AC Ryan ACR-HD50138 AluBox Review

Tommasso 20 mei 2009, laatste update op 20 mei 2009, 1.482 views

AC Ryan ACR-HD50138 AluBox

Pluspunten

• eSata en USB support
  • Sata en Pata support
  • slijtvast
  • goed ontwerp (mening)
  • Veel extra's
  • Doos kan als koffer dienen (om de behuizing in te versjouwen)

Minpunten

• Voeding
  • Voeding aansluiting
  • Sata datakabel
  • Sloom op de USB (maar das standaard)

Kwaliteit voeding Score: 3
AC Ryan ACR-HD50138 AluBox

Algemeen
Nadat ik een paar jaar met CDtjes en USB stickies heb rondgelopen was het aardig zat. Vooral de snelheid van de USB stickies tijdens het schrijven van data was erg laag en duurde soms meer dan een uur. Daar had ik geen zin meer in en het moest tijd worden voor iets snels en groots, het was tijd voor een externe hardeschijf.
Het liefst wilde ik een behuizing zonder hardeschijf erin hebben, dit omdat ik nog een hardeschijf had liggen en omdat ik zelf vrij wilde zijn over welke hardeschijf er in ging.
Deze hardeschijf behuizing moest aan de volgende eisen voldoen:
  • Geschikt voor 3.5" hardeschijven
  • Esata of Firewire voor een snelle gegevensoverdracht
  • USB mogelijkheid voor de mensen zonder betere aansluiting.
  • Mooi eruitzien
  • HDD activity led
  • Niet al te duur
Na een niet al te lange zoektocht kwam ik al snel bij AC Ryan uit met hun AluBox serie. Deze stond op internet zeer bekend in de positieve zin.
Ik heb lang getwijfeld tussen een versie van de alubox waar 2 hardeschijven in konden en deze. Echter door het ontbreken van eSata op de duo versie en het ontbreken van een fan op de single versie heb ik gekozen voor de singe versie (deze dus).

Verpakking
De doos
Voorkant
Voorkant van de doos

De doos is eigenlijk geen doos meer, maar omgebouwd tot een halve koffer. AC Ryan heeft besloten om het hele product inclusief de doos erg rijk aan te kleden. De doos bevat een plastic handvat waarmee hij handig kan worden meegenomen, ook voelt de doos erg stevig en degelijk aan.

Achterkant
Achterkant van de doos

Op de achterkant staan alle specificaties van de doos in verschillende talen, helaas was ons kikkerlandje niet belangrijk genoeg voor AC Ryan waardoor wij geen eigen taal hebben gekregen :P.

Vertaald vanuit engels:
Voor 3.5" IDE & SATA/SATA2 hardeschijven
  • ondersteund alle IDE & SATA/SATA2 3.5" hardeschijven tot en met 10000RPM/1024GB
verbind met PC via USB2.0 & eSATA
  • Hi-Speed USB2.0 overdracht tot en met 480Mbps
  • eSATA overdracht snelheid tot en met 1.5 of 3.0 Gbps (SATA)
Horizontale of verticale plaatsing
  • Vermenigvuldig gemakkelijk met stapelbaar ontwerp
  • Blauwe LED aan voorzijde geeft hardeschijf activiteit aan
Ware Hot-Swap Plug-n-Play

1.8mm massive Aluminium
  • voor goede koeling
  • goed voor antischok hardeschijf bescherming
Binnenkant
Binnenkant van de doos

Indeling
De binnenkant van de door is opgedeeld in 3 segmenten: behuizing, voeding en overige.
Ook voor later transport kan deze indeling worden aangehouden: behuizing, voeding zonder stekker, stekker en datakabels.

Inhoud
Bouwkwaliteit en afwerking
Buitenkant
Buitenkant van de behuizing

Vorm
De buitenkant zier er zeer degelijk uit, de hoeken zijn gerond zodat er geen scherpe punten kunnen prikken tijdens het dragen in een rugzak (of andere tas). Ook zorgen de ronde randen voor meer comfort tijdens het dragen in de hand, maar zorgt er wel voor dat het niet op z'n kant kan staan zonder voetstuk.

Verf
De verf is ook zeer degelijk aangebracht en sluit niet snel. Ook bij het logo dat uitgesneden is, zie ik geen slijtage. Ook kras ontwikkeling valt zeer mee en kan niet direct een grote kras vinden. Echter indien de behuizing vaak wordt gedragen zal dit zich verergeren (ik heb hem nog niet veel verplaatst)
Helaas is deze verf totaal niet vinger vriendelijk, elke plek waar deze is aangeraakt zal je altijd blijven zien en moet je hard je best doen om weer schoon te krijgen. Vooral bij een draagbare behuizing is dit erg nadelig en kan worden ervaring als irritant.

Aansluitingen
Voorkant en zijkant (met aansluitingen) van de behuizing

De aansluitingen van boven naar beneden:
  • USB2.0 Type B
  • eSata
  • Switch tussen USB en eSata
  • On/Off switch
De data aansluitingen zijn allemaal van goede kwaliteit, ze klemmen niet en zitten allemaal muurvast in het frame. De voedingsaansluiting vind ik wat minder ontworpen, deze heeft 4 pinnen en lijkt een beetje op een PS/2 aansluiting. Het is moelijk vast te stellen wat de bovenkant is en wijkt af van de standaard voedingsaansluiting. Hierdoor is hij niet verwisselbaar met een andere voeding.
Ook klemt deze aansluiting erg wat het moeilijker maakt om de voedingskabel aan te sluiten (je moet en draaien en hard drukken en de behuizing vast houden :S).

De USB/eSata switch is wat klein maar voldoet wel gewoon, de keuze om hem klein te houden is warschijnlijk ook goed geweest omdat hij nu niet constant verspringt.

Binnenkant
Binnenkant van de behuizing (HDD niet bijgeleverd :) )

Het geheel
De onderdelen van links naar rechts:
  • 'Dop' waar de aansluitingen op zitten
  • Printplaat met daarop de controller
  • Ruimte voor de snoeren
  • Ruimte voor de hardeschijf
De binnenkant zit grotendeels stevig in elkaar, alleen de 'dop' zit niet stevig vast op het interne frame, hierdoor wiebelt het een beetje. Dit houd echter op wanneer het geheel weer in elkaar zit.

Helaas zijn er wel veel scherpe randen op het interne frame. Ook al zijn ze niet vlijm scherp, moet je toch een beetje oppassen tijdens het inbouwen van de hardeschijf.

Snoeren
De snoeren zijn helaas minder. Dit komt omdat de snoeren in zeer kleine ruimte moeilijke bochten maken waardoor ze soms knikken.
Mijn eerste behuizing kwam zelfs kapot aan, en ook mijn 2e behuizing begin wat knikken en kuren te vertonen. Dit probleem komt vooral voor bij het installeren van een Sata hardeschijf. De Sata datakabel is erg moeilijk om aan te sluiten en te buigen naar de goede positie. Ook ben ik altijd erg bang dat de stekker breekt (maar dit is eigenlijk de schuld van de ontwerper van de Sata standaard).
De Sata datakabel mocht veel dunner en flexibeler worden gemaakt waardoor hij wel gewoon past.

Dit is dus ook de voornamelijkste reden voor de slechte beoordeling op Bouwkwaliteit en afwerking.

Inbouw- mogelijkheden
In de behuizing passen alleen 3.5" hardeschijven, er is geen beugel geleverd voor 2.5" hardeschijven.

Zowat alle 3.5" hardeschijven zullen er waarschijnlijk wel inpassen, qua lengte is er voeldoende ruimte voor elke hardeschijf. Quo hoogte kom je waarschijnlijk bij hardeschijven met meer dan 4 platters in de problemen.

Deze behuizing is best uitzonderlijk met de mogelijkheden, er passen zowel Pata als Sata hardeschijven in de behuizing. Ook wordt er ondersteuning gegeven aan zowel USB als eSata. Helaas wordt er geen Firewire ondersteund.

Koelings- mogelijkheden
De behuizing heeft geen ventilator en moet het volledig passief afhandelen. Dat doet de behuizing goed en voelt overal warm aan. Mijn hardeschijf in de behuizing wordt 44 graden Celsius terwijl die in mijn kast (gekoeld met een 80mm fan) 35 graden Celsius is

De koeling wordt gedaan door een 1.8mm dikke laag aluminium wat de warmte efficient verspreid. Er zijn geen heatpipes en andere fratsen geinstalleerd, dit lijkt mij ook aardig onnodig.

De behuizing kan zowel horizontaal als verticaal worden geplaatst. Horizontaal wordt de behuizing aanzienlijk warmer (doordat er minder koelingsoppervlakte is) dan Horizontaal. Daarom raad ik aan om de behuizing altijd verticaal te gebruiken. In ieder geval raad ik af om gebruik te maken van de opstapel mogelijkheid van deze behuizing, de warme zal hierdoor explosief toenemen en de hardeschijven waarschijnlijk beschadigen. Gebruik deze functie dus alleen als je de hardeschijven niet meer dan 5 minuten aan hebt staan of een tafelventilator hebt.

Ook raad ik af deze behuizing in de zon te zetten, de behuizing is zwart en zal erg warm worden en mogelijk zelfs de hardeschijf beschadigen terwijl deze niet eens aanstaat.

Vormgeving
Over smaak is uiteraard niet te twisten, maar ik moet toch zeggen dat AC Ryan hier een mooi werkje hebben gedaan. De behuizing heeft ontzettend veel slijl en combineerd ronding (van de randen) met recht (de led) wat ze aardig goed hebben gedaan.

De behuizing heeft een combinatie van zwart en zilver, hierbij is het midden van de behuizing zwart en de uiteinden (doppen) en het logo zilver.
Het vind het allemaal heel strak en elegant uitzien, een zeer geslaagd ontwerp. Ook het logo vind ik goed ertussen passen (kijk liever naar de zijde met logo dan zijde zonder), iets wat niet vaak voorkomt.

Installatie- gemak
Ruimte voor kabels

Installatie gemak is iets waar deze behuizing niet in uitblink. In tegen deel zelfs, het valt me wat tegen.
Het voornamelijke probleem zit hem natuurlijk in de ruimte, alles is klein en past maar niet. Toch denk ik dat AC Ryan het allemaal wat beter had kunnen doen. Zo was de eerder beschreven Sata datakabel echt niet nodig en kon veel dunner (zoals een normale Sata datakabel).

Ook zijn de schroefjes voor het sluiten van de behuizing moeilijk erin te krijgen, je moet de behuizing en de dop gelijk aan elkaar krijgen (de 2 gaten voor de schroeven goed uitlijnen) wat nogal een prutswerk kan zijn.

Kwaliteit van voeding
De kwaliteit van de voeding is prima, hij levert genoeg voeding om de hardeschijf te laten draaien en wordt daarbij niet vreselijk warm. Ook heeft de voeding een LEDje om aan te geven of hij is aangesloten op het lichtnet

Mijn probleem met de voeding is de groote, de voeding is bijna evengroot als de behuiding zelf en dit is dus echt niet nodig :(.
De voeding heeft het zelfde ontwerp als een laptop voeding: eerst een snoer met een stekker wat na een kleinere randapparatuur stekker gaat. Daarna de voeding zelf en daarna een snoer dat de behuizing ingaat.
De voeding is log en moeilijk te hanteren (vooral met die kabelbossen erbij) :S, ik raad AC Ryan ook erg aan om een wandadapter te nemen (dat is een voeding die in de stekker zit verwerkt), want deze voeding doet de behuizing niet goed :(.

Benchmarks
Temperatuur
HDD in de kast (gekoeld met 80mm fan)
IDLE: 35 graden Celsius
STRESS: 39 graden Celsius

HDD in de behuizing (passief gekoeld)
IDLE: 44 graden Celsius
STRESS: 50 graden Celsius

Snelheden
Interne snelheid
Interne hardeschijf (OS schijf)

eSata
eSata hardeschijf

USB
USB hardeschijf

Te goedkoop bestaat niet (tenzij je zut koopt, dan heb je troep gekocht ;) ) en als volwaardige Nederlander stel ik dan ook: het kan goedkoper.

Toch maakt AC Ryan de prijs aardig waar (behalve de voeding dus), je krijgt een strakke stevige en slijtvaste behuizing met vele kabels en er wordt zelfs een bracket en schroevendraaier geleverd.

Er zijn zeker punten voor verbetering, en misschien zijn er al nieuwere modellen uitgekomen met betere voeding. Voor aanschaf zal ik hier zeker naar kijken.

Extra's
Reviews
Review @ GoT
TestSeek (engels)

Foto's
Google bulk

Fabriek foto's

Dit was mijn derde review op tweakers. Hopelijk hebben jullie kunnen 'genieten' van mijn review :). Voor vragen en opmerkingen kan je altijd reageren en zal ik ze beantwoorden. Kritiek graag fatsoenlijk en onderbouwd, anders kan ik er zo weinig mee ;)
Ook zullen er waarschijnlijk veel tiepfouten tussen zitten, aangezien Firefox het vertikte om mijn tekst te controleren :(.

Heb jij ook een AC Ryan ACR-HD50138 AluBox?

Great, foto's' zijn niet meegekomen :(

bezig met toevoegen...

verdere fouten, graag melden :)

nu paar vragen van mij:
- Als je bij imgshack meerdere foto's upload en je registreerd niet, verdwijnen deze dan?
- Weet iemand welke schroefjes je nodig hebt voor het sluiten van de behuizing, ben de mijne kwijt :'(

edit:
tweakers images zijn nu meegekomen
3 images van image shack kwamen niet mee, fixed
issue met de lijsten van vertaling fixed
quote tag werkt niet, verwijderd
een u tag niet afgesloten fixed

[Reactie gewijzigd door Tommasso op 20 mei 2009 15:32]

Mooie review hoor!

Ik vraag me, gewoon voor mezelf, wel af of er nou echt grote verschillen zijn tussen al die behuizingen. Ik heb er zelf eentje van Coolermaster. Als in jouw review "AC Ryan" vervang door "Coolermaster", past hij bijna perfect bij mijn ding.

Maar goed; mooie review!:-)
idd, er is denk ik niet veel verschil. toch heb ik toen (jaar geleden) voor deze AC Ryan gekozen. las er toen veel positieve verhalen over (kwee niet meer welke, te lang geleden :P)

Denk zelf dat Coolermasten of welk ander merk het allemaal even goed zal doen (kan je gaan gokken :P)

(Šed uiteraard :P)