Panasonic Lumix DMC-FZ20 Review

vogel13 25 januari 2006, 1.406 views

Panasonic Lumix DMC-FZ20

Pluspunten

• Prestatie van de lens: bereik, kleur en contrast
  • Prijs / kwaliteit verhouding
  • Instelmogelijkheden
  • Duidelijke handleiding
  • Beeldstabilisatie
  • Zeer goede macrofunctie
  • Het is gewoon een dijk van een camera

Minpunten

• Slechts 8 sec als langste sluitertijd
  • Opstart-tijd wat aan de lange tijd, tenzij je 'm daarna in standbij laat staan
  • Filmpjeskwaliteit is te laag
  • ISO400 geeft behoorlijk wat ruis

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Na bijna een jaar met deze FZ20 gewerkt te hebben, ben ik nog steeds zéér tevreden met deze camera. Sterker nog, ik heb recent een Canon EOS20D erbij gehad en was dáár veel minder tevreden over en heb die weer weg gedaan.

Dit alles neemt niet weg dat er natuurlijk altijd wat te wensen overblijft. Zoals een wide-angel shot, maar daar zijn uitstekende converters voor. Voor het grotere afdrukwerk wil ik wat meer megapixels, dus ik zal daarom eerdaags de FZ30 wel aanschaffen. Voor het normale fotowerk en zeker als 't op de pc komt ter publicatie, heb je aan deze FZ20 een prima camera. Ik was er gelijk al zó enthousiast over dat ik er een mailgroep voor heb opgericht om onderling ervaringen uit te wisselen:

Inmiddels zijn daar zo'n 450 leden bij aangesloten. Ik zocht een camera om dagelijks een fotoreportage mee te maken, daar ik contact heb met zo'n 150 mensen all over the world, die iets met Terschelling hebben. Dagelijks schiet ik nu foto's en maak daar een keuze uit. Deze FZ20 is handzaam, niet zwaar, en onder bijna alle omstandigheden levert ie goede beelden. De geweldige zoomlens zorgt voor de nodige afstand wanneer je mensen fotografeert. Hiervoor heb ik gewerkt met de Minolta Z1 en Z3.

Maar die halen niet hetzelfde niveau als deze FZ20 met z'n Leica lens. Als deze camera wat meer megapixels zou hebben, dan zou ik 'm ook niet upgraden met de FZ30. Wat deze FZ20 presteert is gewoon heel goed voor zo'n relatief goedkope camera. Heel wat losse lenzen kosten al meer dan deze complete camera. Wat dat betreft begrijp ik die hele hype niet om persé een digitale spiegelreflex camera aan te schaffen. Wil je dezelfde mogelijkheden in bereik hebben, met losse lenzen, dan ben je een vermogen kwijt en loop je te zeulen met kilo's apparatuur. OK, er zijn wat terreinen waar je met speciale apparatuur natuurlijk betere resultaten behaalt. Als je een vogelaar, sterrenkundige, vliegtuigspotter of racefanaat bent, tja, dan zul je de specifieke uitrusting aan willen schaffen om dat perfect vast te leggen. Zo is er natuurlijk altijd wel een weg te vinden om élke camera onderuit te halen. Nee, deze FZ20 is een camera die op bijna álle terreinen heel goed werk kan verzetten en scherpe sprankelende beelden aflevert, die ik nog nooit op die manier kon produceren. Inmiddels staat de teller op ruim 15.000 foto's. Heb er nu bijna alle 4 de seizoenen mee gefotografeerd en kan alleen maar zeer tevreden zijn. Het feit dat er honderden gebruikers zijn van deze camera en dat er maar zo weinig reviews met gebruikerservaringen op deze voortreffelijke site staan, is voor mij alleen maar te verklaren met de opmerking dat 't wel héél veel woorden MOETEN zijn om de review geplaatst te krijgen. Dat kun je in mijn optiek de mensen niet aan doen. We zijn als gebruikers geen journalisten, alleen maar enthousiaste hobbyïsten die hun positieve of negatieve ervaring met anderen willen delen. Maar om nu een half A4tje vol te schrijven..... dat schiet volgens mij z'n doel voorbij.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ20?