HTC One (M8) 16GB Grijs Review

playon1955 12 september 2015, laatste update op 12 september 2015, 326 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Design, hanteerbaarheid, Sense wederom top van HTC. Als opvolgers van mijn HTC One M7 constateer ik de volgende verbeteringen. Geluid, Camera, Accuduur. Het design van de M7 vond ik iets strakker

Pluspunten

• Design
  • Sense
  • Geluid
  • Robuustheid
  • Scherm ook bij zonlicht goed

Minpunten

• Minder mooi dan voorganger M7

Ja ik was aan de vervanging van de HTC One m7 toe en een rondgang langs concurrerende merken gaf me helemaal geen goed gevoel. Natuurlijk ben ik te veel gewend geraakt aan de inmiddels soepel draaiende Sense schil die HTC over de Android software heen bouwt. De schil van HTC levert geen enkele belemmering van het apparaat op, waar veel concurrenten een hoop van kunnen leren. Bij deze nieuwe M8 constateerde ik helaas weer wat HTC Appjes waar ik niet een-twee-drie op zat te wachten en die heb ik - naast de Google bagger - gewoon uitgeschakeld.
Waarom leverde die rondgang langs de concurrentie niks op. In de eerste plaatse zoals gezegd Sense, maar daarnaast de robuustheid van het apparaat. Bij alle HTC's die ik tot nu toe hebben versleten, gaf HTC op dit punt de doorslag. In het verleden en misschien nu ook wel, ziet het ontwerp van de concurrentie er wat fraaier uit, maar glas of plastic is niet mijn piece of cake.

De enige opties die ik nog even open heb laten staan om op een ander model over te gaan, waren een Note 3 of 4. Maar niet te lang. De TW-schil van Samsung blijft een griezel als ik dit met HTC vergelijk en daarnaast heb ik persoonlijk ellendige ervaringen met de support desk van Samsung ondervonden.
Misschien is dit inmiddels verbeterd en het zou zo maar kunnen dat ik gedurende de levensduur van het apparaat ik niet eens een beroep op de supportafdeling van Samsung zou hebben moeten doen. Neen de ervaringen waren zeer droevig met deze Koreaanse bouwer, terwijl ik bij HTC altijd goed ben geholpen. Of het nu ging om support bij de software of een defect aan het apparaat zelf. Met andere woorden eigenlijk waren de Note 3 en 4 geen echte alternatieve keuzes voor mij.

Waarom heb ik specifiek voor de M8 gekozen terwijl de M9 al was uitgebracht? Nou ik was best wel geļntimideerd door de slechte pers die de HTC M9 had ontvangen. Nu een paar weken later en reviews van gebruikers lezende, staat ook de M9 echt wel zijn mannetje. Om kort te gaan vond ik de M8 een stuk fijner in de hand liggen en op de dag dat ik de knoop ging doorhakken was hij voor maar ¤ 345 te koop.

Moet me wel van het hart dat Samsung alle details van hun haperende nieuwe producten wel goed uit de pers weet te houden. Waar HTC compleet werd afgemaakt bij de de introductie van de M9, lees je niks over het nog steeds probleem gevende geheugenbeheer van de S6 en de laggy software van Samsung zelf. Hoewel afgeslankt, blijft Touchwiz een gruwel.
De gemiddelde consument komt dit niet aan de weet. De hele vakpers blijft de S6 ophemelen.

Die ratrace van als maar snellere processoren is om ons als consumenten te overtuigen om weer een nieuw apparaat aan te schaffen, maar in het dagelijks gebruik doet een M8 nauwelijks onder voor een M9 en de M8 is niet eens heel veel sneller dan de M7. Ik ben geen gamer, dus waarom een 300 of 400 euro meer uitgeven, terwijl die M8 fantastich presteert.

Ja Tweakers heeft de M8 beoordeeld als Topper maar jammer van de camera, maar ik vind de camera helemaal niet zo slecht. Denk dat voor een consument de kwaliteit van de camera een belangrijk punt vormt, maar de kwaliteit die de M8 biedt, is voor mij ruim voldoende. Met name die low light opnames zijn vaak wat beter in vergelijking met de concurrentie. Bij mooi weer schieten alle smartphones redelijke prenten.

Blinkfeed wordt door veel gebruikers uitgeschakeld, maar ik vind het fantastisch om snel even wat feeds door te bladeren.

De IR-Blaster in combinatie met mijn KPN Glasvezel abonnement ook een zaligheid. Met de telefoon alles kunnen bedienen en je Smart TV aan te sturen is een zaligheid.

Zolang HTC zulke fijne en degelijke apparaten blijft maken, blijf ik een HTC fan.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?