Apple OS X El Capitan (10.11) Review

Granata 1 oktober 2015, laatste update op 1 oktober 2015, 1.484 views

Apple OS X El Capitan (10.11)

Bij deze mijn eerste ervaring met OS X El Capitan. Na mijn mening is El Capitan wat Yosemite had moeten zijn.

Pluspunten

• Stabieler dan Yosemite
  • Ziet er goed uit
  • Programma's lijken sneller op te starten
  • Gevoelsmatig is het af.
  • Wifi en Bluetooth problemen zijn zo waar opgelost.
  • Accuduur lijkt beter te zijn

Minpunten

• Start nog steeds niet op als extern scherm is aangesloten.
  • Heeft wat problemen met mijn Lacie
  • Xcode en USB hotSpot gaan niet samen.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Introductie:

Toen ik begon met OSX was dat omdat ik wilde gaan ontwikkelen voor IOS en OSX. Dus ik was eigenlijk verplicht om van mijn vertrouwde Ubuntu en Windows omgeving compleet over te schakelen naar het Apple ecosysteem.

Ik ben zelf begonnen met OSX Mavericks. Speels, stabiel, makkelijk maar vooral gebruiksvriendelijk.

In deze gebruikersreview wil ik graag mijn ervaring van El Capitan delen en praten over de plus en de min punten.

Deze ervaring is mede gedaan met een macbook pro Retina 13 inch late 2013.

Yosemite

Over Yosemite zijn verschillende meningen geweest over hoe goed het was of hoe slecht het was.
Ik had in het begin van Yosemite heel veel problemen met onder andere lag op het bureaublad. vensters en openen van programma's en apps.
Verder waren er veel bekende problemen met Wifi en Bluetooth connecties. Dit was voor mij een van de grootste ergernissen betreft Yosemite.
Connecties vielen weg en werden op een gegeven moment helemaal niet meer hersteld. Zelfs na 3 grote systeem update's was dit nog steeds niet opgelost.

Met andere woorden, Yosemite was een prachtig idee, alleen slecht uitgevoerd.

Xcode in Yosemite.

Dit gedeelte over Xcode is mij overkomen, ik weet niet of er meer mensen zijn met deze problemen maar ik beschrijf gewoon wat ik heb meegemaakt.
Zoals ik in het gedeelte over Yosemite al schreef waren er problemen met lag betreft vensters, programma's en apps.
Mijn grootste ergernis was altijd met Xcode 6. Wanneer ik aan het programmeren was duurde het soms gevoelsmatig zeer lang voor code herkent werd en werd nagekeken. Ik dacht dat dit met de schrijf en lees snelheid van mijn Lacy te maken had. Dus ben ik lokaal gaan programmeren en dit bleek net zo erg. Het was niet traag maar het was gevoelsmatig NIET in orde. Foutmeldingen kwamen altijd veel later en soms duurde het erg lang voor foutmeldingen om weer te verdwijnen.
Ik heb het niet over minuten maar gewoon gevoelsmatig was het niet in orde.

Wanneer ik een App probeerde te simuleren in de IOS simulator duurde het ook heel lang om de app op te bouwen.
En interactie met de de IOS simulator was ook gewoon geen succes, log en soms echt tergend langzaam.

El Capitan

El Capitan is eigenlijk niks anders dan een zwaar geoptimaliseerde Yosemite. Het ziet er hetzelfde uit maar is intern veel veranderd.
Het is lichter, stabieler, opgepoetst en zijn alle Yosemite bugs verholpen.
Installatie ging snel en erg vloeiend. Het enige probleem waar ik tegen aan ben gelopen was dat hij om een of andere reden mijn SDXC kaartje wilde gebruiken als Bootschijfje.

Wifi en Bluetooth zijn vrijwel opgelost. Waar ik met Yosemite degelijk veel connectie problemen heb gehad zijn die met El Capitan nog niet voorgekomen.

Een nieuwe Feature waar ik erg blij mee ben is de lost mousse gesture. Ik raak vaak mn muis kwijt omdat ik met meerdere schermen werk. Alleen de muis even heen en weer schudden en ik heb hem weer gevonden.

Xcode 7 en El Capitan

Zoals ik al schreef, gebruik ik OSX vanwege Xcode. Ik had met Yosemite en Xcode samen veel problemen. Traag, log en programmeren was niet altijd even makkelijk of snel.
Met El Capitan en Xcode 7 is dit allemaal opgelost.
Xcode start veel sneller op, programmeren is weer leuk en foutcontrole gaat nu steeds weer instant ipv langzaam. Gevoelsmatig is dit allemaal zeer snel en goed opgelost.
Of dit aan El Capitan ligt of aan Xcode. Ik weet het niet, maar ik denk dat het van beide een beetje is.
Enig nadeel is dat USB hotspot en Xcode nog steeds niet samen gaan. Het werkt gewoon niet.

BenchMarks

Ik heb voor de Grap even wat benchmarks uitgevoerd. Het is duidelijk dat deze nog niet zijn geoptimaliseerd voor El Capitan. Ze geven namelijk verkeerde informatie aan.

Wanneer je naar Cinebench kijkt geeft hij een i5-4258U aan met 2 cores en 4 threads. Zover ik weet hebben I5 CPU's geen Hyperthreading maar rendeert Cinebench wel met 4 threads.
Of dit een Cinebench probleem is of een El Capitan probleem? Ik weet het niet.

GXFBench geeft al helemaal vreemde informatie aan. Hij wist tijdens de benchmarks te vertellen dat het een 2880x1880 scherm betrof. Later bij de scores is dit weer opgepoetst naar 2560x1600.

Zoals al gezegd. Ik weet niet of dit de Benchmarks zijn of dat El Capitan verkeerde informatie weergeeft.

Safari 9

Waar ik het meest verrast was was met Safari. Het is zoveel sneller dan de versie hiervoor. Het is gevoelsmatig veel gelikter en het voelt veel vloeiender en sneller aan.
Ook de zogenoemde Lag is weg. Wisselen tussen Tabs, wisselen tussen tabbladen en HTMl 5 video gaat allemaal veel vloeiender. Wisselen tussen verschillende vensters in Mission Control gaat veel sneller dan op Yosemite. Ook hier zie je weer hoe zwaar Apple zn best heeft gedaan dit te optimaliseren.

Wat ik zelf wel een gimmick vind en zelf niet gebruik is het vastpinnen van tabladen. Dus ik kan hier ook geen echte mening over geven.

Energieverbruik

Apple lijkt met El Capitan te hebben ingespeeld op stabiliteit en energieverbruik. Ik reis best wel veel dus zit weleens meerdere uren op een rij in een vliegtuig of Bus zonder stopcontact. Waar ik met Yosemite ongeveer 8 uur programmeren haal heb ik met El Capitan de 10 uur gehaald. Dit is voor mij persoonlijk een groot voordeel omdat ik niet veel stopcontact mogelijkheden heb.

Grootste ergenis

Mijn allergrootste ergernis is dat OSX El Capitan net zoals Yosemite niet wilt opstarten wanneer er een extern scherm is aangesloten. Ik heb dit ook in de Developers preview al aangegeven in een Log. Ik heb het meerdere malen naar Apple gestuurd maar nog steeds niks van gehoord.

De voordelen:

- Snel en erg stabiel
- Gevoelsmatig veel sneller
- Lag problemen opgelost. Zowel op bureaublad als vensters en Apps.
- Wifi en Bluetooth connectie opgelost
- Scrollen in vensters, Safari en dergelijke lagged niet meer.

De Nadelen:

- Start nog steeds niet op als er een extern scherm is aangesloten.
- Beetje problemen met iCloud.
- USB HotSpot en Xcode werkt niet goed samen.
- Zag mijn SDXC kaartje als bootschijf

EindOordeel

Ik heb mijn eindoordeel gebaseerd op mijn mening en ervaring. Mijn mening is geen bindend feit.

Ik denk dat El Capitan is wat Yosemite had moeten zijn. Snel, Stabiel en werkt uitstekend samen met Xcode. Dit is waar ik juist veel problemen heb gehad. Verder is het gevoelsmatig veel beter, sneller en het voelt gewoon af.

Edit:

Ik kan mijn foto niet toevoegen, nu al 3 keer gedaan maar worden om een of andere reden niet toegevoegd :(

Heb jij ook een Apple OS X El Capitan (10.11)?

De dual-core i5's hebben hyperthreading. De quadcore i5's in desktops niet.

Staat niet bij de speclist van Apple dus ik heb het niet geweten.
Ter info: de wifi problemen zijn er bij mij nog steeds (MacBook Pro 2014).

Ik heb dit opgelost door een tweede accesspoint neer te zetten. Ik switch nu regelmatig, elke keer als de verbinding vastloopt. Very annoying.
Ik heb dit opgelost door m'n caches te legen met daiysdisk