Specificaties 256GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 2.150/1.200MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung SM951 (AHCI) 256GB Review

peter123 12 september 2015, laatste update op 25 juli 2016, 838 views

Samsung SM951 (AHCI) 256GB

Supersnel en betaalbaar. Werkt goed op een Z170 moederbord, maar het BIOS en Windows 7 hebben wat moeite met opstarten vanaf deze SSD. Na 1 jaar gebruik heeft de SSD nog geen last van dataloss, maar de prestaties zijn zo'n 20% minder geworden.

Pluspunten

• Super snel
  • Stil
  • Zuinig
  • Geen kabels
  • Geen extra drivers nodig
  • Betrouwbaar na 1 jaar

Minpunten

• Geen 3D NAND
  • De NVMe versie is iets sneller
  • OEM product
  • Controller wordt te heet tijdens benchmarken
  • Opstarten duurt langer
  • Prijs/GB

9-2015: 1ste versie
7-2016: Nieuwe metingen toegevoegd

De Hardeschijf is qua snelheid altijd een bottleneck geweest in de PC. In het verleden heb ik verschillende dingen geprobeerd om dit op te lossen.
  • RAID0 met 2 HD’s: Gaf wel een hoge doorvoersnelheid, maar kleine bestanden laden en opslaan ging niet sneller omdat de I/O hetzelfde bleef.
  • RAMdisk: Onder Windos XP met Blue Screen of een vastloper was je systeemschijf corrupt.
  • 1 HD als bootschijf en op de andere HD de pagefile heeft bij mij lange tijd gewerkt.
Met de aankoop van de OCZ Vertex 1 werd de HD bottleneck redelijk opgelost. Het opstarten van Windows ging veel sneller door de enorme verbetering in I/O, maar je kon nu ook fatsoenlijk multitasken op 1 SSD. Downloads, mail, de browser, muziek. Alles kon tegelijk open. Windows 7 64 bits en meer geheugen heeft hier natuurlijk ook aan bijgedragen.
Microsoft wilde geen TRIM implementeren in Windows XP en dus was je aangewezen op Garbage Collection in de nieuwe firmware.
Sinds die tijd heb ik verschillende SSD’s gehad, maar de beste vond ik de Samsung 830. De 840 viel erg tegen door datarot vandaar dat ik deze vervangen heb door een Micron MX100 en deze beviel redelijk.
productreview: Crucial MX100 256GB review door peter123
productreview: Samsung 840 EVO 120GB review door peter123

Keuze
Op hardwaresites waren leuke reviews te lezen over PCIe SSD's.
De prestaties waren niet altijd een grote verbetering tov SATA-600 SSD's. De Intel 750 serie was dat wel, maar erg duur en 400GB is wat veel voor een opstartschijf met Windows. Deze Samsung SM951 was een goede 2de met 256GB en voor een zachter prijsje. Daarnaast had ik een Gigabyte Z170 moederbord gekocht met M.2 poort die ik graag wilde gebruiken. Wel jammer dat het een OEM product is en Samsung niet direct ondersteuning bied.

Nieuws:
nieuws: Samsung begint massaproductie pci-express-ssd's voor ultrabooks
nieuws: Samsung onthult NVME-ssd met pci-e 3.0 x4-interface
nieuws: Samsung start massaproductie zuinige pci-e-ssd's voor ultrabooks
nieuws: Samsung start productie nvme-ssd's in m2-form-factor voor pc's
nieuws: Toshiba kondigt drie nieuwe nvme-ssd's aan

AHCI en NVMe
Er zijn 2 versies van deze SSD. De AHCI versie is compatible met oude hardware, software en drivers, maar dit protocol is niet echt ontwikkeld voor SSD's en geeft een hogere CPU load door de vele I/O's. De NVMe heeft een aparte driver nodig, is meer geoptimaliseerd voor SSD's, maar toen ik deze SSD kocht nog nergens te koop.

SLC, MLC, TLC NAND
Deze SSD wordt gemaakt met 16nm MLC NAND chips en slaat dus 4 bits in 1 cell op. De verwachting is dat de SSD weinig last zal hebben van datarot of een continue intensieve rewrites. Een hele geruststelling na het debacle met de Samsung 840 die TLC heeft. Ik had echter liever 32nm 3D V-NAND gezien op het printplaatje omdat de cells daarvan wat groter zijn en minder last van hebben van lekkage.

Stroomuitval en dataloss
Vooral Tweakers resetten hun PC nog wel eens bij een vastloper. Tenminste ik wel. De meeste SSD's hebben wel wat condensators gesoldeerd op de printplaat die de SSD nog een paar seconden van stroom voorziet en zo de laatste data naar de SSD schrijft. Maar de controller chip heeft hier ook invloed op. Soms waren databestanden van Windows kapot en moest je je image terugzetten of Windows opnieuw installeren. Nog erger waren de OCZ Vertexen die het helemaal niet meer deden.
Hoe de SM951 hier mee omgaat is mij niet bekend, maar andere Samsungs hebben hier bij mij geen last van gehad.

RAMdisk cache aka Rapid Mode
Via de Magician software van Samsung kun je Rapid Mode inschakelen bij een SATA SSD, welke een caching RAMdisk aanmaakt. Deze SSD wordt echter niet ondersteund door de software. De vraag is of een Samsung 850 Pro met RAMdisk niet veel sneller is dan deze PCIe SSD. Ik heb het getest met de MX100 en de caching software van Micron en vond dat de eerste keer benchmarken matige resultaten gaf, maar als het voorspellende karakter van de software de data alvast in de DDR4 cache stopte zeer hoge benchmarkmetingen waren te halen. Valt de stroom uit en moet er nog data worden geschreven van de RAMdisk naar je SSD, dan heb je pech en kan je SSD corrupt zijn. Ik denk dat Windows XP met de eerste SSD's hier meer last van hadden dan Windows 7 met de huidige SSD's.

Installeren
Dit kleine en dunne printplaatje moet je voorzichtig schuin in het M.2 slot schuiven. Dus niet eerst platdrukken en dan schuiven. Daarna druk je het naar beneden en draai je het vast met het schroefje. Als je UEFI BIOS in securemode hebt lopen moet je dit uitzetten en na installatie weer aanzetten. Bij mij was het plug and play en ik hoefde ook geen andere HD's los te kopelen.

Benchmarks
HDTune geeft niet alleen een gemiddelde waarde, maar het meet ook waar op de schijf deze langzamer of sneller is. Zo kom je er achter dat waar data staat de schijf langzamer leest dan waar geen data staat. HD’s hebben dit ook en lijken daardoor in de benchmarks sneller. Ze zullen wel gebruikmaken van een voorspellend algoritme die comprimeert. Met HDTune heb ik ontdekt dat de Samsung 840 EVO last heeft van datarot. Vandaar mijn keuze voor HDTune als benchmarker. Om te vergelijken heb ik ook nog andere benchmarks meegenomen.
Bij lange tijd benchmarken wordt de controller te heet (80C). Een koelblokje op de controller of een tijdelijk een fan erboven zou moeten helpen.

Metingen zonder partitie - Geen bootdisk - zonder data.
De CPU load valt best mee onder deze extreme load.

Meting met data en Win7 na een klein jaar.

Het schrijven gaat niet geweldig, maar nog altijd beter dan een SATA SSD.

Aan het einde wordt de controller te heet en schakelt de oververhittingsbeveiliging in.

http://static.tweakers.net/ext/f/H5KV7z1XkYRimbUb04wY3RGv/medium.png http://static.tweakers.net/ext/f/HrEF6HMs54khDze5tf1XGjYW/medium.png

Metingen met partitie - Geen bootdisk - zonder data
http://static.tweakers.net/ext/f/QCF8Kus93sfOlBCtBCuO9CpU/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/9oIyp2JOsOAvFBVFMkPbWTLL/medium.jpg

http://static.tweakers.net/ext/f/vo5RXfjdw4aHpF3EGT6eHmMA/medium.png http://static.tweakers.net/ext/f/5xiTZIguWCPG7JDf3cklUMBX/medium.png

Van HD naar SSD was een grote stap. De optimalisatie van SSD verloopt in kleinere stapjes, maar sinds de Vertex 1 is er heel veel verbeterd. Deze PCIe SSD is weer een aardige stap omhoog, maar ik kan me voorstellen dat je wacht op een NVMe SSD.
Je benut de snelheid van deze SSD optimaal als je het op het juiste moederbord zet met M2 PCIe 3.0 4x poort. (Z170)

Onderbouwde op- en aanmerkingen zijn welkom

Heb jij ook een Samsung SM951 (AHCI) 256GB?

Thnx voor de review!
Interessant dat je de data loss meeneemt in je review.
Een Samsung 850 pro met Rapid Mode zou ook een mooie optie kunnen zijn als je dataverlies bij een stoomuitval voor lief neemt. -> Niet echt een goed advies dan lijkt me ;)

Ik ben sinds deze week de gelukkige eigenaar (van de inmiddels goed verkrijgbare) 512GB NVMe versie.
In mijn inziens is het sowieso niet echt een standaard consumentenproduct en is de OEM status geen probleem, de 'enthousiasts' die er 1 nodig hebben kunnen de SSD gemakkelijk online bestellen.

De verschillen met de AHCI versie zijn (nog) niet zo heel groot, dit heeft denk ik voor een deel ook met de optimalisatie van de de divers te maken. Bij kleinere bestanden met meerdere threads moet het echt veel gaan uitmaken.

--> De vraag is of een Samsung 850 Pro met RAMdisk niet veel sneller is dan deze PCIe SSD.
Als je elke keer dezelfde bestanden raadpleegt en bestanden gebruikt dan zou dat kunnen (al vraag ik me af of je dat echt merkt, het is tenslotte al razend snel). Echter denk ik dat daar deze drive niet voor bedoeld is. Als je grote bestanden kopieert, veel afwisselend werk doet of met heel veel kleine bestanden werkt dan loopt de SM951 rondjes om de 850.

Warmteprobleem met throtteling als gevolg lijkt inderdaad een probleem. Zelf heb ik het in real life nog niet ervaren, denk dat je vrij moeilijk moet doen om dat voor elkaar te krijgen.
Je kunt een koellichaam monteren uiteraard, bij mij zit het m.2 slot echter half onder de videokaart. Dat zie je bij veel moederborden...

Een ander punt waar ik zelf eerst tegen aanliep: vrijwel alle moederborden met de Intel z97 chipset ondersteunen PCI-e m.2 drives, echter meestal alleen op 2x of zelfs 1x mode. Dit betekent dat je max tot 1GB/s (en effectief nog iets minder) kunt behalen. Daarnaast offer je door gebruik van het m.2 slot soms 1 of meerdere PCI-e sloten op, vanwege de beschikbare lanes.
De Intel Z107 moederborden hebben vaak een PCI-e 3.0 4x interface op de m.2 poorten waardoor je wel de theoretische snelheid van deze generatie m.2. PCI-e drives kunt benutten.
De conclusie hieruit is dat je vrij recente hardware nodig hebt om deze drive optimaal te gebruiken, een upgrade in een (maar) iets ouder systeem is zonde van het geld.

Succes met je drive en toekomstige reviews!

[Reactie gewijzigd door rikhartman op 23 oktober 2015 10:55]

Bedankt voor je reactie.
Voor mij is een RAMdisk ook geen optie, maar er zijn mensen die dan gewoon hun image terug zetten. Volgens mij heeft Win7 iets minder last van blauwe schermen en WinXP veel meer na een reset of stroomuitval.
De AHCI versie scheelt inderdaad niet veel. Was wel benieuwd naar de CPU load van een NVMe versie tov deze versie, dus als je dat nog een keer wilt meten...
Ik heb je conclusie over de moederborden overgenomen in de review.
Zal ik binnenkort doen! Ben zelf ook erg benieuwd maar de vergelijking O-)