Specificaties 14" (2560x1440), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Lenovo ThinkPad X1 Carbon (20BS003NML) Review

aishacaNewbie 3 oktober 2015, 1.004 views

Lenovo ThinkPad X1 Carbon (20BS003NML)

Een lichte en supersnelle laptop met lange batterijduur. Duur in aankoop, maar zeker de moeite waard!

Pluspunten

• batterijduur (7-10u)
  • gewicht
  • toetsenbord
  • extensionkabels voor ethernet en VGA meegeleverd
  • supersnelle SSD

Minpunten

• geen SD-kaartlezer
  • slechts 2 USB-poorten

Ik heb voor mijn school dagelijks een laptop nodig. Veel heen en weer gesleur, dus hij moest licht zijn en een lange batterijduur hebben. Daar voldoet deze Thinkpad zeker en vast aan, met zijn gewicht van een goeie kilo besef je amper dat hij in je tas zit. De batterij gaat (meer) dan een werkdag mee, afhankelijk van het type gebruik / helderheid scherm zit ik aan zo'n 7 tot 10 uur. Bovendien laadt de batterij erg snel op (na zo'n anderhalf uur is hij terug vol - afhankelijk van wat je terwijl doet natuurlijk). Met een i7-processor en 8GB RAM is hij ook nog eens super snel en door de SSD start hij in no time op. Het toetsenbord werkt heel aangenaam en ook het scherm heeft een goede grootte. Je kan perfect twee documenten naast elkaar openen, alles blijft lekker leesbaar. Ik heb voor het "standaard" no-touch scherm (FHD 1920 x 1080) gekozen, wat als voordeel heeft dat het scherm mat is en dus beter leesbaar is in de zon of in fel verlichte klaslokalen. Een touch-scherm zorgt ervoor dat de laptop wat zwaarder wordt en de batterijduur wordt verminderd, een opoffering die ik persoonlijk niet wou maken. In bepaalde reviews wordt er geklaagd over het gebrek aan helderheid van het scherm, voor mij is dit helemaal geen issue. Deze ultrabook is in de eerste plaats een werkpaard (waarbij helderheid iets minder een rol speelt vind ik), maar ook voor het kijken van films is hij mr dan ok.
Bovendien produceert deze ultrabook amper geluid of warmte. De keren dat ik hem heb horen "blazen" kan ik op n hand tellen (en wat je blazen kan noemen - het blijft heel erg stil), warm worden doet hij zelden.

Ik heb hem nu zo'n 4 maanden in gebruik en kan er echt geen slecht woord van zeggen... Ok, er zijn weinig USB-poorten en er 'mankeert' een SD-kaartlezer, maar dat offer je nu eenmaal op voor het superslanke en lichte design. En het is een 'probleem' dat makkelijk op te lossen is aan de hand van accessoires. Het is dan wel een dure aankoop, maar ik vind het meer dan waard!

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X1 Carbon (20BS003NML)?