Specificaties Android, iOS compatibel en 90g - Bekijk alle specificaties

No.1 Sun S2 Aluminium Review

Chocoball 27 september 2015, laatste update op 13 juni 2017, 1.851 views

No.1 Sun S2 Aluminium (Product volledig gesponsord)

Voordelige smartwatch waarin het woord smart een beetje misleidend is. De meeste apps staan ook op elke willekeurige smartphone. Helaas wordt het display niet volledig gebruikt en door de ronde vorm valt tekst buiten beeld. Akkuduur kan tot 4 dagen mee en de ingebouwde camera is meer een spy cam.

Pluspunten

• Afwerking
  • Sensor voor hartslag/temperatuur

Minpunten

• Zwarte balk onder display
  • Tekst valt buiten beeld
  • Matige akkuduur

Wie wel eens naar een Samsung kloon uit China zoekt komt nog wel eens uit bij de Chinese fabrikant NO.1. Zo heeft NO.1 het ontwerp van de Samsung Galaxy S5 (NO.1 S7), de Samsung Galaxy S6 (NO.1 S6i) en ook de Samsung Galaxy Gear 2 (NO.1 G2) afgekeken.

Afgelopen zomer heeft NO.1 de Sun S2 smartwatch uitgebracht. Ook dit keer zou bij de buren zijn gekeken maar in dit geval naar de LG G Watch R. Net als de LG is de S2 een ronde smartwatch alleen kost de LG volgens de Pricewatch bijna 254 Euro en kost de S2 omgerekend 50 Euro. Voor deze prijs krijg je wel een hele waslijst aan features zoals o.a. een camera voor foto en video, een stappenteller, een slaapmonitor, een hartslagmeter, een thermometer en zelfs een UV lichtmeter. Verder werkt deze smartwatch met zowel Android als iOS.

Meestal zijn Chinese Samsung en iPhone klonen van onbetrouwbare kwaliteit. Hoe zal het deze Sun S2 smartwatch vergaan, koop je een kat in de zak of toch een leuke smartwatch voor een lage prijs.
Inhoudsopgave
  1. Verpakking
  2. Specificaties
  3. Afwerking & featureset
  4. Testresultaten
  5. Conclusie

De NO.1 Sun S2 smartwatch komt in 3 kleuren zwart, zilver en goud met daarbij een bijkleurende metaalband of zwarte of bruine leren band. Voor deze review heb ik de NO.1 Suns S2 met zilveren kast met bruine leren band van DealeXtreme gekregen.

De NO.1 Sun S2 komt in een wit vierkant doosje met de opdruk Smart wear zonder verdere bijzonderheden.

In het doosje treffen we naast de Sun S2 smartwatch nog het volgende aan:
1x USB kabel
1x Oplaaddock
1x Handleiding in het Engels en Chinees

(klik om te vergroten)

Veel informatie staat er niet in de handleiding maar voldoende om te begrijpen waar alles zit en in het kort welke functies er op zitten.

SpecificatieOmschrijving
SOCMediatek MT6260 (364 MHz 32-bit ARM7EJ-S RISC)
Geheugen en opslagRAM 8 MB (niet geverifieerd), ROM (onbekend)
Display1,33" display met een resolutie van 240 x 240
Corning Gorilla GlassOnbekend
Camera1.3MP 640x480
SensorenAccelerometer, hartslagmeter
FeaturesetBluetooth 3.0, tijd en datumweergave (analoog / digitaal), Bluetooth bellen, berichten bekijken/versturen, telefoonboek, telefoonlog, camera, stopwatch, wekker, rekenmachine, file manager, anti-diefstal, muziekspeler, videospeler, recorder, muziek en camera afstandsbediening, stappenteller, slaapmonitor,hartslagmeter, basale lichaamstemperatuurmeter, bloeddrukmeter, UV lichtmeter en IP67 (stof en dompeldicht).
Akku350mAh, niet verwisslbaar
OSNucleus OS (Mediatek)
TalenEngels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Braziliaans, Russisch, Turks en Chinees (simplified)
MaterialenKast: metaal, kunststof; Band: metaal of kunstleer
AfmetingenLengte 52 mm x breedte 46 mm x dikte 13,5 mm
Gewicht90 gram
KleurKast: zwart, zilver of goud; Metaalband metaal: zwart, zilver of goud; Kunstleren band: zwart of bruin
De specificaties zijn ook na te lezen bij NO.1 of op de site van DealeXtreme.

Zoals in de inleiding reeds geschreven zou de Sun S2 zijn afgeleid van de LG G Watch R. Hoewel ze allebei een ronde kast hebben houdt daar de vergelijking meteen op. Daarnaast gebruikt LG de gehele display en bij de Sun S2 ontbreekt een stukje display aan de onderzijde net als bij de Moto 360.

NO.1 maakt in de Sun S2 gebruik van een Mediatek MT6260 SOC. Het valt op dat er bitter weinig over deze SOC op het internet te vinden is. Daarnaast draait de Sun S2 niet op Android maar op een eigen OS van Mediatek, Nucleus OS. De Sun S2 heeft een mooie dikke kast en de chromen rand met een apart motief. De afwerking is verder verrassend positief. Geen piepjes of kraakejs, een display die er scheef inzit of een achterkant die niet netjes aansluit. Hoewel het display wat vettig kan worden blijft de metalen kast gespaard van vingerafdrukken.

http://static.tweakers.net/ext/f/DMGgs8XzjtiF9vIS9W0jzNY9/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/bsVDPBYt2bM5cR3S3sGtd3n0/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/WVZWlb54HcpMAVsn1j5NJXt3/full.jpg
(klik om te vergroten)

Aan de buitenkant vinden we links de microfoon en rechts een camera met daaronder een drukknop. De drukknop wankelt wat lichtjes maar reageert verder goed. Aan de onderkant vinden we in het vinden de hartslagsensor en de oplaadcontactpunten.

http://static.tweakers.net/ext/f/0bxUloF4qphoTVcdOshziD62/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/lZlYtJjEvvbqmf66tkOOP3RP/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/8reGrIRnB5nQGmbgcO6B0kb4/full.jpg
(klik om te vergroten)

Hoewel ik geen metalen band heb, blijkt uit andere reviews dat de kwaliteit van deze band niet van hoogwaardige kwaliteit is. De leren band ziet er netjes afgewerkt uit. Hoewel er Genuine Leather aan de binnenkant van het bandje staat, lijkt het geen echt leer en ruikt het ook niet zo. Dit wordt ook nog eens bevestigd als je een reserveband wilt kopen omdat er PU leather staat wat kunstleer is. De gesp van het bandje is van metaal met dezelfde chrome kleur als de kast. Met 90 gram voelt de smartphone niet echt zwaar om de pols.

http://static.tweakers.net/ext/f/qE20cmbPjQv9v8OqRD5rdQUl/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Lx2mP2CK7BMuzya15ex6MdFc/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/kPH4a5nI1TmPMhNVVTHEmojb/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/aA8svHJNjHt9RrRetMDbN4oC/full.jpg
(klik om te vergroten)

De Sun S2 heeft een hele waslijst aan features dat het bijna teveel is om op te noemen. Naast dat je via deze smartwatch gesprekken kunt voeren en berichten kunt lezen en versturen is er ook nog een camera, stopwatch, wekker, rekenmachine, muziekspeler en videospeler aanwezig. Daarnaast ook nog een stappenteller, slaapmonitor, hartslagmeter, basale lichaamstemperatuurmeter, bloeddrukmeter en UV lichtmeter. Om het helemaal compleet te maken zou de Sun S2 ook nog stof en dompeldicht zijn en zou daarmee IP67 gecertificeerd zijn.

De NO.1 Sun S2 heb ik een aantal weken gebruikt als dagelijkse smartwatch. Daarbij heb ik naar diverse aspecten gekeken zoals draagcomfort, gebruiksgemak en bruikbaarheid.
Horlogeband en kast
Ik heb alleen de kunstleren versie kunnen testen maar de kwaliteit van het horlogeband en gesp blijven na een aantal weken dagelijks dragen ook goed. Zelf heb ik een gevoelige huid maar bij het dragen had ik geen last van transpiratie of huiduitslag vanwege het kunstleer. Gezien de kwaliteit van de metaalband en deze keuze voor krokokdilleer motief denk ik dat er wel betere alternatieven zijn dat deze 2.

De metalen kast heeft tot nu toe geen krassen en vette vingerafdrukken zijn niet zichtbaar.Ook de kunststof achterkant van de metalen kast blijft redelijk schoon en geeft geen verdere irritatie aan de huid.

De Sun S2 zou ook stof en dompeldicht zijn en heeft een aantal keer wat druppels gekregen bij het handen wassen maar is niet onder de douche of kraan geweest mede ook omdat ik twijfel of deze smartwatch echt IP67 gecertificeerd is of dat het een valse belofte is.
Display
In de Sun S2 zit een ronde 1,33 inch IPS display met een resolutie van 240 bij 240. Hoewel de resolutie laag is blijkt het reuze mee te vallen bij het aflezen.Wel is het fijn dat het een IPS display heeft en daardoor goede kijkhoeken. De zwarte balk onderaan het display is een beetje een storende factor. Verder is het slordig dat bij bepaalde apps de titel van de app buiten beeld valt.
Bediening
Aan de zijkant zit een drukknop om de display te activeren en verschijnt een analoge klok. De drukknop reageert ook vlot en doet naast het activeren van het display ook dienst als back toets in de apps

Veeg je omhoog komt de digital klok en veeg je naar links de apps en instellingen. Howel het display vlot reageert is het soms een gepriegel. De invoerinterface is soms ook niet optimaal gemaakt zoals bij het invoeren van een datum.

Vibratie en luidspreker
De haptische feedback oftwel vibratie is goed merkbaar op de Sun S2. Ook als de Sun S2 los op tafel ligt merk je dat de vibratie vrij krachtig is en de Suns S2 zelfs opzij schuift.

Via de luidspreker muziek luisteren of een gesprek voeren is wel te doen maar de kwaliteit van de speaker verdient geen hoofdprijs.
Akku
De Sun S2 heeft een 350mAh niet verwisselbare akku. Volgens mijn USB voltage meter heeft de akku een capaciteit van 288mAh. Afhankelijk van het gebruik gaat de akku 1 dag (redelijk tot veel) tot 4 dagen (licht gebruik) mee. Instellingen zoals het laten oplichten van het display bij het bewegen van de pols zorgen voor een slechter akkuverbruikt omdat de S2 bijna bij elke beweging het display activeert.

Opladen gaat alleen via de oplaaddock. de contactpunten zijn magnetisch en klikken daardoor eenvoudig vast aan de Sun S2. Het dock heeft nog een uitsparing waardoor het geluid van de speaker nog steeds hoorbaar blijft. Het opladen van de Suns S2 duurt ongeveer een uur.

Analoge klok
Bij de Sun S2 is er keuze uit 3 wijzerplaten 2 zwarte en 1 witte. Naast de tijdsweergave wordt ook welke dag het van de week is en welke dag van de maand weergegeven. De witte wijzerplaat heeft nog de tekst Oyster Perpetual wat verwijst naar het merk Rolex. In de eerste firmware stond er ook nog Rolex bij maar deze is inmiddels verwijderd.

(klik om te vergroten)

Om een keuze te maken uit de verschillende wijzerplaten is dubbel tappen op het display voldoende om de volgende wijzerplaat te kiezen. Standaard een digitale klok te kiezen lijkt niet mogelijk.
Bluetooth
De meeste apps op de Sun S2 kunnen zonder smartphone werken. Voor bepaalde apps is een Bluetooth verbinding nodig zoals het op afstand bedienen van de camera of muziek speler die op de smartphone zit. Via Bluetooth is het wel zo dat het voeren van telefoongesprekken en eventueel het afspelen van muziek of video's via de speaker van de Sun S2 gaan.
Apps en Mediatek SmartDevice app
Welgeteld zijn er 29 apps en die ik niet allemaal inhoudelijk kan behandelen.

(klik om te vergroten)

De meeste apps werken naar behoren zoals de stappenteller die netjes het aantal stappen en de gelopen tijd registreert maar dan weer niet bijhoudt in een app zoals de Xiaomi MiBand.

(klik om te vergroten)

Andere apps slaan volledig de plank mis als de slaapmonitor en UV lichtmeter. De slaapmonitor registreert alleen de geslapen tijd en geeft daar een waardeoordeel aan op basis van het aantal geslapen uren, niet erg realistisch dus.De UV lichtmeter meet zogenaamd het UV licht via de camera en of het schadelijk is. Vreemd genoeg is het in de middag oppassen en 's avonds altijd in orde. Wat de app waarschijnlijk doet is via de camera meten hoe donker het is en controleert daarnaast de systeemtijd om een oordeel te kunnen vellen over het "gemeten" UV licht.

(klik om te vergroten)

Ook is het mogelijk om notificaties te ontvangen op de Sun S2 via de Mediatek SmartDevice app beschikbaar op Android en iOS. In deze review heb ik alleen de Android versie getest en is het met de SmartDevice app mogelijk om notificaties van eigen ge´nstalleerde apps als system apps in te stellen.

http://static.tweakers.net/ext/f/kjPCEqBZFNkSGO05cZv44Uci/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/47cCHQrD6u916C9lgO0YeWpz/full.png http://static.tweakers.net/ext/f/sOaRuDDsvIvFSvgXjEpbw5Fc/full.png

Notificaties werken wel maar krijg ik ook notificaties dat bijvoorbeeld WeChat actief is terwijl ik daarvan alleen de berichten wil zien verschijnen. Verder biedt de SmartDevice app weinig extra's. De zoekfunctie om de smartwatch terug te vinden werkt niet en ook kan ik geen extra apps installeren.
Sensor
Aan de onderkant zit een sensor die de hartslag, bloekdruk en lichaamstemperatuur kan meten. Elke bloeddruk en hartslag meeting geeft weer net een andere waarde. Helaas beschik ik niet over een bloeddrukmeter om een goede vergelijking te kunnen doen. Bij het temperartuur meten kon ik wel een vergelijking maken met een digitale thermometer en is er nauwelijks verschil tussen beiden. Wel is het zo dat de sensor het beter doet aan de onderkant van de pols dan bovenop.

http://static.tweakers.net/ext/f/oazwo3aNMLq6NgPR56Q0T7sB/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/gVej27QpiO5nFaU6YPBq9OF9/full.jpg
Camera
De Sun S2 heeft een 1.3MP camera aan boord en schiet foto's in 640 bij 480. De camera zit net van het midden af waardoor je meer naar rechts moet mikken om het object in het midden van de foto te krijgen.

(klik om te vergroten)

In donkere omstandigheden is deze camera bijna onbruikbaar maar ook bij normale omstandigheden schiet deze camera gewoon te kort. Het is dan ook meer een spy cam of even een snelle opname.

http://static.tweakers.net/ext/f/cB7fwHA3NCNpDxDaiH9Wmna1/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/8cDhnvLJcHyd2QyNhvM7uZRj/full.jpg
http://static.tweakers.net/ext/f/TYigdnVLCuGqUwxtbjbq4JsR/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/xx7202muUx66t2ebxTNoNpo0/full.jpg
Updates
Tot nu toe heeft NO.1 2 updates uitgebracht voor de Sun S2. Helaas is er geen OTA functie en moet het updaten van de firmware via de Mediatek flash tool gebeuren. Wel levert NO.1 alle drivers, software en handleiding. De firmwareupdate van september heb ik nog niet kunnen testen bij het schrijven van deze review.

De NO.1 Sun S2 smartwatch mag er zeker zijn door zijn opvallend ontwerp en het hebben sensor voor het meten van bijvoorbeeld de hartslag. Het scoort voldoende op de meeste punten maar is verder geen spectaculaire smartwatch. Minder zijn de batterijduur bij wat zwaarder gebruik en bepaalde apps waarvan de werking twijfelachtig is. Ook de de donkere balk onderaan het display en de niet volledige titels van apps zijn minpunten. Neutraal is de camera, deze is meer voor als je James Bond wilt spelen.

Voor deze prijs heb je best een aardige smartwatch maar mocht je liever er nog een SIM kaart en SD kaart in willen hebben dan is de NO.1 S3 misschien wat.

• Afwerking
  • Sensor voor hartslag/temperatuur
  • Zwarte balk onder display
  • Tekst valt buiten beeld
  • Matige akkuduur
Bedankt voor het lezen van mijn review over de NO.1 Sun S2 smartwatch. Mocht je na deze review nog vragen hebben, op- of aanmerkingen hebben of bepaalde zaken beknopt vinden laat ze me alsjeblieft hieronder weten.

Heb jij ook een No.1 Sun S2 Aluminium?

240*240 lijkt me een 57 kP camera, geen 1,3 MP ...

Ik ben ge´nteresseerd in de bloeddrukmeter. Heb je die al kunnen testen?

[Reactie gewijzigd door emmerx op 27 september 2015 21:00]

240 bij 240 is de standaard resolutie maar de camera kan 640 bij 480 aan en dat zou gelijk zjin aan 1.3MP of 300KP. Stond verkeerd in de review beschreven.

De bloeddrukmeter gaat via de pols alleen de waarden schommelen per meetbeurt en aangezien ik geen echte bloeddrukmeter heb kan ik niet aangeven of de waardes kloppen.
Lekkere review Choco! De zwarte balk is inderdaad erg jammer. Toch is het volledige jasje erg mooi. :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 28 september 2015 01:33]

Dank je voor het compliment. Zo'n balkje blijft een vreemd gezicht terwijl al hun promotiemateriaal een volledig display laten zien. Hun S3 smartwatch heeft hetzelfde probleem dus lijkt de S3 een S2 met SIM en SD kaart functiomaliteit.
Zie ik daar opeens de Koraalzwam! :)

Wel een grappig ding voor de prijs!
Dat je dat ondanks de fotokwaliteit kunt herkennen ;)

De prijs maakt het interessant als je niet meteen een dure smartwatch wilt aanschaffen. Echter draait de S2 niet op Android of WatchOS maar op een OS van Mediatek. Wel iets om rekening mee te houden.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 29 september 2015 06:52]