Specificaties Geschikt voor 32b, 64b, PC, Win 7, Win 8, Win 10 - Bekijk alle specificaties

Agnitum Outpost Security Suite Pro 9.2 Review

prinsvlad 23 september 2015, laatste update op 15 januari 2016, 379 views

Agnitum Outpost Security Suite Pro 9.2

Zeer degelijke en uitgebreide beveiligingssuite van Agnitum met legio modules om naar eigen inzicht aan te passen. Helaas niet in het Nederlands vertaald. **Update** 14-01-2016 Agnitum is overgenomen door Yandex en alle producten vervallen. Huidige licenties worden overgenomen door Kaspersky Lab.

Pluspunten

• Firewall in/out Module
  • Pro Active Protection Module
  • Web Surfing Anti Banner Module
  • File & Folder Lock
  • Password Protection
  • Laag gebruik resources
  • Geschikt voor Windows 10 (32 & 64bits)

Minpunten

• Niet in het Nederlands
  • WebControl / Anti-banner handmatig lastig in te stellen
  • DeÔnstallatie gaat soms moeizaam vanwege Firewall drivers

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Agnitum heeft op 14 september een vernieuwde Outpost Security Suite uitgebracht , versie 9.2 die nu ook op Windows 10 de gevaren op het internet de baas moet kunnen.
De vernieuwde suite liet wel enige tijd op zich wachten en kwam pas 14 september op de site als download , lang nadat Windows 10 al uitgebracht was. Agnitum's statement hieromtrent was dat er na de public release van W10 nog einige aanpassingen gedaan moesten worden om zo een uitstekend product te kunnen leveren.

Welnu , al sinds 4 jaar maak ik dankbaar gebruik van de OutpostSecuritySuite , en het geeft mij een hoog ''veiligheidsgevoel''. Ik heb dit pakket in het verleden aangeschaft via de Agnitum website met een ''Lifetime License'' , een aanbieding die ze eenmaal per jaar hebben , zo tegen het einde van het jaar , en daar betaal je dan §59,95 voor voor 3 pc's.

Voor velen is Agnitum waarschijnlijk een onbekende speler in het veld , maar deze ontwikkelaar levert haar techniek aan vele andere aanbieders van Antivirus en beveiligingssuites zoals : Avast , AVG , Bullguard , Lavasoft , Sophos en anderen.

De installatie wordt voorafgegaan door een scan naar Malware. Tijdens de installatie worden de diverse definities voor malware , virus en Improvenet gedownload. Na de installatie is een herstart niet perse nodig , maar wordt wel aanbevolen.

In het overzichtsscherm ziet de gebruiker informatie over over de status van het product , licentietype , updatestatus en links in beeld een overzicht van de diverse modules.

Module Malwarescan

Deze module heeft drie typen scanmogelijkheden :

Quickscan voor een snelle dagelijkse scan

Full system Scan voor een scan van het complete systeem

Custom Scan om zelf je drives en bestanden om te scannen aan te geven en eventueel in te plannen.

Verder aanwezig een Quarantine Container en optie om verdachte bestanden te versturen voor analyse.

Module Settings
General : self protection , Auto Learn mode , Entertainment mode

Network Protection : Firewall , Attack detection

Anti-Malware : Realtime Protection , E-mail scanner

Proactive Protection : Anti-Leak , System Guard , Application Guard , Removable Media Protection

Web Surfing : Anti-banner , Web Control

Advanced settings
Reset settings to default

Na de installatie zal de gemiddelde gebruiker geen omkijken hebben naar de diverse instellings mogelijkheden die het programma biedt.
Standaard staat alles aan en is eventueel aan te passen qua beschermingsniveau.
De Firewall module controleert al het in- en uitgaand verkeer. Een lijst met bekende programma's zal tijdens installatie worden aangemaakt en worden opgenomen in de lijst Protected Programs.

Standaard staat de Firewall op de Rules Wizard ingesteld en wellicht dat men er voor kiest om deze in te stellen op Block Most , met eigen indicatie van wat wel en wat niet naar buiten mag verbinden. Overigens heb ik hem altijd staan op Rules Wizard omdat ik lui ben :-) .

Advanced Settings

In deze settings kan je per onderdeel zeer gecontroleerd en exact aangeven wat het programma moet doen mbt Alerts , Malware detectie , etc etc....

De Malware detectie doet zijn werk uitstekend. Bij het openen van een malware bestand krijgt men direct een prompt in beeld dat de malware is geblocked en of verwijderd.
Dit kan je overigens wijzigen in een prompt waarin je wordt gevraagd wat te doen.
Dit is bij de Firewall net zo. Ook hier kan je instellen dat er middels een prompt gevraagd wordt of een specifiek programma verbinding naar buiten toe mag maken. De configuratie kan je handmatig instellen of middels presets.

Handig in gebruik is tevens de File & Folder lock optie die eveneens goed werkt. Hiervoor moet wel de optie ''Password Protection'' verplicht ingeschakeld worden. Zo ben je ervan verzekerd dat malware de suite niet kan beÔnvloeden / uitschakelen , de betreffende folders niet kunnen worden geopend en het programma niet door derden ongewenst verwijderd kan worden.

Web Control perikelen.

De module Web Control met daarin de optie Anti-banner , Improvenet , ID-block , Site blacklist Advertisement blocking en Site blocking , daar heb ik een haat / liefde verhouding mee en wekt zo nu en dan enorme frustaties op.
Waarom?.

Standaard ingesteld doet deze module uitstekend werk voor diegenen die elke vorm van reclame als ongewenst en irritant ervaren. Anders gezegd , het blokkeert alle reclame.
Bijvoorbeeld op Tweakers.net wil ik de banners en reclame zichtbaar hebben , en op nu.nl weer niet.
De optie Exclusions geeft je de mogelijkheid om bepaalde sites uit te sluiten om zo des gewenst wel reclame uitingen te tonen , echter werkt dit bij mij niet. Alle actieve content blijft geblokkeerd.
Alleen als je gaait stoeien met de dieper liggende instellingen krijg je het eingzins voor elkaar om per site het een en ander door te laten of te blokkeren , hetzij via Improvenet middels Keywords of via de optie Block by size.
Niet echt een makkelijk te bereiken doel , dus dat had eenvoudiger gekunt volgens mij , eventueel middels een plugin die bijvoorbeeld op Windows 7 & 8 / 8.1 nog wel werkte , maar op Windows10 schijnbaar niet meer aanwezig is.

Echt eenduidig en soepel verloopt het proces om alles in te stellen dus niet en kan tot grote ergernis leiden met als gevolg ( bij mij ) dat ik alle reclame uitingen maar block.
Ik zal nog wel eens gaan stoeien met de instellingen , maar echt hoopvol ziet het er niet echt uit vrees ik.
Het geknoei en gestoei met instellingen voor ActiveX , javascript , java applets , javascript , active content , external content ben ik nu wel een beetje zat en er moet toch een doeltreffender en eenvoudigere manier zijn om te bannen per site wat je wilt.

Overigens heb je altijd , mits je FireFox gebruikt altijd nog de optie om in het about:config overzicht de optie ''privacy.trackingprotection'' in te schakelen en zo het gewenste resultaat te verkrijgen per website. Heel eenvoudig op het schildje klikken linksboven in de adresbalk en kies dan in- of uitschakelen voor deze site.

Na een hoop gestoei en lezen lezen lezen , ben ik eindelijk aangekomen op het punt dat oa alles op tweakers.net wordt doorgelaten en de irritante grote banners op nu.nl worden geblocked.
Het uitschakelen van ''use ImproveNet for ads by keywords'' is hierbij essentiŽel om daarna vervolgens zelf een lijst ( .lst ) te importeren die je oa kunt downloaden van diverse sites. Eveneens esentiŽel is het ook om sites waar je geen content wilt blocken toe te voegen aan de ''Exclusions List''.
Door elementen te inspecteren via de console kan men ook nog de functie ''block by size'' uitbreiden om een nog effectiever resultaat te behalen.

De instellingen zijn dan alsvolgt ( in het engels genoteerd voor post op Agnitum forum ) :

*Main settings

Webcontrol Enable Custom > tabs ''webpages'' and ''mail and news'' equal settings

Active content : Allow all

Advertisements : replace with ad text > keywords & size

Site blocking : Url & keyword Enabled

Web antivirus : Block

Exclusions : ad the specific sites of choice

*ID Block : none

*Ads and sites

Site blacklist : untick Enable spy sites blocking according to ImproveNet List

Advertisements blocking

**By keywords : ad the sites of choice ( download from https://easylist.adblockplus.org/ and convert to .lst file by saving the .txt file to *name*.lst )
and click the ''import'' button to add a .lst file.

**By size : ad the sizes of choice

**ImproveNet List : untick the checkbox

*Site blocking : Block by url > ad site of choice

Belangrijk is dus om de standaard configuratie niet te gebruiken en zelf ''Global Settings'' aan te maken , waarin je aangeeft wat de Blockfunctie moet blokkeren
om vervolgens aan tegeven welke uitzonderingen er zijn ( behalve :*...* ). Exclusions gebruik je om een webadres toe te voegen waarvan je bijv. alles wilt weergeven ( tweakers.net ). Ook deze toegevoegde uitzonderingen kan je alsnog verder configureren per object(en) op het betreffende webadres.

Helaas zorgde bovenstaande voor vreemde situaties in het netwerk ( veel attack meldingen etc ) en zie ik mij genoodzaakt de Anti Banner functie uit te schakelen en gebruik te maken van de functie ''privacy.trackingcontrol'' in het about:config menu van FireFox.
De functie is te resoluut in het blokkeren van ads in de stand Optimal en laat na het toevoegen van Exclusions voor de betreffende sites niets door.
Helaas is dit voor mij onbruikbaar op dit moment. Ik heb me al enigzins verdiept in het maken van blocklist files en kom er misschien nog op terug.

Desalniettemin is dit toch een zeer goede en degelijke beveiligingssuite van Agnitum volgens mijn gebruikerservaring.
Het ''veiligheids gevoel'' wordt aanzienlijk verhoogd als men een betaald pakket gebruikt al is het maar omdat er geen restricties zijn qua instellingen en ondersteuning en naturlijk ook de dagelijkse updates van definities voor malware en Improvenet.

23-09-2015

Heb jij ook een Agnitum Outpost Security Suite Pro 9.2?