Linksys WAG160N (Annex A) Review

mitchlin71 17 mei 2009, 2.396 views

Linksys WAG160N (Annex A)

Pluspunten

• Draft-N, vormgeving, Atheros chipset (up-to-date), prijs/kwaliteit

Minpunten

• Matig zendbereik. Felle LED op usb-ontvanger (alleen set). Ontbreken van hardwarestatus op modempagina.

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Naast de futuristische en strakke vormgeving zonder antennes beschikt dit apparaat over de Atheros AR5008 chipset. Mijn ervaringen met andere chipsets is dat zij niet geheel compatible/stabiel zijn met ADSL2+. Deze chipset daarentegen werkt bij al een week zeer stabiel met geopende poorten en het gebruik van torrent programma's.

Installatie
Het installeren ging gemakkelijk. De installatie maakte gebruik van een wizard die stap voor stap de handelingen uitlegt. Duidelijk is wel dat Cisco rekening gehouden heeft met noobs.

Features
Na een minuut of vijf was de modem/router draaiende en deed het direct prima. De features van dit apparaat zijn niet heel erg uitgebreid, maar voor de meeste (alle) ADSL'rs afdoende. Zo heeft dit apparaat Qos, wat ikzelf wel prettig vind en is mac-filtering voor extra beveiliging ook beschikbaar. Verder zijn alle standaard opties beschikbaar.

Het gene dat ik mis, is wat informatie betreffende de status van het modem zelf en in specifiek de chipset/processor. Hierover had ik graag temperatuur en gebruik willen raadplegen. Daarnaast mis ik de gigabit lan poorten, maar die zijn überhaupt niet echt te vinden in combinatie met een draadloze router, dit valt meer te verwijten aan de chipsetfabrikanten.

Service
Wat support betreft, mijn vorige Linksys producten bevielen mij niet vanwege driver support. Linksys ondersteuning (besturingssysteem/drivers) is meestal beperkt en van korte duur. Echter zijn er van dit product al meerdere firmwire updates uitgegeven, wat ik wel veel belovend vind.

Usb-ontvanger
Ik zelf maak verbinding met het modem via de bijgeleverde usb-ontvanger. Vanwege de absentie van antennes op het apparaat is deze usb-ontvanger voor langere afstanden wel aan te raden. Dit ontvangertje beschikt namelijk over twee uitklapbare en instelbare antennetjes, wat de ontvangst zeker ten goede doet. Negatief puntje, zijn (hoe kan het ook anders) de knipperende LED-lampjes. 's Avonds maken zij van een kamer een discotheek. Gelukkig zitten ze maar aan één kant en kan je de ontvanger omdraaien.

Accessoires
Bij het pakket worden alle nodige kabeltjes bijgeleverd; 4-aderige plat pstn snoer, desktopstand voor usb-ontvanger met snoer (alleen bij set), usb-verleng (1,5m), utp cat5 2m. Beetje jammer dat de utp ook nu nog geel is en niet gewoon wit of zwart. Bij de set uitvoering wordt een stevig en gelijksluitend desktopstand bijegeleverd. Deze heeft aan de onderkant een rubbere voet voor anti-slip.

Besturingssyteem
De usb-ontvanger is in ieder geval compatible met Windows 7 (64bit; build 7100), dus vind ik zelf vrij wonderbaarlijk en men kan er dus vanuit gaan dat de ontvanger op alle huidige besturingssystemen zal werken. Voor de router/modem maakt dit uiteraard niet uit.

Prijs aspect; ik heb dit apparaat aangeschaft als aanbieding. Ik kon mijn oude modem of router inleveren tot 15 juni 2009 en 30 euro korting krijgen. Ook zonder korting heeft dit apparaat een acceptabele prijs/kwaliteit verhouding. Tenzij het voor zakelijk gebruik is en dus 'wat' meer mag kosten, is dit apparaat echt een aanrader. Ik heb al meerdere modems gehad en sommige waren wel 3x de prijs van dit apparaat, maar die modems waren bij lange na niet 3x zo goed.

Resumé; dit product is voor particulier gebruik een perfect stukje techniek. Zowel gebruiksvriendelijk als kwalitatief hoogwaardig. Ik geef dit product een 8,5.

Heb jij ook een Linksys WAG160N (Annex A)?

Mooie review.

Ik heb de WAG160N sinds medio verleden jaar gok ik, en het ding bevalt me op zich prima.

Ik vind de opties echter niet toereikend, maar dat wijt ik meer aan mezelf dan aan Linksys. Ik wil gewoon veel kunnen instellen, maar meer dan het standaard verhaal en QoS kom ik niet. Naast dat heeft het een half jaar of langer geduurd voordat Linksys een nieuwere firmware op de markt bracht; initeel waren er veel problemen met QoS en de bijbehorende instellingen.

Wifi-N snelheden lopen bij mij op pak 'm beet 9/10 MB/sec icm een Intel 5300AGN. Prima dus. Ik heb nog wel redelijk vaak verbindingsverlies, draadloos, op deze router. Daar ik nog een andere Linksys heb draaien in mn netwerk heb ik er derhalve nog niet veel aandacht aan besteed, kan uiteraard ook prima aan mij liggen.

Zendbereik vind ik prima; ik heb op zolder een max. connectie en dat met twee betonnen vloeren ertussen (eengezinswoning, ruim).

Nu ik ga verhuizen, en daar kabelinternet neem, heb ik de WAG160N niet meer nodig. Ik zal zorg dragen voor een passend afscheid.
Leuk om een review te lezen over dit product. Ook het stukje over Win7 ondersteuning is interessant. Wat betreft het bereik had je wat mij betreft er wel wat dieper op in mogen gaan. Ik heb zelf ook zo'n apparaat gehad en deze de deur uit gedaan omdat het bereik zo matig is. Had in mijn huis hooguit een bereik van 5 meter en dat was echt te weinig om mee te kunnen werken.
Welke versie heb je trouwens van dit apparaat? Fabrikanten van draadloze apparatuur (en zeker Linksys) staat erom bekend om bij iedere versie van het apparaat een andere chipset te gebruiken dus het zou zomaar kunnen dat er een aantal versies van in omloop zijn.

Het vinden van een draadloze draft-N router welke ook GBit ondersteund is echt niet zo heel moeilijk hoor... Senao/Enginus (ECB9500) en Linksys (WAP4400) hebben ze bijvoorbeeld gewoon in het assortiment zitten.
Heb je de firmware al vernieuwd?
ik heb sinds 8 maanden een WAG160N-E1 en ben niet tevreden over het draadloos bereik.
Mijn firmware versie is 100.07, wil ik upgraden naaar een nieuwe versie dan krijg ik tijdens de instalatie procedure binnen 5 seconden te zien dat mijn 160N niet geschikt is voor die versie die ik gedownload heb.

Ik heb toen eens geprobeerd mijn product te registreren bij Linksys waarna ik vanzelf een bericht zou ontvangen als de juiste er een nieuwe FW versie beschikbaar zou komen.
Registreren lukt ook niet omdat mijn S/N niet word herkend!

Ik ben benieuwd hoe de f/w upgrade bij jou verloopt.
"Daarnaast mis ik de gigabit lan poorten, maar die zijn überhaupt niet echt te vinden in combinatie met een draadloze router."
Ohnee? D-Link DIR-655, Linksys WRT610N heeft wel gigabit, de WRT610N volgens mij niet op de WAN, wat de DIR-655 wel heeft. Sitecom heeft voor zover ik weet ook wel WLAN routers met gigabit :)
Ik heb het apparaat ook, en we hebben heel veel last van disconnects. Miskoop qua wireless. Het werkt enigzins met WEP (WPA doet het niet met Vista op één van de laptops). Wel prima als bedrade router, maar daar heb ik hem niet voor gekocht.

En als ik .12 (de laatste firmware) installeer, slaat hij vervolgens niets meer op qua instellingen, dus weer gedowngrade.

[Reactie gewijzigd door WizZie- op 17 mei 2009 15:06]

(...) oude modem of router inleveren tot 15 juni 2009 en 30 euro korting krijgen.

Dat is nog eens gunstig! Bij welke winkel was dat, ik kan niet terugvinden in de tekst waar je hem hebt gekocht.

Edit: inmiddels gevonden:

Ruil uw oude router of modem in en ontvang tot 40 Euro korting op een nieuwe
Wilt u iets goed doen voor uw portmonee en het milieu?
Ruil uw oude router of modem in en ontvang tot 40 Euro korting op een nieuwe!

Wat moet u doen?
1). Breng tussen 1 Mei - 14 Juni 2009 uw oude router of modem naar de dichtsbijzijnde winkel die aan de promotie deelneemt
2). Kies uw nieuwe router of modem uit de WRT160N, WAG160N of WRT610N
Korting op model:
WRT160N – 20 ¤
WRT610N – 40 ¤
WAG160N – 30 ¤

3). U ontvangt de korting bij de kassa
Wilt u meer lezen over onze groene weetjes, surf naar: www.linksysbycisco.com/nl/green

Deelnemende partners:
* Media Markt