Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Unibody - Eind 2008) Review

gast 16 mei 2009, laatste update op 17 mei 2009, 1.596 views

Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Unibody - Eind 2008)

Pluspunten

• Perfectionistisch, over details is goed nagedacht;
  • De Touchpad is superieur (groot, voelt fysiek fijn aan, multitouch, intelligente druk knoppen);
  • Klein, dun en licht;
  • Constante minimale geluidsproductie (geen hitte);
  • LED display: Geen opwarmingstijd, geen onregelmatig licht;
  • Scherm kan feller dan zijn voorganger, handig voor in de tuin;
  • Automatisch aanpassing van scherm helderheid op basis van omgevingslicht;
  • Slimme aansluiting van power adapter om struikelen over kabel te voorkomen;
  • Goede accuduur;
  • Mac OS X (Ún Windows indien gewenst)
  • Bijna instant opstarttijd na ontwaken uit slaapstand;

Minpunten

• Audio-out geeft lichte ruis, met iPhone oortjes is dit waarneembaar;
  • Geen firewire (als je het niet gebruikt zoals mij, dan boeit het niet)

Ik heb deze Macbook in november 2008 gekocht nadat ik mijn vorige Macbook (wit, 2006) had laten vallen op een scherpe punt. Ik vond de witte Macbook prima presteren, hij was niet traag en ik speelde nooit spelletjes er op. Wat betreft de performance merk ik weinig verschil met de nieuwe unibody Macbook.

En toch zijn er grote verschillen. De unibody Macbook bevat een aantal "details" die ontbreken in de witte Macbook. Het grootste verschil is dat het steviger aanvoelt omdat het apparaat uit een stuk aluminium bestaat in plaats van uit stukken plastic. Hij is ook merkbaar dunner en lichter. Daarna is de verbeterde touchpad een hele sterke verbetering: Groter en met meerdere handige mogelijkheden, in de praktijk is dit een hele fijne toevoeging, ook vergeleken de vorige generatie Macbook terwijl deze sowieso al beter was dan de gemiddelde Windows laptop. Het scherm is een geheel geworden omdat het zit achter een glasplaat bevind, niet langer kun je hier een dikke rand voelen. En zo zijn er nog meerdere details die een meerprijs van 200 euro ten opzichte van de huidige witte versie het waard maken, deze heb ik hieronder beschreven.

Op fora lees ik dat veel mensen een glossy scherm vervelend vinden. Ik snap het probleem, soms zie je even jezelf als het beeld helemaal zwart is omdat het dan behoorlijk reflecteert. Ik vind dat niet zo'n probleem eigenlijk, het heeft juist wel een elegante uitstraling.

Ik heb de Macbook 1000 euro kunnen kopen. Dit is een heel redelijk bedrag voor een laptop met dit niveau van kwaliteit.

• Apple Wireless Mighty Mouse
  • Apple Remote
  • macOS

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Unibody - Eind 2008)?

- Bijna instant opstarttijd na ontwaken uit slaapstand;
Het klopt dat de MacBooks bijna instant-on zijn uit slaapstand, ik heb echter al regelmatig problemen gehad met een MacBook die dichtgeklapt 'wakker' wordt.

Daarom heb ik er voor gekozen om via een tooltje SmartSleep de MacBook altijd te laten hibernaten in plaats van slapen. Dit zorgt voor een langere opstart tijd (seconde of 10) maar de MacBook wordt hier nooit uit wakker.

Ik weet niet hoe dit bij de MacBook is waar je het hier over hebt, maar bij de nieuwste MacBook Pro vind ik de plaatsing van de USB poorten erg slecht. Het zijn er maar twee, wat eigenlijk al weinig is en daarnaast zitten ze zo dicht bij elkaar dat je bij een wat grote USB stick de tweede USB poort blokkeert. Hier had Apple wel beter over na mogen denken.
Ik heb ook eens gehad dat mij macbook in mijn tas uit de sleepmodus ging. Mijn oplossing: Je kunt instellen of de macbook wakker wordt als je het scherm opklapt. Dat heb ik dus uitgezet, nu doe ik hem open en druk op een toets en hij is meteen wakker (Is denk ik een betere oplossing dan hibernaten, alhoewel de accu natuurlijk wel heel langzaam leegloopt.
Het klopt wel wat je zegt over de USB poorten inderdaad. Dat hebben alle normale Macbooks ook. Ik heb er niet zo'n last van omdat ik eigenlijk alleen USB gebruik voor m'n iPhone. M'n muis is bluetooth en m'n USB stickje die ik nauwelijks gebruik past prima.

Over die problemen. Ja, ook herkenbaar. Hoewel ik dit met deze Macbook dat nauwelijks heb. In het begin had ik dit met de oude Macbook wel met regelmaat, ik vind dit nu geen issue meer eigenlijk.
audio-uit geeft ook bij andere oortjes lichte ruis... Raak de body eens aan met een metalen horloge band als je geen muziek luistert ;)! Dan hoor je het ook.

Heeft te maken met het niet gebruiken van aarding op de meeste stekker aansluitingen. Ik had bij het gebruik maken van een geaardstopkontakt veel minder/geen ruis. iig niet waarneembaar.
Je zegt de touchpad is superieur, waarom dan?
Dat mag idd veel meer uitleg. Ik ben het wel met hem eens, het is het beste touchpad wat ik ken, voor zowel oudere Macbooks als pc's. Groot, zeer gevoelig, nauwelijk behoefte meer om een muis te gebruiken.
OKe, ik heb het iets verhelderd.

Het komt er op neer dat wat Apple in hun marketing uitingen claimen (http://apple.com/nl[) wat dit betreft volledig juist is. Het voelt heel fijn aan, het is heel lekker groot, het herkend multitouch invoer en het heeft intelligente drukknoppen. Deze dingen klinken niet alleen goed, maar het werkt ook nog eens verdraaid handig in de praktijk.
Nog iets... je audio-uit heeft ook een optische mogelijkheid (ik heb een pro, maar volgens mij geldt het ook voor de macbook). Optische toslink kabel aansluiten en je hebt digitaal uitvoer, zonder ruis. De ruis zou verder idd kunnen komen door statische electriciteit.