Brainwavz Kidwavz KV-100 (Zwart) Review

tokko1 21 september 2015, laatste update op 8 oktober 2015, 223 views

Brainwavz Kidwavz KV-100 (Zwart)

Met de Kidwavz zit je goed of je nou jong of oud bent. De geluidkwaliteit via bluetooth of aux is uitstekend, het draagcomfort is ook prima. De koptelefoon werkt goed met bluetooth, het bereik is goed, en als de batterijen dan op zijn kan je altijd overswitchen naar aux.

Pluspunten

• Geluidkwaliteit prima
  • Bluetooth ˇf Aux
  • Draagcomfort
  • Bluetooth 80 dB limiet

Minpunten

• Geen beschermhoes/doos voor onderweg
  • Bedraad geen 80dB limiet

De Brainwavz KV100 ook wel bekend als de “KidWavz” is een nieuwe on-ear koptelefoon op kinderen gerichte (zoals de naam al zegt) koptelefoon. Van Brainwavz kreeg ik deze koptelefoon in ruil voor een objectieve review. Dus in deze review kijk ik naar de kwaliteit van de koptelefoon, het geluid en of hij inderdaad zo goed geschikt is voor kinderen of niet.

De KV100 wordt geleverd in een fel gele doos. De inhoud is redelijk simpel gehouden zo zit er de koptelefoon in met een zakje met accessoires. De accessoire zijn twee kabels en een handleiding; een kabel voor de Aux aansluiting en eentje om op te laden.

De KV100 is een bluetooth en 3,5mm koptelefoon, dus hij is draadloos te gebruiken of bedraad. Wil je hem draadloos gebruiken, dan moet hij eerst opgeladen worden via de micro-usb aansluiting. Bedraad kan hij altijd, dus ook zonder stroom gebruikt worden. Verder heeft de KV100 flexibele on-ear pads die verstelbaar zijn en zo bij kinderen, maar ook volwassenen passen. Bij het bestellen kan je kiezen om de Kidwavz in twee funky kleuren te krijgen (blauw of roze) of een wat saaier zwart. Overigens kan de koptelefoon ook als headset via bluetooth gebruikt worden aangezien er ook een microfoon in zit, hoeveel kinderen dit daadwerkelijk gaan doen is mij een raadsel… maar het kan.

Specificaties:
• Blueooth: 4.0
• Maximale afstand: 10m
• Frequentie bereik: 2.4 ~ 2.48 GHz
• Microfoon gevoeligheid: 40dB
• Bluetooth afspeeltijd: 3 uur
• Kabellengte 1,3m
• Garantie: 12 maanden
Met de kwaliteit van de koptelefoon lijkt het allemaal wel snor te zitten. Om voor kinderen geschikt te zijn moet hij natuurlijk niet snel kapot kunnen gaan. Dus ik heb hem even aan wat ruk en trekwerk onderworpen en hij doet het nog steeds prima. De audio kabel trek je er met wat kracht uit maar die kan je er dan uiteraard zonder problemen ook weer terug in doen. De kabel zelf is voldoende dik om niet meteen kabelbreuken te vertonen bij wat ruw gebruik. Wat mij betreft is deze koptelefoon qua bouwkwaliteit child-proof.

Qua comfort doet de Kidwavz niet onder voor een andere standaard koptelefoon, ook voor mij als volwassene, ondanks dat hij op kinderen gericht is. De buurkinderen vonden hem ook fijn zitten alleen bij het springen verschoof hij een beetje. De knopjes voor het bedienen van de bluetooth functies moet je goed indrukken tot je klik hoort en voelt, dit kan best lastig zijn. Dus aan de ene kant goed dat ze niet tÚ gemakkelijk ingedrukt worden maar aan de andere kant moeten kinderen het wel kunnen doen. Het bedienen gaat redelijk intu´tief ondanks dat het op de zijkant van je hoofd zit en je het niet kan zien (Play/pauze, volgende nummer en volume aanpassen).

Geluid
De geluid en luister-ervaring met de KV100 heeft mij positief verrast. Qua audio kwaliteit is er helemaal niets op aan te merken. De soundsignature is een beetje als een parabool met de top in het midden. Dus de zang en dergelijke zijn relatief veel aanwezig. Mogelijk hebben ze dit gedaan zodat je op lager volume nog steeds goed kan luisteren naar de muziek. Maar deze audio signature vond ik persoonlijk niet storend bij alledaags gebruik. Misschien dat je bij een film een iets minder immersive gevoel hebt, maar bij normale muziek of spraak gaat het meer dan prima. Indien je luistert via de Blueooth is er een limiet van 85 dB aanwezig zodat er geen gehoorschade zou kunnen ontstaan, voor mij persoonlijk is dit nog steeds te luid maar in ieder geval zit er een max op. Dit limiet is er bij Aux gebruik niet (waarschijnlijk lastig te doen als je altijd andere inkomende bron power hebt). Dus gebruik je hem bekabeld is er duidelijk meer volume mogelijk. Een pluspuntje is ook nog dat als je luistert de omgeving bijna niets van de muziek hoort, ook bij hogere volumes. Als laatste puntje is het bluetooth bereik, een heikel puntje bij veel appraten maar bij deze Kidwavz viel het mij echt mee. Het toegeschreven bereik van 10m haalt hij ook daadwerkelijk, ook als je net achter een muur zit heeft de koptelefoon daar geen problemen mee. Dus dat is echt een dikke plus!
Bij het testen heb ik ook de buurkinderen gevraagd wat ze van de Kidwavz vonden. Qua geluid vonden ze het allemaal wel prima klinken. Het draadloze vonden ze handig en ze vonden hem er goed uitzien behalve dat hij een beetje een saai uiterlijk had met de zwarte kleur. Op de kleur na heeft hij dus een goedkeuring van de buurkinderen gekregen.

Met de Kidwavz zit je goed of je nou jong of oud bent. De geluidkwaliteit via zowel bluetooth als aux is uitstekend en het draagcomfort is ook prima. Heb je een heel groot hoofd dan kan de koptelefoon misschien een beetje strak zitten maar door de verstelbaarheid kunnen kinderen alsmede volwassenen hem in principe gewoon goed gebruiken. De koptelefoon werkt goed met bluetooth, het bereik is echt prima te noemen, en als de batterijen dan op zijn kan je altijd nog probleemloos overswitchen naar aux.

Pro’s:
• Prijs/kwaliteit
• Bluetooth 85dB limiet
• Weinig ‘lek’ geluid
• Goed bluetooth bereik

Con’s:
• Geen beschermdoos bijgeleverd
• Bedraad geen 80dB limiet

Voor meer informatie over de Brainwavz KV100, Kidwavz kan je op de site van Brainwavz kijken. En mocht je ge´nteresseerd zijn om deze Brainwavz koptelefoon te kopen dan is hij onder andere beschikbaar bij hun officiŰle shop voor ongeveer Ą35.

Heb jij ook een Brainwavz Kidwavz KV-100 (Zwart)?