Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB Review

Guillermow93 6 september 2015, laatste update op 26 september 2016, 2.130 views

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

Het was even wennen aan de overstap van Windows naar Mac OS X, maar het werkt eigenlijk zeer prettig. Deze machine biedt de eindgebruiker een zeer nette configuratie voor de meeste toepassingen. (Tekstverwerking, Virtualisatie op kleine schaal en foto- en videobewerking)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit (Uni-body)
  • Mobiele kracht
  • Compatibiliteit
  • Ease-of-use

Minpunten

• inSSIDer wordt niet ondersteund
  • Interface lagt bij scaling op maximale ruimte en meerdere applicaties die open staan.

Hallo Tweakers,

Een kleine review na de aanschaf van deze Macbook. Allereerst schrijf ik een kleine inleiding tot de aanschaf want ja Guillermo je had toch al een nette machine voor school?

Na de verkoop van mijn Dell XPS 15 9530 besloot ik deze Macbook Pro aan te schaffen. Ik ben vorig jaar September gestart met de bacheloropleiding HBO-ICT te Heerlen aan Zuyd Hogeschool. Vanaf de aanschaf van de Dell twijfelde ik redelijk aan een Mac, wat ik ook beschreef in mijn review daarvan, het beslissende argument was toen simpelweg de enorme aanschafprijs.

Nu één jaar verder en met een redelijk rugzak vol kennis en ervaringen besloot ik toch de Dell te verkopen en mijn stoute schoenen aan te trekken. In de studentenbox die we vorige week konden ophalen werd er geadverteerd met 10% studentenkorting bij iCentre. Gezien deze korting besloot ik dan ook daadwerkelijk de aankoop te voldoen bij iCentre te Wijchen. Een ander mooi punt was de 3-jarige garantie.

Welke Macbook en waarom?

Mijn Dell XPS 15 9530 had een schermdiagonaal van 15 inch wat zeer prettig werken was, echter niet praktisch met reizen of even opklappen tijdens hoor-en werkcolleges. Hierdoor viel mijn voorkeur algauw op een 13 inch model. Omdat mijn Dell XPS verschikte over een UHD paneel zou een Retina scherm een vereiste zijn. De schijfruimte was redelijk beperkt gezien ik veel met Dropbox werk, hetzelfde geldt voor het interne geheugen (voorheen 16GB) Zuyd Hogeschool is op een nieuw principe overgegaan waardoor wij als studenten geen zware lokale virtualisatie taken meer hoeven te verrichten. Mijn huisgenoot heeft de vorige variant van de Apple Macbook zonder Force Touch waardoor ik al enige idee had om een Macbook te gebruiken in het dagelijkse leven.

Zoals ik al in de inleiding vertelde, vond de aanschaf plaats bij een iCentre filiaal. Uiteindelijk viel de keuze op deze variant van de Apple Macbook met een origineel prijskaartje van een schappelijke ¤1649,- (sarcastisch).

Eerste indruk

Tsja, dan heb je een Apple Macbook aangeschaft en dan? Na langere tijd op Youtube unboxing video's bekeken te hebben was het moment dan ook echt daar! Bij de verpakkingswijze van de Dell XPS stond ik al perplex maar bij de Macbook al helemaal.

Dan begint de volgende fase het instellen dit ging redelijk eenvoudig gezien ik al over een Apple iPhone beschik en dus deze fase snel kon doorlopen. Eerste kleine ergernis het gemis van de Del knop rechtsboven op het toetsenbord.. Wat je toch dagelijks gebruikt op een Windows machine is niet meer aan orde bij een Mac.

Uiteindelijk was de Macbook ingesteld en klaar voor gebruik. Ik sta versteld van de goede werking van het touchpad waar ik wel aan moest wennen omdat het niet echt meer klikken is. Het toetsenbord tikt heerlijk weg en de keuze voor een 13" model is echt de juiste geweest. Kan mijzelf voorstellen dat het tot nu toe klinkt alsof ik helemaal heilig erover ben, integendeel zoals ik aangaf het gemis van de Del knop, het wennen aan de andere Terminal commando's, sneltoetsen, het operating system zelf, de verkenner en het gemis van Microsoft Visio geef maar weer aan dat het verre van optimaal is als jarenlange Windows gebruiker.

Guillermo, hoe pak je deze minpunten aan dan?

Ik ben van mening dat het een psychologisch fenomeen is in het brein of je wilt werken met een Apple, het accepteren van enkele functionaliteiten hoort bij het leven. Daarbij met enige moeite kun je op Google alternatieve zoeken of How To's.

Bijv. een voorbeeld waar ik zojuist achterkwam, het missen van ons 5GHz netwerk in de lijst van de beschikbare netwerken. Terwijl onze andere machines en mobiele telefoons wel het netwerk zien moet het aan de Mac liggen. Met enige moeite vond ik op Google een forum waaruit blijkt dat het 5GHz netwerk op een bepaalde kanaal moet staan voor detectie vanuit de Macbook (48 bijv.) Ook dit kan je interpreteren als een ergernis en gemis omdat het bij een Windows machine wel direct werkt uit de doos. Maar goed het is een psychologisch fenomeen in je brein om het zo maar te verwoorden of je het accepteert of niet ;)

Andere minpunten zoals het gemis van Microsoft Visio of zwaardere taken is opgelost d.m.v. een Remote Desktop Connectie naar mijn workstation/server in ons studentenhuis in Maastricht. Samen met mijn huisgenoot hebben we een domein geregistreerd en met Dynamisch DNS een fixed IP eraan gehangen zodat ten alle tijden we deze machine op die naam of IP kunnen overnemen. Het werkt echt prettig en zo kun je toch nog een beetje met Windows op een Mac werken :)

Prestaties en accuduur

Dit is al in kleine mate aan de orde geweest maar wil het toch nog even benadrukken.
De hardware specificaties zijn uiteraard niet hetzelfde als de Dell XPS die ik hiervoor had maar dit was ook niet nodig. De Dell beschikte over een GT750m videokaart welke ik vaak gebruikte voor een spelletje Grand Theft Auto V of Sony Vegas maar dit doe ik amper of op mijn workstation in Maastricht. De prestaties van de Macbook zijn meer dan prima voor mijn werkzaamheden en die keren dat ik doe video- of foto bewerken dan duurt het maar enkele minuten langer. Des te meer reden voor een bakkie pleur :P

De batterijduur kan ik nog niet in alle detail beschrijven maar met de helderheid op 55% geeft de indicatie een tijdsbestek van 6 werkuren aan. Met de komende dagen of weken in vooruitzicht zal dit nog verbeteren. Apple claimt 11 werkuren maar dit is wss. met een korreltje zout genomen, 7 a 8 werkuren is meer dan voldoende voor mij gezien het rooster dit semester.

Maar dit zal ik later aanpassen wanneer er wat dagen of weken zijn verstreken.

Het schappelijke bedrag van ¤1649,- excl. korting was een hele mooie reis naar het westen van the United States, maar gezien afgelopen zomer in het teken stond van studeren en werken besloot ik toch de beurs te trekken als een soort incentive. De Apple Macbook is even wennen en de minpunten zijn redelijk te accepteren mits je ervoor open staat. Neem het voorbeeld met de Remote Desktop Connectie denk dat de gemiddelde Tweaker twee of meerdere systemen thuis heeft staan, hierdoor kun je deze minpunt(en) doorstrepen en toch gebruik maken van die functionaliteiten op de Macbook.

Al met al ben ik blij de met de keuze en zal deze review in de loop der tijd ook aanpassen. Dank voor het lezen van mijn review. Bij vragen of opmerkingen hoor ik dit graag!

Update 12-09-15

De eerste week met Mac OS X is reeds achter de rug. Wat zijn mijn kritiekpunten of positieve ervaringen op dit moment?

Het eerste punt is de batterijduur, wat een verademing om zolang te mogen werken met dit apparaat. De lader blijft voortaan thuis gezien dit echt overbodige luxe is. De Macbook haalt met gemak een lange dag met nog welgeteld 30% aan accuduur.
Denk aan de volgende zaken bij een lange dag:
- Virtualisatie op VirtualBox
- Projectdocumentatie maken/lezen in MS Office 2016
- Linieer Programmeren in Excel
- Programmeren in Python/PyCharm
- Remote Desktop
- iMessagen ;)

Dit zijn enkele voorbeelden die aanbod komen en sta ervan versteld. De Dell behaalde de dag ook maar met de hakken over de sloot, waardoor ik het nooit aan durfde om zonder lader aan te komen kakken bij een college.

Guillermo, de minpunten!

Ohja, de minpunten die zijn er zeker. Bij het lineair programmeren maak ik gebruik van de Add-in "Solver" deze heeft in combinatie met Office 2016 de nodigde problemen waardoor ik gedwongen wordt om via een Windows machine dit uit te voeren. Volgens fora's is dit een Office 2016 kwaal gezien in de 2011 versie dit wel werkt.

Verder moet ik nog steeds wennen aan de Finder en sommige sneltoetsen. Maar goed deze punten zijn te leren of op te lossen op langer termijn.

De Mac beschikt over genoeg capaciteit en het is een genot om deze te mogen gebruiken tijdens mijn studie. De Mac nodigt je uit om in de trein nog even snel de laatste aantekeningen of notities te verwerken wat erg fijn is. Een hotspot opzetten is zo gedaan via een Bluetooth verbinding met de iPhone.

Ja, het is fijn maar er zijn dus wel wat drawbacks geweest in de eerste week. Maar goed ik ben niet de enige met de Add-in Solver dus dat scheelt.

- Update 12-09-15: Ervaringen eerste week gebruik v/d Macbook Pro.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB?

Als vervanger van "inSSIDer" zou je "WiFi Explorer" kunnen downloaden uit de Mac App Store. Veel programma's werken op zowel Mac als Windows en voor een aantal zijn er vaak wel vervangers. Veel plezier met je MacBook! Goeie keus ;)

En mocht je nou echt een Windows programma willen draaien op je Mac, is er altijd nog Parallels :+

[Reactie gewijzigd door Verwi159 op 6 september 2015 17:35]

Thanks voor de tip! Gaan we zeker even naar kijken, het is zo nu en dan best handig om "inSSIDer" te gebruiken voor het analyseren van de signalen of optimaliseren.

Parallels schijnt de nummer 1 voor virtualisatie te zijn op Mac OS X, gebruik nu VirtualBox. Enige voordeel van Parallels zou betere batterijduur zijn?
Batterijduur geen idee. Heb zelf ontzettend goede ervaringen met Parallels. Je kan overschakelen naar de Windows omgeving of er voor kiezen om de Windows apps te draaien in de Mac omgeving. Werkt super goed, net alsof ze native op je Mac zitten.

Klopt, met Wifi Explorer gaat je dat zeker lukken!
Parallels is een dure oplossing, je mag elk jaar 50eu neerleggen voor een nieuwe versie die minor updates bevat, er jammer maar dit bedrijf heeft zijn succesvolle product omgezet in een ware melkkoe! Ik zou ook eens naar VMware Fusion 8 kijken, werkt prima (ook met windows 10)..
Je zou ook NetSpot eens kunnen proberen, maar ik weet niet precies wat je doel is van een Wifi scanner. Site surveys? Netspot werkt prima!

Virtualbox is prima als Virtualisatie. Parallels is qua support misschien wel iets beter maar als je geen spannende dingen wilt doen met Virtualisatie dan zou ik VirtualBox blijven gebruiken!

Om dit als negatief punt te melden vind ik trouwens wel erg streng :) Ik twijfel overigens of ik mijn MB Air uit 2012 moet inwisselen voor een MBP met Retina scherm..... Het extra gewicht spreekt me namelijk niet aan. Ik hoop dat er vanavond een MBA wordt aangekondigd met Retina scherm.... :Y)

[Reactie gewijzigd door dacken op 8 september 2015 12:26]

Hoi Dacken,

Ik draai nu sinds deze week Parallels op de Macbook, en ik ben aangenaam verrast over het pakket. Het is zeer prettig in omgang op het eerste gezicht en de batterijduur gaat redelijk lang mee. Virtualbox is ietswat eenvoudiger en simpeler in gebruik. (Dit merk je ook aan de GUI)

NetSpot staat ook al op m'n Macbook, thanks voor je tip!
Het doel is eigenlijk om een soort inzicht te krijgen wat er allemaal gebeurd hier in mijn thuis-situatie en op het studentenadres in Maastricht. We hebben twee weken geleden d.m.v. het programma een inventarisatie gemaakt en op elke verdieping een AP geplaatst op de beste lokatie m.b.v. NetSpot. Nu is iedereen tevreden. :)
Hmm, ik heb die problemen met 5Ghz niet gehad; net voor de lol even mee zitten spelen, verschillende kanalen ingesteld: hij pakte ze allemaal... :)
Ben benieuwd wat er dan precies mis was op je netwerk, heel vaag verhaal. :)
Je hebt het zelf ook al over virtualisatie, dan ben ik natuurlijk benieuwd waarom je geen virtualisatie gebruikt in plaats van een remote desktop? :)
Met VMWare Fusion bijvoorbeeld heb je "Unity mode", dan krijg je het effect dat software draait alsof het native op je machine staat. Viso zal zich dus gedragen net alsof het native op je mac draait (behalve dan de toestenbord combinaties). Is dat niet een stuk handiger, ook als je IP wijziging een keer niet doorkomt, het internet remote wegvalt of wat dan ook? Dan heb je altijd de software die je nodig hebt bij de hand. :)

Ik zou Parallels trouwens niet aanraden, dat wordt door het merendeel van de gebruikers voor zover ik kan zien en dagelijks meekrijg compleet de grond ingeboord; en dan niet op z'n minst voor het prijsmodel dat ze hanteren. Ik heb het zelf echter nooit gebruikt voor virtualisatie, het enige Parallels product dat ik ooit gebruikt heb (en helaas soms nog geforceerd wordt mee te werken) is zo extreem slechte software (Plesk) dat ik het niet eens aandurf om ook maar iets van hen op m'n mac te installeren. :P
Op virtualisatie gebied is VMWare echt heer en meester... Ik heb misschien nog een kortingscode voor 25% korting voor je: je krijgt al enorm dikke korting als student, al ben je wel verplicht Fusion Pro te kopen als student, dan hoef je geloof ik nog maar 99 EUR te betalen voor Fusion 8 Pro... Dan heb je de meest uitgebreide en krachtigste virtualisatie die je maar kan krijgen; voor een relatief erg goede prijs.
Als je interesse hebt hoor ik het wel, al wil ik wel dat als ik inderdaad nog een voucher hebt dat je die dan natuurlijk ook werkelijk gebruikt; anders maak ik er liever iemand anders blij mee. :)

Anyway, goed om te horen dat je er blij mee bent!
Het is een leuke review! Dat je niet alle Windows software ook op Mac kan krijgen hoop ik wel dat je dat toch wel enigszins had verwacht? :P Dan moet je alternatieven gaan zoeken. ;)
Voor zowel inSSIDer alsmede Visio zijn alternatieven te vinden; in dat laatste geval ook alternatieven die prima compatible zijn met Microsoft Visio! :)

Last but not least... Die 11 uur accuduur... Die is absoluut te halen! :D
Niet als je heel zware taken draait natuurlijk, al blijft ie het dan vaak prima tot 8 uur volhouden, no problemo. :)

Have fun met je mac, komt vast goed!

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 september 2015 23:39]

Heel vreemd was dat probleem met het 5GHz netwerk. Thuis hebben wij internet van Ziggo en kon gewoon niet het signaal zien met de Macbook terwijl alle andere apparaten het wel konden zien..
Maar goed, opgelost dus mij hoor je niet klagen.

Ik gebruik op het moment wel virtualisatie maar niet op die manier die jij beschrijft. We gebruiken de Remote functie voor meerdere functionaliteiten met meerdere mensen vandaar de voorkeur. Wellicht ooit in de toekomst echt virtualiseren maar dat is nu nog niet aan de orde.

Ben erg ook echt blij mee, vandaag tijdens college wederom smile dat het gewoon instant werkt en goede accuduur. Morgen heb ik 4 uur hoorcollege ben benieuwd hoeveel % de batterij de Mac morgen nog heeft.

Thanks, jij ook heb je review gelezen erg netjes!
Heb onlangs ook een MacBook Pro 13,3" Retina aangeschaft en daar OS X El Capitan op geïnstalleerd. Gebruik daarbij een geschaalde interface die net een stapje hoger ligt dan standaard. Erg blij om te zien dat de lag is opgelost ergerde me er kapot aan in OS X Yosemite.
El Capitan schijnt echt zieke optimalisatie te hebben. Hier ben ik echt blij mee want het 8GB model heeft met een beetje Office en Safari toch al gauw 3,5GB ingebruik. El Capitan zou dit moeten overtreffen, ben benieuwd!
Ik heb zelf in 2011 3 maanden de aanschaf uitgesteld en uiteindelijk besloten om destijds een 13" macbook pro te kopen(nog zo'n dikke). Daarnaast draai ik vaak Linux en af en toe nog maar Windows.

Ik kan je vertellen dat het het eerste halfjaar echt even wennen is. Knoppen zijn anders(sneltoetsen), dat je in je code niet makkelijk een tab indent maakt met tab maar met cmd + ](tip) als je tekst selecteert, is allemaal even wennen. Ondertussen ben ik nu 4 jaar over op Mac en recent weer even met Windows 8 en Windows 10 geknoeid omdat mijn ouders het gebruiken. Ik wil niet meer terug naar Windows, ik erger mij er nu groen en geel aan.

Ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn over een jaar en hoe je mening over Mac vs Windows dan is.
Dat klopt, het wennen aan de Finder en sneltoetsen vind ik voor alsnog vrij lastig. Maar het werkt wel heel prettig. Vooral de integratie van oa. calendar, photo's, e-mail, notes en reminders.

Het enige minpunt vind ik dat de Add-in Solver binnen Excel 2016 niet goed functioneert zoals ik beschreef binnen mijn update.
Command+K in finder, en vervolgens vnc://192.168.13.37 (eg) zou ook prima kunnen werken ^,^ ( zo doe ik dat tenminste) weet niet of 't helpt?

Veel plezier met je Macbook!