Specificaties Sport, Voetbal-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

FIFA 16, PC (Windows) Review

Mediokas 2 oktober 2015, laatste update op 2 oktober 2015, 353 views

FIFA 16, PC (Windows)

Het is en blijft een prima footie, maar ik had gehoopt op meer vernieuwingen in de career mode.

Pluspunten

• Gameplay

Minpunten

• Weinig vernieuwing

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 5
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Laat ik beginnen met uitleggen dat ik Fifa al jaren enkel en alleen speel voor de career mode. FUT speel ik helemaal niet en speel maar heel af en toe eens een online potje. Mijn review is dus ook alleen gebaseerd op mijn bevindingen met deze modus.

Gameplay

De gameplay van Fifa is een beetje een kwestie van smaak. Het doel lijkt om een zo realistisch mogelijke gameplay neer te zetten, wat ze ook goed lukt. Je moet echt aanvallen rustig opzetten en je kan niet zomaar het pookje naar voren inhouden en op passen blijven drukken tot je spits in balbezit is. Het gevolg hiervan is dat de gameplay wel steeds wat langzamer wordt. Af en toe voelt het zelfs een beetje stroperig.

Voor mij persoonlijk is dit geen probleem. Ik hou hier wel van, vooral ook omdat je in career mode ook bezig bent met het zoeken naar de juiste tactiek en dergelijke. Doordat de gameplay wat langzamer en realistischer is, komt dit wel goed tot zijn recht. Als je alleen maar met vrienden op de bank een potje wil spelen, zou het kunnen dat dit niet de beste game voor je is.

Beeld

Voor beeld geef ik een voldoende, omdat de graphics er op het eerste oog best goed uitzien. De stadions worden prachtig weergegeven en het voetbal oogt ook prima. Er zijn echter ook wel wat nadelen te noemen.

Ten eerste is het publiek nog steeds lachwekkend, anno 2015 kan dit gewoon echt niet meer. Dit zit hem echt in keuzes die ze maken bij de ontwikkeling. Ze besteden wel aandacht aan het toevoegen van het witte schuim van de scheidsrechter bij vrije trappen, maar niet aan het publiek. Verder let ik er gewoon niet op, dus erg storend is het allemaal niet.

Het grootste probleem wat ik heb met het "beeld", is de gelijkenis van spelers. Ik hou ervan om met een kleinere club langzaam maar zeker naar de top door te stoten, dus ik speel vrij weinig met de echte sterren. Veel jonge talenten en wat ervaren krachten die niet tot de besten van de wereld behoren. Van deze spelers is de gelijkenis soms echt schandalig slecht. Het lijkt wel alsof ze een huidskleur en omvang kiezen en de rest in een random generator gooien. Ben persoonlijk fan van Ajax, dus probeer met Ajax de top van Europa te bereiken. Maar als ik dan mijn elftal het veld op zie lopen, herken ik ze gewoon echt niet. Dit zou toch beter moeten kunnen in mijn ogen.

Geluid

De muziek is weer prima in orde en ook het gamegeluid is uitstekend. Toch maar een voldoende voor dit onderwerp, omdat het commentaar echt ontzettend matig is en zelfs irritant kan zijn. Soms zeggen ze gewoon dingen die niet kloppen en nog steeds zijn er veel van die generieke zinnen als: Wauw dat was een mooie actie van dat team, kijken hoe het andere team erop reageert. In het Nederlands is dit nog een stapje erger dan in het Engels. Soms haalt het je echt even "uit de wedstrijd". Daarom dus de 3/5

Career Mode

Dit is natuurlijk ook onderdeel van de gameplay, maar omdat het voor mij een belangrijk punt is, bespreek ik hem apart.

De laatste jaren heb ik best plezier met de career mode, maar voor mijn gevoel kan je met een aantal kleine dingen, deze modus enorm verbeteren. Er is te weinig vernieuwing. Dit jaar had ik goede hoop, omdat er een aantal vernieuwingen werden doorgevoerd die erg hoopgevend waren. Eindelijk kon je meer dan 1x wisselen bij oefenpotjes, bovendien kan je met de oefentoernooien nu ook nog geld verdienen, dus je speelt het ergens voor. Daarnaast is er een trainingsmodus toegevoegd, waarmee je heel gericht kan trainen op specifieke elementen met specifieke spelers. Door deze verbeteringen had ik de goede hoop dat EA dit jaar echt weer eens energie had gestoken in mijn favoriete modus.

In de praktijk blijkt dit toch wel weer tegen te vallen. De twee genoemde extra's zitten er inderdaad in, maar verder is het toch weer helemaal hetzelfde. De trainingen zijn eigenlijk gewoon skill-games die je elke keer opnieuw kan doen om een skill van een speler te ontwikkelen. Al gauw heb je dat wel gehad en ga je de trainingen simuleren, of laat je ze helemaal links liggen.

De toernooien in het begin van ieder seizoen zijn op zich wel leuk. Je speelt de wedstrijden echt ergens voor (extra transfergeld), dus je doet ook echt je best. Ook kan je nu onbeperkt wisselen, wat natuurlijk normaal is in oefenpotjes. Nu hebben ze het alleen zo gedaan, dat je al je wissels mag gebruiken, maar dat je niet je hele selectie mee mag nemen. Net zoals in normale wedstrijden heb je 6 of 7 wissels. In de oefenwedstrijden mag je die allemaal inzetten, maar je kan dus nog steeds niet beide helften met een ander 11-tal spelen. Dus eigenlijk een vernieuwing die ze maar half hebben doorgevoerd, waardoor het toch weer net niet is.

Naast de twee genoemde vernieuwingen, kan ik eigenlijk geen vernieuwingen ontdekken in de career mode en that makes me very sad panda :'(

Fifa 16 is gewoon echt een hele goede voetbalgame, maar op de onderdelen die ik speel aan het spel, vind ik gewoon geen vernieuwing. Daarom zou ik zeggen, blijf lekker Fifa 15 spelen, totdat je deze in de budgetbak vind! Dit natuurlijk alleen als je net als ik, alleen de career mode speelt. Voor andere modi verwijs ik je door naar andere reviews.

Heb jij ook een FIFA 16, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Je review is inderdaad wel maar op 1 punt van fifa gebaseerd waardoor je toch redelijk wat functies uit de game misloopt.

Er zijn zeker punten voor verbetering maar grafisch zie ik toch weer wat vooruitgang tegen vorig jaar.
Dus lijkt mij 3/5 niet echt correct

Jij geeft replaywaarde 2/5 ? Ik denk net dat fifa één van de weinige spellen is die je kunt blijven spelen?

Geluid geef 3/5 waarom? Naar mijn mening is er niet veel mis mee? Leuke muziek erbij weer.

Prijs ben ik volledig met je eens dat dit te veel is voor een game die jaarlijks uitkomt...
Bedankt voor je reactie!

Ik ben inderdaad ook review begonnen met het vermelden dat ik eigenlijk maar een deel van het spel beoordeel. Ik snap dat dat de review minder relevant maakt, maar wilde over dit deel van het spel toch graag mijn ervaringen delen.

Grafisch geef ik 3/5, omdat ik daaronder ook het publiek en de gelijkenis van de spelers meeneem. Die zijn naar mijn mening echt lachwekkend en kunnen echt niet meer in deze tijd. Een 3/5 is nog steeds voldoende en dat is het ook, maar een goed vind ik te hoog.

De replaywaarde geef ik onvoldoende, omdat de career mode zo weinig vernieuwing biedt, dat ik vind dat je eigenlijk opnieuw Fifa 15 speelt. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee na een week of 3, dat zegt in mijn ogen genoeg.

Geluid had ik even toe moeten lichten. Dat cijfer baseer ik voornamelijk op het commentaar. Dat is wederom bedroevend, vooral in het Nederlands. Ze hebben wel wat zinnen toegevoegd over transfers enzo, maar nog steeds hoor je ze zeggen: Wauw dat was erg goed van dat team, zo gaan ze wel winnen van dat andere team. Ik zal nog een stuk aan de review toevoegen over geluid, want dat cijfer behoeft inderdaad wel wat uitleg. Thanks!
Edit: toegevoegd als reactie op Tiboluk ipv als losse reactie

[Reactie gewijzigd door Mediokas op 2 oktober 2015 13:04]

Edit: stuk over geluid toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Mediokas op 2 oktober 2015 13:20]