Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag Zwart Review

CyberDonky 22 september 2015, laatste update op 3 december 2015, 15.226 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag Zwart

Voor een mooie prijs heb je een uitstekende tablet. De tablet is ideaal voor games, video's te bekijken op 2K-scherm en kan er vele applicaties tegelijk draaien. Zenpad S8.0 heeft een Quadcore processor, 4GB werkgeheugen en ruimte genoeg voor applicaties/video's met een super GPU! En het stereo-geluid is geweldig!

Pluspunten

• Licht, dun en compact
  • Haarscherp en helder beeld
  • Grote opslagcapaciteit + uitbreiding micro-SD
  • Krachtige GPU (4rd overall ranking)
  • Stereo speakers aan de voorkant (++)
  • Android 5.0 Lollipop
  • USB-C
  • WiFi 802.11AC ondersteuning

Minpunten

• Camera is matig.
  • Bloatware aanwezig (Niet allemaal zinvol)
  • Meegeleverde USB-C kabel is kort.

Versiebeheer

VersienummerOmschrijving
Versie 0.3.1Root tekst aangepast.
Versie 0.3Eerste ervaringen na een aantal weken toegevoegd.
Versie 0.2WiFi + batterijverbruik resultaten toegevoegd en typo verwijderd
Versie 0.1.1Taalfouten verbeterd
Versie 0.1Eerste publicatie van de review.

Hai (Non-)Tweaker! Welkom bij mijn review over de ASUS ZenPad S8.0 (Z580CA). In deze review bespreek ik de onderdelen die van belang zijn bij het gebruik van de tablet. Al deze onderdelen zijn terug te lezen in de review en onderstaande inhoudsopgave.

Inhoudsopgave

• Het onderzoek - Software en indeling
  • Het onderzoek - Energieverbruik
  • Het onderzoek - Benchmarking Antutu/3DMark
  • Het onderzoek - Audio
  • Het onderzoek - WiFi (AC)
  • Conclusie
  • ]Eerste ervaringen na een aantal weken

Inleiding - La ZenPad S8.0

Dit is de 2e uitgebreide review die ik voor Tweakers heb geschreven. Dit keer gaat mijn review over de tot-nu-toe alleen aangekondigde nieuwe ZenPad S8.0 tablet uit de ZenPad serie van ASUS. Deze ZenPad S8.0 tablet (Z580CA) 64GB is de topvariant uit de serie. Ik ging zelf voor de krachtigste tablet uit de serie. De prestaties die in een tablet zitten zijn voor mij het belangrijkst en dat heeft mij op de ZenPad S8.0 variant gebracht.

Ik heb nog nooit een tablet gehad en vond het altijd een ‘onnodig apparaat’, aangezien ik een mobiel en een laptop waar ik alles mee kan doen. Ik heb altijd gedacht: “Dit is goed genoeg met wat ik nu heb”. Toch is het voor mij stiekem soms wel handig om tijdens de hoorcolleges op school aantekeningen te maken en dit met behulp van een tablet. Met name moet ik modellen tekenen en deze kunnen dan direct digitaal worden opgeslagen en/of in de cloud.

Ook speel ik soms een spelletje, misschien ken je het wel: ‘Clash of Clans’. Op een klein scherm is dat zeker prima te doen, maar als het kan op een tablet.. waarom niet? :) De tablet is ideaal voor games, dus dit is zeker ook een testje waard d.m.v. benchmarking en scherm.

ASUS verbaast mij elke keer met de producten die zij op de markt weten te brengen. De nieuwe ZenPad serie prijst ASUS aan door het 5.1 surround, back cover van een batterij en de hardware die in de ZenPad zit. Zoals ik had aangegeven gaat het voor mij om krachtige prestaties, deze heb ik voor mijzelf getest om zo te komen tot een uitgebreide review voor jullie.

ASUS heeft aangegeven dat de Z580CA variant (S8.0) erg dun en licht is en het uiterste qua hardware er in heeft gezet. Dit is de beste uit de serie. Dit trok mij erg aan!

De hardware die ASUS heeft toegevoegd en wat mij aantrok is het 2K scherm, speakers aan de voorzijde (Stereogeluid), WiFi AC ondersteuning. Daarnaast bezit de ZenPad 4GB werkgeheugen, maar dit heeft bij mij niet echt veel meerwaarde. Ik denk zelf namelijk: ‘3GB is ruim voldoende’. Ook zit er een 64-bits Quad-Core processor in. Nu Android over is gegaan op hun eigen runtime (van Dalvik Cache naar Android RunTime) krijgen ontwikkelaars nu ook meer de ruimte om apps te laten draaien op een 64-bits processor en dus op meerdere processoren. Tot nu toe draaien vele applicaties op 1 kern, maar dit gaat in de toekomst veranderen en daar is deze tablet zeker op voorbereid met zijn 4 kernen.

Goed, dit was de inleiding. Op naar de specificaties, hands-on en daarna het onderzoek met afsluitend de conclusie.

Specificaties

De ZenPad S8.0 (Z580CA) heeft de volgende specificaties:

Merk/ModelMerk: ASUS
Serie/Model: ZenPad S8.0 (Z580CA) / P01MA
Kleur: Zwart
Aluminium met een leren rand aan de achterkant.
Gewicht: 298g
Grootte: 134 x 203 x 6,68 (LxBxD in mm)
OS/SoftwareBesturingssysteem: Android 5.0 OS Lollipop 32-bits
SDK: SDK-versie 21
Kernel-versie: 3.10.20-x86_64_moor-00003-gace5a9e; android@mec7 #1
Buildnummer: LRX21V.WW_P01M-V4.1.0-20150820
CPUIntel Atom Z3580 CPU
Kernen: Quad Core (4 processorkernen)
Architectuur: 64-bits
Kloksnelheid: 1,8Ghz (500.0 ~ 2330 Mhz)
RAMType: DDR3 4GB werkgeheugen
Handpalm correctie
Active Stylus Z support
Camera/WebcamVoorzijde camera: 4,9 MP (MegaPixel) 2560x1920 pixels
Achterzijde camera: 8,0 MP (MegaPixel) 3264 x 2448 pixels
GeluidDTS-HD Premium Sound Dual Front Speakers. (2 Speakers aan de voorzijde)
AansluitpoortenUSB-C & hoofdtelefoon voor geluid en microfoon (3.5 mm jack)
AccuOpslag energie: 4000 mAh accu
Type: Li Polymer
Draadloze verbindingenWiFi: 802.11 WLAN, A/B/G/N en AC support.
Bluetooth: Versie 4.1 & Bluetooth Smart
Miracast: Ondersteund.
Verder... GPS, GLONASS, G-Sensor, E-Kompas, Lichtsensor en Hallsensor.
100GB opslagruimte voor Google Drive (2 jaar)
ASUS Webstorage 5GB voor altijd

Tabel 1: De uitgebreide specificaties

Hands-on

Terug naar het begin. Ik heb de ZenPad ontvangen en de verpakking creëerde al gelijk hoge verwachtingen. Het haarscherpe beeld; het uiterlijk van de tablet; de front speaker(s) en Android 5.0 OS wekken bij mij gelijk vertrouwen.

ZenPad S.8.0ZenPad S.8.0ZenPad S.8.0ZenPad S.8.0
Foto's 1 t/m 4: De verpakking (box)

Bij het openen van de box was het product verdeeld in 2 delen. Een deel met de Z Stylus pen en een deel met de tablet die verpakt zit in het doosje met de bijbehorende onderdelen:

ZenPad S.8.0
Foto 5: ZenPad verpakking + uitgepakte Stylus Z pen.

En bij het openen van de ZenPad verpakking ziet het er als volgt uit:

ZenPad S.8.0
Foto 6: ZenPad verpakking uitgepakt met het scherm bovenaan de doos.

Foto 7: Alle ZenPad onderdelen. Zenpad + Z Stylus pen + oplader + boekjes

De inhoud van de verpakking is als volgt:
- ASUS ZenPad Z580CA
- Z Stylus Pen
- Oplader met USB-C type kabel
- Garantiebewijs + kleine handleiding

Allereerst begin ik met het uiterlijk. De tablet heeft een strakke goede behuizing met een aluminium laag aan de achterzijde. Ook in horizontale stand zit aan de onderkant een leren rand over de gehele achterkant. Dit vind ik erg fijn in de hand liggen, omdat deze extra grip geeft bij het vasthouden van de tablet.

Foto 8: Achterkant van de ZenPad

Aan de voorzijde van de ZenPad vallen de frontspeakers gelijk op, die zich aan de twee uiteinden bevinden. Een echt pluspuntje al zeg ik het zelf! Vaak zijn de speakers aan de achterzijde geplaatst en dit zorgt voor een slechtere geluidskwaliteit bij het bekijken van bijvoorbeeld een video. Deze zal later in het onderzoek kort worden gereviewd.

Foto 9: Voorkant van de ZenPad

Met een kleine 7mm dikte is de dikte van de tablet erg minimaal, dit betekent dat de ZenPad behoort tot de dunne en lichte tablets. De ZenPad is volgens ASUS 298 gram. Maar om dit even onder de loep te nemen heb ik deze op een geijkte weegschaal gelegd die per gram nauwkeurig het gewicht kan meten.
Bij het controleren van het gewicht blijkt zelfs dat de ZenPad 19 gram lichter is dan de aangegeven 298 gram. Winst of niet? :)

ZenPad S.8.0
Foto 10: Het uiteindelijke ‘echte’ gewicht van de tablet.

Uit de PriceWatch is te zien dat dit de lichtste tablet is, sowieso op QVGA verhouding. De tablet is ook vrijwel net zo dun als de laatste iPad serie.

Foto 11: De dikte van de ZenPad

Het onderzoek - Connectiviteit

De ZenPad heeft geen Mini-B of Micro-B aansluiting, maar de nieuwste aansluiting genaamd USB-C! Deze technologie wordt in steeds meer apparaten toegepast, zodat voortaan één kabel genoeg is om apparaten te verbinden. De USB-C type aansluiting zorgt voor snellere communicatie tussen apparaten, omdat deze namelijk 100Watt met 20 Volt kunnen doorvoeren, wat vroeger met een type B kabel maar maximaal 9 Watt kon. Ook is de snelheid van 8 Gbps theoretisch (1,25 GB per seconde) haalbaar. In de praktijk wijst dit wel anders uit bij apparaten… het is tenslotte theoretisch ;-)
Het is wel belangrijk om de USB adapter die ASUS meegeleverd heeft te gebruiken, want de oude adapters kunnen de doorvoersnelheid van data / stroom niet verwerken.

ZenPad S.8.0ZenPad S.8.0
Foto 12 & 13: Aanwezige USB-C type aansluiting en USB-C adapter

Ook zit er een Jack 3.5mm aansluiting waar je een apparaat kan aansluiten met microfoon en geluid. Deze zit aan de bovenzijde van de tablet als je deze in de lengte (verticaal) neer zet.

Het onderzoek - Installatie

Bij het 3 seconden indrukken van de Power-button start de tablet op en wordt het volgende scherm weergegeven. De pijl geeft aan waar de Power-button zit.

Foto 14: Installatie: Het welkomscherm van de installatie

Vervolgens kan je kiezen welk toetsenbord je wilt gebruiken..

Foto 15: Installatie: Toetsenbord

Om de tablet te koppelen aan je personalia wordt er gevraagd om jouw volledige naam.

Foto 16: Installatie: Volledige naam

Ik heb er voor gekozen om ook gelijk te verbinden met de Wifi. Verder wordt er dan gevraagd of je je account wil koppelen met ‘Inspire ASUS’.

Foto 17: Installatie: Inspire ASUS

Na deze stappen is de installatie goed afgerond en komt het startscherm van Android 5.0 tevoorschijn met daarbij de melding om een ASUS update uit te voeren. Deze heb ik gelijk uitgevoerd, zodat de tests op de nieuwste versie draaien. De update gaat om de StageFright bugfix. Voor de niet-kenners van StageFright, dit is een ernstig lek in het afspelen van video’s en hierdoor is de tablet erg kwetsbaar. Ik adviseer je bij aanschaf van de tablet gelijk te updaten als deze in verbinding staat met internet (anders zou je de ASUS update melding niet krijgen).
ZenPad S.8.0ZenPad S.8.0
Foto 18 & 19: Installatie: Startpagina + melding Android 5.0

Het onderzoek - Scherm

ASUS heeft aangekondigd dat deze ZenPad serie een 2K op verhouding een 4:3 scherm heeft en heeft ook 74% van het tablet-oppervlak. Ook in vergelijking met andere tablets heeft ASUS gezegd dat ze dit scherm hebben verbeterd ten opzichte van de voorgaande producten.

Het beeld geeft een soort AMOLED gevoel, maar dat komt door het aantal lagen die gereduceerd zijn en de ware kleuren goed weergeeft. Hierbij merk ik ook dat het contrast 2x beter is.

Het scherm is goed helder en scherp, er zit een Gorilla Glass3 in met daaronder een goede backlight. Gelukkig zitten er nog geen krasjes op, maar dat hoort dit glas aardig tegen te houden. Krasvrij, zo houden.

Het scherm heeft een grote kijkhoek, maar de exacte graden kan ik niet geven. Ik geloof zelf rond de 170 graden. In ieder geval is het niet echt aan te raden om met zo’n grote kijkhoek te werken :p

Het onderzoek - Camera

Standaard is de camera applicatie geïnstalleerd en deze is vrijwel hetzelfde als Google Camera. De applicatie geeft een makkelijk beeld weer:

Foto 20: Camera: Applicatie

1) Camera omdraaien
2) Instellingen
3) Galerij
4) Foto nemen
5) Video opnemen
6) Effect (HDR, Verfraaiing, Superresolutie enzovoort (zie foto xx)
7) Lage/Hoge belichting

Onder punt 6 staan een aantal instellingen die je ook kunt kiezen bij het maken van een foto. Hieronder staan ze allemaal afgebeeld:

Foto 21: Camera: Instellingen effect

Hier een focus foto die ik heb geschoten. In de volgende versie zal ik meer foto’s toevoegen + effecten om een beter beeld te krijgen van de camera. De focus in deze review ligt meer bij de prestaties en een foto/video maken met een tablet zie ik zelf nog niet zo gebeuren. Dit heb ik voor versie 0.1 uit de scope gelaten en zal in versie 0.2 worden toegevoegd.

Foto 22: Camera: Applicatie

Ik merk wel dat de selfie-camera wat beter had gemogen. De kwaliteit van de camera aan de voorzijde, daar ben ik niet helemaal tevreden over.

Het onderzoek - Opslag

De tablet heeft een 64GB opslagruimte met daarbij ook nog ruimte voor een geheugenkaartje die d.m.v. het verwijderen van de cover aan de achterkant en zo kan de MicroSD in de gleuf worden geplaatst. 64GB heb je naar mijn mening genoeg aan, tenzij je van plan bent om een aantal films te laten afspelen vanaf het intern geheugen. De tablet ondersteund OTG, dus een USB stick via OTG is mogelijk.

De tablet heeft 10,26GB voorgehouden voor systeemupdates e.d. Je hebt zeker ongeveer nog 50GB over. Voor de gemiddelde gebruiker is dit ruim voldoende.

Het onderzoek – Energieverbruik

Opladen
Om te kijken hoe lang de tablet bezig is met het opladen is de accucapaciteit zo leeg mogelijk gehouden. Vervolgens is de lader via de energiemeter in het stopcontact gestoken om te zien 1) hoe lang het duurt tot de accu volledig is opgeladen en 2) hoeveel Watt in de accu gaat. De test met opladen is tweemaal uitgevoerd.

1e test:
Aantal minuten opladen153 minuten (2:33 uur)
Aantal kWh~0,017kWh / ~17Watt

2e test:
Aantal minuten opladen169 minuten (2:49 uur)
Aantal kWh~0,019kWh / 19Watt

De laatste ~1 a 2% van de accu is verwaarloosbaar en is ongeveer een kleine 1Watt waard. Laten we zeggen dat er ongeveer 17-19Watt in gaat. Dit verschilt met +0,004kWH (4Watt) met wat er in de specificaties staat.
Ontladen
In deze test ga ik kijken hoelang je gebruik kan maken van de tablet bij het kijken van een héééééle lange film, in dit geval de film van The Wolf of Wall Street die op replay is gezet. Aansluitend wordt de batterij ook getest op normaal gebruik. De batterij wordt 100% geladen en bij 1% sluit de tablet automatisch af en schakelt die zichzelf uit. Van 100% tot 1% ‘eindpunt’ is de batterij getest.
  • Manier 1) Film kijken – Fullscreen – Volledige helderheid
  • Manier 2) Normaal gebruik (Browsen, spelletje spelen, foto’s maken enzovoort.
Deze twee tests gaven de volgende resultaten:
Manier 110% energieafname bij ~29 minuten
Ongeveer 4:23 uur te gebruiken.
Manier 210% energieafname bij ~25 minuten
Ongeveer 3:52 uur te gebruiken.

Het onderzoek - Software en indeling

Het onderstaande scherm is het standaard startscherm die meegegeven wordt. Uiteraard is deze helemaal volledig naar eigen wens aan te passen.

Foto 23: Software/Indeling: Startscherm

Vrijwel alle producten in het algemeen krijgen software meegeleverd vanuit de fabrikant. Dit is een ergernis voor een groep mensen, maar kan ook erg handig zijn voor een deel. Om even in kaart te brengen wat via menu is geïnstalleerd, hierbij wat enkele screenshots.

Als iemand wat meer informatie wilt over de software, schiet me gerust aan en ik check het even voor je. Geen probleem :--)

Foto 24: Software/Indeling: Alles

Foto 25: Software/Indeling: Apps4U

Foto 26: Software/Indeling: Communicatie

Foto 27: Software/Indeling: Fotografie

Foto 28: Software/Indeling: Google

Foto 29: Software/Indeling: Hulpmiddelen

Foto 30: Software/Indeling: Productiviteit

Het instellingenscherm ziet er als volgt uit, vrijwel identiek met het Android 5.0 Tablet OS. En nogmaals, mocht je vragen hebben over één van deze instellingen, vraag gerust.

Foto 31: Software/Indeling: Instellingen

En het geheugengebruik:

Foto 32: Software/Indeling: Geheugengebruik

Het onderzoek - Benchmarking Antutu/3DMark

Om even de prestaties van de CPU/GPU/RAM onder de loep te nemen heb ik AnTuTu Benchmark V5.7.1 laten draaien om de hardware te testen. De tablet is voor de helft geladen, genoeg energie om hiermee de benchmark te laten draaien. De volgende resultaten zijn uit de benchmarking applicatie AnTuTu gekomen:
AnTuTu Benchmark
Foto 33: AnTuTu ranking. Klik op de foto voor vergrote weergave

Bovenstaand geeft weer dat de tablet plaats 4 heeft gehaald met 45384 punten. Met wat tweak-werk zal je zeker een nog hogere score krijgen. De puntenverdeling staat hieronder:

Foto 34: AntuTu info. Klik op de foto voor vergrote weergave
3DMark
Om de grafische prestaties te testen is deze door de applicatie 3DMark uitgevoerd.
Als eerst met Ice Storm Extreme waarbij het resultaat op Maxed out! staat.

Foto 35: 3DMark: Ice Storm Extreme. Klik op de foto voor vergrote weergave

Applaus voor de GPU die d’r in zit. FPS tussen de 36,8 en 50,5 op ‘Extreme’-modus.

Om even een stapje verder te gaan en op advies van de applicatie start ik Ice Storm Unlimited voor een benchmarking score.

Foto 36: 3DMark: Ice Storm Ultimate. Klik op de foto voor vergrote weergave

De Unlimited test haalt een FPS van 116, 77 en 60 FPS met de grafische en physicals test. Dit komt uit tot een score van 20522 punten!
Can’t touch this! Not only is the device one of the most powerful available, but your score is also better than average.
GFXBench
Om het kopje aan te vullen voeg ik een externe bron toe die met de applicatie GFXBench de GPU heeft getest. Dat zijn de volgende resultaten:
Bron: http://hothardware.com/ne...-80-z580ca-android-tablet Credits naar HotHardWare

Het onderzoek - WiFi (AC)

Dit zijn de resultaten via AC Mode op het WiFi netwerk. De verschillen zijn redelijk uiteen, vrees dat dat te maken heeft met de drukte op de accesspoints en het netwerk zelf.

Ik vind het echt een geweldige tablet! Je kan er ideaal video’s/filmpjes op kijken, prima games op spelen. Het is alleen voor mij wennen als je je mobiel/laptop gewend bent en nu ook op een tablet werkt. Het geluid aan de voorkant is voor mij een echt pluspunt en de lange accuduur ook. Verder zorgen de prestaties in de tablet voor een prettige gebruikservaring. Toch vind ik het jammer dat de camera niet echt geweldig is. Ik zie mezelf niet snel met een camera foto’s maken maar toch. De kabel is iets aan de korte kant, maar hier ga ik een andere lange USB-C kabel voor kopen.

En in de tussentijd tot versie 1.0 ga ik even lekker Clash of Clans spelen ;-)
ZenPad S.8.0

Eerste ervaringen na een aantal weken

Ik gebruik de tablet ondertussen elke dag en ik ben er nog steeds erg blij mee! De tablet gaat gemiddeld zo 3 tot 4 dagen mee zonder op te laden. Het haarscherpe & vloeiende beeld bij het bekijken van een video in stereogeluid is erg fijn, beter dan een luidspreker aan de achterkant van een tablet.

Ondertussen heb ik een hoesje voor m’n tablet gekregen voor m’n verjaardag en is helemaal fancy geworden haha! Het beeld gaat automatisch uit/gaan bij het sluiten/openen van de hoes vanaf het scherm.

In de loop d’r tijd heeft ASUS al enkele updates uitgebracht (uit m’n hoofd 3 á 4) voor de veiligheid, stabiliteit en prestaties te verbeteren.

Ik raad iedereen aan, wie een tablet zoekt, om deze te nemen. ;-)

Tot slot

Later in de volgende versies zal ik de WiFi resultaten plaatsen van AC-mode (802.11AC) en het camera kopje aanvullen om de review nog completer te maken.

Heb je zelf een suggestie, een vraag of opmerking of totaal iets anders? Stel ze gerust in de review, PM of mail en ik beantwoord deze binnen 24 uur.

Bedankt voor het lezen van mijn review en ik hoop dat je de review voor mij wilt beoordelen in de karma-box bovenin de pagina. Mijn dank is groot! :)

Groetjes,

CyberDonky – Youri
Versie 0.3, 16-11-2015

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag Zwart?

Interessante tablet voor een mooie prijs. Alleen heb ik nog geen hoogte van de accuduur (komt nog denk ik) en de bouwkwaliteit. Zou je daar eventueel wat over kunnen vertellen? Deze twee punten kunnen het maken of breken voor mij :)
De resultaten van de accuduur zijn geplaatst! :)

CyberDonky - Youri
Top review, dank voor het delen van je ervaringen. :)

Overweeg zelf ook de zenpad als vervanging van een ipad mini gen 1. Heb wel wat twijfel over de accu, is met 4000 mah toch zo'n 30 procent zwakker dan bij veel concurrenten... Tweakers test zelf met 250cd, dat maakt vergelijken ook lastiger tov volledige helderheid. Zou mooi zijn wanneer tweakers deze ook binnenkort eens voorbij laat komen.

Hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Moet je elke dag laden, of kun je een tijdje vooruit?
Ik maak nu al enkele weken gebruik van de tablet en ik kan tot heden zeggen dat ik erg blij ben met de accuduur. De afgelopen 4 dagen ben ik weggeweest op een mini-vakantie. Ik heb onderweg in de trein op de tablet gezeten (browsen en facebooken), onderweg op de mini vakantie met locatie aan (Google Maps), op de vakantiebestemming op de tablet gezeten voor bestemmingen te zoeken die we wilde bezoeken en ook nog een film van 1,5 uur teruggekeken in de trein op de helft van helderheid zonder op te laden.

De batterij gaat echt lange tijd mee en in sluimertijd gaat de batterij evengoed lang mee. Dus ja, je kan er echt een tijdje mee vooruit en opladen hoef je als gemiddelde gebruiker echt niet elke dag te doen. Gemiddeld laad ik de tablet om de 3 a 4 dagen op.
Dank voor de uitgebreide omschrijving .Vraagje: ik zit te denken aan de 16GB versie. Zullen jouw testresultaten voor de overige functies vergelijkbaar zijn? (behalve die van de opslag capaciteit dan).

Hartelijke groet,
Sylvia
Hee Sylvia,

De opslagruimte is het enige wat afwijkt van de 32GB Z580CA variant (Deze dus). Je kan er nagenoeg van uit gaan dat de resultaten vrijwel identiek zijn. Benchmarking is ook een momentopname en kan uiteraard klein beetje afwijken.

Groetjes,

CyberDonky - Youri
Hallo ik heb een vraag over de Asus s8.0 z580CA is de zo en daar ook voren te gebruiken? En waar koop ik de cover waarover je schreef?
Hee Jando!

Shop4Hoesjes is de winkel waar de hoes t koop is! Ik zie dat Bol.com helaas het hoesje niet meer verkrijgbaar is :(

- CyberDonky
Oh, die resultaten komen er aan. Aankomend weekend plaats ik deze resultaten en plaats ik een berichtje d'r over.
Wat wil je precies van de bouwkwaliteit weten buiten de info die er al over staat?
Mooie, duidelijke review! Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe (heb nu nog een iPad 2), en wil gaan overstappen naar een Android. Wist zelf niet precies wat ik moest kopen, de Galaxy Tab S2 vind ik net te prijzig voor wat je krijgt (en ik heb slechte ervaringen wat betreft Samsung en updates...), en de Nexus 9 is eigenlijk al weer te oud.
Deze Asus Zenpad lijkt me een hele goede kandidaat. Ben vooral erg benieuwd naar de accuduur!
Dank je wel Tom! Ik ga de resultaten naar verwachting zaterdag er in zetten. Ik ben deze vergeten te plaatsen.. deze staan op een papiertje waar ik niet 1 2 3 bij kan :P

Ik laat je weten zodra ik de resultaten zaterdag plaats.

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 24 september 2015 17:33]

De resultaten van de accuduur zijn geplaatst Tom! :)

CyberDonky - Youri
Geen verwisselbare accu heb ik ergens gezien,dat vind ik jammer voor zo,n tabled. Baterij in mijn Assus Nexus7 is al weer vervangen daar ik haar na een uurtje of 2 internetten weer op moest laden.Dan is het toch fijn als je dat tenminste in eigen hand hebt!
Maar die schijnt niet te passen op deze, aldus ASUS.
Ik kon zo snel niets vinden over dat er ook 1 zou komen voor de Z580CA.
Ah, je bedoeld op je Nexus 7. Nee klopt, sorry had je verkeerd begrepen.
Je hebt voor de Zenpad wel enkele met Battery case uitvoering:

~ CyberDonky - Youri
Uh nee, ik bedoelde dat er geen powercase voor de Z580CA is.
De powercase past alleen op andere modellen.
If you’re wondering about the unique cases like the Audio Cover or Power Case, those are not compatible with the ZenPad S series and will only work on the ZenPad 8.0 and ZenPad 7.0 models.

(Ik ben Patoer niet :) )

[Reactie gewijzigd door DarkFire1985 op 3 oktober 2015 11:40]

Omdat ik de laatste weken wel een paar reviews heb gelezen maar nergens nog prijzen van dit type heb gezien ben ik benieuwd naar de prijs van deze uitvoering (64GB ( pricewatch vermeld alleen 32GB versie)) en waar je hem aangeschaft hebt.

Zelf zou ik ook tijdschriften willen lezen op deze tablet maar aangezien dit scherm aanzienlijk kleiner is dan een normale tijdschrift formaat ben ik benieuwd of dit lekker leest (volledige pagina), resolutie zou geen probleem moeten zijn maar het verkleinen wel. Heb je ervaring hiermee?
Zenpad S 10 inch bestaat helaas (nog) niet anders zou de keuze heel makelijk zijn.
Het 64GB-model wordt alleen in België verkocht: http://www.vandenborre.be.../asus-z580ca-1a029a-black voor 349 euro.
Is dat inclusief de Z-Stylus?
Dat is exclusief de Stylus. We zijn van plan om deze binnenkort aan te bieden via onze eShop, maar op dit moment is het nog niet zover.

Veel accessoires zijn al wel gewoon bij verschillende (web)winkels verkrijgbaar.
Nette review Youri, well done!
Samen zijn we toch even de karmakoningen van de Asus ZenPad hier op Tweakers, zelf ook erg tevreden met mijn S 8.0 :)

Jordi

[Reactie gewijzigd door jordiz64 op 23 september 2015 18:49]

Prima riview.
Ben hier en daar aan het kijken voor een nieuw tablet en ik moet zeggen dat ik antousiast geworden ben voor deze Asus.
Goede specs.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen Android of Windows!
Bedankt! :)
Mijn voorkeur gaat uit naar Android, maar dat is ieder z'n eigen ding

CyberDonky - Youri
Versie 0.2 is online. Versie 0.3 komt d'r aan ergens deze week.

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 4 oktober 2015 19:23]

Bedankt voor deze review, ik zit er aan te denken deze tablet ook te kopen. Wel even opzoek naar de 4GB ram variant, ik zag dat je een link in de comments hebt geplaatst :)
Is het gelukt Antubus op die website? :)

CyberDonky - Youri
Ik heb de aankoop nog heel even uitgesteld ivm de wedstrijd die tweakers momenteel heeft om een tester te worden ;-) de uitslag is Donderdag geloof ik
Aan de hand van deze review de 32 GB aangeschaft. Ben er erg blij mee, maar ik ben benieuwd of jij ook last hebt van de auto aanpassingen tijdens het afspelen video's.

Ik merk dat het bij het afspelen van video's op zowel Youtube of bijvoorbeeld MX player, dat de helderheid zich constant aanpast. Dus zijn er donkere beelden tijdens de film/serie dan gaat de brightness een klein beetje omhoog. En wordt weer donkerder als de beelden licht zijn.
Ik heb de brightness op zo laag mogelijk staan en de auto adjust uit staan. Ook bij de energie instellingen zie ik niks raars.

Zeker als je 's avonds in bed nog een serie kijkt merk je dit heel goed. Heb jij dit ook op jouw Zenpad?
Quote "De tablet ondersteund OTG, dus een USB stick via OTG is mogelijk. Let op! Dit kan alleen d.m.v. ROOT en je verbreekt hiermee de garantie. "

Mijn ZenPad S 8.0 ondersteund USB OTG, en dus ook USB sticks (zelf met meerdere partities) ZONDER ROOT, gewoon OOTB met een kabeltje van ebay van 3 EUR.

De waarschuwing in je review is dus niet waar.

[Reactie gewijzigd door FuzzyFocus op 24 oktober 2015 23:23]

Bedankt voor de opmerking / feedback. Ik ga dit aanpassen in de review. Thanks voor the heads-up.

~ CyberDonky / Youri
Even hierop inhakend, ik zag dat het nog niet aangepast is, ik heb ook zo'n apparaat (kleinere broertje) en inderdaad, met een hubje of verloopje herkent het apparaat zonder problemen toetsenborden, muizen én USB sticks.

Overigens complimenten voor de review, erg informatief :)
Aangepast. Bedankt voor de aanvulling aan vorig bericht. Netjes dat die met een hub/verloopje meerdere apparaten herkend.

En bedankt voor het compliment. Dat doet me deugd :)

~CyberDonky