Apple Mac Pro 8-Core 2.80GHz (2008) Review

CT 28 september 2015, laatste update op 6 oktober 2015, 6.357 views

Apple Mac Pro 8-Core 2.80GHz (2008)

Prachtige robuuste Mac die zelfs anno 2015 nog prima zijn mannetje staat en een goed alternatief is voor power users op budget.

Pluspunten

• bouwkwaliteit en afwerking is subliem
  • upgradebaarheid, zelfs anno 2015
  • El Capitan ondersteuning

Minpunten

• cooling standaard te laag
  • bootcamp niet voor W10
  • verbruik (watt)

Features Score: 5
Keuze
Waarom koopt iemand een 7 jaar oude Mac?
Opzich had ik al een PC met Windows maar door mijn development werk merkte ik dat door de huidige tooling (vroeger veel Java tegenwoordig meer client/server oplossingen in NodeJS, Python etc.) een Un*x omgeving prettiger is.
Uiteindelijk zat ik op windows meer in PuTTY te klooien remote dan op de PC zelf.
Enfin, ik had al een macbook en het resultaat was dat ik het laatste jaar alleen nog maar krom voor de keukentafel het retina scherm op ini-mini-resolutie voor de macbook zat te codekloppen tot de 'U' cpu het niet meer trok en roodgloeiend de hele workflow vertraagde...
Dus ging ik is online kijken naar wat meer power.. nou, de prijzen waren niet mis :P
Toen maar marktplaats.. maakte weinig verschil, vaak zelfs nog duurder voor iets dat al 4 jaar oud was of langzamer dan mijn huidige macbook kwa specs.

En toen zag ik ook advertenties voor de prehistorische Mac Pro die ik alleen kende van plaatjes. Hmm.. Xeon? ECC? etc.
Na wat benchmark checks en ander gegoogle kom je er al snel achter dat een Early-2008 met maxxed specs niet onder doet aan de nieuwste iMac.
Uiteraard is het niet 1op1 te vergelijken:
Als je voor Video-editting of Photoshop werk gaat is de nieuwste maxxed-out iMac veel sneller, voor code-kloppen en een lading iOS simulators etc. zal mijn workflow wel veel sneller worden.
En een 2009 of nog beter, 2010 model zou, na wat research, helemaal geweldig zijn.
Maar het werd al snel duidelijk dat de verkopers dit ook wel wisten :)
Dus om niet gelijk teveel geld over de balie te gooien ben ik voorzichtig begonnen met een 2008 model.

De Mac Pro
1 gekocht en opgehaald (jeejtje wat loodzwaar) en na het uitpakken (zelfs de doos zat er nog bij) ben je verkocht, wat een ding zeg.
M'n Windows PC (i7, GTX970, NZXT S340 kast etc.) leek ineens een plastic prulletje.
DIe Mac Pro kasten en indeling en connectors, bays, risers, cages, fans etc. alles voelt even degelijk en is zo plug'n'play te verwijderen. Je hebt geen schroevendraaier nodig.

De Upgrades
Zo kaal zijn bijna alle Mac Pro's uit 2008 uitgerust met een 2x 2,8Ghz Xeon E5462 en wat geheugen en soms is er een upgrade naar een Radeon 5770 gedaan.
Na wat (..dagen) google werk kwam ik achter de volgende punten:
  • Je kan de Mac Pro Early-2008 upgraden met bijna alle socket 771 xeon cpu's - zolang er een c0-stepping aanwezig is.
  • Je kunt non-apple geheugen in de mac pro doen zolang het ECC 2Rx4 FB-DIMMs zijn. Koeling is dan wel een probleem - maar daar heb ik gelukkig een oplossing voor bedacht :)
  • Het standaard geheugen van de Early-2008 heeft een snelheid van 800Mhz maar als je er 'ouder' 667Mhz geheugen in plaatst werkt dit ook, het geeft alleen wel een 4% snelheidsverlies.
  • Als je beide 'Dimm risers' vult met geheugen (2x 4 dimms) krijg je een speed boost van maarliefst 15%
  • De aansluitingen zijn SATA-300 en mbh een 'caddy' (2.5" naar 3.5") kun je er vrij simpel een SSD in plaatsen, maar wil je volledige snelheid met je SSD, dan kan dit door een PCIe insteekkaart (er is pci-e 2.0 aanwezig)
  • Bijna alle Nvidia kaarten kun je plaatsen, nvidia heeft namelijk zelf een 'webdriver' voor OSX, alleen werken ze dan op PCIe 1.0
  • Maar wil je een officiŽle Apple kaart dan heb je de keuze uit een GTX 680 of Radeon HD 7950 (erg duur nogsteeds) alleen kun je de stock versies van deze kaarten ook zelf flashen. Helaas moet je de Radeon ook nog 'solderen' om pcie 2.0 te krijgen, de GTX 680 werkt na flashen wel direct op 5GB/s
  • Alles in de kast is makkelijk te verwijderen alleen de CPU coolers moeten wel met een 3mm hex van.. 20cm.. dat was gelijk het lastigste onderdeel om te vinden
De CPU
Na heel veel gezoek online.. en toen een bezoek aan de bouwmarkt en de Action ben ik met de volgende constructie gekomen..
En verhip het past gelukkig.
Coolblokken eraf en het oude (verschrompelde) cool pasta eraf.
De sockets zien er nog gezond uit ;)
Bij Aliexpress 2x een X5460 3.16Ghz Xeon CPU gekocht. Dat is toch bijna 400Mhz per core (8 in totaal) snelheidswinst.
Zoals je ziet is het vervangen van de CPU een koud kunstje.
Het is alleen erg belangrijk dat je de juiste schroevendraaier hebt hierna is het gewoon 4 schroeven en je haalt'm er zo af.
Bij het vastmaken zet je het blok op de cpu en schroeft 'm zo weer vast.. dit was na het monteren van mijn 212 EVO nog vers in mijn gedachten wel even een verademing.

Het Geheugen
Omdat de X5460 CPU die ik gekocht had een kloksnelheid heeft van 1333Mhz, en niet 1600Mhz zoals de door Apple geleverde CPUs, is geheugen op 667Mhz prima.
Want 2x800Mhz=1600 en 2x667=1333 dus al zou je 800Mhz geheugen gebruiken dan zou alles alsnog op 667Mhz gaan draaien.
667Mhz geheugen scheelt direct kwa kosten (heel goedkoop 2e hands, tsja, wie gebruikt dat nou nog) en het levert maar een 4% snelheidsverslies op maar door het vullen van alle bankjes weer een 15% winst zoals in de eerder genoemde opsomming :)
Door de riserkaarten is geheugen vervangen een koudkunstje.
Maar Apple geheugen heeft een ENORM koelblok itt de reference koeling van FBDIMMS in servers. En FBDIMMS worden echt heel erg heet (ik heb dit met mijn vingertjes getest..). Het verschil in temp. tussen een Apple DiMM en het reference model was best wel heftig. Dus heb ik voor de zekerheid op EBay wat koelblokjes en thermal conduct tape gekocht.
Nu kan ik gewoon mijn vinger op de DIMMS leggen en voelen ze ongeveer zo 'heet' aan als de Apple Heatsinks.
Het grote verschil is hier denk ik dat een serverkast in een rack standaard een enorme luidruchtige airflow produceert maar de desktop mac pro probeert de boel zo stil mogelijk te houden.
Wat ik dus wel gedaan heb (wat sowieso slim is omdat Apple de grenzen wel erg opzoekt kwa temps ook bij hun eigen configuraties) is SmcFanControl installeren en de fans net een tikje hoger zetten.
Dit is voor het gehoor niet merkbaar maar in de temperaturen duidelijk zichtbaar.

Videokaart
Na wat rondzoeken vond ik een mooie reference model GTX 680, deze heb ik in mijn Windows PC gestoken en met de flash tools aangepast.
Zonder 'EFI' enabled bios kan de Mac Pro tijdens het opstarten geen bootscreen tonen..
Dus mocht je foutmeldingen, bootcamp, recovery etc. willen gebruiken dan zit je naar een zwart scherm te kijken tot OSX de driver inlaad. Daarbij is de kaart ineens gelimiteerd op PCIe 1.0 (?)
Met 'EFI' enabled bios hef je al deze limitaties op.
Bij een Radeon kaart heft het 'patchen' van de bios op de kaart altijd het bootscherm probleem op maar niet het pci-e 2.0 probleem. Voordeel bij Radeon is wel dat je zelfs nieuwere kaarten ook makkelijk kan patchen.
Verder werkt een GTX 680 op 2x een 6pin atx kabel.
Hiervoor heb je een mini-atx verloop kabel nodig, de Mac Pro heeft namelijk op het mobo 2x een mini atx aansluiting zitten voor videokaart upgrades en niet zoals je gewend bent van PC's direct vanuit de voeding een kabel die dwars door je pc loopt.

Connectiviteit en Opslag
Voor opslag heb ik de vrij prijzige maar goed werkende Icy Docks gekocht. Hier heb ik de goedkoopste SSD's in geplaatst die ik kon vinden, tenslotte haalt SATA-300 nooit de max van de schijfjes en zou investeren in de snelste SSD zonde zijn.
Je kunt ook PCIe insteek SSD kaarten gebruiken om de SATA-300 limitatie te omzeilen.
Dus er zit nog rek in de snelheid, maar aangezien ik niet ga videobewerken etc. is dit niet nodig in mijn geval.
Verder heeft de Mac Pro maar 4 usb 2.0 poorten achter en 2 poorten aan de voorkant.
Hiervoor heb ik een Inatek 'budget' usb 3.0 pci-e insteekkaart gekocht die out-of-the-box met een mac pro zou werken en dat was ook zo.
Er zijn ook duurdere USB3 pcie kaarten, deze beschikken wel over meerdere controllers waardoor je bij het aansluiten van 2 usb3 schijven ook bij het copieren tussen deze schijven de volle snelheid ontvangt.
Maar ik ben geen USB poweruser :)
Naast de insteekkaart heb ik ook een airport mpci kaartje gestoken, deze waren bijna gratis op ebay maar voegt wel WIFI toe aan de Mac Pro.
Het is mogelijk de Bluetooth 2.0 uit te breiden naar 4.0 door beide kaartjes met een nieuwere Airport te vervangen.
Hiermee maak je de Mac compatible met oa. handbrake, alleen gebruik ik deze functies (nog) niet maar er zit ook hier nog rek in de features.

Prestaties en Conclusie
Met alle onderdelen in de kast werk ik nu al een tijdje dagelijks op deze machine en het bevalt mij zeer goed.
De GeekBench score is wat laag single-core maar alles samen zet deze 7 jaar oude Mac nog een flink cijfer neer.
De GTX 680 doet zijn werk trouwens ook nog meer dan prima, buiten het feit dat games (The Witcher of Blades of Time bijv. lopen als een zonnetje) prima werken zijn alle effecten (expose etc.) enorm vloeiend, iets dat ik erg mis op mijn Macbook Pro uit 2014.
En zelfs nu zit er nog rek in de uitbreidingsmogelijkheden.
Er is zelfs een bedrijf die een custom Bios/EFI enables voor de GTX 970 heeft gemaakt.
Kwa prestaties en kosten (Hackintoshes buiten beschouwing gelaten) is dit voor een 100% compatible OSX/Apple Desktop voor 'poweruse' naar mijn mening de beste optie (als je een beetje handig bent).
Mijn volgende project, als de rek echt uit deze Mac Pro is, wordt zeker een 2010 model ;)

mini-update: El Capitan werkt zoals beloofd door Apple out-of-the-box op deze Mac Pro 2008
Dit is nu de oudste computer van Apple met officieel ondersteuning ;)

Heb jij ook een Apple Mac Pro 8-Core 2.80GHz (2008)?

Goed huiswerk gedaan en mooi over geschreven!

Als ťťn van de minpunten noem je het verbruik, maar in je verdere stuk ga je hier niet meer op in. Kun je aangeven waarom je dit vindt en wat je referentiekader was?
Het is een veel gehoord argument waarom je dit niet zou moeten doen, zo'n oude mac gebruiken.
Ik wil al een tijdje om dit argument te weerleggen wat meer informatie verzamelen en had een watt-meter gekocht, deze doet het alleen niet en ben nu nog met de RMA gebeuren bezig. Als dit opgelost is en ik een werkend exemplaar heb zal ik wat meer details verzamelen.

Maar op papier komt het erop neer dat je 2x een 120W TDP cpu powered.
Tel daarbij op de GTX 680 met een TDP van 195W en de FBDIMMs 10W p/s ..
Dus dat loopt hoog in de wattages.. maar TDP is niet het daadwerkelijke verbruik.

Zelf denk ik dat het dus wel meevalt, je draait niet de hele tijd op 100% CPU of vol te renderen op de GPU. Ik geloof dat je op ~160watt tijdens normaal gebruik moet rekenen, maar dit wil ik dus nog bevestigen met metingen :)
Dit is dus altijd meer dan bijv. een iMac of MacMini, maar niet echt schrikbarend vergeleken met een flinke zelfbouw pc (hackintosh).
Je kunt een licensie Hardware Monitor kopen, die kan je actueel verbruik per component en totaal geven : http://www.bresink.com/osx/HardwareMonitor.html
Ja ik zag het in je screenshot, dus ik zat al wat te googelen ;)
Die software is goedkoper dan een hardwarematige watt monitor :)
Tdp vs daadwerkelijk verbruik is vaak wel een groot verschil inderdaad - maar niet bij FB-DIMM, helaas. Meen me te herinneren dat dat spul bij mij ook idle gewoon 8-9 W per latje slurpte. Gezien de hoeveelheid latjes die je er vaak van gebruikt telt dat vrij hard aan als je je systeem veel aan hebt staan.
Mag ik vragen wat je hier nog voor betaald hebt?
Ik vind dit echt de allergrootste eindbazen behuizing die er bestaat namelijk :D

[Reactie gewijzigd door nexhil op 28 september 2015 11:40]

Voor de Mac Pro met een Radeon 5770 heb ik 400 euro betaald.
De oude CPU's het Apple geheugen en de officiŽle Apple Radeon 5770 heb ik verkocht en dit leverde genoeg op om al deze aanpassingen te financieren met deze niet-officiŽle onderdelen.

Uiteraard wel iets bijgelegd vanwege de 2x 256GB SSD's ;)
Super tof om te lezen!
Zelf stap ik over van een 2008 Macbook Pro naar een 2009 model Mac Pro. De extra kosten waren het me waard omdat er al 16Gb ram in het model zal en de upgrade mogelijkheden net wat interessanter waren (optie tot 2x hexacore cpu).

Voor mij als fotograaf iig een top investering en zo te lezen sluit dit 2008 model perfect aan voor wat jij er mee wil doen! Zeker de CPU 'bump' is echt tof gedaan!

Mijn volgende spaardoel is het vinden van een HD7950 mac editie van Sapphire.... maar die kaarten zijn echt schaarser dan water in de woestijn :') *zucht*
Voor het 2009 model geldt overigens hetzelfde kwa videokaart.
En een HD7950 is vergelijkbaar met de GTX 680 kwa prestaties. Als het om het videogeheugen gaat; Er is ook een Flash beschikbaar die van een GTX 680 4GB model een 'Mac' editie maakt. Tenslotte zijn deze kaarten makkelijker te vinden en ook nog is een stuk goedkoper :)
En je kunt ze trouwens ook zo weer terug flashen naar origineel.
In mijn review staan wat links naar het forum waar ze deze zaken bespreken en ook lijsten beschikbaar hebben van kaarten die 100% zeker gaan werken.
Dit is een Mac Pro 3.1, kijk liever uit naar een Mac Pro 4.1, die is te flashen naar een 5.1, de hardware is identiek. Zie specs op bijvoorbeeld wikipedia : https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro#Specifications

Dual CPU is een pre, maar kostbaar, het dual CPU circuitboard kost op eBay rond de §900, zonder CPUs, dus een tweedehands dual-cpu Mac Pro 4.1 of 5.1 brengt al snel §1500 a §2000 op. Kijk op faillissement-veiling sites, daar vind je ze nog wel eens, maar overweeg een single CPU en upgrade naar een 6-core Xeon of i7, ook vanwege de bus-snelheid.

Je SATA ports draaien op SATA2 (SATA-300) niet SATA3, neem een velocity solo kaart met SSD, of nog beter een SM951 in slot 2 en je haalt tig keer de performance. http://barefeats.com/hard200.html

Installeer 3 DIMMs per cpu, de Mac Pro heeft 3 ram controllers per CPU, slot 3 & 4 delen een controller, met 3 DIMMs ben je sneller.

Upgrade naar een CPU met de hoogste bus snelheid, de meeste 6-cores halen 6,4GT/s, andere zitten op 5,86GT/s of 4,8GT/s. (http://www.everymac.com/s...ssor/intel-xeon-macs.html) Ter vegelijking, dit systeem draait op 1,6GHz (http://www.everymac.com/s...-core-2.8-2008-specs.html).

Koeling heb ik geen enkel probleem mee, draai een single Xeon 3,46GHz met Radeon 7950. Geen HDDs, CD-rom verwijderd, enkel SSDs op PCIe. Sinds Yosemite
Verbruik is door het verwijderen van de HDDs en CD-rom dramatisch gedaald.

Performance : Xeon W3690 (3,46GHz) - Geekbench Score
Single-Core Score : 2856 / Multi-Core Score : 16398
Processor integer performance
Single-Core : 3064 / Multi-Core : 19566
Processor floating point performance
Single-Core : 2957 / Multi-Core : 20002
Memory performance
Single-Core : 2241 / Multi-Core : 2854

Scores zijn niet bijzonder hoog voor Geekbench standaarden, maar goed, zo'n oude Mac Pro kopen en optuigen is ook meer hobby dan rendement in mijn ogen ;)

[Reactie gewijzigd door Benutzerkonto op 29 september 2015 12:53]

Je hebt gelijk, ik heb dat aangepast in de review (sata3 naar sata-300).
Geldt dat van de 3DIMM's ook voor de Mac Pro 2008? Want volgens bare feet z'n berekeningen zou volle bankjes wel degelijk een enorme speed increase geven.

En zoals je zelf al aangeeft kwa kosten is dit dus ook de reden dat ik een 2008 model heb, de prijzen van de 4,1 en 5,1 zijn direct een stuk hoger en je wilt natuurlijk de riser kaart met dual-cpu's.
Dan kom je al snel op bedragen die tijdens mijn initiŽle keuze ook een imac of mac mini zouden kunnen rechtvaardigen. Tevens ook de reden waarom ik ssd's in de sata poorten heb en geen duurdere pcie ssd's :)

Maar mochten die prijzen ooit zo hard neerdalen als het 2008 model, dan ga ik er zeker voor! 12 cores en ook nog hyperthreaded mac pro op budget is nu mijn nieuwe droom O-)
Mac Pro 2009 en 2010 maken gebruik van tripple channel geheugenopstelling . bij de 2008 is dit niet het geval
'Bijna alle Nvidia kaarten kun je plaatsen, nvidia heeft namelijk zelf een 'webdriver' voor OSX, alleen werken ze dan op PCIe 1.0'

Heb je hier een bron voor? Ik heb zelf een hackintosh met een i5 4690 en een GTX 670. De graphics performance is heel erg slecht in vergelijking met windows. Dit zou een en ander verklaren... :)
Helaas is een hackintosh een heel ander verhaal.
Maar 1 ding weet ik wel, in gewone PC hardware draait de NVidia gewoon op de bussnelheid zonder gekke limitaties, dit is iets van de Apple Hardware zelf, niet van de software, dus een pcie probleem zal het niet zijn.
Ik denk eerder het niet laden van de juiste drivers en het terug vallen op de software rendering.
Als je bijv op een hackintosh de webdrivers installeert moet je wel de standaard OSX driver uitschakelen met speciale kernel commando's anders laad de webdriver niet. Hier is volgens mij genoeg over geschreven op verschillende fora :)
Ik heb een Mac Pro 2006 1.1 gekocht voor de hobby. Software geupdate naar 2.1 (2007 model).
De 2 2.66Ghz dualcore processoren vervangen voor 2x E5345 Quad Core 2,33Ghz.
Partij servergeheugen gekocht (4 GB modules), hij herkent maar max 24 GB, ziet maximaal 6 modules. Krijg wel 8 modules van 2 GB aan de gang.
240 GB SSD erin, XFX 7950 3GB Black Edition erin gezet met originele voedingskabels. Software aangepast van de XFX zodat ik ook bootscreen heb.
Wifikaart op het moederbord gezet met 5G, bleutooth heb ik via USB-stickje.
Bluetooth nieuw type origineel toetsenbord en muis erop.
Verder heb ik een 23 inch HD Cinema Display erbij gekocht.
Kortom mooi compleet setje, wat zeker niet onder doet voor een nieuwere mac.

Ik draait Yosemite erop en Windows 10. Heb een installatieschijf van Windows 7 en 10 64-bits aangepast zodat ie rechtstreeks boot op de Mac Pro. Drivers installeert ie trouwens probleemloos.
Draait als een zonnetje. Klok met 3D Mark Firestrike in Windows 10 op de Mac 5000, op mijn PC met i7 erin klokt ie 6300, dus best aardig. Is prima mee te gamen.

Voor een 9 jaar oude Mac prima te doen, leuk project.

Ben er wel weer mee uitgespeeld, wil nu naar een 2008 of 2009 Mac Pro, dus liefhebbers voor overname, stuur me een bericht.

[Reactie gewijzigd door marcelnot op 1 oktober 2015 18:09]

Windows werkt opzich wel de mac pro 2008 (als je de juiste manier boot EFI/bootcamp/bios) alleen de interne bluetooth werkt heel gek. Daardoor krijg ik mijn wireless apple toetsenbord en apple trackpad niet goed aan de gang in windows.
Ze worden herkend als een standaard toetsenbord en standaard muis, en als je de bootcamp 'bluetooth' kickstart aanzet wordt de bluetooth adapter wel in win10 gezien maar kan dan niet pairen met apparaten..
Ook de driver voor het geluid wilt niet 100% werken, ik krijg alleen geluid uit de interne speaker. Ook met de driver die ik uit bootcamp heb gehaald.

Verder werkt alles prima, als je dus een USB toetsenbord en muis aansluit en het geluid via de interne speaker beluisterd.. niet echt ideaal om standaard mee te werken/gamen in win10.

Ik zat ook te denken aan een (extra) bluetooth usb dongle, daarmee los ik denk het invoer probleem op, maar het geluidsprobleem in win10 kan ik helaas nog geen oplossing voor vinden.
Het lijkt meer op een buildlog dan een klassieke review. Leuk geschreven en heel interessant! :)
Super vet om te zien, ik gebruik ook nog steeds een dual X5450 systeem en die kan nog goed meekomen. Ik vermoed dat de kast weinig airflow heeft om het geheugen te koelen, de Supermicro die ik heb staan heeft een fanduct dat zowel het geheugen als de cpu's mee pakken.

Het blijven wel pracht kasten, ik ben helemaal geen Apple fan maar die kasten zijn pareltjes.

En ja het zijn slurpers!
Leuke aanpassing goed gedaan, veel plezier met deze mac