Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 400/160MB/s - Bekijk alle specificaties

PNY Optima (Retail) 120GB Review

Zoepertje 25 september 2015, laatste update op 25 september 2015, 177 views

PNY Optima (Retail) 120GB

Deze ssd kan ik iedereen aanraden die zijn oude Xp pc een tweede wil leven geven aangezien deze vaak toch geen baat hebben bij duurdere snellere schijven. Je krijgt een zeer snel en soepel systeem voor een goede prijs.

Pluspunten

• Degelijke uitstraling
  • Top prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geen software van fabrikant

Een half jaar geleden was ik een goedkope ssd nodig voor mijn hobby-linux pctje. Dit was een oude windows xp pc en ik dacht dat deze over sata 1 beschikte. Dus de enige eis was dat de schijf met minimaal 150 Mb/sec schreef. Ik kwam uit bij de PNY optima 120 GB die met max 160 Mb/s schreef. Deze was tijdelijk in de aanbieding in de webshop van de Mediamarkt voor 50 euro. En aangezien ik nog een sata kabel nodig had heb ik gelijk PNY Bracket + kabel erbij besteld. Voor een totaal van 60 euro.

De ssd komt in een klein doosje goed beschermd in een laag schuim. De ssd heeft een stevige kunstof buitenkant met een metaalachtige look waardoor het een degelijke indruk geeft. De ssd paste met 4 schroeven goed in de bracket, waarbij trouwens een schroevendraaier bijgeleverd word! Deze kon toen vervolgens relatief makkelijk in de pc worden geschoven.

De fabrikant levert geen software bij ssd en dus moeten linux gebruikers hun instellingen handmatig aanpassen om te voorkomen dat de ssd gedefragementeerd (gesloopt) of langzaam wordt. Volgens mij herkent win 8 en -10 automatisch een ssd en past dus ook de instellingen aan.

4gb ram, een amd dualcore op 2.8 ghz en ubuntu in combinatie met de ssd maakt een zeer snel en soepel systeem. Ubuntu was ongeveer na 8 sec bruikbaar nadat de startknop van de pc was ingedrukt. Dit schooljaar kreeg ik als student de mogelijkheid gratis up te daten naar win 10 Education. Dit heb ik gedaan ondanks mijn topervaring met ubuntu. Het opstarten duurt nu enkele seconden langer doordat win 10 een iets zwaarder OS is. Maar het loopt nog steeds erg soepel en snel vergleken met mijn Asus laptop met i5 die soms heel erg afgeremd wordt door zijn 5200 rpm schijf. Doordat ik over win10 beschikt kon ik ook een AS ssd benchmark draaien. Daaruit kwam dat de pc toch over Sata 2 beschikt ;). Want mijn seq leessnelheid kwam op 228 Mb/s uit en dat is toch wel iets sneller dan sata 1. De gemiddelde schrijfsnelheid kwam uit op 145 Mb/s wat ik erg netjes vind(foto 4).

Deze ssd kan ik iedereen aanraden die zijn oude win Xp pc een tweede wil leven geven aangezien deze vaak toch geen baat hebben bij duurdere snellere schijven. Persoonlijk zal ik hem niet in mijn eerste pc doen aangeziende recensies op internet niet allemaal even positief zijn en 120 Gb voor een laptop waar een schijf in past niet echt voldoende is. Ik ben in ieder geval zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding en kan hem zeker aanraden.

Heb jij ook een PNY Optima (Retail) 120GB?