Specificaties Laptop barebone met Intel Core i7-4710HQ - Bekijk alle specificaties

Clevo P650SG Review

Azerion 7 september 2015, laatste update op 25 november 2015, 563 views

Clevo P650SG

Uitgebreid over dingen schrijven is niets voor mij, vandaar dat ik alleen een paar plus en min punten opgeef. Allereerst, mocht je deze laptop niet als barebone willen kopen, dan kan je de BTO 15CL62 aanschaffen, dezelfde laptop alleen dan met volledige garantie vanuit BTO.

Pluspunten

• Configuratie mogelijkheden
  • Koeling
  • Krachtige GPU
  • Krachtige CPU

Minpunten

• Touchpad

Mijn review betreft een model aangeschaft bij Laptopplus(Laptop wordt inmiddels niet meer verkocht, aangezien de skylake modellen binnenkort beschikbaar komen)

Ik heb zelf de volgende configuratie:
4720HQ
GTX980m
1080p IPS scherm AUO12ED B156HAN01.2
SM951 512GB
16GB DDR3L 1600Mhz RAM
AC-7265 WiFi

Plus punten:
Configuratie mogelijkheden:
Scherm: Je hebt keuze uit drie verschillende IPS schermen(1920x1080, 2880x1620, 3840x2160)
WiFi module: Standaard zit er een simpele N module in, deze is echter te upgraden naar een pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7265 of een Atheros Killer Wireless-AC 1525 voor als je over de WiFi wilt gamen 8)7
RAM: Je kan deze laptop zonder RAM laten leveren, standaard ondersteund de CPU alleen 1600Mhz geheugen, echter kan je doormiddel een aangepaste BIOS van Prema wel gebruik maken van 2133Mhz (Flashen van een custom BIOS betekent wel dat je garantie weg is!)
Opslag: Je hebt in de laptop veel mogelijkheden, je hebt 2 Sata III(600) aansluitingen waar je een combinatie van verschillende schijven in kan plaatsen van 1 9,5mm tot 2 7mm schijven, daarnaast is er nog een Sata M.2 slot beschikbaar en een M.2 PCIe 2.0 x4 slot.

Koeling: de koeling is in deze laptop dik in orde, de GPU komt niet boven de 70 graden en ook wordt de laptop behuizing zelf rond het toetsenbord en de polssteun niet merkbaar warm, wanneer de laptop wat minder te doen heeft daalt de temperatuur snel waardoor de ventilatoren ook weer terugzakken naar een onhoorbaar niveau.

EDIT: ondanks dat ik de koeling dik in orde vond, toch na vele verhalen te lezen over de aangebrachte pasta mijn koelers er ook maar even afgehaald, laten we het er bij houden dat je wel even bezig bent met schoonmaken, wat een meuk en veeeeeell te veel. zojuist zelf een repaste uitgevoerd met Actic cooling MX-4 en de temperatuur van de GPU wordt nog max 60 graden en de CPU is bijna 15 graden koeler!

CPU/GPU Benchmark
3dmark scores:

Voor verdere benchmark resultaten verwijs ik jullie graag door naar de review van Tijgert, die dezelfde laptop heeft gereviewed maar dan met een iets grotere behuizing, op basis van zijn review heb ik mijn laptop aangeschaft _/-\o_

SSD M.2 PCIe 2.0 x4 aansluiting
Gezien ik hier een SSD voor een PCIe 3.0 x4 in heb zitten zijn de resultaten niet volledig representatief voor de SSD zelf, het geeft echter wel weer wat het max is voor de betreffende aansluiting.
Zonder bitlocker:
Zonder Bitlocker

Ik zou echter geen hollander zijn als ik niet iets te zeiken zou hebben, dus hierbij mijn minpunt.

Touchpad
Van een ASUS UX31A af komende ben ik zeer gewend geraakt aan het uitvoeren van scrollen met twee vingers op het touchpad, dit functioneert echter niet zoals je zou mogen verwachten, je moet je vingers echt duidelijk uit elkaar zetten anders registreert het touchpad dit als één vinger, hopelijk wordt dit minpunt nog door middel van een software update opgelost, tot die tijd wordt het maar altijd de muis er bij pakken.

Heb jij ook een Clevo P650SG?