Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) Review

VeldMuijz 23 september 2015, 516 views

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)

Goed toetsenbord voor iemand die veel typed en de spullen mee moet nemen onderweg. Er zitten wat minpunten aan maar de pluspunten overwegen nu (nog) de slechte punten.

Pluspunten

• Hand en arm positie
  • Plug and Play
  • Went erg snel

Minpunten

• Batterij verwisselen numpad onhandig
  • Muis is niet te gebruiken met linkerhand
  • Functie toetsen zijn knoppen

Dit toetsenbord heb ik twee weken geleden gekocht en ik heb hem sindsdien elke dag gebruikt. Omdat ik zelf erg aan het zoeken ben geweest naar goede reviews om een toetsenbord te kopen wil ik via deze weg mijn steentje bijdragen.

Ik zal beginnen met de reden waarom ik dit toetsenbord heb gekocht en wat ik er mee doe.

Reden van aankoop:
Ik heb dit toetsenbord aangeschaft aangezien ik als software ontwikkelaar erg veel aan het typen ben en op een laptop werk. Wanneer ik hele dagen op de laptop aan het typen was dan voelde vaak dat ik last kreeg van stijve polsen en last van mijn wijsvinger gewrichten (middelste kootje). Ik gebruikte dan ook de trackpad van de laptop erg veel.

Ik wilde al enige tijd een toetsenbord die gesplitst was zodat mijn armen en handen in een minder gedwongen positie zaten tijdens het typen. Na vele reviews doorgejakkerd te hebben kwam ik uit bij dit toetsenbord. De prijs was voor mij minder belangrijk aangezien ik budget krijg van mijn baas om dit soort aankopen te doen.

Gebruik
Dagelijks werk ik 6 tot 8 uur intensief met dit toestenbord om vooral software te schrijven en e-mail te beantwoorden.

Review
Nu volgt de review, ik zal beginnen bij de minder goede en slechte punten van dit toetsenbord en sluit af met de positieve punten en de overige gedachten.

Slecht
  • Manier van batterij verwisselen bij numpad: de batterij zit onder een klepje die met een platte schroevendraaier geopend moet worden, echter heb je die niet altijd bij je. Tevens kan deze numpad niet

uitgeschakeld worden en las ik in meerdere reviews dat ie snel leeggaat.
  • Grootte van de USB-receiver: deze is erg groot en niet zo mooi plat als sommige andere draadloze receivers die ik heb gezien.
  • Geen Bluetooth ondersteuning: ik had liever geen receiver gehad maar direct gekoppeld op de Bluetooth van de laptop. Tegenwoordig vind ik dat dit de voorkeur moet hebben over een USB connector.
  • Configureerbaarheid: in de driver zit ondersteuning om voor bepaalde apps knoppen bepaalde acties uit te laten voeren, echter kun je alleen de knop naast de startknop en de scrollknop (klik) aanpassen en niet bijvoorbeeld speciale acties op de scrollknop en de zijwaartse scrollknoppen.
  • F-toetsen zijn geen toetsen maar knoppen: amper travel en voelt niet als een toetsaanslag waardoor het blind typen van deze toetsen lastiger wordt en raar aanvoelt.
  • Muis is niet te gebruiken met linkerhand: Kan een nadeel zijn voor wanneer je liever met links muist.
Verbeterpunten
  • Spleet in het midden: Design is natuurlijk prachtig maar hier kun je nog knoppen toevoegen waardoor het toetsenbord steviger wordt.
  • Kleur handsteun wijkt af (meer grijs dan zwart)
  • Hoogglans onderdelen die er snel vies uit zien
  • Escape knop mag groter (raak blind nu nog erg vaak de tilde ~-knop)
  • Toetsenbord voelt solide aan maar kan wel flexen, dit kan de duurzaamheid sterk verminderen
  • Muis heeft scrollknop met zijwaardse functies, die werken alleen voor vorige/volgende navigatie in applicaties als explorer of internet browsers, wel in Windows 8 applicaties als Photos maar de standaard picture viewer die ik gebruik heeft het dan weer niet. De vorige knop die er wel op zit (onder de start knop) werkt wel goed. Ik ben er achter dat zijwaarts scrollen in sommige applicaties ook ondersteund wordt bij brede stukken tekst.
Goede punten
  • Design is erg mooi
  • Toetsgevoel, travel en feedback zorgen voor een goed gevoel
  • Ophoging armsteun, voelt goed, werkt gemakkelijk en kan eraf wel zo handig bij het vervoeren
  • Hand en arm positie
  • Zachtheid van handsteun
  • Portability: je kunt hem gemakkelijk meenemen (erg licht)
  • Plug and play (ook zonder handmatig de drivers te installeren)
  • Batterijen verwisselen toetsenbord en muis
  • Toetsenbord went erg snel
  • Muis heeft een goed gewicht waardoor hij lekker beweegt, hij is niet te licht wat ik vaak bij andere muizen wel vind.
  • Toetsen zijn lekker stil: ik heb een hekel aan luide toetsen, deze klinken erg goed.
Overige gedachten
  • Door de handpositie wil je eigenlijk je armen tot aan de ellebogen op tafel/stoelleuning hebben, als je geen stoelleuning hebt en lange armen hebt moet je het toetsenbord redelijk ver op tafel leggen.
  • Er zit geen backlight in en dat kan wel fijn zijn, zou een mooie toevoeging zijn.
  • Typen voelt erg goed aan en ook na meerdere uren van gebruik geen stijf gevoel in de pols, wat ik wel had bij mijn laptop toetsenbord.
  • De minder ergonomische (en volgens de typecursus foutieve) handelingen met mijn rechterhand zal ik moeten afleren. Dit zorgt voor een verbetering van mijn typeskills alsook de ergonomie. Hiermee bedoel ik het overmatig gebruik van de rechtershift i.c.m. tekens aan de rechterkant van het toetsenbord. Op een ander toetsenbord kom je daar wel mee weg maar door de schuine vorm van de toetsen is dit nu heel onhandig.
Eindbeoordeling
Het toetsenbord is erg mooi en erg fijn om te gebruiken, er zitten wel wat verbeterpunten en slechte kanten aan maar voor nu is dit toetsenbord voor mij een goede aankoop geweest en ben ik er erg tevreden mee.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)?