Specificaties 5GHz WiFi-ac + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Time Capsule (2013) 2TB Review

Fritsvl 9 september 2015, 2.241 views

Apple AirPort Time Capsule (2013) 2TB

Ideale oplossing voor slechte/zwakke netwerken en een makkelijke manier om back-ups te maken van al je apparaten. Deze router is divers, makkelijk in gebruik en doet precies wat hij moet doen. Ook werkt hij perfect als vervanger van je Modem.

Pluspunten

• Hardeschijf aan boord
  • Solide en nette afwerking
  • mogelijkheid tot aansluiten meerdere schijven
  • App
  • Iedere leek kan hem instellen

Minpunten

• Harde schijf draait vaak zomaar

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
toelichting
Ik woon in een huis van 2 verdiepingen met houten vloeren en stenen muren, waar het modem in een hoek van het huis binnenkomt. Zoals je je wel kunt voorstellen is het bereik in de andere hoek +/-15m verderop op de bovenverdieping niet al te best met het gebruik van een standaard Ziggo modem. Ik irriteerde me verder ook mateloos aan de constante dips die zich onverklaarbaar op andere plekken in het huis voordeden. Als ik mijn netwerksnelheid doormeet kwam ik ook niet verder dan 80Mbs (met geluk!!) op een paar meter bij het modem vandaan, terwijl ik betaal voor 120Mbs. Dit alles maakte dat ik ramgek werd van het netwerk, verschillende kanalen heb geprobeerd, een 5ghz netwerk heb aangezet en een gastennetwerk heb gemaakt in de hoop dat het netwerk nog enigszins stabiel bleef voor de bewoners van het huis. Nou niet dus, het was gewoon altijd ruk! Ik heb toen nog een laatste poging gedaan en een monteur van Ziggo langs laten komen, zonder succes. De vriendelijke monteur heeft de boel doorgemeten en alles was volgens hem prima in orde. De dipjes kwamen volgens hem door storing van andere netwerken in de buurt. Ik kon hier niet mee leven en ben gaan googlen. Zo kwam ik de Airport TimeCapsule tegen. Ik moet wel zeggen dat ik redelijk Apple geil ben en dus geneigd ben om hun producten te kopen. Dit om verschillende redenen.

- De producten zijn stabiel
- Instructies en installatie is simpel
- De integratie met andere Apple producten is goed

Waarom een Airport TimeCapsule
De AirportTimeCapsule leek mij een prima geschikte router voor mij om de volgende redenen.

Harde schijf
Hij heeft een 2TB hardeschijf aan boord. Een ideaal ding waar ik simpel via Time Capsule back-ups mee kan maken van mijn Macbook en die van mijn vriendin. Geen gezeur met met een externe schijf koppelen en een back-up maken. Maar gewoon vanaf de bank een back-up maken wanneer ik dat wil.

App
Voor de installatie kan je makkelijk via Spotlight zoeken naar het AirPort-configuratieprogramma of je download een app waarmee je dit kunt doen. Het spreekt allemaal voor zich. Zodra je je app opent krijg je instructies hoe je een nieuwe Airport aansluit, installeert en instelt naar jouw wensen. Veel makkelijker kan het niet. De instructies zijn zoals je gewend bent van Apple.

2,4GHz en 5GHz
Wat ideaal is aan de router is dat hij eenvoudig is in te stellen om te werken op 2,4GHz en 5GHz. Het bereik bij 5GHz is over het algemeen wat minder maar deze frequentie word wel minder gebruikt en is simpelweg sneller. Door een techniek die Apple gebruikt genaamd beam force zou je een nog snellere verbinding moeten hebben, iets waarvan ik de toegevoegde waarde niet van heb kunnen waarnemen aangezien deze functie automatisch aan staat.

iTunes en Photo's vanaf hardeschijf
Verder vond ik het wel een leuke bijkomstigheid dat ik mijn bibliotheek van iTunes en Photo's op de schijf kon plaatsen wat weer ruimte vrij maakte op mijn mac.

Al met al waren dit redenen om toch voor de Airport te kiezen in plaats van goedkopere oplossingen van andere merken. Ik had vertrouwen in de kwaliteit van Apple en vond de hardeschijf een leuke bijkomstigheid.

installatie

uitpakken
Na even gehuild te hebben toen ik had afgerekend en de schijf mee naar huis had genomen verscheen er een glimlach toen ik dit apparaat uitpakte. Zoals ik van Apple gewend ben was alles netjes verpakt en zag het apparaat er gelikt uit. Een mooie witte doos die je zonder je er aan te ergeren in het zicht kan zetten.

instellen als modem
Ik was na al het gekloot met het modem van Ziggo zo klaar met het zwarte rammeldoosje dat ik die nooit meer wilde zien. Helaas MOET deze aangesloten blijven tot mijn ergernis. Dit modem blijft namelijk werken als een soort portaal dat van de binnenkomende verbinding een begrijpelijk signaal maakt voor andere apparaten. Je kan wel de modem functie uitschakelen zodat de Airport dit gaat doen. Zo gezegd zo gedaan dacht ik... Niet dus. Na een uur te hebben gezocht in de instellingen van het modem van Ziggo heb ik toch maar gebeld met de klantenservice, waar een dame mij hielp die niet helemaal lekker in haar functie zat. Ze snapte namelijk niet wat ik wilde doen. Na 5 minuten in de wacht te hebben gehangen had ze het juiste protocol gevonden en kwam ze er achter dat ik het modem zelf niet kon uitschakelen. Zij kon dit wel voor mij doen op afstand. Zo gezegd zo gedaan! Na 2 minuten stopte er wat lampjes met knipperen en kon ik aan de slag. Vanaf dat moment heeft het me maximaal 20 minuten gekost totdat ik de Airport had ingesteld!

- Hij was ingesteld als modem
- Ik had een prive netwerk
- Ik had een gastennetwerk
- Hij was een back-up aan het maken van mijn mac
- Mijn iTunes bibliotheek was aan het kopiŽren
- Mijn Photo's bibliotheek was aan het kopiŽren

Verder is er nog 1 feature die ik er handig vind. Er zit een handig ledje aan de voorzijde die de status van de Airport weergeeft. Knippert hij oranje, dan is er iets mis (open je app en hij geeft direct een foutmelding met oplossing). Is hij oranje dan voert hij een update uit of start opnieuw op. is hij groen dan ben je klaar om op volle toeren het internet leeg te trekken!

snelheid netwerk
Terwijl de interne schijf aan het ratelen was ben ik in alle hoeken van het huis gaan staan en het netwerk gaan testen. In 1 woord WAUUUUWW!!! Overal in huis was er bereik. Op de 5GHz frequentie was het aan de andere kant van het huis op de 2e verdieping niet optimaal, maar het werkte. Geen dipjes, geen netwerk dat wegviel maar gewoon een stabiel snel netwerk. De bijgevoegde afbeelding laat de snelheid zien op ongeveer 8 meter afstand aan de andere kant van een bakstenen muur.

half jaar later
Inmiddels zijn we een half jaar verder en heb ik de Airport wat kunnen gebruiken en er nog wat mee gespeeld.

interne schijf
De Airport staat op mijn slaapkamer, vlak naast mijn bed. Helaas de enige plek waar hij kan staan. Wat ik vervelend vind is dat de schijf soms onverklaarbaar 1 of 2 minuten gaat draaien. Dit is nogal irritant als je om 3 uur s' nachts op bed ligt. De oplossing hiervoor was het automatisch maken van updates van mijn mac uitzetten. Beetje dom van mezelf. Hij ging namelijk 1 keer per dag een back-up maken. Helaas is hier geen tijdstip voor in te stellen en moet ik nu dus zelf aangeven waneer hij dit mag doen.

Externe schijf aansluiten
Ik gebruik de USB poort die aan de achterzijde zit tegenwoordig om mijn externe schijven aan te sluiten. Met een USB-splitter sluit ik nog eens 2 schijven (dit is oneindig uit te breiden) aan en kan ik makkelijk bij mijn andere schijven. Zo gebruik ik er 1 als bibliotheek voor mijn muziek in Flac formaat en stream ik zo via een Bluesound Node naar mijn installatie. Dit heb ik voor de gein een keer zo aangesloten om te testen en werkte verbazingwekkend goed. Zo goed dat ik tot op de dag van vandaag deze optie gebruik.

eindoordeel
Al met al snap je natuurlijk wel dat ik vreselijk enthousiast ben over dit product. Iedereen die een oplossing zoekt voor zijn instabiele netwerk zou ik zeker aanraden om het geld te investeren in een Airport Extreme of een Airport Time Capsule als je op zoek bent naar wat extra opslag en/of een handig back-up systeem. Misschien dat deze oplossing voor netwerken met schijf er in voor niet Apple gebruiker s wat minder interessant is maar ga dan voor de Airport extreme, want dit apparaat is verdomde makkelijk in gebruik en installatie!

Heb jij ook een Apple AirPort Time Capsule (2013) 2TB?

Wat betreft het 's nachts opspannen van de HDD: Dat is time machine op je mac die gaat back-uppen. Omdat dit incrementeel is kan het binnen enkele minuten allemaal gedaan zijn. Je kan ruim 100MB/s halen met een goede verbinding dus dat is behoorlijk wat data in 2 minuten. Sinds App nap kan dit bijvoorbeeld ook als je mac in slaapstand staat.
Ja dat had ik al door. Vind het wel storend dat je hier geen tijdstip voor kan instellen. 3 uur s' nachts is wat onlogisch. Het duurt dan wel maar heel kort. Maar ik werd er wel wakker van.
Dat went wel ;-). Ik kan het me voorstellen dat het storend is. Vooral het klikgeluidje en het opspinnen van de schijf zijn wel hoorbaar als het stil is. Momenteel draai ik naast de TC ook een OWC Raid enclosure 1TB en een Lacie Thunderbolt schijf van 2TB, maar beiden maken beduidend meer herrie dan de TC. De enige optie die je hebt om dit te voorkomen is je mac volledig uitzetten. Dit is voor mij echter geen optie daar ik met 2 macs draai, waarvan er een als VPN server werkt. Ik ga wel nog kijken of ik die automatisch kan laten starten en afsluiten zodat deze 's nachts niet aan staat. Dan gebruik ik hem toch niet namelijk.

Edit: gevonden: http://www.macgasm.net/20...ic-power-onoff-with-os-x/ Dit zit dus al standaard in OSX ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 9 september 2015 11:21]

Ja ik ben ook tevreden al ik heb een veel slechter bereik. De Airport is bij bij in de meterkast tegen de metsel muur in de gangkast gemonteerd. 4 meter verder heb ik nog maar 50% bereik (POOR 59% Signal, 16% noise en 25 SNR in dB) en als ik in de serre wil zitten op 8 meter moet ik als een repeteer aan hebben staan, vreemd dat de ervaring van jou juist zo goed is en die van mij zo tegenvalt.
Heeft ook te maken met de manier waarop je hem hebt staan en wat voor wapening je muren hebben.

Ik heb hem zelf op mijn bureau staan en heb op de bovenste verdieping goed bereik ongeacht muren. De Airport extreme in de meterkast heeft vaak dips. Even een filmpje op youtube kijken geeft soms dramatische beeldkwaliteit (youtube switches automatisch terug naar 480P terwijl ik hem niet op automatisch heb staan).

Ik raad je aan eens te kijken wat er gebeurt als je hem 20Cm van de muur af hangt op ongeveer ooghoogte als je staat. Dat kan een hoop schelen. Plaatsing van een router is altijd vrij kritisch. ook met externe antennes moet je daar gewoon op letten. Zomaar ff neerplempen is geen goed plan.