Sennheiser HD 201 (Zwart) Review

megazinetom 18 mei 2009, laatste update op 8 augustus 2011, 13.020 views

Sennheiser HD 201 (Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Comfort
  • Licht

Minpunten

• Matig Geluid
  • Kabellengte
  • Groot

Introductie
De Sennheiser HD 201 is een in 2005 geintroduceerd budget 'gesloten' hoofdtelefoon. Dit model is namenlijk al te krijgen vanaf 20,- euro exclusief verzendkosten. Ik heb eergisteren er eentje via Bol.com aangeschaft voor 30,- euro. En in deze review ga ik bespreken of het mijn geld waard was. Laten we beginnen met de feiten:
  • Acoustisch type: dynamisch gesloten
  • Vorm: ovaal
  • Frequentie bereik: 21 tot 18,000 Hz
  • Maximale geluidsdruk: 108dB
  • Harmonische ruis: <0,7%
  • Lengte kabel: 3 meter (koper)
  • Gewicht: 165 gram (exclusief kabel)
Zoals je ziet is deze koptelefoon erg licht, wat ikzelf prettig vind. De lengte van de kabel is van tijd tot tijd irritant sinds je er niet iets van een klosje bij krijgt. Opzich werkt het stukje bijgeleverde metaal prima, maar toch.

Geluidskwaliteit
Ik ben erg tevreden over de geluidskwaliteit opzich, bij hoge geluidsniveau's niet erg veel vervorming. De bass is goed en niet al te hard, wat mij persoonlijk erg bevalt. Dat hij niet hard is betekent niet dat hij niet diep is, je voelt hem goed. De hoge tonen zijn scherp en erg nauwkeurig. Helaas zijn de middentonen nogal grof en onstaat er vaak een lichte ruis op hoge geluidsniveaus. Niet storend opzich maar wel jammer, want ja, het belemmerd natuurlijk wel de kwaliteit.
Overall is de geluidskwalteit dus goed, niet veel over te klagen. Ook eigenlijk niet enorm veel goeds over te melden, het is eigenlijk gewoon heel gemiddeld. Niet erg, want deze koptelefoon is qua kwaliteit duidelijk zijn prijs meer dan waard. En na inspelen van de koptelefoon merk je flink wat verschil in de bass, die veel voller wordt maar niet preciesie verliest.

Comfort
Deze koptelefoon zit erg lekker en sluit erg goed af. Ik ben wel iemand met extreem kleine oren, dus ik raak ook niet snel bekneld. Ik houd ze met gemak een paar uur op en dan merk ik alsnog niet dat ik ze op heb gehad achteraf. Mede dankzij het gewicht, maar ook omdat hij erg zacht aanvoelt. Dit helpt mij erg met het genieten van de muziek, want daar gaat het om, ik wil me niet de hele tijd irriteren aan een vervelend zittende koptelefoon.

Duurzaamheid
De solide Sennheiser 'feel' is bij deze koptelefoon duidelijk aanwezig. De scharnieren in de twee oordeksels zijn sterk en de nekband is dik. Geen krakend plastic, wat toch wel erg geruststellend is als je hem even moet afstellen. Hij kan denk ik ook wel tegen een stootje, maar het is niet te adviseren om hem tegen harde objecten aan te slingeren. In de regen heb ik hem nog niet geprobeert en dat ben ik eerlijk gezegd ook niet van plan. Over het algemeen zijn dit soort headphones gewoon niet gemaakt voor het typisch Nederlandse weer, en ik vind hem nog iets te jong om te laten verdrinken.

Isolatie
De 'lederen' kussentjes voelen niet alleen zacht aan maar isoleren het grootste deel van de achtergrondgeluiden. In het verkeer zijn ze toch erg veilig want vreemdgenoeg hoor ik door de muziek gewoon motorgeluiden. Dit zal er misschien wel mee te maken hebben dat mijn Ipod niet zo hard staat, maar vooralsnog.

Design
Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste Sennheisers. De afwerking is heel strak en de zilvere kleur van de oorkappen samen met de zwarte nekband vind ik erg mooi bij elkaar matchen. Het is een erg mooi geheel, en ik schaam me dan ook niet als ik het ding in het openbaar op heb. Want met sommige headphones zou ik nog niet eens dood gezien willen worden. Wat dat betreft is deze headphone niet zo opzichtig als de Dr. Dre Beats headphone van Monster maar toch beter afgewerkt als de HD 202 van Sennheiser. Er is goed naar de details gewerkt, want functionaliteit gaat boven alles toch?

Functionaliteit
Ik gebruik hem nu al overal voor, ik ben een fanatiek gitarist en gebruik hem in combinatie met mijn Marshall versterker, waar hij erg goed voor te gebruiken is. Echter kost het wel wat moeite om hem goed af te stellen met een eaqualizer, maar als je klaar bent heb je ook wel wat.
Daarnaast gebruik ik hem ook in combinatie met de nieuwe Ipod Nano, 16GB, dit werkt prima. Het enige nadeel hiervan is natuurlijk de kabellengte, maarja daarvoor heeft men oprollen bedacht. Ik gebruik hem ook nog met mijn computer, met de Creative X-Fi Xtreme Music geluidskaart. Klinkt erg mooi. Voor TV heb ik hem nog niet gebruikt, maar daar zal hij ook wel geen problemen mee hebben.

Goedkoop dus, 20 euro is geen geld voor zo een koptelefoon. Het design is strak en goed doordacht, het geluid is goed en het geheel is zeker zijn geld waard. Leuk als een headphone voor huis- tuin- en keukengebruik, maar een DJ zal nog maar wat verder moeten kijken. En dan vooral in een ander prijssegment. Ik ben erg tevreden met deze aankoop en ben ook niet van plan deze koptelefoon in te ruilen, he's mine!

Heb jij ook een Sennheiser HD 201 (Zwart)?

je review is goed ingedeeld, duidelijk te lezen en bevat alles wat er te zeggen valt over een koptelefoon, wel vallen de volgende puntjes me wat op

en dan als negatief punt Matig Geluid :S >> verklaar je nader

verder kun je zaken als kabellengte en grootte voor aankoop controleren
verder kun je zaken als kabellengte en grootte voor aankoop controleren
Tuurlijk, en als hij andere reviews had gelezen had hij ook kunnen controleren dat het geluid niet perfect is. Dat wil nog niet zeggen dat het niet vermeld mag worden, want een review is immers bedoeld om je ervaring te delen met andere ge´nteresseerden die de aanschaf overwegen.
Overigens vind ik dit een nette, kort maar bondige review. Aangezien ik deze hoofdtelefoon zelf ook heb, heb ik wel nog een aandachtspuntje voor de reviewer, wat meteen mijn grootste minpunt voor deze hoofdtelefoon is: gaan de twee dunne kabels die uit de 'oordeksels' komen bij jou niet ontzettend om zichzelf heen krullen? Ik had hier namelijk vrijwel meteen last van. Nu berg ik de kabel niet altijd supernetjes op dus dit kan wel enigszins van invloed zijn, maar in deze mate vind ik het toch wel erg slecht staan, en bovendien is het ook niet handig.
Bij de MM in Eindhoven liggen deze headphones al zeker een jaar in de bakken voor 20 euro :) Prima dingen voor dat geld.
Prima ding!
Heb hem al een tijdje en gebruik hem laatste tijd veel meer..
In het begin moet de koptelefoon nog een soort van inspelen..na een aantal luister uur is de kwaliteit beter!
Mooie review, duidelijk verhaal.

Het enige dat ik mis is of je nog een referentie hebt @ andere hoofdtelefoons. Je noemt de HD 202 wel, maar alleen bij het stukje design. Het lijkt me interessant om toe te voegen wat voor referentiekader je hebt, om een beetje idee te krijgen van met voor types / klasses hoofdtelefoons je ervaring hebt.

Ik heb de HD 201 ook, en ik kan me in de meeste dingen wel vinden. Die van mij kraakt echter wel, dus qua degelijkheid vind ik hem minder scoren. Nou heb ik hem zelf driekwart jaar vrij veel gebruikt, dus dat dat afwijkt is niet zo raar. Verder is het een prima hoofdtelefoon, zeker als je kijkt wat je voor die paar tientjes krijgt.

Daarna ben ik zelf overgestapt naar de HD 555, en inmiddels de HD 595. Die zijn niet te vergelijken met een HD 201, duidelijk een paar klasses hoger. Zo tevreden als ik was over de HD 201, zo basic vond ik hem toen ik 'm na een jaar de HD 555 gebruikt te hebben weer opzette. Het is dus maar net wat je referentie is. :)

[Reactie gewijzigd door B-Buster op 19 mei 2009 00:27]

Ik heb hem ook. Goede review, ik ben het eens met de plus en minpunten.
De hoofdtelefoon is erg goedkoop, en hij doet het nu al enkele jaren erg goed :) (heb hem destijds voor een lan gekocht). Het geluid is niet perfect, we hebben het over 20 euro, niet 200 euro.
Heb deze hoofdtelefoon nu ook 1-2j denk ik. Geluid is ok al kan de bass wel wat beter maar dat is persoonlijke smaak. Ik vind het vervelend om het geluid te hard te moeten zetten om een leuk basvolume te krijgen (klooi liever ook niet teveel met EQ's want wil over het gehele systeem hetzelfde dus niet per programma iets anders).

Maar goed ik wou ff zeggen dat nu dat nepleer zal ik het maar noemen aan alle kanten begint te barsten en de rand bovenaan daar is het al voor een groot deel gewoon helemaal weggesleten. Moet er wel bij zeggen dat ik m'n haar kort hou van 0 tot enkele mm's wat natuurlijk een schurende werking geeft maar dat nepleer is is ook flinterdun, misschien nog wel dunner dan het plastic van een boterhammenzakje.