Toshiba X300 (retail), 4TB Review

tuk2008 15 september 2015, laatste update op 2 april 2017, 9.773 views

Toshiba X300 (retail), 4TB

Met een prijs van 0,033 euro/GB bij 4TB bevindt deze schijf zich in het goedkope segment. Echter, Toshiba presenteert deze schijf als een hoogwaardige schijf, de top-of-the-line van hun nieuwe reeks interne harde schijven. Hoe is dat in de praktijk?

Pluspunten

• Nieuw
  • Goedkoop
  • Prestatie

Minpunten

• Nieuw

Laat ik beginnen met het volgende: ik heb geen verstand van verregaande technische prestaties van harde schijven, dus je zult hieronder geen uitgebreide review vinden. Wel mijn bevindingen en een simpele benchmark. Ik heb de schijf geen 5 sterren gegeven omdat ik nog niets kan zeggen over de betrouwbaarheid. Momenteel zou ik 'm het liefst 4,5 ster geven.

Presentatie
De Toshiba X300 4TB komt in 'n mooi doosje, strak verpakt in een luchtkussenfolie. Wel een geruststellende gedachte bij online bestellen want nu ben je niet totaal overgeleverd aan de inpakkunsten van de webshop. In het doosje zitten ook enkele documenten zoals garantie en instructie. Verder geen schroefjes of kabeltjes. Prima dus.

Installatie
Exact zoals verwacht; geen enkel probleem. Direct herkend in Windows (10) en na een snelle format (gebruik GPT ipv MBR ivm de 2TB-limit van MBR) gebruiksklaar. Verder valt hier niet zoveel over te zeggen.

Prestatie
Getest met: HD Tune 2.55

Toshiba X300, 4TB:

Ter vergelijking dezelfde benchmark met enkele andere schijven
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB:

Samsung 840 EVO (SSD), 120GB

Corsair Force 3 (SSD), 120GB:

De vergelijking met de SSD's is natuurlijk niet te maken, maar ten opzichte van mijn 4 jaar oude Spinpoint F3 is de Toshiba X300 een stuk sneller.

Ten slotte nog een zeer simpele real-life test waarin ik een groot bestand (6,5GB) wegschrijf van mijn SSD naar de HDD.

SSD -> Toshiba X300, 4TB:

SSD -> Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB:

Het verschil: ~108 mb/s ten opzichte van ~180 mb/s: netjes!

Mocht iemand een andere benchmark willen zien, laat het me even weten. Dan zal ik die zo mogelijk toevoegen (svp alleen gratis benchmark software).

Geluids- en warmteproductie
Ik vind het te ver gaan om dit te testen. Wel kan ik zeggen dat, in vergelijking met andere harde schijven, de geluidsproductie volstrekt normaal is. Dat wil zeggen: in een stil systeem hoorbaar, maar niet irritant. Volgens de datasheet van de X300 (http://www.toshiba.eu/Con..._Hard_Drive_Datasheet.pdf) produceert de harde schijf 31 dB in idle mode. Helaas is er niets te vinden wat betreft geluidsproductie in seek mode.

Betrouwbaarheid
Altijd een gevoelig issue bij HDD's. Helaas is hier uiteraard nog niets over te zeggen. Het feit dat de harde schijf nieuw is (release september 2015), is een voordeel noch nadeel. Wel een minpunt is de garantie: slechts 2 jaar. Ter vergelijking: de duurdere WD Black komt met 5 jaar garantie. De tijd zal uitwijzen hoe betrouwbaar deze X300 is.

Update d.d. 02-04-2017 (ruim 1,5 jaar na aankoop):
De X300 heeft me nog niet teleurgesteld; geen fouten/bad sectors oid. Op verzoek van een mede-Tweaker hieronder een CrystalDiskMark-benchmark van vandaag:
En dan gelijk ook nog maar een benchmark met dezelfde HD Tune 2.55 als bij aankoop:

Heb jij ook een Toshiba X300 (retail), 4TB?

Backblaze heeft leuke statistieken voor (server-)schijven per merk. Die zijn natuurlijk absoluut niet 1:1 door te trekken naar consumenten-schijven, maar mijns inziens toch wel enigzins indicatief.

Op basis van hun statistieken heb ik voor mij Synology upgrade (DS411 met 4 schijven) 4x4TB HGST (Hitachi) gekocht. HGST komt over de hele linie namelijk zeer goed uit hun statistieken.

Nu is dit een desktop schijf dus het aantal gebruiksuren wordt waarschijnlijk veel lager ingeschat, maar vraag me altijd af waar nu dan het verschil echt in zit? HGST 4TB is zo'n 169,- per stuk en wat krijg je nu dan voor die paar tientjes meer dan extra/anders?
Tsja, inderdaad lastig om te bepalen in hoeverre de cijfres van Backblaze van toepassing zijn op individuele aankopen. Wat je zegt is denk ik waar: enigszins indicatief. Heb je toevallig HD Tune gedraaid op een van je HGST-schijven? Wellicht is er voor die 30 euro een prestatieverschil merkbaar.

[Reactie gewijzigd door tuk2008 op 15 september 2015 16:11]

Nee, ik heb ze direct in m'n NAS geplugged. Dan kan je volgens mij HD-tune niet meer draaien (immers je netwerk gaat volgens mij dan roet in het eten gooien). Een verschil is er in elk geval met m'n 2TB Samsung Spinpoints die ik verving: ze maken flink wat meer geluid (in verhouding)...
Prettig leesbare eindgebruikersreview. Precies genoeg informatie voordat het overgaat in een TL:DR :)

Ik ga deze schijf (mede door jouw review) waarschijnlijk aanschaffen. Goede prijs/prestatieverhouding.

Tx!

Greetz,

S.J.Onnie
Net de 6TB variant gekocht, het zal mij benieuwen hoe het er mee gaat. Zal ook een kleine review posten
Weet je ondertussen al iets meer over de betrouwbaarheid? :)
Hij doet t nog perfect :) geen enkel probleem gehad so far.
Leuk, dan ga ik me zo eentje aanschaffen :)
Ik ook maar denk ik. Bedankt voor de review!
Helft van de snelheid van een 840 evo (behalve acces time uiteraard) is niet slecht. Ik ga een 5tb versie kopen, zodat ik nooit meer iets hoef te verwijderen! Voor games en editen koop ik wel een 960gb ssd, die ik ook niet vol ga krijgen, maar je weet nooit wat voor nieuwe games er allemaal uitkomen, en telkens games die je niet speelt verwijderen is een beetje irritant! :)