Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth Review

Robvdberger 10 september 2015, laatste update op 15 september 2015, 3.665 views

Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Ik heb deze Intel Dual Band Wireless AC-7260 Plus Bleutooth gekocht ter vervanging van de Intel Centrino Wireless N-135. Dit leverde een significante prestatieverbetering op, zowel in snelheid als in bereik. Dit product is als upgrade voor een langzamere WiFi chip dan ook zeker aan te raden.

Pluspunten

• Hoge snelheid op 5GHz
  • Verhoogde snelheid op 2.4GHz
  • Driversupport Windows 10 ingebouwd
  • WiFi signaal op grote afstand stabieler

Minpunten

• Bluetooth niet in orde, drivers?
  • Uploadsnelheid op grote afstand tot bron toont meer verlies dan verwacht zou kunnen worden

Ik heb deze Intel Dual Band AC-7260 WiFi chip gekocht ter vervanging van de Intel Centrino N-135, welke standaard meegeleverd werd in mijn BTO 15CL58, eind 2013. Na de overstap van KPN ADSL naar Ziggo, wat ook resulteerde in een modem met 5GHz wifi ondersteuning, wilde ik graag gebruik maken van de voordelen van 5GHz wifi. De reden om over te stappen was dat Ziggo een zeer goedkoop aanbod deed om internet en bellen toe te voegen aan mijn tv-abonnement. De door Ziggo geleverde internetsnelheid is 40/4 Mbps.

Tevens ben ik nooit echt tevreden geweest met de snelheid en het bereik van de N-135. De provider-switch was dus een uitgelezen moment om deze te vervangen voor een sneller exemplaar.

Aankoop
Ik heb de AC-7260 voor een prijs van ¤27,89 aangeschaft bij Azerty, waarna deze één dag later thuisbezorgd werd. De chip zelf zit in een klein plastic doosje zonder verder papierwerk. Niks bijzonders te vermelden.

Installatie
De installatie van de chip is heel eenvoudig. Eerst moest het toetsenbord uit de laptop, waarna de twee antennes van de oude N-135 losgemaakt konden worden. Één schroefje houdt de chip op z'n plaats, dus na het losschroeven hiervan kon de oude chip eruit en de nieuwe erin. Even goed opletten dat je de juiste antenne op 'main' en 'aux' aansluit, en klaar is kees.

Het meeste werk was het terugplaatsen van het toetsenbord, omdat het stekkertje van de toetsenbordverlichting werkelijk een ramp is om terug te plaatsen. Van de 40 minuten installatiewerk waren er zonder overdrijven 35 voor dit stekkertje (inclusief veel vloeken .... :+ ), maar dat is uiteraard niet toe te schrijven aan de WiFi chip maar aan het geduld van mezelf.

Het installeren van drivers is niet nodig. Na het opstarten van de laptop herkent Windows 10 de nieuwe chip meteen en installeert hij op de achtergrond automatisch de benodigde drivers. Wel moeten de netwerksleutels van je draadloze netwerken opnieuw ingevoerd worden, maar verder is het plug & play!

Prestaties
Om een goede inschatting te kunnen maken van de prestatieverbetering, heb ik uiteraard de oude N-135 chip getest voordat ik deze verving voor de AC-7260.

Het nieuwe modem van Ziggo hangt in de woonkamer, waar de kabel het huis binnenkomt. Dit is geen ideale plek, maar hierover later meer. Ik heb in de woonkamer, keuken en slaapkamer metingen uitgevoerd met behulp van de Speedtest website. In de woonkamer stond de laptop op 1.5 meter van de router in direct zicht. De meting in de keuken is uitgevoerd op ongeveer 5 meter afstand met twee muren tussen de laptop en de router. De slaapkamer zit op ongeveer 12 meter afstand met twee muren en een gewapend plafond ertussen.

Op elke van deze drie locaties heb ik drie metingen uitgevoerd en daarvan het gemiddelde berekend. Deze drie metingen heb ik gedaan met de N-135 op 2.4GHz, met de AC-7260 op 2.4GHz en met de AC-7260 op 5GHz.

De resultaten van deze metingen zijn zichtbaar in onderstaande diagrammen. LET OP: de verticale as start bij de upload- en pingmetingen niet bij 0! Dit maakt het aflezen van de verschillen makkelijker, maar geeft ook een vertekend beeld van de absolute verschillen!

Uit het diagram is duidelijk te zien dat de downloadsnelheid op elk bereik flink is toegenomen, zowel op de 2.4Ghz band als op de 5GHz band. Ook is het interessant om op te merken dat er met de AC-7260 geen verlies in signaal optreedt tussen de keuken en de woonkamer, ondanks de twee muren. Dit geldt zowel op de 2.4GHz band als op de 5GHz band. De N-135 toont wel een verlies van 14% tussen beide ruimtes.

Duidelijk te zien is dat het signaalverlies op de slaapkamer aanzienlijk is. Hierbij is het zinvol te vermelden dat de downloadsnelheid op de slaapkamer met de N-135 niet stabiel is. Deze fluctueerde tussen de 4 en 16 Mbps, met als gemiddeld resultaat de waarde in het diagram. De AC-7260 op 5 GHz vertoonde hetzelfde gedrag, het signaal wisselde erg in sterkte en viel zelfs af en toe helemaal weg. Als de 5GHz band bereikt wordt, dan is deze ruim de snelste, maar deze is dus op die afstand uitermate instabiel. Dit is uiteraard verklaarbaar door het feit dat hogere frequenties een lager bereik en penetratie hebben, dus de muren en het plafond werken erg nadelig.

Op 2.4GHz vertoont de AC-7260 totaal geen instabiliteit in de slaapkamer, de snelheden liggen over meerdere metingen binnen 5% van elkaar, wat dus resulteert in een grote verbetering.

De uploadsnelheid is in de woonkamer en keuken vrijwel onveranderd. Opmerkelijk is dat op de slaapkamer de uploadsnelheid op de 2.4GHz band met de AC-7260 gemiddeld lager ligt dan met de N-135. Ik heb meerdere metingen uitgevoerd, maar het resultaat bleef hetzelfde. Dit kan ik niet verklaren, hoewel ik beperkte kennis heb over netwerken en de achterliggende theorie.

Het onstabiele gedrag wat de N-135 in de slaapkamer vertoonde bij de downloadsnelheid is bij de uploadsnelheid niet aanwezig. De uploadsnelheid in de slaapkamer is het hoogst op de 5GHz band van de AC-7260, maar zoals eerder gezegd is het signaal zwak en instabiel.

Ik heb te weinig verstand van pingsnelheden om inhoudelijk iets hierover toe te voegen, maar voor de volledigheid heb ik wel de metingen toegevoegd in deze review. De tijden in de 2.4GHz band liggen dicht bij elkaar, maar de 5GHz band toont stelselmatig hogere tijden.

Bluetooth
Hoewel ik bluetooth nog nooit op mijn laptop gebruikt heb, heb ik toch gekozen voor de AC-7260 mét bluetooth, omdat de N-135 dit ook had. De nerd in mij kon het niet verwerken dat een functie die de laptop eerst wél had er na een upgrade niet meer in zou zitten.

Ondanks dat ik het nooit eerder gedaan had, ben ik toch even gaan proberen mijn telefoon (Lumia 930) te koppelen via bluetooth. Dit blijkt echter niet lekker te werken. Ik kan zowel mijn telefoon zien op de laptop, als de laptop zien op mijn telefoon. Tevens kan ik beide apparaten koppelen. Als ik vervolgens op mijn telefoon op 'verbinden' klik, dan krijg ik een pincode te zien op de laptop en de telefoon. Deze pincode moet overeenkomen, wat ook het geval is. Echter, als ik dan alles accepteer om de verbinding op te stellen, dan blijft deze ongeveer 4 seconden in stand, waarna de verbinding wegvalt en beide apparaten weer zeggen dat ze 'gekoppeld' zijn. Opnieuw opstarten van beide apparaten helpt niet, evenals het opnieuw installeren van alle drivers (zowel Windows 10 ingebouwde drivers als de Intel drivers van hun support website). Een zoektocht op internet leidde me naar de windows services waar ik enkele aanpassingen moest doen aan de 'Bluetooth Support Service', maar ook dit was zonder resultaat.

Ik heb de bluetooth functie ook met andere (android) telefoons gecheckt, maar zonder resultaat. Alle apparaten worden herkend, kunnen koppelen, maar verliezen de verbinding na enkele seconden. Mijn onderbuik zegt dat de drivers in Windows 10 het probleem vormen, maar hier heb ik geen hard bewijs voor.

Via een reactie onder deze review kwam ik erachter dat er andere mensen zijn waarbij bluetooth zelfs helemaal niet meer werkt. Misschien is er dan toch het een en ander technisch niet helemaal in orde met de bluetoothvoorzieningen op de chip.

De Intel Dual Band Wireless AC-7260 Plus Bluetooth is een goede upgrade voor een oudere of low-end WiFi chip. De prestaties nemen aanzienlijk toe, zowel op de 2.4GHz band als op de 5GHz band. De prijs/kwaliteit verhouding is naar mijn mening dan ook erg hoog! Bluetooth lijkt echter niet helemaal goed te werken, wat natuurlijk geen goeie zaak is, ondanks dat ik het niet actief gebruik.

NB: de alles behalve ideale locatie van het Ziggo modem
Zoals vermeld hangt het Ziggo modem in de woonkamer. De testresultaten laten zien dat het bereik op de slaapkamer niet geweldig is. Dit wordt mede veroorzaakt door de locatie van het modem. De plek waar de kabel het huis binnenkomt is in een hoek van de woonkamer, aan de rand van het huis. De slaapkamer zit één verdieping hoger, precies diagonaal tegenover die plek, dus ongeveer het meest ver van het modem wat je binnenshuis zijn kan.

Om dit probleem op te lossen heb ik een Devolo dLAN 1200+ WiFi AC starterkit aangeschaft, omdat het modem verplaatsen geen optie is. De powerline adapters van Devolo werken snel en stabiel. Hoewel de 1200+ nogal overkill is ten opzichte van mijn Ziggo abonnement, heb ik toch voor deze (vrij dure) set gekozen omdat ik a) futureproof wil zijn, b) van plan ben een server in huis te gaan plaatsen, welke ik draadloos van verschillende locaties wil kunnen gaan benaderen, en c) omdat de dLAN 1200+ de enige powerline is die naast b,g en n ook ac ondersteunt (wederom oog op de toekomst en erg veel 'oude' netwerken in de omgeving die storing veroorzaken).

Met de Devolo powerline heb ik een stabiele 5GHz verbinding op de slaapkamer bereikt die de volle 40/4 Mbps doorgeeft. Enkel de ping is flink omhooggegaan naar 30 tot 40 ms, maar bij normaal gebruik heb je hier totaal geen last van. De AC-7260 in combinatie met de Devolo powerlines hebben mijn draadloze capaciteiten dan ook sterk verbeterd en ervoor gezorgd dat ik van zolder tot achtertuin een degelijke WiFi verbinding heb.

Heb jij ook een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth?