Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.1, WiFi+4G - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" 4G/LTE (2015) Zwart Review

William S 18 september 2015, laatste update op 18 september 2015, 2.818 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" 4G/LTE (2015) Zwart

Logische opvolger met te verwachten verbeteringen, maar ook wat missers.

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Lage gewicht
  • Normale accuduur

Minpunten

• Vaste knoppen
  • Speakers aan één kant
  • Soms wat onhandige book cover (los)
  • Geen S-Pen meer....

Het is mijn 6e tablet. HIervoor de Samsung NotePro 12.1 voor werk en de Samsung Note 8.0. De één te groot voor korte zakenreizen, de ander te klein om lekker te lezen en film op te kijken.

Ik twijfelde heel erg over de Samsung Galaxy Tab S2 9.7 en de Sony Z4 Tablet.
Doorslag gaf voor mij dat de Samsung wat couranter is en dat betekent meestal dat accessoires wat makkelijker verkrijgbaar zijn.

De Samsung Galaxy Tab S2 9.7" is niet mijn droom tablet. Dat zou een Samsung Note geweest zijn met S-Pen. Met Samsung contact gehad en het lijkt er sterk op dat Samsung is gestopt met de Note tablets wat ik enorm jammer vind.

De Samsung Galaxy Tab S2 9.7" is eigenlijk wat ik ervan verwachte. Wat meer snelheid en puntjes.

Vebetering vind ik dat er minder bloatware op staat. Helaas nog wel die vervelende Flipboard integratie. Eerste stap na unboxing, is dan ook direct de Samsung interface door Nova vervangen.

De vingerafdruk scanner is grappig en doet het over het algemeen prima. Verder geen punt dat ik nou echt belangrijk vind.

Camera is ok, maar een flitser ontbreekt zoals wel bij meer Tablets van Samsung.
De accuduur was verassend in die zin dat je er een dag mee doorkomt wat ik niet zo verwacht had.

Over het algemeen is de tablet een logische opvolger, echter met toch een paar opvallende minpuntjes..

Samsung houdt helaas hardnekkig vast aan de overbodige vaste knoppen op een touch screen apparaat. En dat wreekt zich bij deze tablet toch echt. Wie film kijkt moet er goed op letten dat niet de back knop wordt aangeraakt. En dat gebeurt in landscape toch te makkelijk. Mij irriteerde dat behoorlijk.... (kijk je een film, pak je je tablet iets anders vast en en je uit de film). Je moet de tablet wat ielig vasthouden om dat te voorkomen en dat is niet echt comfortabel.

Ook jammer is de positie van de speakers aan één kant (bij de knoppen). Bij film kijken in landscape is geluid dus mono. Daarnaast moet je voorkomen dat je handen er overheen vallen en zo het geluid afknijpen. Dat is een extra uitdaging, omdat je ook al moest voorkomen dat je niet met je rechterhand de back knop indrukt.

De Samsung book cover (niet meegeleverd!) heeft een manier van vouwen waardoor je de cover niet met één hand kunt openen. En dat is niet altijd handig. Ook opletten bij foto's maken dat de cover niet in je beeld komt.
De cover is weliswaar met verschillende standen innovatief, maar helaas niet op alle punten een verbetering. En dat geldt eigenlijk voor alles rond de tablets van Samsung op dit moment.

Tot slot de 4:3 verhouding. Voor lezen en foto's is dat wat praktischer, maar voor films bijvoorbeeld weer niet. Ach..het is een keuze en het zou voor mij geen argument zijn om een tablet wel of niet te kopen.

De Samsung Galaxy Tab S2 steekt technisch boven het speelveld uit, omdat op dit moment het speelveld niet zo indrukwekkende is.
Het is niet het topmodel waar ik op wachtte. De design missers (vaste knoppen, speakers aan één kant, vouwcovers) en gebrek aan continuïteit van de s-pen maken deze tablet voor mij een stap terug i.p.v. vooruit in de tijd.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" 4G/LTE (2015) Zwart?

Nee hoor, Megatie.
De powerbutton schakelt alleen uit. en long prress geeft een menu.
Heb je dat wel getest op een galaxy tab S2?

[Reactie gewijzigd door William S op 20 september 2015 08:30]

William, ik heb het inderdaad getest op een Galaxy Tab S2. Ik heb wel vergeten te melden dat dit alleen kan binnen de videospeler van Samsung. Het kan ook met de MX player app, maar dan blijft de multitask button nog wel actief. (om de lock modus in MX player te activeren, gewoon op het slot icoontje drukken naast de onscreen play button)
Megatie, klopt .... deze apps, en niet het apparaat, hebben die optie.
Het verschilt per app of je kunt locken, en zo ja hoe je dat doet.
Veruit de meeste apps hebben echter geen lock opttie (Netflix, South-park, Horizon Go, Youtube, NOS, Nu.nl, UB Reader, Comic rack, Spotify, etc.),

De knoppen zijn primair een uiterlijk kenmerk in een markt met patentzaken.
Samsung heeft er verder ook geen vaste koers in: De ene keer zitten de knoppen vanuit landscape aan de onderkant (Tab 10 en 12 serie) en de andere keer juist vanuit portret aan de onderkant zoals met Tab 9.7, Tab 8. En wanneer je je apparaat andersom houdt zit het weer ondersteboven.
Ook de functie van knoppen wisselde tussen lopende taken of menu.
Wat misschien deels een oplossing is, is de functie venster vastmaken van Android zelf. Dit werkt bij elke app en lockt 1 specifieke app. Met lang ingedrukt houden op de multitask knop schakel je de functie weer uit. Nadeel is wel dat de back button nog wel werkt binnen de app. (Functie lockt de hele app en helaas niet 1 screen)

Inderdaad gaan de vaste knoppen ook om het uiterlijk, William. Bij de tab s serie ben ik van mening dat de plaatsing opzich wel logisch is. Tab s heeft een 16:9 beeldverhouding, heeft de knoppen landscape zitten en is voornamelijk bedoeld voor landscape gebruik. Bij tab s2 is dat andersom, 4:3 beeldverhouding en is voornamelijk bedoeld om in portrait te gebruiken.

En verder vond je de vingerafdrukscanner niet heel belangrijk, maar het heeft momenteel wel een vaste knop nodig :P
Als je een film kijkt kun je de tablet "locken" met de power button. Hierdoor kan de film niet beïnvloedt worden door bijv. de home button. De "lock" modus kan alleen weer uitgezet worden door de power button.