Shuttle SB81P (S775, Zwart) Review

PAKMAN79 15 augustus 2005, 2.921 views

Shuttle SB81P (S775, Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Geluidsproduktie
  • Features

Minpunten

• Stevige prijs
  • Krasgevoeligheid front

Heb de SB81p aangeschaft op basis van diverse reviews waarin deze Shuttle barebone als stilste uit de test kwam. Tevens heb ik hem aangeschaft met in mijn achterhoofd eventueel toekomstig gebruik als gamingbak of mediacentersysteem. Het is dan ook een systeem met een moderne Socket 775-aansluiting voor de CPU, een PCI-E 16x-slot en diverse SATA-aansluitingen, gebouwd voor de toekomst dus. Ook de 350 Watt voeding van SilentX heeft genoeg kracht om een flinke PCI-E kaart + (maximum van) 3 harde schijven en een stevige S775 Pentium 4 te voeden.

Design

Hoewel over smaak te twisten valt vind ik het zelf een prachtig ontworpen systeem. Het mooie, glimmende front waar ook de optische drive achter gestealth zit, heeft een mooie glans maar is wel gevoelig voor krassen, voorzichtig schoonmaken met een zachte doek dus! Er worden twee mooie, aluminium voetjes bijgeleverd die de voorkant iets hoger laten staan. Ook de aluminium power- en resetknop en de blauwe led achter de powerknop (die qua lichtsterkte in het BIOS aangepast kan worden) maken het plaatje helemaal af.

Qua intern design heeft Shuttle de spijker op zijn kop geslagen want er is heel hard nagedacht over het interne ontwerp en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het systeem is heel stil maar door het ingenieuze airflow systeem (met heatpipes van de CPU naar de koelfans) werkt het uitstekend. Ik heb in het BIOS de fans op minimum gezet (30 %) maar de CPU wordt zelfs na flink stressen niet warmer dan 40 graden. Alleen de harde schijf wordt niet direct gekoeld en kan dus wel een beetje opwarmen, gelukkig is de HDD die erin zit een stille en koele schijf dus het blijft binnen de perken.

Ook het stealthen van de optische drive is helemaal top. Gewoon het knopje aan de voorzijde indrukken en het klepje van de barebone gaat open waaruit het laatje tevoorschijn komt, had het zelf niet beter kunnen doen ;) . Ik vind deze NEC-drive al stil maar met nog een extra klepje hoor je er helemaal niets van.

Aangezien ik geen apparatuur (laat staan geïsoleerde kamers) heb om de geluidsproductie te meten moeten jullie het met de subjectieve waarneming doen; ik vind hem erg stil. Mijn PC-bureau staat in de woonkamer en mijn vorige systeem (normale midi tower met Athlon 2800+, 2x HDD en ATI Radeon 9800 Pro) stoorde mij altijd qua geluidsproductie, maar ik leech graag, dus het systeem stond 24/7 aan en kon er na een tijdje niet meer tegen die irritante zoem op de achtergrond. Uiteraard maakt de SB81p nog wel een zoemend geluid, maar op een meter of twee amper meer te horen. Als ik aan het werken ben achter mijn bureau hoor ik de barebone wel maar ja, die staat dan ook op 50 cm van me hoofd op het bureau, in tegenstelling tot het vorige systeem dat onder het bureau op de grond stond.

Gebruik

De aansluitingen aan de voorkant zijn heel handig, hij heeft een koptelefoonuitgang, een microfooningang, twee USB 2-aansluitingen en een Firewire-aansluiting. Tevens zit er een multimediakaartlezer geïntegreerd aan de bovenzijde, voldoende aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur dus.
De interne grafische chip (Intel GMA900) heb ik nooit gebruikt omdat ik een DVI aansluiting wilde voor mijn TFT scherm en de barebone komt standaard met alleen een D-SUB-aansluiting, verwacht natuurlijk geen extreme prestaties op 3D-gebied van deze on-boardchip. De on-boardaudiochip (Intel HD Audio) voldoet prima, ik maak gebruik van de optische SPDIF uitgang naar mijn externe versterker.

Qua prestaties ben ik prima te spreken over de Intel 915 chipset, systeem loopt stabiel en soepel.

BIOS is zeer uitgebreid, de FSB kan met stappen van 1 MHz verhoogt worden en dit in combinatie met de uitstekende koeling zorgt voor de mogelijkheid tot flink overklokken, alhoewel ik hier zelf geen gebruik van maak.

Nadelen

De prijs; EUR 375 is natuurlijk erg veel geld voor een case + moederbord. We hebben hier natuurlijk wel te maken met een heel ingenieus systeem met hoogwaardige componenten maar goedkoop is het niet in vergelijking met - normale - PC cases en hardware. Het valt me wel op dat de prijs van deze barebone nauwelijks daalt dus het zal allemaal iets waardevaster zijn dan normale PC hardware/cases.

Heb jij ook een Shuttle SB81P (S775, Zwart)?

Ik heb zelf deze barebone ongeveer in december 2004 aangeschaft,en ben zeer tevreden over de machine.
Wisselen van harde schijven,optiese drive etc,kan zonder gereedschap,en daar is duidelijk over nagedacht.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest om 2 160gb Seagate Sata schijven in een Raid-1 opstelling te monteren en installeren.
Fluitje van een cent,en hij start zeker in de halve tijd op,vergeleken met de eerder 120gb WD Ide schijf.Ik heb een Asus Extreme N5750 Pci Express kaart erin zetten,samen met een 3.2 cpu en 1gb mem.
Het is razend snel,stil,en zeer stabiel met WinXpPro.

Het onboard geluid chipje is uitstekend te noemen naar mijn mening.

De kaartlezers aan de voorkant zijn een uitkomst,ivm digitale fotografie.

De Shuttle draait 24/7 voor een Seti project.

Al met al een aanrader.

}> }> }> :z :z