Sony Vaio VGN-Z31WN Review

Kubrick 16 mei 2009, laatste update op 21 mei 2009, 2.549 views

Sony Vaio VGN-Z31WN

Pluspunten

• Prestaties
  • Gewicht
  • Beeldscherm
  • Ingebouwd modem
  • Batterijduur

Minpunten

• Voor de bekende pittige prijs had er van mij nog wel een Blu-ray drive bijgemogen.
  • SD-kaart aansluiting onhandig

Voorgeschiedenis en Keuzemotivatie:

In mijn zoektocht naar de perfecte laptop heb ik lange tijd de kat uit de boom gekeken, en heb ik dus ook de netbook hype aan me voorbij laten gaan. Ik dacht dat de netbooks echt iets voor mij waren, maar dat ik niet voor een netbook ben gegaan kwam voornamelijk doordat ik de netbooks in actie had gezien en ze toen erg tegen vond vallen. Ik vond ze net iets te klein om lange tijd mee te kunnen werken, zowel qua beeldscherm als formaat, en ook het ontbreken van een dvd-drive vond ik een minpunt. Ik wilde dus eigenlijk een laptop die niet alleen op alle fronten goede prestaties moest leveren, maar ook licht van gewicht moest zijn, compact moest zijn, en desondanks qua pixels een beeldoppervlak moest hebben dat niet onderdeed voor normale beeldschermen, en daarnaast ook nog eens een lange batterijduur moest bieden.

Dan weet je dus bij voorbaat al dat je in de hoogste regionen terecht komt qua prijsklasse, dus daar legde ik me maar bij neer, en besloot om hem dan maar gespreid te betalen. Dit hield helaas wel in dat ik hem niet via de veel goedkopere webshops kon kopen en dus de volle winkelprijs moest betalen. Ik kwam in eerste instantie uit bij de Sony Vaio Z21 xn/b, omdat ie nagenoeg dezelfde specs boodt als deze Z31, maar wel een paar honderd euro's goedkoper was. Echter, net toen ik deze wou bestellen, werd hij van de lijst gehaald, dus is het toch deze Z31 wn/b geworden. Deze biedt een net iets betere processor, een ruimere harde schijf, en een ingebouwde modem die zo'n beetje alle mobiele netwerken ondersteunt. Ook was de dual graphics card feature een belangrijke factor voor het maken van mijn keuze. Boven het keyboard van de laptop zit namelijk een schuifknop die je op speed of stamina kunt zetten. Bij de speed setting wordt gebruik gemaakt van de Nvidia 9300M gs, en in stamina mode wordt gebruik gemaakt van de geintegreerde 4500MHD Intel Graphics Media Accelerator. Je hoeft hierbij niet de laptop te herstarten, het duurt een seconde of 5 en dan ben je van modus veranderd. Handig dus als je even van graphics intensieve programma's gebruik wilt maken.

Installatie, Bouwkwaliteit en Kwaliteit ingebouwde speakers:

Als je de laptop voor het eerst aanzet, krijg je de mogelijkheid om wat instellingen naar eigen keuze te maken, bijv. wat betreft taalkeuze. Alles verloopt verder eigenlijk automatisch, en dus vrij eenvoudig, al duurde het wel redelijk lang naar mijn mening voordat hij eindelijk klaar was. Ook zit er een en ander aan de van Sony bekende preinstalled software bij, zoals een trial van Mcafee, Roxio media creator, google picasa en de onontbeerlijke trial van microsoft office 2007. Ook kwam deze laptop met een 30 dagen gratis internet aanbieding van Vodafone, en een gratis Montblanc pen t.w.v. 175 euro, maar die heb ik, ondanks het precies opvolgen van de instructies, tot op heden jammer genoeg nog steeds niet mogen ontvangen.

De geluidskwaliteit van de twee ingebouwde speakers is niet om over naar huis te schrijven, een beetje zoals de mobieltjes van nu zeg maar, redelijk hard en schel zonder enige bas, maar dat was voor mij ook niet interessant, aangezien ik daar toch bijna geen gebruik van maak. Ik sluit er meestal gewoon de hoofdtelefoon op aan. Het geluid via de hoofdtelefoon is verder dik in orde.

De behuizing van de laptop is vervaardigd uit koolstofvezel, wat inhoudt dat het ultralicht, maar ook een beetje flexibel is. Ik heb hierbij echter nooit het idee dat er iets gaat breken of dat het niet tegen een stootje kan. Het beeldschermgedeelte is ontzettend plat, en ook enigzins flexibel dus zorg je automatisch dat je het scherm niet aan één kant pakt om het te openen. Ook levert Sony een VAIO beeldschermdoekje mee, en dat leg ik dus mooi telkens over mijn toetsenbord heen voordat ik hem sluit, zodat ik het beeldscherm op eenvoudige wijze tegen tegen eventuele krassen bescherm, iets waarover nog wel eens geklaagd werd op dit forum.

Verder hebben de rubberen voetjes onder de laptop ontzettend veel grip. Op een kunststof ondergrond kan het verschuiven van de laptop dan ook een piepend geluid opleveren. De scharnierpunten zijn degelijk, en het openklappen van de laptop levert na langer gebruik geen vervelend krakend geluid op, zoals bijv. bij de Samsung x360 nog wel eens het geval wil zijn.

Afmetingen, Ergonomie, Aansluitingen en Gewicht:

De afmeting van deze laptop is mijns inziens ideaal, net niet te klein, en zeker niet te groot. Het is een heerlijk formaat dat lekker vastpakt, en bijna belachelijk licht is, zeker in vergelijking met de meeste andere laptops. Ik doe hem in mijn rugzak en merk bijna niet eens dat ik hem bij heb. Je loopt dus niet te sjouwen met het idee dat je een paar bakstenen in je tas hebt zitten. Last van je schouders of zweetdruppeltjes op je voorhoofd van het vervoeren zul je bij deze laptop dan ook niet gaan krijgen.

Door het net niet te kleine formaat heeft men geen concessies hoeven maken m.b.t. de afmeting van het toetsenbord. Het toetsenbord is dan ook normaal gespatieerd en werkelijk heerlijk om mee te werken. Het toetsenbord ligt ook wat dieper, waardoor je polsen op de rand onder het toetsenbord kunnen leunen, wat erg prettig en comfortabel typt. Het zogenaamde 'scrabbletoetsenbord' leent zich zeker voor langdurig gebruik, geeft een luxueus gevoel, en na eraan gewend te zijn geraakt zul je merken dat je minder snel per ongeluk extra toetsen indrukt. De tegendruk die de toetsen geven, laten merken dat je met een robuust toetsenbord te maken hebt dat zeer lang mee gaat zonder aan kwaliteit in te boeten.
Het touchpad werkt verrassend goed. Ik had zelf verwacht dat ik na een tijdje wel een draadloos muisje zou aanschaffen, maar hij reageert goed en accuraat en de scrolling functie aan de rechter- en onderkant van het touchpad werken ook prima. De 'linkermuisknop' gebruik ik eigenlijk nauwelijks, bijna alles verloopt met het aanraken van de touchpad.

Er zit een ingebouwde webcam in met een resolutie van 640*480 en slechts 15fps. Niet indrukwekkend, maar meer dan voldoende, aangezien de tv's tot voor kort het ook met deze resolutie moesten stellen. Voor videoconferencing lijkt me dit wel volstaan in ieder geval.

Aan alle kanten van de laptop bevinden zich uiteraard allerhande aansluitingen die je in de specs ook terug kunt vinden die allemaal naar behoren werken, dus daar ga ik niet verder op in. Één aansluiting verdient echter wel een vermelding, en dat is de SD-kaart sleuf die zich direct onder de Sony memorystick sleuf bevindt aan de voorzijde van de laptop. Het is een erg onhandige positionering, aangezien je het kaartje ook nog eens flink moet aanduwen voordat ie uiteindelijk vastklikt, en omdat die zijde van de laptop schuin naar binnen toeloopt. Je ontkomt er daardoor niet aan om de laptop op te tillen, wellicht is dit gedaan om het gebruik van de memorysticks te promoten, aangezien die aansluiting net even iets toegankelijker is.

Beeldscherm, resolutie:

:9~ Die smiley zegt het eigenlijk al. De beeldkwaliteit is echt een lust voor het oog. Zwart is echt diep zwart en de brightness is, indien nodig, hoog genoeg om een zonnebril met zonnebrandolie op te doen. :P

Het scherm heeft een resolutie van 1600 bij 900, en is zo'n 13.1" in doorsnee, waardoor alles er niet alleen ontzettend scherp en strak uitziet, maar je ook geen pixelation zult hebben. Dit is wel handig voor evt. 3d games, zodat je geen gebruik hoeft te maken van anti-aliasing. Door deze hoge resolutie heb ik een werkoppervlak dat nagenoeg gelijkwaardig is aan die van mijn PC, en zeker in combinatie met de Windows Vista layout is het prettig om deze hoge resolutie te hebben.

Prestaties en Batterijduur:

Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties van deze laptop. De prestaties doen op de 3d applicaties na, zeker niet onder voor die op mijn PC, die vrij aardige specs heeft (intel core 2 duo 8400, Abit p35 pro mobo, 4gig ddr2 pc2-8500 ram, 1tb samsung spinpoint F1 hard drive, ATI radeon 4870 512mb) en op xp draait; sterker nog, hij lijkt het op bepaalde punten zelfs beter te doen. Tot nu toe valt Windows Vista me eigenlijk ook helemaal niet tegen, hoewel het vele clicken van toestemmingen natuurlijk wel vervelend is. Anderszijds merk ik geen snelheidsverschil met windows xp, en ziet het er allemaal een pak mooier uit ook (het oog wil ook wat). Deze laptop komt echter ook met een windows XP sp3 schijf, voor degene die echt niet met Vista willen werken, dus je zit niet onverhoopt aan Vista vast mocht je daar geen trek in hebben. Ik laat Vista er echter gewoon opstaan, kan ik alvast een beetje wennen aan de structuur, voor wanneer windows 7 uit gaat komen.
De microsoft office programma's werken prima, zonder vertragingen, en ook een programma zoals Adobe lightroom of een muziekprogramma zoals Reason draait allemaal vlotjes en zonder problemen.
Ook het binnenhalen van bestanden via externe media verloopt snel.
De game die ik getest heb is Trackmania nations forever, een gratis game met veelzijdige instellingen qua graphics en een benchmark test. Dit viel me enigzins tegen. Na wat sleutelen met de settings kwam ik op de hoogste resolutie, en allerlei functies uitgeschakeld, tot 30 frames per seconde gemiddeld. Dat is voldoende om de game naar behoren te kunnen spelen, maar daarvoor moest ik wel allerlei shader opties en texture details op minimaal zetten. Maar goed, de mogelijkheid om games te spelen op de laptop is voor mij dan ook niet meer een leuk extraa'tje.
Films draaien ook prima op de laptop, indien divx films gekeken worden is het niet nodig om de Nividia kaart in te schakelen, maar zodra je wat HD content wil bekijken is dit toch wel een vereiste.
Ik had een volwaardige Blu-ray film op de hard disk geplant om de laptop te testen, en die draaide prima. Het ziet er echt onwaarschijnlijk mooi en scherp uit op het beeldscherm, en had geen last van haperingen of anomalies. Echter het afspelen van HD content, ook "slechts" 720h/p kan je rustig vergeten zonder de Nvidia kaart er bij te betrekken. Dat heeft me verbaasd in verband met het nieuws dat ik laatst las; namelijk dat de volgende generatie mobieltjes (ik dacht iphone) volwaardige HD content zou kunnen afspelen. Dan vraag ik me toch af hoe het komt dat een laptop met veel betere specs dit niet kan.
Zodra je overschakelt op de Nvidia kaart, zal het roostertje aan de linkerzijde van de laptop de warme lucht naar buiten gaan blazen. De temperatuur is redelijk te hebben, het is zeker niet heet te noemen. De geluidsproductie is ook dusdanig laag dat onder normale omstandigheden je de laptop totaal niet hoort. Tenzij je in een muisstille lokatie zit, dan zul je een licht geblaas horen, maar nog steeds niet van een storend niveau. Schakel je over op the intel graphics accelerator, dan scheelt dat meer dan de helft in geluid en warmte productie

Komen we vanzelfsprekend bij de batterijduur uit. Je kunt de performance instellingen zodanig aanpassen dat dat batterij een levensduur van maximaal 5,5 uur krijgt. Echter dient wel in acht te worden genomen dat je, om die benchmark te kunnen halen, dan onder minimale brightness instellingen zult werken, zonder draadloos internet, zonder de nvidia kaart, zonder drives etc. etc. Logisch natuurlijk, en met normale instellingen zul je welllicht een kort tijd je werk kunnen doen, wat kunnen internetten, en een goed lange full HD film kunnen bekijken voordat je weer naar de overigens verassend lichte en keine adapter moet grijpen om hem weer op te laden. Al met al is mijn inschatting dat je de volgende gemiddelde tijden kunt klokken:

- Alle opties op max.: 2,35 tot 3 uur, naar gelang het gebruikersgedrag (draai je hd content of speel je games, dan wordt houdt de laptop het denk ik zo'n 2,35 uur vol)
- Normale instelling: 4 uur (er vanuit gaande dat men normaliter de intel graphics kaart gebruikt)
- Zuinige instelling met alle opties minimaal: 5,5 uur

Een volledig lege batterij duurt overigens zo rond de 4 uur om weer op te laden. Meestal werk ik gewoon door met de laptop terwijl ik hem aan de oplader hang, ik weet nog niet wat de gevolgen voor de batterijduur zullen zijn op lange termijn, maar ik verwacht dat het de batterijduur niet ten goede zal komen. De batterij is 6-cellig, en een 9-cellige is ook verkrijgbaar, dus dat is voor later eventueel ook nog een optie.

Prijs:

Tja, toen ik hem kocht was ie 2499 euro's, en da's een behoorlijke smak geld. Ik heb de prijs voor lief genomen omdat ik geen concessies wilde maken qua specs, maar ik kan me voorstellen dat dit prijskaartje de meeste mensen zal afschrikken. Ik heb er echter geen spijt van, ik vindt dat ie het geld tot nu toe zeker waard is, en ik zie mezelf ook niet snel een andere aanschaffen, aangezien deze laptop de taken die ik er op uit wil voeren prima aankan.

Conclusie:

De laptop voldoet aan alle gestelde eisen en maakt mijns inziens de behoorlijk hoge aanschafprijs acceptabel. Het is een ergonomisch en technologisch hoogstandje dat je gemakkelijk en comfortabel overal mee naar toeneemt, en er ook nog eens goed uitziet, hoewel meningen daarover natuurlijk kunnen verschillen. Ik hoop dat deze review voldoende informatie verschaft, aangezien er over deze laptop op het web maar bar weinig over te vinden valt. Op- of aanmerkingen zijn altijd welkom.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-Z31WN?

_/-\o_ Uitstekende review van een prachtig apparaat!
Ik heb zelf sinds oktober 2008 de Z21MN en ik heb er geen seconde spijt van gehad, ondanks het toen ook zware prijskaartje wat eraan hing.

Ik vond het scherm in het begin alleen wel tegenvallen, vooral de led capaciteiten ervan. Het scherm gebruikt edge leds ipv led backlight heb ik het gevoel. Daardoor is zwart niet egaal zwart en is de kijkhoek vrij matig. Ik heb destijds de introductie van de Unibody Macbooks afgewacht en daar trof ik dezelfde minpunten aan van de schermen. Al met al is het scherm geweldig en merk je vrij weinig van het niet egaal zijn van het scherm. Ik heb altijd wat HD films erop staan en bij het in grote getalen komende positief commentaar laat ik graag even zien wat het scherm nou werkelijk kan :9 . Ik merk ook dat ik veel meer films op mijn vaio kijk dan op mijn Bravia LCD. Door de HDMI aansluiting te gebruiken merk je het verschil tussen het prachtige led scherm van de vaio en niet led LCD schermen op.

De batterijduur is geweldig! Al moet ik opmerken dat het in het begin niet zo was, het is ontzettend belangrijk om de accu te callibreren door hem veelvuldig helemaal te legen. Na zo'n zeven keer van 100% naar bijna de 1-3% merkte ik dat de accu veel langer meeging, Dit hoef je alleen in het begin te doen, later is het verstandig om de accu zo vol mogelijk te laten en hem wekelijks wel even leeg te laten lopen. Ook wanneer er op een vaste plek gewerkt wordt even de adapter los en op de accu werken.
Momenteel haalt mijn Z21MN bij gemiddeld gebruik 4,5uur. Dat wil zeggen WiFi, muziek, internet, tekstverwerken en messenger aan. Dit is echter wel bij de laagste helderheid, waar ik binnen een week aan gewend was en op stamina. Met (af en toe) een hogere helderheid wordt dit zo'n 4 uur met het voorgaande gebruik. Thuis staat de helderheid op de vijfde of zesde stand, wat voldoende leesbaar is en niet te fel voor de ogen.

Overigens laat ik hem altijd in de Stamina stand staan, behalve bij het kijken van een HD film (720p). Om dat vloeiend af te spelen vraagt hij toch echt om de Speed stand.

Al met al is het een van de beste laptops van dit moment. Ik heb voor mijn aankoop alle vergelijkbare modellen bekeken, maar bij alles was het een "nét niet" verhaal. Geen enkele andere laptop biedt zo'n mooi scherm met die resolutie (1366x768 of 1600x900) in 13,1" met een gewicht van 1,49 kg waardoor hij aan de polssteun te dragen is of als een dienblad. Samen met het heerlijke toetsenbord en het prachtige, tot in de details uitgewerkte design is deze Vaio Z serie zeker elke cent waard!
Dank je voor het commentaar en voor de tips mbt de accu. Ik heb hem slechts 3 maal volledig leeggetrokken voordat ik hem aan de oplader liet hangen terwijl ik er mee werkte, dus ik hoop dat ik hem niet verpest heb nu :o .
Wat de beeldkwaliteit betreft was ik meteen verkocht, zwart is hier lekker diep en egaal zwart zoals je van je oude CRT monitor gewend bent zeg maar.
Zeer mooie revieuw. mij is nu echt duidelijk wat de vele goede punten zijn!
Het is natuurlijk een grote smak geld!
maar voor de functies die jij gebruikt (lijkt ui de revieuw vooral hd films kijken en andere zware applicaties) vraag ik mijn toch af waarom je niet voor een apple macbook bent gegaan met hele dikke specificaties?

verder ben ik natuurlijk jaloers op zo`n laptop.
veel plezier er nog mee.
Valt wel mee hoor. Ik kijk er niet zoveel films op, het was meer een test om te kijken wat ie in huis had. Op de vraag waarom ik dan geen macbook heb gekocht kan ik het volgende zeggen: De Macbooks zien er heel mooi uit, maar Ik ben niet bekend met het OS van Mac, en heb al mijn applicaties onder windows draaien. Ik had gezien dat het OS van Mac ook windows kan draaien, maar in de praktijk blijken dit soort opties toch meestal niet zo goed te werken. Overigens heeft de beste Macbook van dit formaat ook nog eens niet zulke goede specs als deze laptop. Verder hoef je niet jaloers te zijn, want jij gaat misschien wel op een mooie vakantie terwijl ik mijn vakantietoeslag aan deze laptop besteedt. :+ 8-)
Nette review hoor :) een paar leuke foto's zou het helemaal compleet maken !
Mooie review. Waarschijnlijk is de trail van microsoft office 2007 een trial?