Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GE72 2QC(Apache)-210BE Review

Nick Boots 24 september 2015, 969 views

MSI GE72 2QC(Apache)-210BE

Een hele fijne machine, ik kocht deze zodat ik mijn desktop niet mee hoef te slepen. De GE72 blinkt vooral uit in bouwkwaliteit en comfort. De hardware is ook goed en qua prestaties merk je niet echt dat je op een laptop werkt.

Pluspunten

• Bouw kwaliteit.
  • Fijn toetsenbord.
  • Qua snelheid niet te merken dat je op een laptop werkt/speelt.
  • Draait veel van m'n games zonder moeite.
  • Nog twee extra M.2 aansluitingen met RAID ondersteuning.

Minpunten

• Windows toets aan alleen rechterkant is even wennen.
  • Accuduur is extreem kort. (Niet een probleem voor mijn gebruik.)
  • Accu zit ingebouwd.

Waarom de MSI GE72 2QC Apache?

Ik zocht naar een laptop die als plaatsvervanger kon dienen van mijn desktop thuis gezien ik het zat was om bij vrienden of evenementen te komen zonder computer of om 30 kilo aan spullen mee te moeten slepen.

Mijn Desktop is niet top-notch meer maar wel sterk genoeg dus een laptop vinden die eraan kon tippen was wel een uitdaging vreesde ik. De MSI Gaming Laptop lijn bewees mij gelukkig het tegendeel.

Ik wilde dus iets dat een groot Full HD beeldscherm heeft, prestaties bijna gelijk aan een tweede generatie i5 en een GTX 770, en snel en voldoende opslag. Ik kwam toen de MSI Apache tegen welke iets boven mijn gewenste uitgave zat, maar wel veel moois beloofde. Beloftes die later ook uitkwamen.

Eerste blik.

Toen ik de GE72 uitpakte was wat het eerste opviel hoe groot deze laptop was. Geen nadeel in mijn geval, ik wilde groot gezien dit prettig is wanneer je gamet en tekent in Photoshop. Wat mij wel onprettig verraste was toen ik naar de onderkant keek en opmerkte dat de batterij ingebouwd zit, iets wat bij de vorige generatie niet het geval was meen ik.

Ergonomie.

Eenmaal aan de slag was het even wennen, het toetsenbord, de indeling is anders. Vooral vreemd was het gebrek aan een Windows Key aan de linker zijde van het toetsenbord. Ik gok dat dit expres is gedaan zodat tijdens spelletjes er niet per ongeluk op gedrukt kan worden. Het zou hier wel prettiger geweest zijn als die er wel zat met de optie om deze tijdens spellen of andere volledig scherm applicaties uit te schakelen. Verder typen gaat heerlijk, de toetsen voelen fijn en het is fijn dat ze verlicht zijn. Ook hier is het wel weer zo dat alleen wit licht mogelijk is en geen RGB, ook een wijziging in vergelijking met de vorige generatie.

Het trackpad werkt ook redelijk fijn, alleen wanneer ik met mijn vinger omhoog beweeg stuitert m'n vinger op het oppervlak door grip in sommige gevallen. Trackpad is wel voldoende van formaat.

Prestaties.

Voor gewoon gebruik zijn de prestaties dik overkill, Het aanmeld scherm toont zich letterlijk binnen enkele tellen na op de startknop gedrukt te hebben, dankzij de SSD maar meen ik ook dankzij Windows' Hybrid-Boot. Photoshop kan makkelijk mijn poster formaat tekeningen met meerdere lagen aan (hoewel ik mogelijk naar 16 GiB moet upgraden), en veel van mijn spellen spelen voluit, maar niet altijd op de gewenste zestig beeldjes per seconde. In dit geval zou ik voor een GTX 970M of beter moeten kiezen maar gezien het prijs verschil van minimaal 400,- vond ik dit net iets te veel.

Beeld.

Het beeldscherm is lekker groot, gezien ik dichterbij zit dan bij mijn desktop is het niet opvallend dat deze zeven inch kleiner is. Kleuren zijn mooi en belichting is goed. Wel lijk ik bij mijn GE72 een wat wazig witte vlek te hebben aan de linker zijde wanneer ik iets van de zijkant kijk en het beeld donker is. Dit is vrees ik een productie foutje en ik weet niet of dit onder garantie te herstellen is. (Weet iemand dit?)

Accu.

Dit is een laptop, een mobiele computer, maar ook een gaming machine. Gamen op de accu is niet echt een optie, bij wat browsen met alleen de Intel graphics en energie profiel op zuinig, is de verwachte accuduur slechts twee en een half uur volgens Windows. Dit is op z'n zuinigst. Reviews laten zien dat de GE62 maximaal 59 minuten haalt en dat is als NVidia Optimus je frame rate beperkt. Dus ja, gamen aan de stekker is wel een must. De accu lijkt puur alleen aanwezig om ervoor te zorgen dat je niet hoeft af te sluiten als je van stop contact moet wisselen.

Prijs.

Was alles de prijs van 1.399,- waard? Dikke ja! Men zou kunnen claimen dat je voor minder dan duizend Euro hetzelfde zou kunnen bouwen in desktop vorm, maar dit heeft al een scherm, muis en toetsenbord, en het is mobiel. En gezien de GE72 2QC nog eens een royale 256 GiB SSD heeft zou ik zeggen dat de prijs zeer goed is.

Heb jij ook een MSI GE72 2QC(Apache)-210BE?

Dat van het beeldscherm lijkt op backlight bleeding. Volgens mij kan je daar wel garantie op vragen, maar dat weet ik niet zeker. Al een zoekopdracht gestart met backlight bleeding en jouw laptop? Misschien dat meer mensen hier last van hebben.

Zelf heb ik ook jaren een gaminglaptop gehad. Het was inderdaad fijn, om high end spellen gewoon op de bank te kunnen doen. Echter nu ik weer een PC heb voelde ik mij in het begin helemaal in de hemel. Dit kwam omdat de geluidsproductie van mijn computer onder full load, lager was dan de geluidsproductie van mijn laptop in idle. Hoe is dit met de MSI? Is deze ook goed hoorbaar als een 'stofzuiger' onder full load of is het in de loop der jaren een stuk verbeterd?
Reageer knop over het hoofd gezien, zie reactie hieronder, ik reageer alsnog zodat je een melding krijgt.
Ik ga het eens opzoeken, ja, het is wat vervelend gezien de rest zo perfect is en dan net dit gebeurt.

Ik weet niet hoe dit vroeger was, maar nieuwe MSI Gaming laptops hebben twee fans nu die tijdens spellen tussen de 3.000-4.000 toeren draaien, en bij minder belasting draait alleen de linker fan als dat nodig is, geluidsproductie lijkt gering. Ik moet wel zeggen dat fan geluiden mij nooit erg storen, m'n desktop, welke een Antec 900 (eerste generatie) behuizing heeft, is ook niet bijster stil.
Oke, ik heb zelf een Clevo (BTO CL37) wat in idle al 2500 RPM op beide fans heeft en in game ook rond de 3000-4000 toeren zit. Nu heb ik een paar maanden een nieuwe PC in elkaar gezet (NZXT s340) en het enige waar ik mij aan stoor is dat de harde schijf overal bovenuit lijkt te komen (maar vergeleken met mijn laptop is het niks :P).

Onder load maakt de intel koeler iets meer lawaai, maar nog steeds veel minder dan dat mijn laptop dat deed. Dus ik was benieuwd of het lawaai is afgenomen bij dergelijke laptops :).
De accu zit ingebouwd, maar is hij ueberhaupt verwisselbaar of uitneembaar?
Constant op het lichtnet zitten is namelijk funest voor een aangesloten accu.
De accu is door middel van de laptop met schroeven draaier en spatel te openen te verwijderen.

Echter laad de accu niet zomaar, zover ik kan zien wordt deze pas opgeladen als de accu onder de 90-95% komt, ik weet niet of dit een feature van Windows 10 is of MSI, maar het is een degelijke oplossing moet ik zeggen.
Ik heb een probleem met accu v deze laptop,denk ik toch?mijn accu % begint te zakken als ik een zwaar spel speel"op netstroom"lijkt mij niet normaal.
Als ik vb. aan 100% begin te gamen zakt hij na een tijdje, blijft wel aan 50% hangen,dan begint het een beetje weer te stijgen...Het zou kunnen dat er mss iets niet goed ingesteld staat bij energiebeheer,dan heb ik dat over het hoofd gezien blijkbaar..of er is een ander probleem?