Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB Review

Lothiriel 1 september 2015, laatste update op 1 september 2015, 5.033 views

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB

De MacBook pro 13' early 2015 van Apple is een mooie, dunne, relatief lichte en krachtige laptop. Hou echter ook rekening met de stevige prijs, met 1449 euro (dit is zonder korting) krijgt deze high-end laptop een meer dan high-end prijskaartje mee. Een miskoop zul je echter zeker niet doen.

Pluspunten

• Kwaliteit behuizing
  • Trackpad
  • Toetsenbord
  • 'Retina'-scherm is prachtig
  • Accuduur
  • Quasi onhoorbaar bij normaal gebruik

Minpunten

• Relatief hoge prijs: vooral upgrades zijn eigenlijk gewoon te duur
  • Het is een cliché, maar Finder blijft voor mij inferieur t.o.v. Windows Verkenner (dit is puur persoonlijk)
  • Prijs accessoires (zoals verloopkabeltjes)

Goeiedag Tweakers!

Na m'n review van de Microsoft Lumia 640 begin juli van dit jaar, heb ik nu een tweede speeltje waarover ik graag m'n mening aan jullie meegeef. Ditmaal heb ik hier de MacBook Pro 13' early 2015 liggen. Dit is de meest recente versie van dit model en dat blijft voorlopig ook zo tot Apple nieuwe modellen met de nieuwe Skylake processor aankondigt, wat wellicht pas begin 2016 zal gebeuren. Tot die tijd moeten we het met dit model doen, en als je interesse hebt om een nieuwe MacBook te kopen ben je hier aan het goede adres voor het lezen van deze review :)
Enkele opmerkingen
  • Ik kreeg vorige keer wat opmerkingen over Vlaams taalgebruik. Mocht je dit storen dan sta ik er voor open om dit aan te passen.
  • Deze review bevat weinig tot geen benchmarks, maar steunt voornamelijk op mijn eigen ervaring met de machine. Voor uitgebreide benchmarks verwijs ik je graag door naar de review van Tweakers zelf, en ook naar allerlei andere sites die makkelijk te vinden zijn via Google of een soortgelijke zoekmachine.

• Inleiding
  • Alles uit de doos: de unboxing
  • Bouwkwaliteit
  • Diverse aansluitingen
  • Retina-beeldscherm
  • Accu en mobiliteit
  • Warmte en geluid
  • De prestaties
  • Issus
  • Conclusie

Uiteraard heb ik ook een goede reden voor het kopen van deze notebook. Vorig schooljaar is m'n MacBook Pro uit 2009 overleden tijdens een verkeersongeval. Ik heb daarop een MacBook Pro uitgeleend gekregen, eentje uit 2011. Deze moest ik uiteraard uiteindelijk teruggeven dus moest ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ik dacht in de eerste plaats aan een goedkoper exemplaar aangezien ik hem enkel gebruik voor school - waar ik Handelswetenschappen studeer, wat niet bepaald een studie is die een stevige laptop vereist. Verder ook voor privégebruik, en aangezien ik niet echt verder kom dan een browsergame of andere lichte spellen leek een dure laptop me overbodig. Aangezien ik echter nog 5 jaar voor de boeg heb en deze laptop deze periode uitstekend zou moeten doorstaan besloot ik toch voor een high-end laptop te gaan.

Thuis hebben we al sinds dat ik een klein was altijd Mac OS gebruikt, dus wou ik in de eerste plaats terug uitkijken naar een MacBook Air of Pro. Dankzij Tweakers kwam ik ook wat meer in aanraking met andere premium Windows-laptops, zoals de Dell XPS 13 of de Asus UX305. De Dell viel mij op dankzij het zogenaamde Infinity scherm, waarmee het bijna randenloos scherm bedoeld wordt. Deze viel echter voor mij af, omdat een variant met het 1800p-scherm wel erg duur uitviel. De Asus was een veel goedkoper alternatief, en ben ik dan ook gaan uit proberen in de winkel. Het is geen verkeerde laptop en de Core M-processor is voor mij gebruik afdoende, echter viel de behuizing me zo hard tegen dat ik daar ook maar afgezien heb. Ik kon met gewoon tikken de behuizing gewoon erg hard voelen meebewegen, en dat is iets wat ik niet wil hebben in een laptop.

Tot slot heb ik dan ook nog de Spectre 13x360 van HP bekeken. Dit vond ik zo'n mooie laptop dat ik hem dan ook besteld heb. De leveringsdatum werd echter zo ver uitgesteld en ik werd ook van het kastje naar de muur gespeeld door hun klantenservice die met de gekste excuses kwam m.b.t. de levering dat ik dat gewoon geannuleerd heb. Dat vond ik enorm spijtig want ik had hem graag gehad. Mocht je geïnteresseerd zijn in de Spectre, dan raad ik je aan om dit topic omtrent de Spectre te lezen.

Ik was het echter een beetje beu om te moeten blijven watertanden naar al die mooie laptops die te koop zijn en dus heb ik maar gewoon de proef op de som genomen en bij een APR genaamd easy-m de nieuwe MacBook Pro 13' gekocht. Ik heb het basismodel genomen met 8gb RAM en 128gb opslag aan -1.449 euro. Deze heb ik aangekocht met 10 procent studentenkorting, waardoor de prijs neerkwam op 1304, 10 euro. De hoes t.w.v. 29 euro kreeg ik er gratis bij, net zoals een ander accessoire naar keuze en daar heb ik gekozen voor een verloopkabeltje Thunderbolt --> Ethernet, t.w.v 35 euro.

En dan is het nu maar eens tijd om met de echte review te beginnen. Als je nog vragen hebt naar mijn beweegredenen kun je dat altijd aangeven in de reacties onderaan.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen foto's heb gemaakt van de unboxing zelf. Ik was te nieuwsgierig en heb het dus ook erg snel uitgepakt en pas later bedacht "ik wou hier ook foto's van maken". Ik heb wel foto's van de doos en wat er allemaal inzat uiteraard.
  • De MacBook Pro
  • Adapter in drie delen: de adapter zelf met een korte draad, een aansluitstukje om de adapter zo in het stopcontact te steken en een verlengsnoer om in de plaats van het stukje aan de adapter te hangen om een langer snoer te bekomen.
  • De gebruikelijke papiertjes, een quick-start gids in NL/FR, de onvermijdelijke Apple-stickers, en een doekje om het scherm schoon te houden.
De adapter. Op deze foto is de adapter met de smalle draad (met de MagSafe 2-bevestiging) gekoppeld aan de verlengdraad. De smalle draad is opgerold rond de 'klepjes' die je kan in en uit klappen op de adapter. Wel handig opbergen op deze manier!

De doos zoals hij uit de beschermende kartonnen doos kwam. Het standaarduiterlijk voor alweer heel wat jaartjes bij Apple. Bovenaan staat de MacBook Pro afgebeeld, aan de lange zijkanten staat 'MacBook Pro' en aan de korte zijkanten het Apple-logo.

En zo ziet de MacBook Pro er uit als hij uit de doos komt. Hij voelt een stuk kleiner dan de MacBook Pro niet-Retina. Maar dat is wellicht slechts een kwestie van wennen.

Deze foto is best brak te noemen, maar dit is het doekje om het scherm mee schoon te maken. Onderaan zit het Apple-logo wat op deze foto niet zo goed tot z'n recht komt. Ik vraag me wel af - eerlijk waar - hoe lang ik dat doekje ga gebruiken, of zelfs niet kwijtraken...

In dit stuk van de review zal ik de bouwkwaliteit zo goed en zo kwaad als ik kan bespreken. En eigenlijk kan ik best wel kort zijn over de bouwkwaliteit. Die is wat mij betreft ongeëvenaard. Ik voel qua stevigheid geen verschil met de unibody van de oude MacBook Pro. Nergens is de behuizing ook maar ergens in te drukken, en zoals ik eerder in de review zei vind ik dat erg belangrijk. Wel had ik gehoopt dat Apple de randjes een beetje ronder zou maken, deze zijn nog steeds best scherp en dat voel je na een paar uur tikken wel aan je polsen. Daarom trek ik dan ook 1 ster af voor ergonomie, maar het is slechts een detail. Ik kreeg er last van na zo'n 3 uur typen aan 1 stuk door, en een echt groot issue is het ook niet bepaald.

De unibody kent wel één nadeel in vergelijking met bijvoorbeeld plastic: als hij valt dan krijg je sneller een deuk. Nu ben ik niet van plan om m'n laptop ooit te laten vallen, maar het lijkt me wel opportuun om welke beschadiging te vermijden. Daarom was ik ook blij dat ik voor m'n hoes al niet meer moest betalen. Een foto van de hoes vind je hieronder:

Deze hoes is van een stijf maar zachte stof gemaakt. Ik kon kiezen voor een knalblauwe, een knalrode of deze grijze. Aangezien ik geen fan ben van enorm hard opvallen, en liever discreet ben, koos ik uiteraard voor de grijze variant. Deze hoes had een waarde van 29 euro.

Wat betreft het toetsenbord dan: Daar kan ik alweer erg kort over zijn. Het is een prima toetsenbord. Ik heb het toetsenbord van de nieuwe MacBook van 12 inch geprobeerd en daar kan ik niet op tikken. Een mechanisch toetsenbord is voor mij nog steeds het beste, maar voor een laptop ben ik nog niet veel beter tegengekomen. Wel lijkt de travel wat minder in vergelijking met de oude MBP, maar goed dat kan ook een gevoel zijn. Om te illustreren dat ik prima kan typen op dit toetsenbord heb ik een typtest gedaan om te kijken hoeveel ik fout typ en hoe snel ik kan typen op dit toetsenbord. Geen zorgen, ik heb niet gecheat :)

Het trackpad verdient wat extra aandacht in vergelijking met het toetsenbord. Dat is namelijk 'echt' nieuw. Reviews over het internet hebben flink afwijkende meningen over dit touchpad. Hier en daar wordt het bejubeld, op andere plaatsen de grond in geboord. Gelukkig is de eerste groep heel wat groter! Toen ik het touchpad voor het eerst aanraakte vond ik het erg raar voelen. Niet alleen de werking - waar ik zo meteen op terugkom - is veranderd, het oppervlak van het touchpad voelt toch anders. Een beetje minder glad, wat ruwer. Ook de kleur wijkt lichtjes af en is niet meer zo 100 procent egaal in vergelijking met de oude touchpads.

Ik heb dus serieus moeten wennen aan het touchpad. Echter voelt het na enkele dagen al helemaal prima. Het is erg precies, ongeveer hetzelfde als m'n oude touchpad, misschien marginaal beter. Tot daar dus geen enkel probleem!

Zoals jullie weten is het touchpad vooral aan de binnenkant, of moet ik zeggen onderkant, veranderd. Met een techniek genaamd ForceTouch, waardoor een hardere klik anders geregistreerd wordt. De handigste feature die ik vonden was dat als je hard op een link klikt je al te zien krijgt wat er op wie webpagina staat. Kan wel eens handig zijn, vooral bij verkorte of onduidelijke verdachte links. Het is een toevoeging die beter werkt dan ik verwacht had, het verschil tussen gewoon klikken en ForceTouch is groot genoeg dus je gaat het nooit met opzet doen. Ik ben wel benieuwd naar de implementatie in iPhones, ook al zou ik nooit een iPhone kopen.

Wat ik echter interessanter vind is het feit dat het touchpad niet echt klikt terwijl het wel voelt alsof je klikt. Dit gaf eerst een raar gevoel maar voelt nu wel natuurlijk. Ik kan ook geen beweging zien in het touchpad dus het beweegt wel degelijk helemaal niet. Die klik komt natuurlijk wel ergens vandaan en dat is een 'grote innovatie' zoals Apple het noemt. Waar het in feite op neerkomt is eigenlijk dat er een soort van trilmotor onder zit die voor het klikgevoel zorgt. Ik vind het een erg interessante functie. Echter maak ik me wel wat zorgen over de levensduur ervan. Het lijkt me typisch iets dat wel eens snel kapot zou kunnen gaan. Gelukkig is er nog wel de garantie uiteraard. Hieronder staat een impressiefoto van deze trilmotor, 'taptic engine' genoemd door Apple. Eigenlijk kan ik wel concluderen dat het touchpad erg goed is, zoals altijd. De ForceTouch is een interessante toevoeging maar lijkt me meer een zoethoudertje want heel functioneel is het voorlopig nog niet.
Zo ziet het nieuwe 'Force Touch' touchpad er onder de motorkap uit. Het is een eenvoudig maar doeltreffend systeem. En stiekem lijkt het nog heel erg op het oude Touchpad qua beleving. Maar dat is eigenlijk geen nadeel, een veel beter touchpad was toch al nergens te vinden!

En dan zijn we al aanbeland bij de aansluitingen! Voor een moderne ultrabook zijn deze van minder groot belang, maar aangezien Apple de MBPr toch aanprijst als een combinatie van een soort van ultrabook maar tegelijkertijd ook als een werkpaard(je) mag je wel genoeg aansluitingen verwachten.

De MBPr heeft 2 USB-poorten, eentje links en eentje rechts. Dit vind ik persoonlijk een beetje jammer, USB is toch wat je het meest gebruikt. Het zijn wel snelle 3.0 poorten. Een derde was wat mij betreft geen overbodige luxe. Daarnaast is er ook een HDMI-poort en een SDXC-kaartslot. Vooral dat laatste is heel handig voor mij, om snel gegevens uit te kunnen wisselen. Ik denk erover om zo'n speciaal kaartje te kopen om m'n geheugenopslag uit te kunnen breiden, want 128gb zou op lange termijn wel eens wat weinig kunnen worden. Verder heeft deze laptop ook 2 Thunderbolt poorten. Voor mij zijn deze eerlijk gezegd nutteloos, aangezien ik niks heb om erop aan te sluiten. Daarom heb ik ook een speciaal verloopje erbij (Thunderbolt-->Ethernet) om de poort te vervangen die er helaas afgevallen was, namelijk de Ethernetpoort. Aangezien het USB verloopje even duur was (geen issue want gratis erbij) en trager en ook nog eens een belangrijke poort zou wegnemen. Verder zijn er ook nog de speakers en de microfoons uiteraard, en tot slot ook nog de koptelefoon-aansluiting.

Eigenlijk heeft deze computer dus niet zo heel veel aansluitingen. Het balanceert een beetje tussen de Air en de grotere MacBook Pro. Voor mij persoonlijk is het zo goed als prima, maar voor mensen die verwachten dat ze alle mogelijk poorten hebben op hun machine, is dit geen geschikte laptop. Zij kunnen beter uitkijken naar een iets dikkere laptop, waar de Ethernetpoort bijvoorbeeld wel op past - deze is simpelweg niet dik genoeg :P. Hieronder staan nog wat foto's van de aansluitingen om een beter beeld te krijgen. Ik heb ook een foto van het verloopje erbij geplaatst.
De rechterkant van de laptop, met de USB-poort, HDMI-poort en kaartslot. Tekstballonnetjes ter verduidelijking.

De linkerkant van de laptop, met de MagSafe 2-aansluiting, 2 Thunderboltpoorten, USB-poort en hoofdtelefooningang.

Het verloopstukje wat essentieel is als je van ethernet gebruikt wilt maken met deze laptop. Gelukkig kreeg ik het gratis want 35 euro aftikken voor zoiets vind ik wel erg duur.

Dan is het tijd voor het beeldscherm! En ik kan zeggen dat ik hier nog het meest enthousiast over ben. Ik kom van een beeldscherm van 1200x800 dus toen ik voor het eerst iets langer naar het Retina-scherm keek was ik zeg maar overdonderd. Het scherm ziet er veel en veel beter uit. En dan te bedenken dat dit scherm al sinds 2012 aanwezig is in deze reeks. Wat voor veel Windows-users steeds een verrassing blijkt is dat deze resolutie enkel het beeld scherper maakt, en dus geen extra beeldruimte creëert. Voor mij persoonlijk is 1200x800 ruimte prima, ik doe toch steeds maar 1 ding tegelijk, en muziek kan bijvoorbeeld op de achtergrond draaien. Je kan echter ook schalen, al vind ik dat niet altijd even geslaagd. Het best werkt toch nog steeds op de zogenaamde 'native' resolutie. Als je deze laptop koopt en komt van een Air die een groter werkblad heeft dan zal het wellicht eventjes wennen worden, net zoals van Full HD. Als je niet kan wennen kan je zoals gezegd nog steeds de schaling aanpassen. Toch wijs ik er graag nog eens op dat alles speciaal geoptimaliseerd is voor de native-resolutie, niet enkel qua beeld maar met betrekking tot de accuduur en de prestaties.

Veel mensen vinden het jammer dat Apple nog steeds niet op de kar van de touchscreens is gesprongen, maar ik snap wel waarom dat zo is. OS X is absoluut niet geschikt om te gebruiken met de vingers. Het zou enkel frustraties opwekken en dat lijkt me niet echt de bedoeling! Wat ik interessanter vind is dat het scherm goede kijkhoeken moet hebben en een goede kleurweergave. Tweakers kwam zelf al tot de conclusie dat het scherm op alle punten uitstekend scoort. Dat kan ik slecht beamen, ik heb echter geen meetapparatuur maar dat lijkt me in dit geval niet zo relevant.
Een kijkje op het Retina-scherm.

Een vergelijking tussen het non-retina en het retinascherm qua scherpte. Bron: Apple-site. Dit mag dan wel promotiemateriaal zijn, het blijkt verbazingwekkend waar te zijn, het verschil is heel duidelijk zichtbaar.

Tot slot vinden veel mensen het jammer dat een scherm fel glanst. Ik vind het zelf wel mooi. Ik heb op m'n bureau het licht niet op het licht staan dus ook nergens last van. Ik vind een matte afwerking dus geen pluspunt. Voor wie dit erg belangrijk vindt of vaak buiten aan het werk is met zijn of haar laptop is het wel een belangrijk puntje om niet te vergeten. In veel situaties kan een mat scherm veel handiger zijn dan het glanzende scherm van de MacBook Pro Retina.

MacBook's staan erom bekend een uitstekende accuduur te hebben. Apple belooft een accuduur van 10 uur bij gewoon browsergebruik. Net zoals Tweakers en andere reviewwebsites heb ik de proef op de som genomen en heb ik vandaag de hele dag gewijd aan het uitvogelen hoe lang ik het uithou op de batterij, met gelijkaardig gebruik.

Apples belofte: feit of fictie? De batterij van 75 Wh zou toch al een goede indicatie moeten zijn.

Ik heb een klein overzicht gemaakt, met de gegevens van Tweakers, Apples claim en 2 pogingen die ik zelf ondernomen heb. Ik heb deze tests gedaan met ongeveer 2/3de helderheid ingesteld. Enkel browsen gedaan. Ik kom tot de conclusie dat Apples claim zeker niet overschat is. Voor de duidelijkheid heb ik de resultaten omgerekend naar procenten. Tweakers kwam een accuduur uit van 11 uur en 23 minuten, omgerekend is dat 11,38. Dit om makkelijker te rekenen. Sorry als de grafiek niet heel duidelijk is!

Wat betreft de mobiliteit is dit een prima laptop. De accu gaat lang mee zoals je hierboven kon zien en lezen, en tegelijkertijd is het een best wel lichte laptop. Hij weegt zo'n 1,56 kilogram. Dat is 500 gram minder dan de 2012 non-retina versie. En dat verschil voel je. Waar de oude versie best draagbaar maar na een tijd ook best zwaar was, voelt deze heel solide maar toch licht genoeg. Laptops zoals de MB 12' of de UX305 wegen natuurlijk een stuk minder, maar ik vind het fijn dat ik ook echt iets in handen heb als ik er zoveel geld voor neerleg. Ik denk dat de 'sweetspot' qua gewicht misschien nog wat lager ligt, rond 1,4 kilogram, waar veel gelijkaardige ultrabooks zich concentreren door de eisen die Intel stelt aan het Ultabook-ticketje.

De MBPr heeft normale afmetingen voor een 13' laptop, al zijn er kleinere alternatieven. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht de XPS 13 met het 'Infinity'-display, een 13 inch scherm in een 11 inch behuizing. Je moet er uiteraard ook maar net van houden uiteraard. Ik heb graag een grotere behuizing voor bijvoorbeeld op schoot. Een 11 inch of 12 inch laptop voelt dan wat onwennig - dat heb ik zelf kunnen vaststellen in de winkel.

Deze laptop heeft een prima processor aan boord en zou dus ook heel wat taken relatief makkelijk aan moeten kunnen. In de tijd dat ik er mee werk lijkt dat ook te kloppen. Ik weet niet zeker of dat dankzij de processor is of dankzij de 8gb RAM, maar voorlopig is de fan nog geen enkele keer aangesprongen. Dat maakt de laptop bij licht gebruik dus erg stil. Ik zal binnenkort eens proberen om deze machine tot het uiterste te drijven. Momenteel gebruikt hij slechts 5,62 procent van de CPU-kracht, met Safari met 9 tabs open, Excel en Word geopend en Spotify draaiend op de achtergrond.

De CPU wordt momenteel amper belast. Dit overzichtje is te vinden via Spotlight --> Activiteitenweergave --> CPU.

De prestaties van de MacBook Pro early 2015 liggen niet erg ver van deze van de 2014 of zelfs de 2013-editie. Voor uitgebreide benchmarks kun je verschillende reviewsites bekijken. De MBPr eindigt steevast in de hogere regionen of zelfs als snelste in de benchmarks. Dat mag ook wel voor deze prijs. Voor meer informatie kun je de pagina's van Tweakers bekijken:De beperkte update heeft ook zo z'n redenen. Broadwell is slechts voortgeborduurd op Haswell. De volgende update wordt terug een grotere op gebied van CPU-kracht, met de Skylake. Deze worden eind 2015 - begin 2016 verwacht. Voor mij duurde dit te lang aangezien het academiejaar half september begint. Als je kunt wachten kan het eventueel wel de moeite zijn want Skylake belooft grotere verbeteringen te brengen. Als je interesse hebt in Skylake dan kun je hier misschien wat meer info vinden in de review van Tweakers over Skylake (5 augustus 2015).

Een grotere update betreft de SSD die in de nieuwe MacBook Pro zit. Apple claimt dat deze ongeveer 2x zo snel zou moeten zijn als deze uit de 2014-editie.

Ik heb Blackmagic Disk Speed Test eventjes gedownload en losgelaten op de SSD in mijn MPPr. Tweakers kwam in de review uit op een snelheid van 614 MB per seconde bij schrijven en op een score van 1272 MB per seconde bij het lezen. Hieronder vind je mijn resultaat terug.

De snelheden die ik behaal lijken iets hoger te liggen dan deze van Tweakers maar het verschil is marginaal klein. Hoe deze zich precies verhoudt tot deze uit de 2014 is moeilijk te bepalen. Tweakers geeft aan dat de snelheid inderdaad serieus hoger ligt.

Deze SSD-snelheiden zullen weinig meer uitmaken voor de vlotheid van de interface en het opstarten van programma's. Voor mij is het echter wel een grote sprong voorwaarts aangezien ik werkte met een gewone HDD. Zo is m'n opstarttijd gereduceerd van zo'n 38 seconden naar < 5 seconden.

Het grootste pijnpunt van deze laptop blijft eigenlijk de prijs. Er zijn genoeg alternatieven met (beperkt) lagere prijzen met een premiumafwerking en goede prestaties, dan denk ik aan de XPS 13 of de Spectre 13 x360. Ik wil er echter wel graag op wijzen dat het basismodel qua prijs nog meevalt, het zijn vooral de upgrades die erg veel geld kosten. 200 euro voor 128gb extra opslag lijkt me niet echt een redelijke prijs. Gelukkig kon ik dankzij Back2School voor minder geld m'n laptop aanschaffen. Een prijs van net boven de 1300 euro lijkt me zeker geen verkeerde prijs voor wat je krijgt.

Een ander pijnpuntje zijn de accessoires van Apple in het bijzonder. Voor verloopkabeltjes betaal je al snel heel wat geld. Koop je deze laptop maar heb je een DVD-drive nodig kun je 79 euro aftikken. Een Ethernetkabel-verloopstuk is ook geen overbodige luxe en kost je ook alweer 35 euro. Dit is overigens opgeslagen want in maart kostte dit nog 29 euro bij Apple en de APR's. Gelukkig kreeg ik dit er gratis bij. Apple kan de hoge prijs zeker verdedigen maar een verloopje zou zeker een leuke verrassing zijn gezien je toch al veel geld betaalt.

Ik heb een paar kleine issues waar ik tegen aan loop bij het gebruik van m'n MBPr. Het zijn kleine maar vervelende problemen die best opgelost mogen worden. Voorlopig is het lijstje erg kort, ik heb slechts 2 problemen opgemerkt.
  • Knippen en plakken: Gek genoeg lijkt dit soms niet goed te werken. Dan lijkt ie wel iets te kopiëren maar als je het probeert te plakken is het 'verdwenen'. Een totaal nieuw fenomeen voor mij en het ligt niet aan stunteligheid van mijn kant. Het maakt hierbij niet uit of ik de sneltoetsen (Cmd+C, Cmd+V) of de muis gebruik.
  • De connectie tussen m'n Lumia 640 en de MBPr: Photos herkent de telefoon niet. Na enig opzoekingswerk heb ik ondervonden dat je daar een speciaal programma voor nodig hebt, gemaakt door Microsoft. Dit is echter al meer dan een jaar niet meer geüpdatet en werkt niet met Yosemite. Dit maakt het helemaal onbruikbaar. Link naar het progamma in de App Store: Windows Phone.

De MacBook Pro 13' early 2015 is een heel mooie machine. De bouwkwaliteit is uitstekend, het scherm is werkelijk subliem en het zet goede prestaties neer. De vooruitgang ten opzichte van de vorige versies is echter redelijk marginaal, op de SSD-snelheid na. Als je van een oudere versie komt is het echter een grote update, dat heb ik zeker en vast gemerkt! Voor beduidend snellere processoren is het echter wachten tot Skylake en als je niet dringend een nieuwe laptop nodig hebt is het misschien geen slecht idee om daar op te wachten.

Voorts is de batterijduur uitstekend en zelfs beter dan Apple adverteert. De machine is licht en daardoor goed draagbaar maar niet vergelijkbaar met laptops van minder dan 1 kg zwaar. De ergonomie geef ik slechts 4 sterren, omwille van de scherpere randen. Dat is echter slechts een 'minor issue'. Qua geluidsproductie doet deze laptop het uitstekend. Normaal werk houdt de MBPr volledig stil, en ook koel.

Het grootste struikelblok blijft de prijs. Niet zozeer de basisprijs die met B2S-actie zeker acceptabel is, maar wel het feit dat upgrades erg duur zijn, eigenlijk té duur zijn. Ook de accessoires die je wel eens nodig kan hebben vraagt Apple best wel wat geld voor. Daar staat tegenover dat dit een laptop is die het jaren uitstekend kan uithouden - of dat is toch de bedoeling. Het is en blijft dus een kosten/baten analyse. Ik wil er graag minstens 5 jaar mee doen, en dan lijkt het me een uitstekende investering. Hoe dat voor jou is, moet je voor jezelf uitmaken.

Foto van MacWorld. De oude MBP vergeleken met de MBPr.

Tot slot denk ik erover om eventueel nog Windows te draaien als W10 wat van z'n kinderziektes verlost is via Bootcamp om daar ook wat meer over te kunnen vertellen.

Ik dank jullie allemaal voor het lezen van m'n review. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom. Vragen uiteraard ook ;).

• 0.1 Initiële review (1 september 2015)
• 0.2 Updates overal aangepast naar upgrades. Dit om misverstanden te vermijden. Ik doel uiteraard op de dure hardwareupgrades, aangezien de software updates tegenwoordig gratis zijn en nooit echt duur waren. (1 september 2015)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB?

Mooie review, in plaats van Finder zou je gebruik van Commander One, Path Finder, Disk order, ForkLift of DCommander kunnen proberen.
Ik ga het nog een tijdje proberen uit te zingen met Finder, misschien wen ik er wel gewoon aan als ik er vaker gebruik van ga maken :) Bedankt voor de tips, dan weet ik meteen wat ik verder nog kan proberen!

En ook bedankt voor het compliment :)
Ik zie dat je er behoorlijk wat tijd in hebt gestoken en je verhaal ook nog eens van ondersteunende plaatjes hebt voorzien zonder daarmee overdadig te worden. Voor zulke reviews kom ik op Tweakers.
Voor wat betreft het draaien van Windows 10, Ik zou het virtueel gaan draaien onder VMWare Fusion 8 of Parallels Desktop 11. Zelf bevalt me de laatste bij Windowsgebruik op de Mac het beste omdat ik daarmee minder problemen heb bij gebruik van geheugenintensieve applicaties. Kennelijk is het in staat meer geheugen aan een virtuele Windows toe te kennen. Voor gebruik van virtuele Linuxdistributies gebruik ik dan weer VMWare Fusion. Maar elk natuurlijk zijn meug.
Bedankt!

Wellicht is een virtuele machine inderdaad een beter idee dan Bootcamp gezien de 128gb SSD die aanwezig is in deze machine :)

Zelf heb ik enkel al gewerkt met Parallels, dat werd destijds meer aangeprezen dan VMWare door de verkoper. Ze kostten evenveel, vandaar dus voor Parallels gekozen. Ik zal m'n review aanvullen als ik het geprobeerd heb :*)
Updates zijn toch juist gratis met OS X? Volgens mij bedoel je Upgrades :)
Juist, ik was het juiste woord kwijt! Dat ga ik maar eventjes aanpassen :9 Updates is inderdaad niet hetzelfde als upgrades. Ik heb het het louter over hardware-upgrades die Apple zelf aanbiedt :)
Goeie review inderdaad. Werk zelf nog op een 2010 MBP waar ik een SSD ingezet heb, gaat nog prima al moet je voor zwaardere taken (encoding, filters, rendering etc.) wat meer geduld hebben vanwege de processor.

Persoonlijk ben ik juist dol op Finder, vooral de kolomweergave is mijn favoriet... en de duim op de spatiebalk voor Quick-look en ik vlieg door m'n bestanden...
Ik zou zeggen: ga even door de menu's en prent wat toetscombinaties in je hoofd... dat is bijzonder productiviteitsverhogend kan ik je zeggen :D
Maar anders zijn er inderdaad heel wat Finder-alternatieven zoals hierboven genoemd.
Bedankt! Is wel wat tijd in gestoken haha :)

Misschien moet ik inderdaad Finder wat minder proberen ontwijken. Heb het nooit veel gebruikt behalve als het echt niet anders kan (liever Spotlight om een document te zoeken). Daar kan het ook wel aan liggen :D.
Zeer goede review, alhoewel ik het appricieer dat er echte tweakers zijn die je platgooien met getallen, ben ik toch blij dat er nog "Gewone" gebruikers ook een review schrijven.
Bij het lezen van tig getallen, vraag ik me dan altijd af, en heb je dat nu allemaal nodig?
In het licht van 5 jaar gebruik denk ik dan dat een stevige mekaniek cruciaal is, en dat beschrijf je eigenlijk heel goed.
Wij staan voor dezelfde keuze, uitgaande vh feit dat je zo een kleine laptop misschien wel dagelijks meezeult , herhaaldelijk opent/sluit, opstart etc, dan vallen er snel velen af.

De mooie specs van krakende plastiekvarianten zijn niks waard als na een half jaar een scharnier kapot is.

Bedankt voor de review, ik ga het budget verhogen na het lezen van dit.
Bedankt voor je reactie! :)

Zelf 'gooi' ik niet zoveel met getallen, dat heeft uiteraard te maken met het feit dat ik niet beschik over al deze tools om te meten, dan denk ik aan benchmarks waarvoor je moet betalen of om het scherm te controleren. Anderzijds zie ik het ook maar zo: er zijn al genoeg reviews die bomvol getallen staan, en die zijn eigenlijk bijna overal gelijk. Daarmee zou het weinig meerwaarde bieden, tenslotte ben ik geen 'early adopter'.

De accuduur heb ik wel getest om te zien hoe de computer in een RL-situatie zich zou verhouden t.o.v. de claim van Apple :). En de SSD controleren is makkelijk zat en gezien de soms grote verschillen tussen verschillende SSD's in het zelfde model leek het me ook relevant :P

En ja, een degelijk buitenkant is belangrijk als je er lang mee wilt doen. Daarom vind ik dit zo'n mooie laptop die zowel licht en portable is maar tegelijkertijd erg stevig. Daarmee wil ik overigens plastic laptops niet afdoen als per definitie slecht, de XPS 13 is ook stevig en is deels gemaakt van polycarbonaat. Ik prefereer echter aluminium en ik beveel het ook aan.

Succes met het vinden van een geschikte laptop! ;)
Goede review! :)
Ik overweeg dit zelf ook op mijn MacBook Pro met Retina-display 13,3" late 2013. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!
Als je meerdere OS-en wil draaien zou ik minimaal voor 256GB aan ingebakken werkruimte gaan, Je draait immers ook verschillende software onder die besturingssystemen en dan zit 128GB gauw vol. Minimaal 8 en indien budgettair mogelijk 16GB werkgeheugen helpen goed mee om ook vlot onder een of meerdere virtuele systemen te kunnen bijven werken.