantal native apps van derde partijen op 1 hand vinger kan tellen. Welgeteld 1 developer van het enorme scala aan apps wat ik heb had de moeite genomen om een, gelimiteerde, native app te ontwikkelen.
In theorie is het dus heel leuk, in de praktijk werkt het ook prima: maar er is geen hond die de moeite heeft genomen om native apps te ontwikkelen.

En who can blame them?
Apple lijkt met WatchOS 1 gewoon snel iets te hebben willen uitbrengen, daar gingen developers mee aan de slag. Maar het was tergend gelimiteerd.
Nu komt WatchOS 2 eindelijk eens uit met de functies die developers nodig hebben, maar waarom nog een keer die moeite doen om Apple's hachje te redden?
En dan is er nog het probleem: er zijn misschien een paar miljoen mensen met een Watch. Vrijwel alle developers die ik heb gesproken noemen de Watch "zeer lage prioriteit". Dat helpt Apple niet. Als ze vanaf het begin af aan Native apps mogelijk hadden gemaakt, dan was het nu misschien een volwassen ecosysteem geweest: maar nu is het verre van volwassen, en staat het met WatchOS 2 eigenlijk nog altijd in de kinderschoentjes omdat developers er gewoon geen zin in hebben om er veel tijd in te steken.

Heel jammer, maar geheel de schuld van Apple zelf. Hadden ze maar een goed OS direct moeten uitbrengen, in plaats van een halfbakken super traag en gelimiteerd systeem.

- Het gebruik

In principe is het eerste dat je ziet op de Watch de klok. Handig, want het blijft immers een horloge. (En een telefoon is ook om mee te bellen, hm? ;))
Een leuke functie in WatchOS 2 is "tijdreizen", waarmee je door aan de Digital Crown te hannessen vooruit/achteruit in de tijd kan om oa het weer op dat moment te zien, je agenda afspraken, et cetera. Je dag in vogelvlucht zullen we maar zeggen, best leuk!

Als je digital crown indrukt, kom je in je "App cloud"; inderdaad een soort 2D wolkje van alle logo'tjes van je app. Door aan de Crown te draaien kan je vervolgens in/uitzoomen binnen deze cloud (alleen als je te ver gaat kom je terug bij je klok...), en met je vinger kan je vervolgens een app kiezen. Dat werkt min of meer, vaak registreert ie een poging om een beetje met je vinger te bladeren als een tik op een app icoontje; het zal dus niet slechts zelden voorkomen dat je een andere app opent dan je wil.
En dan moet je de app weer killen door de functie knop (onder de crown) ingedrukt te houden, en vervolgens weer ingedrukt te houden op het "schakel uit" scherm. De app wordt dan geforceerd gesloten. Wel zo handig, anders hoor je bijvoorbeeld piepjes van je fitness app of een voiceover... :X

Een andere functie is "Snelle Blikken". Dit is, naar mijn mening, veruit het handigste (buiten notificaties) binnen WatchOS.
Hier kan je je apps toevoegen, die vervolgens direct tonen wat je graag wilt zien; je agenda afspraken, het weer, buienalarm verwachting, je bankrekening saldo, je hartslag, et cetera.
... Ware het niet dat je ook hier god*#&*#$&*!! tergend lang aan het wachten bent tot de info eindelijk op je schermpje verschijnt; op de Apple ingebouwde apps na.

De navigatie in WatchOS werkt zo:
- Draai aan de digital crown voor zoomen of scrollen
- Druk op de digital crown om uit een app te gaan of terug naar je klok
- Houdt de digital crown ingedrukt voor Siri
- Veeg up/down over het scherm om te scrollen
- Veeg links/rechts over het scherm om te bladeren (eg: tussen schermpjes in een app, of functies in "Snelle Blikken")
- Veeg omhoog over de klok voor "snelle blikken", of omlaag voor je notificaties
- Tik op het scherm om iets te kiezen
- Tik op het scherm en druk vervolgens harder door ("3D Touch" idee) om extra opties te krijgen, zoals "refresh" of "volgende/vorige"
- Druk op de functie toets om snel toegang te krijgen tot je favoriete contacten

... Dit is allemaal best handig en leuk, ware het niet dat het verschrikkelijk inconsistent is. Je ziet soms door de wirwar aan opties eigenlijk niet wat nu de bedoeling is, en de ene app werkt anders dan de andere. Zo weet je niet wanneer de Crown nu bedoeld is om mee te zoomen, en wanneer hij wordt gebruikt om te scrollen: dat moet je per app maar ontdekken, en het dan ook nog onthouden.
Dat je dan ook nog met je scherm kan spelen maakt het verhaaltje compleet: too much inconsistency!

Wat bloedirritant is, is dat het scherm uitgaat. Dit moet om de accu te sparen, maar het is wel irritant.
Zeker omdat de sensor die dit allemaal regelt vaak niet functioneert. Dan sta je met je armen door te lucht te maaien alsof je een boze wesp wil doodmeppen in een poging het kreng weer aan te laten gaan (want als je hem handmatig aanzet: dan gaat ie niet uit zichzelf uit als de sensor het niet herkend!). Ook gaat bij normaal gebruik de watch te pas en te onpas gewoon uit. Je draait je pols net iets recht? Jammer, scherm uit.
Het zou beter zijn als ie echt uitgaat op het moment dat je je arm weer laat hangen, niet als je je pols licht in zijn natuurlijke positie draait terwijl je je arm nog voor je neus hebt. Dit werkt gewoon niet goed, en is een onprettig uitgewerkte functie. De sensor is te brak.

Last but not least is het wel handig dat de Watch nooit om code vraagt, totdat je hem van je pols haalt. Dan locked het apparaat direct.
Unlocken kan met code, of door gewoon je iphone even te unlocken. :)

- Notificaties en berichten sturen

Een handige functie is echter wel dat de watch je een tik op je pols geeft als je een notificatie krijgt.
Als je de watch dan naar je toe draait, krijg je de notificatie met inhoud te zien. Je krijgt een WhatsAppje? Prima, ff snel kijken van wie het is en of 't belangrijk is. Kan het wachten? Prima. Je hoeft je telefoon niet te pakken! Is het dringend? Aaaight, ff m'n telefoon pakken om te antwoorden.
De pushmeldingen op je Watch binnenkrijgen vond ik heel erg handig, en zeker een toevoeging als je bezig bent en liever je telefoon niet pakt.

Het enige nadeel is dat enkel iMessage/SMS echt de optie biedt om meteen te antwoorden.
Diensten als WhatsApp bieden dat niet aan, waarschijnlijk omdat het ook voor WhatsApp niet zo heel hoog in de "must have" features staat.
Veel uitmaken doet het echter niet want... Helaas, dit werkt ook helemaal niet zo prettig.

De manier van antwoorden werkt op basis van dicteren aan Siri. Maar dit is zeer buggy.
1.) iMessage crasht nogal eens

2.) Hij neemt wat je dicteert wel op, maar zodra je op "zend" drukt (wat ook perse ingedrukt moet worden, je kan geen spraak commando geven blijkbaar.) wordt het scherm soms gewoon zwart en is enkel "annuleren" nog een optie. En dan mag je lekker opnieuw beginnen!
In de auto tijdens een test heb ik dit tot 5x toe achter elkaar gehad. Ik werd uiteraard een beetje pissig, want je moet je aandacht bij het verkeer houden; niet bij een watch die niet feilloos z'n werk doet. Uit frustratie tegen siri geroepen "ach krijg de tering", vervolgens per ongeluk op "Zend" gedrukt (tikken op het scherm is namelijk helaas niet al te accuraat), en wat denk je? Uiteraard, nu doet ie het opeens wel en verzend dat bericht! :| En m'n "Shit, dat was een foutje, apparaat werkte niet" werd uiteraard weer niet verzonden. Maar de tegenpartij snapte al wat er aan de hand was, dus dat scheelde. ;)

3.) Soms doet hij net alsof het verstuurd is, maar blijkt dit in de praktijk NIET het geval. Dan moet je dus gaan kijken of het bericth wel daadwerkelijk verzonden is. Als je er niet op kan vertrouwen, dan werkt het niet. En dit is dus absoluut niet fijn als je snel tijdens het rijden iets aan iemand wilt versturen. Deze bugs zijn gewoon irritant.

- Handsfree

Nou... Was dat even van een koude kermis thuiskomen!
Het apparaat is absoluut ongeschikt om te gebruiken om handsfree mee te bellen.
Ten eerste zie je er uit alsof je een chromosoom teveel hebt als je aan 't bellen bent, want je gaat je gedragen als Knight Rider... Watch voor je neus: en dan tegen je horloge ouwehoeren. ... Althans, op rustige plekken.

In de auto werd het een groot probleem. De speaker van de watch is zo extreem slecht, dat je de persoon aan de andere kant absoluut NIET kan horen.
Dan moet je dus het stuur met 1 hand loslaten, de watch tegen je oor aan drukken: en dan kan je de persoon min of meer verstaan; maar alsnog met enige moeite. Daar heb je gewoon geen ene drol aan, want dan kan je net zogoed gewoon je telefoon tegen je oor drukken!

Ware het niet dat de Watch tegen je oor drukken gratis is als je de popo tegenkomt, maar voor je telefoon er een boetebedrag van 230 euro tegenover staat.
Maar dan nog: dit is gewoon zeer teleurstellend. Je wilt natuurlijk gewoon twee handen aan het stuur kunnen houden als dat nodig is, en toch je gesprek kunnen voortzetten. Dat is onmogelijk met de Apple Watch.

De speaker is dus echt een lachertje. Heel triest volume, zeer ingeblikt geluid; zeer slecht verstaanbaar... Het is bijna alsof de persoon aan de andere kant in de microfoon scheten zit te laten. En als je hem dan tegen je oor drukt, dan kun je toch nog een stem en wat woorden ontrafelen.
Dit was overigens GEEN defect van het model dat ik had. Dit bleek gewoon te zijn zoals het hoort. Heel heel erg jammer.

- Accuduur

Op dit punt kan ik snel klaar zijn: niets mis mee.
Ik hoor veel mensen er over klagen, maar dit is werkelijk het enige punt waar ik niets over te klagen had.
Tussendoor zat ik best eens te spelen met de Watch, ik hield er wat fitness dingetjes mee bij en las er wat notificaties op plus wat nieuws.
Aan het einde van de dag had ik gemiddeld zo'n 65 a 70% over. Dat houdt in dat de watch voor mij zo'n 2 tot 2.5 dagen aan gebruikdsduur zou opleveren.

Dat vind ik zeer acceptabel. Ja natuurlijk kan het beter, maar: hij is binnen een half uur weer bijna voor de helft opgeladen, en na ongeveer een uur zit ie zowat alweer bijna vol. M'n telefoon ligt elke nacht wel aan de lader, dus ff de Watch aan z'n ladertje hangen is geen probleem.
(Wat trouwens grappig is, is dat in WatchOS 2 de functie is toegevoegd om hem te gebruiken als (alarm)klok mits hij aan de lader hangt en op z'n zijkant ligt met de Crown omhoog. MAAR OOK DAN GAAT HET SCHERM NA 7 SECONDEN WEER UIT!!! WAARDELOOS! ;))

Mbt de accuduur ben ik dus, in tegenstelling tot de grote massa, absoluut tevreden over de Watch.

- Gimmick Features

Jaaaa de gimmicks! Hier doe ik het toch ook wel een beetje om.
Het is gewoon leuk...

Met mijn watch kon ik bijvoorbeeld m'n MBP unlocken.
Zodra m'n login scherm verschijnt "pinnnnggg!" en de vraag of ik mezelf wil authoriseren. Ja, uiteraard!
En poef, je hoeft je wachtwoord niet in te tikken. Dit kan in sommige situaties, als er mensen in je nek staan te hijgen dus, best handig zijn; als security fanaat die z'n wachtwoorden angstvallig goed beschermt.

Dit kan ook gebruikt worden voor wachtwoord prompts als een wachtwoord nodig is voor bijvoorbeeld een app installeren.
Ook kan je het zien als iemand je macbook probeert te unlocken, dan krijg je een waarschuwing. Prima!

Of bijvoorbeeld je iPhone muziek speler bedienen terwijl je onder de douche staat. (Helaas incompatible met Spotify)
Je hebt er eigenlijk vrij weinig aan, maar het is wel behoorlijk grappig.
Helaas denkt de Watch als er druppels opvallen dat dit een aanraking is, dat is wel jammer.

En zo zijn er wel meer gimmickey dingetjes, die erg leuk kunnen zijn... Maar zeker het geld niet waard zijn om de Watch te rechtvaardigen.

- Fitness

Een belangrijk onderdeel is natuurlijk de fitness functionaliteit.
Wat er meteen uitspringt is de hartslag sensor. Deze werkt verbluffend goed en accuraat. Ik heb hem getest met een professionele hartslag meter erbij: en dat week 9 van de 10 keer niet tot zeer nauwelijks af. Dat zit dus helemaal snor.

De Watch houdt de hele dag je hartslag bij, en schrijft dit netjes weg in je telefoon als je daar toestemming voor geeft.
Zo krijg je een net overzicht van je hartslag gedurende de dag, en kan je zien wat je hartslag was tijdens de activiteit die je op dat moment ondernam.

Tevens nudged het apparaat je om allerlei dingen te doen, zoals:
- Elk uur een melding dat je ff een minuutje moet gaan lopen voor de bloeddoorstroming
- Je stappen worden bijgehouden
- Je krijgt het te horen als de Watch vindt dat je te weinig "activiteit" vertoont en dus wat meer moet bewegen
- Je krijgt netjes een overzichtje van de dag; hoeveel calorieren heb je verbrand, hoeveel stappen heb je gezet, hoeveel trappen heb je gelopen, etc.

Een app die ik getest heb was 7 Minute work-out. Dit was helaas een beetje schandelijk.
De voice over kwam alsnog uit je toestel, en de Watch schakelde zichzelf steeds uit; het scherm bleef niet aan. Je beweegt veel, dus de sensor pikt dat op en zet het scherm dan steeds uit: en dat komt de app niet ten goede omdat die even kort gepauzeerd wordt. Dan heb je er niets aan, want voordat ie dan eindelijk de data van je telefoon weer opgehaald heeft, ben je alweer toe aan het volgende onderdeel.
Dit werkt gewoon niet fijn.

Om je activiteit en hartslag bij te houden is het een prima apparaat, maar als personal trainer...?
Nee, dan kan je net zo goed gewoon je iPhone gebruiken; dat werkt beter en het geluid komt daar toch uit... Dusja.

- Conclusie

Het apparaat is gewoon absoluut zijn geld NIET waard. 470 EUR voor een apparaatje dat halfbakken werkt, extreem traag is, nauwelijks functionaliteit biedt, die ontwikkelaars bijna geheel links laten liggen; dus enkel voor de gimmicks, tot kleine hoogt fitness bijhouden en je notificaties tonen: dat is het gewoon absoluut niet waard. Het apparaat is veel te gelimiteerd om deze belachelijke prijs te rechtvaardigen.

Apple Watch lijkt gewoon het product te zijn dat Apple op de markt moest en zou zetten, koste wat het kost, omdat het te ver achter ging liggen op hun grote concurrenten. En dat bevalt niet. WatchOS 1 was slecht uitgedacht, heel gelimiteerd, de sensors werken niet lekker, de navigatie is nogal brak en... Had ik al gezegd dat hij belachelijk traag is?

Met WatchOS 2 is er eigenlijk niets veranderd, behalve wat extra gimmicks die wel aardig zijn: maar niet echt boeiend.
Het gouden ei "native apps", wat ze eigenlijk direct al hadden moeten lanceren maar waar Apple kennelijk nog niet klaar voor was, werkt in theorie geweldig: maar gezien 99% van de developers er absoluut geen tijd insteekt om native apps beschikbaar te maken, werkt het in de praktijk vooralsnog voor geen meter.

Als het apparaat de helft goedkoper was, dan zou ik zeggen: ja, dit kan je overwegen; er zijn wat minpuntjes maarrrr voor <reden> kan hij handig zijn en dan is hij het best waard. Mede omdat ie zoals alles Apple waarschijnlijk best waarde vast zal zijn. 200 a 250 EUR voor dit apparaat zou ik er nog wel voor willen betalen, maar 470 euro...? Nee. Echt niet. Het is een te slecht apparaat om dat ooit te kunnen verantwoorden.
En dan hebben we het dus nog over de goedkoopste variant!! De Watch kost rond de 700 euro, en de edition kan zelfs zo'n 16.000 euro kosten; maar voor wat...? Apple doet net alsof het een sieraad is, maar zelfs die functie biedt het eigenlijk niet! Het straalt niet "sieraad" uit, zeker niet met dat condoombandje wat ze er standaard bij doen icm de Sport editie.

Het lijkt er dus op dat Apple de boel heeft afgeraffeld, zeker getuige het extreem matige WatchOS 1; en nu de developers tegen zich in het harnas hebben gejaagd. Teveel moeite om dit platform te ondersteunen, terwijl er in the grand scheme of things slechts een zeer marginaal aantal gebruikers zijn.
Het wil gewoon niet. Zelfs voor een gadget freak als ik ging de vlieger bij dit product gewoon de lucht niet in... Teveel gelazer, teveel frustatie, teveel bugs, slechte functies, irritante sensoren, en zo traag dat je gewoon beter je telefoon er even bij kan pakken.

Ik kan mensen dus eerlijk gezegd niet aanraden dit product te kopen.

Heb jij ook een Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart)?

Meer advertenties

Ik heb me dood gelachen met je review. Heel leuk geschreven!
Informatief en nuchter.
Ik vond het een leuke kijk op de zaken.

Zo wil ik er nog wel lezen :)
Hi, heel erg bedankt voor je feedback!
Nieuwe reviews komen hopelijk volgende maand. :)
Buitengewoon vermakelijk, dank!
Ik heb zelf sindskort de Apple watch en ben er eigenlijk juist heel tevreden over. Er wordt in de review veel gesproken over een traag systeem, maar als je goed leest ligt dat dus voornamelijk aan de developers van de apps die je er op draait... gezien er nog geen of weinig native apps zijn en je dus inderdaad alles via je telefoon afspeelt kan het lang duren... open je apps die wel op de watch zelf staan werkt het perfect!
Spotify en Whatsapp vertikken het vooralsnog een app te bouwen voor de Apple Watch, je geeft vervolgens (althans zo lees ik het) Apple de schuld hiervan.

Wat ik niet snap... is dat je een horloge voor 470 euro koopt terwijl je deze spuuglelijk vind... ik zou zelf nooit een accessoire kopen die ik niet mooi vind...
Daarbij... Je zegt dat Apple het positioneert als een sieraad....dat klopt! Een horloge (of je die nou mooi vind of niet) is al jaar en dag een sieraad.

Als laatste... dat je scherm na 7 seconde uitgaat....dat is simpelweg een instelling.

Verder prima review, maar niet echt altijd even objectief of doordacht. Ik gebruik de watch voornamelijk voor het sporten en daar ben ik helemaal gelukkig mee.
Dank voor je reactie en feedback!
Nee nee nee, absoluut niet... Je moet geen excuses maken voor Apple's wanbeleid door het totaal niet afgewerkte WatchOS uit te brengen... Dat is gewoon het goedpraten van Apple's fouten, no offense.
De traagheid in WatchOS is geheel Apple's schuld, de developers konden daar NIETS aan doen.

Pas sinds WatchOS 2, dat nog niet zo lang uit is, heeft Apple de mogelijkheid toegevoegd om apps native te draaien. Dat houdt in dat in de maaaanden tijd dat de Watch op WatchOS 1 draaide de developers geen kant op konden, en Apple in eerste instantie gewoon een OS heeft uitgebracht dat nog helemaal niet af was; waardoor we deze belachelijke ervaring krijgen met de Watch.

Dat is voor de volle 100% te wijten aan Apple.
Dat ze nu WatchOS 2 hebben uitgebracht, maar developers geen zin hebben om halsoverkop native apps te gaan developen (logisch, want weinig Watch gebruikers; en dan *nog* een platform erbij om te ondersteunen) is gewoon cause and effect. Alle Apple gewoon vanaf het begin af aan native apps had toegestaan, dan was dit probleem waarschijnlijk niet ontstaan... Dan hadden developers 1 keer een app moeten schrijven, en daarmee was het klaar. Dan hadden we nu wel een redelijk volwassen eco-systeem gehad met aardig wat native apps... Maar helaas!

Dankzij Apple staat het hele ecosysteem nu vooralsnog in de kinderschoenen, dat kan je de developers echt niet aanrekenen. Ze *hebben* namelijk apps uitgebracht voor de Watch, maar dan op het zwaar gelimiteerde WatchOS 1. Door het Apple beleid moeten ze nu dubbel zoveel werk doen; eerst moesten ze ontwikkelen binnen gelimiteerde parameters, en nu opeens moeten ze opnieuw gaan beginnen om Native apps te ontwikkelen. Ik kan me heel goed voorstellen dat developpers daar absoluut niet blij van worden, maar dat ligt echt voor de volle 100% aan Apple's beleid en de manier waarop de Watch is uitgebracht...

Je kan de devs absoluut niet de schuld geven van traagheid, terwijl het Apple was die native apps al die tijd niet ondersteunde. :)
Ik vind het oneerlijk om te zeggen "Welnee, dat is niet Apple's schuld joh, het is allemaal de schuld van die luie developers die, nu ze na maanden tijd eindelijk de optie krijgen die er vanaf het begin al in had moeten zitten, niet ala minute allemaal compleet nieuwe apps zijn gaan schrijven!".
Nee, dat heb je dan fout gelezen. :)
Ik zeg dat het eco-systeem niet aantrekkelijk is voor die partijen, en dat Apple daar de rotte vruchten van plukt. Zeker omdat er geen native apps mogelijk waren hadden veel partijen zoiets van "nou, dan niet...". Daarnaast zijn er zo weinig Watch gebruikers dat de ontwikkelaars bij bedrijven wel betere dingen te doen hebben. :)

Dat er weinig gebruikers zijn is wel Apple's eigen schuld, vind ik.
Een apparaat dat eigenlijk nog diep in de beta fase zit uitbrengen en dan 470 eur vragen: tja...
Daarnaast werden developers absoluut niet gestimuleerd door het zwaar gelimiteerde WatchOS 1, dus vinden veel mensen ook dat er niet veel kan met de Watch.

Apple heeft dus wel deels schuld eraan vind ik, maar natuurlijk is het niet Apple's schuld dat die partijen de Watch *helemaal* links laten liggen op dit moment. Dat heb ik nooit gezegd. :)
Ik snap 100% waarom Spotify en WhatsApp en dergelijken de Watch links laten liggen en dat is hun eigen keuze, daar geef ik Apple zeker niet de schuld van. Ik denk *wel* dat Apple er zelf voor gezorgd heeft dat er niet veel bedrijven heel geïnteresseerd zijn in de Watch.
Waar heb ik gezegd dat ik het horloge spuuglelijk vond? :)
Ik heb gezegd dat ik het bandje spuuglelijk vond. Daar heb ik een oplossing voor, ik heb gewoon bij een derde partij een kickstarter campagne gefund waardoor ik zo'n 316L bandje krijg die exact hetzelfde is als die van Apple: maar dan 1/10e van de prijs. ;)
Ja en een telefoon is al jaar en dag om mee te bellen. :P
Ik vind een smartwatch geen sieraad. Het is niet bepaald een Rolex... Absoluut niet.
Je kan een horloge al kopen voor een eur op de markt, zo'n chinees ding; als je dat ook al als sierraad moet zien, dan is alsnog het geld dat Apple vraagt voor dit "speciale sierraad" het niet waard, naar mijn mening. :)
Dat klopt, echter vreet dat je accu leeg.
Maar dat is ook het hele probleem niet. :)

Als je goed leest zie je dat het probleem is dat je zo lang moet wachten tot apps eindelijk eens verschijnen, dat het scherm alweer uitgegaan is...
De oplossing "zet je time-out dan wat hoger" is dus besides the point en vind ik eerlijk gezegd een beetje flauw, no offense. :)

Als de Watch gewoon sneller zou werken: dan zou die time-out niet hoger hoeven, want dan gebruik je de Watch alweer en blijft het scherm dus ingeschakeld omdat je acties uitvoert. ;)
De enige reden dat de time-out van 7 seconden (!!) nu te laag is, is omdat de Watch bizar traag is.
Niet objectief ben ik het niet mee eens, niet doordacht mag je uiteraard vinden! Vind het natuurlijk jammer dat je dat zo ervaart, maar ieder z'n mening. :)

In ieder geval dank voor de feedback: en goed om te horen dat je blij bent met je watch! :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 oktober 2015 17:05]

Wat betreft OS1 / OS2 heb je wel gelijk inderdaad! Dit is zeker jammer en daar hebben wij als gebruiker last van.

Wat betreft aantal gebruikers; ik ken eerlijk gezegd helemaal niemand met een smartwatch op 2 (buiten mij zelf) na.. Deze 2 hebben een Apple Watch.... Wat ik bedoel te zeggen, ik denk dat de markt sowieso nog klein is en dat Nederland sowieso voorlopig "te nuchter" is voor dergelijke gadgets.

Zelf wilde ik al heel lang een smartwatch maar zag bij andere nog geen toegevoegde waarde... Ik heb de Apple Watch pas gekocht nadat OS2 uitkwam en gebruik hm nu voornamelijk voor het sporten en dat werkt erg goed! Zeker in combinatie met de iPhone Health app.

En ik lees dat je niet de enige bent met trage apps.... ik heb er gelukkig geen last van, of ik gebruik toevallig de juiste apps :) Nu.nl, Weather Pro en Runkeeper doen het overigens bij mij perfect
Dan heb jij geluk, elke native Apple app die ik open (vooral mail) duurt mij te lang met laden. In die tijd heb ik mijn iPhone al gepakt en de mail gelezen. Moet zeggen dat dit niet altijd is want open net "weer" en zie gelijk alle data. Ook de sporadische traagheid als ik een reply geeft in imessage; "raak reply button aan, watch moet ff denken. Ik begin te twijfelen of de button press wel geregistreerd is dus druk nog een keer, watch reageert en ik heb een quick reply gekozen die ik niet wilde" voor mij is dat een dooddoener.
Een dusdanig negatieve review, TL: DR
> Zegt dat het te lang is om te lezen en dat je het niet gaat lezen.
> Weet wel dat het een geheel negatief review is.

Magic.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 20 november 2015 09:13]

Ik vind het niet erg om dingen te lezen die lang zijn.
Maar als het begin al zo negatief is kan ik niet inzien of dit wel een objectieve review is.
Waardoor dus de waarde van de review teniet gedaan wordt.
Moet ie positief beginnen om objectief te zijn dan? :)
Al begint ie redelijk positief, complimenteer toch netjes het design en dergelijken; maar dan heb je blijkbaar niet verder gelezen dan de eerste paar regels... Dan moet je imho ook gewoon niet oordelen. :)
Het is een relatief neutrale review, en natuurlijk: de conclusie is negatief, maar dat komt omdat het product niet goed is... Zo simpel is dat.

Kan me dan ook niet vinden in het argument dat de waarde van een review onderuit zou gaan als je het product niet de hemel in prijst oid... Vage redenatie, maar uiteraard een mening die je mag hebben. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 27 november 2015 17:17]

Lekker nuchtere review! :)

Hoe moet ik je 2 / 5 sterren beoordeling opvatten? Ik heb zelf geen enkele smartwatch geprobeerd, maar zijn die 2 / 5 sterren t.o.v. andere smartwatches of valt de verwachting van specifiek de Apple Watch tegen?

Beetje meer uitleg:
Ik kan begrijpen dat als je de Apple Watch aanschaft met een aantal wensen. Wanneer die wensen dan maar voor een derde vervult worden, dan begrijp ik dat je er een 2 / 5 beoordeling voor geeft.
Maar misschien dat de Apple Watch ten opzichte van andere smartwatches het eigenlijk best goed doet (ik heb geen idee he!), wel wat overpriced is, waardoor je vanuit dat perspectief er een 4 / 5 voor kunt geven.

Snap je een beetje wat ik bedoel?
Thanks!

Ik snap helemaal wat je bedoeld.
De Watch had van mij een voldoende kunnen krijgen ondanks de mankementen, maar kreeg nog een extra punt aftrek vanwege de exorbitante prijs die écht niet door de beugel kan.

In vergelijking met andere watches is een lastige om te zeggen... Je hebt verschillende smartwatches voor verschillende doeleinden. Zo heb je de Pebble, die best handig is, goed betaalbaar is, een extreem lange accuduur heeft (in vergelijking met anderen): maar het scherm is niet bepaald spetterend. (Wel prima voor de meeste mensen die hem kopen, want juist voor e-mail en dergelijken is ie prima. En dat scherm zorgt juist voor die accuduur ;))
De smartwatches op Android, zoals Motorola; Samsung; LG, heb ik enkel de Watch360 van getest, en daar was ik best tevreden over. Die was ook niet bugvrij: maar de prijs was dan ook niet tegen de 500 EUR aan; maar 250 EUR.
De Apple Watch presteert in mijn ogen niet beter, maar zelfs slechter: maar is wel dubbel de prijs, en daar worden ze keihard op afgerekend.
Helder!

Als je redelijk tevreden bent met de Watch360, voor de helft van de prijs, en je krijgt vervolgens een Apple Watch, die je slechter vindt presteren voor de dubbele prijs, dan begrijp ik helemaal dat je er dan 2 / 5 sterren voor geeft.

Andere reviewers of meningen hier die positiever zijn, hebben volgens mij duidelijk andere gebruikersdoelen dan jij en dat is prima. Daar is het een persoonlijke review voor. In ieder geval vind ik je 2 / 5 helemaal verklaarbaar en begrijpelijk!
Geinige review heb je gemaakt, lekker ongeremd. Ik heb zelf ook een Apple Watch en heb een totaal andere gebruikerservaring. Mijn verwachtingen waren vooraf niet erg hoog, na reviews van diverse sites, mogelijk dat ik daardoor juist positief verrast was. Het scherm is inderdaad prachtig, zeker nu met foto-album als klok zie ik telkens een leuk moment terug als ik m'n arm optil. Ik mis de extra info van andere watch faces maar hou het voorlopig bij deze.
Ik vind de besturing juist erg gemakkelijk, beetje swipen en scrollen, hoewel ik in de app cloud inderdaad ook regelmatig de verkeerde app aantik. Ik druk dan gewoon op de digital crown en kan dan gelijk de volgende app kiezen. Waarom je jouw killmethode hanteert is me een raadsel.
De snelheid is bij sommige apps inderdaad niet geweldig, zeker met watchOS1. Maar de meeste apps starten bij mij nu binnen 5 seconden op, zoals Buienalarm, Hue, WeatherPro, Flitsmeister, ING, Onenote en Messenger. Volgens mij is alleen Messenger van dat rijtje native. Misschien komt dat omdat ik bijna altijd op een wifi netwerk zit? NOS en NU.nl schoten inderdaad niet op.
Ik gebruik de Watch met name voor de tijd, fitness, notificaties en snel een berichtje terug. Ik heb hier nog nooit een vastloper bij gehad. Wel mis ik WhatsApp nog, ik hoop dat die snel komt. Samen met Apple Pay zou dat voor mij de Watch behoorlijk af maken.

Dat developers dit ding links laten liggen vind ik ietwat overdreven. WhatsApp komt er aan, Messenger is er al, Synology komt met zijn apps en iedere dag is er wel weer iets nieuws te vinden in de App store. Je hebt wel gelijk als je stelt dat de hoeveelheid geoptimaliseerde apps bij release van watchOS2 op 1 vinger te tellen waren ;)
Dank voor je feedback! :)

Goed om te horen dat je er blij mee bent!
Ja, ik had dat dus ook gedaan; en wist dat er wat problemen mee waren. Toch het voordeel van de twijfel gegeven, maar in tegenstelling tot jou kwam het bij mij helaas niet als een prettige ervaring over; dan had ik toch een stuk negatiever moeten zijn voor aankoop: maar dan had ik hem waarschijnlijk nooit gekocht en het uberhaupt geen kans gegeven. :P

Ik hanteer mijn kill methode niet voor alle apps natuurlijk! :)
Alleen sommige applicaties zijn ontwikkeld om dingen te doen *ook* als het scherm uitgaat of de app ff gesloten wordt, oa een variant van 7Minute workout. Dat is bedoeld dat je work-out doorgaat en de statistieken blijven verzamelen binnen de app, terwijl het voice systeem via je iPhone ook verder praat; iets wat abort als de verbinding met de watch verbroken wordt bijvoorbeeld (tenzij je een "watch workout" zonder voice-over doet.)
Als ik dus per ongeluk zo'n type app open die als instelling heeft "stat work-out on open", dan gaat m'n iPhone de hele tijd tegen me roepen dat ik m'n squats oh zo geweldig uitvoer. :')
Vandaar het killen! :)

Ik heb geen verschil in snelheid opgemerkt tijdens het gebruik van Bluetooth of WiFi. (En zit hier op een ac netwerk dat tot 1.5Gbit door de lucht pompt, dus dat zit wel snor :P) Wel apart dat het bij jou dan toch sneller werkt... In principe zou je juist verwachten dat het misschien hogere latency oplevert dan bluetooth verbinding met je telefoon die vlak in de buurt ligt. Maar wie weet! :)
Wel interressant trouwens, bij mij was Buienalarm ook 1 van de zeer weinige apps die behoorlijk snel z'n data inlaadt... De ING helaas weer niet. :(

Mbt WhatsApp: daar zou ik niet op rekenen dat die er binnen korte tijd komt...

Anyway, nogmaals dank voor je uitgebreide feedback en vergelijkingsmateriaal! :D
Dank dat je het ff bent gaan testen. :)
Wel apart dat er dus verschillende mensen zijn die de problemen beamen, meerdere die het deels beamen, maar ook een paar (wel minder in vergelijking met) die zeggen helemaal nergens last van te hebben. Zou wel erg raar zijn als er zo verschrikkelijk veel kwaliteitverschil tussen de verschillende watches zit... Weird.
Weird inderdaad, misschien heb ik geluk gehad. Ik heb wel alle apps die ik niet gebruik op de Watch eraf gegooid (nu 25 3rd party apps), misschien dat dat effect heeft. Verder iets van 8 glances in totaal.

Wat betreft Whatsapp hoop ik toch dat die voor Sinterklaas er is. Een beta tester van Whatsapp heeft het er al over: http://i-pektas.com/wordpress/?p=198

Misschien ontstaat er nog een keer liefde voor je Watch of heb je hem al van de hand gedaan?
Leuke review van iemand die duidelijk geen verstand heeft van de horlogemarkt. Nu is het niet erg om ergens geen verstand van te hebben maar om dan iemand te gaan uitlachen omdat jij een metalen bandje van ¤500.- veel geld vindt (dit is overigens goedkoop in vergelijking met vergelijkbare bandjes van o.a. Rolex, IWC etc. waar je voor een milanese band/metalen band makkelijk ¤1000,- extra betaald) is gewoon asociaal tegenover de verkoper die jou ook alleen op de beste manier probeert te helpen. Daarnaast vindt ik de opmerking over de rosegouden versie en de Gay Pride redelijk homo-onvriendelijk overkomen. Wat dat betreft kan ik uit de eerste alinea dan al concluderen dat iemand jou wat manieren moet bijbrengen over de omgang met andere mensen.

Als laatste zijn alle nadelen die je opnoemt 1 op 1 toepasbaar op alle op dit moment op de markt zijnde smartwatches en lijkt het er dus meer op dat een smartwatch niets voor je is, ipv dat de Apple watch een slecht product is wat je wel suggereert in je review.
Leuke review van iemand die duidelijk geen verstand heeft van de horlogemarkt.
Dank voor je compliment mbt de leuke review!
Verstand van de horlogemarkt heb ik niet nee. :)
Een Apple Watch vergelijken met een Rolex vind ik wel een behoorlijke stap. Het is in de verste verte geen Rolex. Dat een bandje voor een Rolex 1000 EUR kost, dat kan ik me voorstellen; het is immers de prestige van dat merk en dergelijken. Apple heeft wel prestige, maar niet op horloge vlak.
Een Rolex kost ook snel een paar duizend als je hem nieuw wilt hebben, een Apple Watch 479,-: dat is nogal een verschilletje.

Om dat dan 1 op 1 te gaan vergelijken en stellen dat het bandje van Apple eigenlijk lekker goedkoop is voor 500 EUR "omdat het bij Rolex duurder is" vind ik eerlijk gezegd geen passende vergelijking.
De meningen kunnen daar uiteraard over verdeeld zijn, maar ik vind de Apple Watch absoluut niet waardig om te vergeleken te worden met zulke prestige merken.
Dan vind ik m'n Armani nog prestigieuzer, en zelfs daar zijn de bandjes fors goedkoper.

Maar let wel, zoals ik al eerder aangaf: ik heb die verkoper niet uitgelachen.
Er zit nogal een verschil tussen:
- Lachen om een belachelijke prijs die de vendor hanteert
- De verkoper uitlachen omdat hij dat zegt
De verkoper doet ook enkel z'n werk maar en moet de prijzen van de baas hanteren, met geen milimeter speling bij Apple overigens. Ik lach hem niet uit, ik lach gewoon om de prijs.
En daar vind ik helemaal niets respectloos aan: het is immers ook een belachelijke prijs.

Je moet het niet zien alsof ik m'n vinger uitstak naar de verkopen en keihard begon te lachen...
We hadden dan ook gewoon een leuk gesprek, ik en die verkoper.
Nou nou, je ziet alles nogal negatief he. :)

Als je het homo-onvriendelijk vindt, dan is dat echt je eigen interpretatie en geef je er *zelf* een negatieve wending aan... Naar mijn mening zegt dat meer over jou dan over mij, niet lullig bedoeld.
Het is verre van homo-onvriendelijk, en die beschuldiging keur ik dan ook absoluut af en ik neem volledig afstand van die suggestie.

Twee vrienden van me die (toevallig samen) homo zijn moesten kostelijk lachen om die opmerking...
Ik denk dus dat jij er zelf een probleem van maakt en het opblaast. (Misschien dat je zelf ook homo bent en het in tegenstelling tot hen wél negatief opvat: maar dan vind ik eerlijk gezegd echt dat je er positief in moet lezen, en de grap moet snappen; in plaats van krampachtig te doen en ipv te gaan denken dat het een toonbeeld van homohaat is ofzo... :))

Ik vind het zwaar overdreven in ieder geval.
Wat heerlijk op de man gespeeld. :)
Why so serious? Iets minder overal het negatieve van inzien zou je niet misstaan. ;)
Daar ben ik het niet mee eens. Lang niet alle smartwatches die ik heb geprobeerd vertoonden kuren.
Ze waren absoluut niet perfect, maar functioneerden over het algemeen wel beter dan de Apple Watch.
... En dat gemiddeld voor de helft van de prijs.

Ik heb het ook al genuanceerd: an sich zou de Apple Watch een voldoende kunnen krijgen, zeker als er meer native apps ontwikkeld worden, echter gezien de bespottelijke prijs voor wat hij kan en de kuren die hij vertoont krijgt hij een ster aftrek.

Daar hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk, maar je moet wel alle factoren bekijken die meespelen. En dat heb ik volgens mij best uitgebreid uitgelegd hoe ik bij dit oordel ben beland. :)

Ik hoop zo het een en ander opgehelderd te hebben! Even goede vrienden verder.
Fijne dag! :)
Goeie review met goede feiten en een duidelijke mening.

Ik heb nu zelf al een maandje de Apple Watch en ben er echt geheel tevreden mee. Het voldoet aan mijn verwachtingen en dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik heb zelf niet al te veel last van de traagheid maar dat kan aan mijn gebruik ermee liggen, ik gebruik niet erg veel apps maar degene die ik gebruik werken prima. Ik heb zelf eigenlijk nog geen last van crashes gehad. De notificaties brengen mij vaak voldoende informatie over en mailtje of een bericht dat ik binnen krijg. Uitgebreid mijn mail en het nieuws lezen doe ik toch liever op mijn iPhone, de watch is daar gewoon te klein voor. iMessage gebruik ik wel veel via de watch door gewoon in te spreken wat ik wil sturen, niet 100% nauwkeurig maar iedereen begrijpt me tot nu toe nog.

Apple had direct native moeten ondersteunen maar ik ben het niet eens met je stelling dat dit 100% Apple's fout is, grotendeels wel natuurlijk maar niet geheel.
Er zijn inmiddels al wat apps die native prima draaien en dat neemt niet weg dat ontwikkelaars als Rabobank, Yellowbrick, Spotify en Whatsapp nog steeds geen app hebben voor de watch, laat staan een native app. Andere ontwikkelaars hebben dat inmiddels al wel en in sommige gevallen zijn ze ook al native. Ik had binnen 5 dagen toch wel paar apps die native gemaakt werden nadat WatchOS2 uitkwam. Overigens zijn sommige ontwikkelaars sowieso al langzaam wat betreft updates, niet alleen voor de watch, ook voor andere apparaten.

Je gaf ook aan dat hij soms doet alsof het bericht verstuurd is, wat ik daarvan gezien heb is dat de watch het bericht pas echt verstuurd als je op de digital crown drukt en weer terug naar het hoofdscherm gaat of je arm weer laat hangen en daarbij de watch weer in standby gaat. Tot die tijd heb je de mogelijkheid om het bericht alsnog te annuleren. Als ik echt zelf op versturen druk, gaat het bericht eigenlijk altijd weg en zie ik deze ook direct op de iPhone.

Over de speaker ben ik het met je eens. Wat betreft het bellen in de auto met de watch, heb ik hetzelfde probleem als ik de iPhone op speaker zet tijdens het auto rijden. De iPhone is wel duidelijker en luider maar toch is het ook niet voldoende, daarom heb ik ook gewoon een ingebouwde carkit die ik gebruik. De watch is duidelijk genoeg voor de notificaties binnenshuis, buiten hoor ik hem vaak niet maar voel ik hem wel door de taptic engine dus ik mis eigenlijk nooit notificaties. Ik bel eigenlijk niet via de watch, je bent dan, zoals je zelf al aangaf, echt net Knight Rider :-)

Of de watch zijn geld waard is, kan je alleen voor jezelf zeggen, dat is voor iedereen anders. Ik heb 450 euro uitgegeven voor de watch en moet toegeven dat ik er echt 4x over nagedacht heb en zelfs nog twijfelde toen ik naar de store in Oberhausen reed, toch heb ik de watch aangeschaft en geen moment spijt gehad. Tot zover ben ik er erg tevreden mee. De andere edities vind ik wel erg overpriced en zou ik ook niet ervoor betalen en laten we het niet over de bandjes hebben die extreem duur zijn....

WatchOS staat nog in de baby schoenen, dat stonden besturingssystemen ooit ook. Ik verwacht de komende 2 jaren flink wat verbeteringen in de software.
Ik kan de watch zelf wel aanraden maar het is wel heel erg afhankelijk van wat je er mee wilt doen en wat je ervan verwacht. Een smartwatch is overigens niet voor iedereen geschikt en is, in mijn mening, meer een gadget.
Ik zou wel benieuwd zijn naar hoe je een Android Wear Smartwatch, zoals bijv. de Sony SmartWatch3 (http://www.sonymobile.com...twear/smartwatch-3-swr50/ voor de helft van de prijs), zou ervaren, met je ervaringen van de Apple Watch.

Ter verduidelijking; ik ben een kritische gadgetfreak, met een Macbook Pro en Ipad Air 2, maar een HTC telefoon (want ik vind de iPhone niks) en een Sony Smartwatch3 (want ik heb geen iPhone en vind de verhalen die ik tot nu toe hoor over de Apple Watch niks). Heb 'm overigens nog niet in het wild gespot dus het is hier geen Apple-bashing van mijn kant, pure interesse omdat ik vermoed dat de Android Wear watches beter bevallen.

Geldt overigens ook voor WhatsappHack, ook benieuwd of die meer of minder tevreden zou zijn met een mooie Android smartwatch.
Ik heb zelf ook een Macbook pro, Ipad Air 2 en iPhone 6+. Het is voor mij dan makkelijker om voor een Apple Watch te kiezen. Voornamelijk omdat volgens mij je toch redelijk beperkt blijft met een Android Wear die je koppelt aan een iPhone qua functies, ik zou dan ook moeten overstappen qua telefoon en dat zou ik niet dan weer niet doen. Ben meer dan tevreden met mijn iPhone.

Ik ben overigens ook geen liefhebber van Android, maar ook geen hater overigens ;)
Ik heb zowel iOS, Android als Windows Phone 8 langdurig uitgeprobeerd maar kom toch telkens terug bij de iPhone want deze ligt mij gewoon veel beter. Niet omdat het Apple is of om functies, openheid van Android of wat dan ook maar gewoon persoonlijke voorkeur.

Heb wel een tijdje de Pebble gehad, leuk apparaatje maar qua functies kon deze niet erg veel en deze had ook nog wel eens problemen om notificaties te ontvangen op zowel mijn iPhone als Galaxy S4.

Ik heb nog geen Android Wear in mijn handen gehad dus ik kan niet zeggen of het beter of slechter is maar uiteraard wel genoeg onderzocht op het web, ik geloof alsnog dat ik met mijn Apple Watch geen verkeerde keuze heb gemaakt. :)
Heel hartelijk dank voor je complimenten en zeer uitgebreide reactie!

Goed om te horen dat je tevreden bent met de watch, en gelukkig niet zo'n hinder ondervind van de traagheid!
Dat was voor mij helaas echt een dooddoener. ;(

Klopt, dat sommige ontwikkelaars ze helemaal links laten liggen (dus ook geen WatchOS 1 app) is Apple zeker niet aan te rekenen. Althans: niet geheel. Ik denk wel dat een aantal ontwikkelaars iets hadden van "nee, nee... dit gaan we gewoon niet doen zo". Of ze nu met WatchOS 2 wel aan de haal gaan: daar ben ik benieuwd naar. :)
Helaas moeten we daar wel op wachten, en hadden we misschien kunnen genieten van veel maar native apps als ze daar meteen mee waren gekomen.

Ja bij mij was het probleem dat op Zend drukken nogal eens als resultaat had dat het bericht niet verzonden werd, of dat hij net deed alsof hij verzonden was. ;( Dat maakte het geheel niet heel betrouwbaar, en dat irriteerde.

Ik hoop ook dat het ecosysteem zich gaat uitbreiden, maar tot die tijd... :)
Tja. Na een half jaar denk ik er ook zo over. Ik verkoop hem niet, want ik vind het nog wel een mooi klokje, de notificaties zijn handig maar het is een slecht product voor een veel te hoge prijs.

Zelfs met watchOS2 is het nog een categorietje staat nog in de kinderschoenen. In de tijd dat het weerbericht laadt, heb ik mijn iPhone al opgezocht én de weerapp geladen.
Ja precies!
Als je snel iets wilt zien, waar zo'n watch dus bij uitstek juist voor geschikt zou moeten zijn, kan je nog beter je telefoon pakken dan te wachten op je Watch.
That kinda defeats the purpose... Met native apps zou dat beter moeten gaan, maarja.

Ik baalde er ook nogal van dat ik steeds beter m'n telefoon kon pakken dan op de watch te kijken als ik snel iets wilde. Behalve notificaties dan, daar was dat ding wel voor geschikt...

Ik heb hem intussen wel weggedaan, had er genoeg van.
Native apps zijn net zo traag. Ik merk geen verschil.
En ontwikkelaars voelen de noodzaak niet echt. Lijkt het.
Haha, wat een review! Scherp, snedig en nogal uitgesproken maar je hebt je er niet zomaar vanaf gemaakt en er duidelijk veel tijd in gestoken. Chapeau! Je mening is geloof ik niet helemaal in lijn met andere reviews, maar ik heb het met plezier gelezen. ;)
Hartelijk dank voor je complimenten! :)

Dat hij niet in lijn is met andere reviews, was mij ook al opgevallen; ik had daardoor ook het idee dat er misschien wat mis was met het model dat ik had ontvangen; maar oa de traagheid en de slechte speakerkwaliteit werden beaamd door een paar andere gebruikers, helaas. ;(

Niet door Apple, die "kan er niets over zeggen zonder dat er een techneut naar heeft gekeken"; maar in de Apple Store in Den Haag gaf de medewerker schoorvoetend toe dat ook hij dit als probleem merkte, en de speaker inderdaad enkel voor rustige omgevingen bedoeld is.
Derhalve konden ze dan ook niets voor mij betekenen, reden tot vervanging van het product was er dus ook niet; helaas!

Het is blijkbaar wel een kwestie van "in welke mate stoor je jezelf eraan", getuige de andere reviews. :P
Aangemeld voor Gebruikersreview van de maand! }>
Haha, de maand is net begonnen! :P
Hartelijk dank voor de nominatie! :)
Misschien domme vraag...... maar waar meld ik dat. Wat een verfrissende review. Ik heb echt het gevoel dat dit zeer objectief is. Ondanks negatieve beoordeling toch geen negatieve klank. erg goed geschreven.

_edit_
Fantastisch dat ik voor deze vraag een -1 krijg. Community of kleuters.

[Reactie gewijzigd door frankhan op 8 oktober 2015 11:05]

Al sla je me deaud, ik gebruik gewoon de +3!
Het topic voor oktober is zo te zien nog niet geopend, maar je kunt het dus binnenkort melden op het forum.
Hier bijvoorbeeld het topic van september: Productreview van de Maand: nomineren september 2015
Dank je. Dit ga ik zeker doen.
Idd, een scherpe review met flinke uitspraken maar wel heel erg tof geschreven :) Laat eindelijk eens een wat ander licht schijnen op alle positieve reviews. Thanks !
Bedankt voor je leuke feedback, and you're welcome! :)