Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM Review

Astaroth 30 augustus 2015, laatste update op 1 september 2015, 8.737 views

Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Deze review gaat over een schone installatie van Windows 10 en de gebruikerservaring. Ik zal met je door het privacy gevoelige installatieproces, gebruikersaccounts, software en de Windows 10 ervaring lopen. Teaser: een Windows installatie verliep nog nooit zo snel, een dag uittrekken voor een Windows installatie is eindelijk verleden tijd...

Pluspunten

• Installatietijd +/- 30 min
  • Compatible met mijn apparaten
  • Systeem & vensters reageren vlot
  • Snelle opstarttijd: 30s
  • Overzichtelijk startmenu

Minpunten

• Privacy
  • Edge draait niet alles
  • Miniscule bugs

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4
INLEIDING & AANLEIDING

Om te beginnen is het wel zo leerzaam kort iets te vertellen over mijn Desktop PC gebruik en mijn motivatie om Windows 10 te installeren. Vroeger was ik een computerknutselaar: een waterkoeler testen, overklokken voor je gameprestaties en een CPU's laten smelten. Daarna grafisch vormgever en IT-helpdesk voor de oudjes op het werk. Nu ben ik rustiger en gebruik ik mijn PC voornamelijk voor studie, Trouw krantje lezen, films & anime kijken, doelloos surfen (dat kent je wel) en af toe nog wat grafisch werk en een simpele game. Ik draaide nog op Windows Vista Ultimate, waarbij ik mijn respect voor dit veel beklaagde systeem hier en nu wil uitspreken. Ik zal dan na de bugs ingestapt zijn, het heeft toch 6 jaar zonder herinstallatie en zonder problemen gedraaid. Dat ik nu overstap naar Windows 10 ligt voornamelijk aan mijn C-schijf (een 60 GB SSD) die vol zit. Vista nam inmiddels 50 GB in beslag en elke maand de gigabytes bij elkaar sprokkelen om wat ruimte vrij te maken was ik nu wel zat. Samen met recente foutmeldingen - waar ik de puf niet voor had om op te lossen - en de boodschap dat je nu gratis naar Win 10 kan updaten, gaven de doorslag. De review van tweakers en anderen gaf ook voldoende vertrouwen dat Win 10 volwassen genoeg is voor dagelijks gebruik.

Zoektocht naar goedkope Windows 10 installatie
Misschien denk je: arme stakker, je kan alleen van Windows 7 of 8 gratis naar 10 updaten en niet vanaf Vista. Dat klopt. Ware het niet dat ik bij mijn Vista aanschaf een gratis update naar Win 7 had gehad. Gratis updaten naar 7, dan naar 10, kat in het bakkie dacht ik. Blijkt er een houdbaarheidsdatum op mijn Win 7 update te zitten: 'geldig tot bla-bla- 2010'. Ahhh fuck. Naar andere wegen zoeken dus. Ik was er op gebrand om mijn verbeterde, legale Windows leven voort te zetten. Mijn conclusie was dat de goedkoopste optie is dat je Win 7 koopt, of een hele goedkope PC waar 7 opstaat en waarvan de sleutel nog niet op een andere PC is overgezet. Dat is goedkoper dan de 150 euro die je anders voor Win 10 neerlegt, zolang de gratis update naar 10 geldig is. Voordat ik ging betalen of illegaal ging, kwam ik er achter dat Windows 10 Education gratis is voor veel studenten, waaronder die van de Universiteit Utrecht. Deze versie is hetzelfde als de Pro versie. En laat ik nu net vertraagd zijn met mijn Master. Zodoende heb ik Windows 10 Education 64bit (een .ISO bestand van 3,57 GB) gratis gedownload via Microsoft Dreamspark. De enige beperking is dat je deze versie niet voor commercieel gebruik mag inzetten en dat Microsoft het recht voorbehoud de licentie op elk moment te beëindigen. Nu lijkt me dat vooral om zichzelf in te dekken en niet iets om zorgen over te maken. De licentie eindigt ook niet als je klaar bent met je studie. Let wel: door de schone installatie direct met sleutel te kunnen downloaden omloop ik een omslachtig "Vista>7>10>schone installatie" update proces, waartoe andere pre-Windows 7 systemen wel gedoemd zijn.

INSTALLATIE

Specs
Mijn systeem is 6 jaar oud. Normaliter zou je dan kunnen overwegen een nieuw systeem aan te schaffen. Ik heb destijds echter een aardig bakbeest gekocht omdat ik mijn grafische werk vanuit huis ging doen. Ook ben ik nog niet tegen systeembeperkingen of vertragingen opgelopen.

Intel i7 920 CPU, 2.67 GHz
ATI Radeon HD 4770
6 GB RAM
SSD 60 GB (OZC-Vertex)
HD 500 GB

Voorbereiding
Ter voorbereiding heb ik mijn specs voor de zekerheid toch naast de minimum vereisten gelegd en een controle door Windows 8 upgrade assistant laten uitvoeren. De specs zaten goed en de controle gaf geen grote compatibiliteitsproblemen aan (voor zover dit wat zegt over Windows 10 natuurlijk). Mijn belangrijke documenten staan op verschillende partities op een 500 GB schijf en Vista op de 60 GB SSD. Voor mijn documenten schijf voorzag ik geen problemen, maar voor de zekerheid toch een back-up op een externe HD gemaakt. Op mijn SSD zat ook nog een verborgen recovery partitie van 10 GB, dat me deed twijfelen of ik deze met de Win 10 installatie weer kon samenvoegen tot één partitie. Ik heb het er maar op gegokt en dat pakte prima uit. Voor de installatie heb ik speciaal beschrijfbare DVD's gekocht en daar de Win 10 .ISO op gebrand, die via MS Dreamspark is gedownload (zie boven). Noteer bij het downloaden de Windows activatiesleutel voor Windows activatie tijdens installeren. De e-mail die zou worden nagestuurd kwam bij mij niet aan. Waarschijnlijk had ik net zo via een USB stick kunnen installeren bedenk ik me nu. Voordeel van deze dommigheid is wel dat ik nu een schone Windows 10 installatie DVD heb.

Installatieproces
De installatie is het best te omschrijven als een zuchtje wind. De tijden van een hele dag uit trekken omdat je Windows moet installeren zijn definitief voorbij (het schrijven van deze review duurde al een factor 5 langer). Bij het opstarten met de installatie DVD is Windows zo een 5 min. bezig met initialiseren. Daarna klik je op installeren. Bij het selecteren van de installatie-partitie heb je de optie om te formatteren, wat ik voor mijn C-partitie heb gedaan. Dat gaat zo snel dat ik me wel afvraag of het zorgvuldig gaat. Zorg dat je in het installatieproces voor geavanceerde instellingen kiest en niet voor standaard. Vanaf Win 10 heeft Microsoft blijkbaar net als Google de neiging om al je gegevens naar zijn servers te sturen, "voor je eigen gebruiksgemak" kuch. Als je net als mij van een beestje genaamd privacy houdt, zet je praktisch alle schuifjes op uit (zie afbeelding of deze uitgebreide toelichting). Dan even installeren en opnieuw opstarten. Na de installatie vraagt hij je gelijk in te loggen op je wifi-netwerk en een gebruikersaccount aan te maken. Je kunt in Windows 10 ook een roaming account aanmaken zodat je op verschillende pc's kunt inloggen. Ik heb het bij een lokaal account gehouden (zie onder). Als je niet zo een ei bent als mij en een hoofdletter vergeet, werkt inloggen op je wifi-netwerk feilloos en kun je gelijk aan de slag. Online gaan was vroeger toch echt een stuk complexer. Het hele installatieproces duurt circa 30 tot 45 min.

Na de installatie neemt Windows 12,2 GB aan ruimte in beslag op mijn C-schijf (zie afbeelding). Het formatteren tijdens de installatie lijkt de verborgen partitie netjes met de rest van de C-schijf te hebben samengevoegd. Dat doet me wel twijfelen of het niet gewoon een verborgen map was, aangezien ik de C-partitie geformatteerd heb en niet de hele schijf, enfin. Installatie klaar en gaan! Zonder uitzondering heeft Windows alle apparaten van mijn 6 jaar oude systeem automatisch herkend en geïnstalleerd; van mijn Brothers printer tot mijn obscure netwerkkaart.

Gebruikersaccount locatie
Het eerste wat ik na installatie heb gedaan is mijn gebruikersaccount verplaatsen naar een partitie op mijn grotere schijf. Vooral gebruikersfolders kunnen ongekend groot worden over tijd en dan zit mijn C-schijf anders zo weer vol. Dit heb ik gedaan met een registersleutel tweak: deze wijzigt de standaard gebruikersaccount locatie en dan maak je een nieuw account aan. Dit werkt tot nu toe goed bij mij, maar het blijft op eigen risico. Een minder rigoureuze optie is dat je via Win 10 instellingen de standaardfolders locatie wijzigt.

Alle software installeer ik sowieso op een 'program files' partitie op een aparte grote harde schijf. Desondanks is na vijf dagen gebruik en een beetje software Windows van 12,2 tot 15,2 GB gegroeid. Let wel dat deze grootte, maar ook het installatieproces en de opstartsnelheid hieronder, een schone Windows installatie betreft. Een Win 10 upgrade proces kan heel anders verlopen (langzamer of minder soepel).

DE WINDOWS 10 ERVARING

Windows 10 VOELT HEEEL ERG FIJN AAN; om het maar even in hoofdletters uit te drukken. Opstarten gaat snel, afsluiten gaat snel en vensters reageren zonder enkele vertraging. De nieuwe vensteranimatie voelt ook natuurlijk aan. Het snelle opstarten is nogal een open deur; elke schone installatie doet het immers redelijk goed. Even wat cijfers dan maar: tot het inlogscherm duurt 28 s, na het inloggen is Windows vrijwel direct klaar voor gebruik, dus dat gaat zo snel als dat jij langzaam bent, maar ik heb hem op 32 s geklokt. Dit is na enig gebruik (zie gebruikerslog hierboven). Voor de rest moet de tijd uitwijzen of de opstart- en reactietijd ook na intensief gebruik en goed onderhoud goed blijft. Mettertijd zal ik deze review van een update voorzien. Wel zul je af en toe nog een kleine bug tegen komen. Zo heb ik een aantal maal ervaren in het startmenu of de verkenner dat ik ergens klik maar de actie uitblijft. het is geen vastloper ofzo, je moet gewoon nogmaals klikken. Een duidelijkere bug is na het wijzigen van de computernaam. Bij computer-informatie blijft nu onder computernaam de melding "wordt gewijzigd in [..], nadat de computer opnieuw is opgestart" staan, terwijl de PC allang opnieuw is opgestart. Ik ben echter nog geen bugs tegengekomen die de gebruikerservaring echt aantasten.

Taakbeheer is uitgebreid. Vooral de Opstarten-tab is een fijne toevoeging. Nu kan je direct vanuit startbeheer automatisch opstartende software uitschakelen. Zoals Tweakers al meldde moet je nog schakelen tussen het nieuwe instellingenscherm en het oude configuratiescherm. Zo is het programma en windows-onderdelen overzicht alleen toegankelijk (voor zover ik zie) vanuit het configuratiescherm. Deze is overigens snel toegankelijk via Windowsknop+X.

Startmenu
Het startmenu opent soepel en snel net als alle vensters. Ondanks dat ik me voornam mijn bureaublad leeg te laten, stonden er na enkele installaties toch een aantal iconen op. Ik heb besloten om niet meer met bureaublad iconen te werken, maar met tiles op het startmenu. Minder handig is dat je een bureaublad icoon niet naar het startmenu kan slepen (en andersom dan weer wel). Om een startmenu-tile te maken: rechtsklik op een snelkoppeling of programma en selecteer 'Aan Start vastmaken'. Dit werkt vreemd genoeg niet met folders, alleen met snelkoppelingen van folders.

Het resultaat is een leeg bureaublad en dat ik voor het eerst in mijn Windows bestaan bij software installaties het vinkje 'Create desktop shortcut' uitzet. De vraag in hoeverre het uitmaakt of je al je snelkoppelingen in je startmenu of op je bureaublad hebt staan, lijkt me gerechtvaardigd. Soms zal dit weinig uitmaken, maar ik kan wel een paar voordelen opnoemen: Het grootste voordeel is voor laptop-tablet hybriden of voor roaming accounts: een goed ingericht startmenu is dan tegelijkertijd een goed tablet startscherm. Dat geldt echter niet voor mij aangezien ik Windows 10 enkel op een good ol' Desktop PC draai en de rest van mijn apparaten op Android draaien. Daarnaast kun je de grootte van de tiles wijzigen en indelen, waardoor het startmenu naar mijn ervaring overzichtelijker is, en zijn sommige tiles geanimeerd. Zo heb ik mijn Gmail agenda gekoppeld aan de agenda-tile. Hier zie ik nu mijn afspraken en kan ik afspraken toevoegen die automatisch synchroniseren met telefoon Gmail-agenda. Tot slot gaat het startmenu anders dan het bureaublad niet verborgen achter je vensters, al kun je beargumenteren dat je met Windows-toets+D net zo snel bij je bureaublad bent.

Actiecentrum
Tijdens dit schrijven licht het actiecentrum icoon op, de melding luidt (zie ook afbeelding): er zijn 3 nieuwe processen die automatisch opstarten. Dit kan uw PC vertragen. Erg beleefd! Handig voor tweakers, broodnodig voor beginners. De InDesign installatie had toch maar even 3 processen in de opstartlijst gezet. Met het actiecentrum, dat rechts aan je scherm oproepbaar is, is het fijn dat er één locatie is voor de meldingen van al je apps. Vista probeerde met eenzelfde soort venster ook al zo iets, maar dat was nog te vroeg en verdween in de vergetelheid. Met de huidige overgang van traditionele software naar apps met pushberichten, en de integratie met de desktopomgeving, lijkt het huidige actiecentrum me broodnodig en levensvatbaar in zowel de tablet- als desktopomgeving. Ik heb mijn Gmail account aan windows gekoppeld, waardoor ik in de e-mail startmenu-tile nu nieuwe berichten zie en een melding hiervan krijg in het actiecentrum. Helaas krijg ik alleen Gmail berichten doorgestuurd, en niet de accounts die ik aan mijn Gmail heb gekoppeld en automatisch laat doorsturen. Daardoor is het voorlopig nog geen complete vervanger voor mijn webbased Gmail. Ik zou mijn andere e-mail accounts waarschijnlijk ook aan windows kunnen koppelen, maar dat voelt vooralsnog niet fijn. Dan deel ik al mijn e-mail accounts met zowel Google als Microsoft. Op privacy gebied voelt dat als het ergste van twee werelden.

SOFTWARE

Edge & Chrome (browser based Netflix en Spotify)
Microsofts nieuwe browser Edge is vliegensvlug. Het eigenaardige aan deze browser is dat het geen plugins toestaat. Enerzijds is het een fijne gedachte dat hij hierdoor vermoedelijk altijd zo snel en clean zal blijven; anders dan volgepropte veelvraat die we als IE kennen. Het is ook het grootste nadeel: omdat je er geen silverlight op kan installeren werkt netflix niet en je kan er geen Adblock op zetten, noch andere plugins die je graag gebruikt. Aarrgh, reclames, ik was al bijna vergeten dat ze bestonden! Dus waar ik me had voorgenomen alles te doen met deze blinkend nieuwe browser Edge, was voor Netflix het installeren van Chrome toch noodzaak (en vermoedelijk voor andere sites ook wel). Je kunt ook kiezen voor Firefox - waar ik eigenlijk nog steeds de grootste fan van ben - maar zijn trage opstarttijd heeft me doen overstappen naar Chrome en die trage opstarttijd is helaas nog niet opgelost. Netflix heeft ook een desktop app die ik wellicht wel werkend had gekregen op Win 10, maar zoals bij elke nieuwe installatie heb ik mezelf heilig beloofd de PC zo schoon mogelijk te houden. Dan installeer ik dus liever Chrome die ik vermoedelijk voor andere websites ook nodig ga hebben, dan mijn PC volgooien met onnodige software als Netflix, die het in de browser net zo goed doen. Om diezelfde reden heb ik de webplayer van spotify getest, deze werkt prima in Edge. Mooi, hoef ik daar de desktop app ook niet van te installeren. Spotify neemt namelijk verdomd veel ruimte in met de enorme muziekcache die hij aanlegt in je gebruikersprofiel. In reactie op deze review merkt JackyP7 op dat ZIggo Horizon ook niet werkt in Edge noch in Chrome, maar wel in Internet Explorer.

Video: Media Player Classic
Zoals bekend is Windows 10 niet voorzien van Windows Media Player of Center. Video's worden afgespeeld met een standaard videospeler die ook gebruikt wordt om films & series uit de Windows Shop af te spelen. Nu zal dat vast goed gaan. Het afspelen van animeseries op het matroska (.mkv) format gaat echter niet goed. Na de tweede crash heb ik weer mijn goede, oude, getrouwe Media Player Classic geïnstalleerd. Och, ik wordt helemaal warm van binnen alleen bij het noemen ervan al. Alles speelt daar tot zover soepel op af en MPC speelt zelfs meer formats af dan VLC. PopcornTime.io werkt bij mij ook via zijn eigen speler, met alleen in het begin wat gehaper, of bij het overschakelen naar een andere tijd (cache-gerelateerd lijkt het).

Antivirus
Ik heb niet eerder zonder antivirus gefunctioneerd. Ik heb altijd gratis AVG gebruikt en het laatste jaar Panda. Windows 10 geeft echter aan dat de ingebouwde Defender als voltallige antivirus functioneert en extra antivirus niet nodig is. Andere reviews geven aan dat het beveiligingsniveau van Defender tegenwoordig redelijk goed is en Windows 10 wordt continu geüpdate. Ook ben ik huiverig voor het feit dat andere antivirus oplossingen niet volledig compatibel zijn met Win 10. Voorlopig zal ik Defender uittesten dus. MalwareBytes Anti-Exploit wordt wel aangeraden als toevoeging.

Overige
Apache Open Office 4.1.1, InDesign CS6 en Utorrent 3.4.4 functioneren tot nu toe prima: dus snel en zonder foutmeldingen of vastlopers.

Heb jij ook een Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM?

Goede review! :)
Ik zie op je eerste afbeelding dat je rechtsonder op je desktop een watermerkje hebt. Is het zo dat dat bij de Education-versie blijvend is?
Dit kun je zelf in het register veranderen.
HKEY_CURRENT_USER
Desktop
Paint Desktop Version.
En dan de waarde gegevens veranderen in 1.
Computer opnieuw opstarten. Daarna wordt het blijvend weergegeven.
werkt dit ook als je een oem key hebt gekocht? of moet ik dan een andere versie downloaden?
Ik heb namelijk al 2 maanden een win 10 pro oem key liggen, maar kan het niet instaleren.
Microsoft heeft de key gecontroleerd en die is goed, maar als ik via media creation tool windows probeer te instaleren krijg ik elke keer een foutmelding
Gewoon telefonisch contact opnemen met de activatielijn van Microsoft. Je krijgt dan telefonisch een andere code.

Klik achtereenvolgens op Start, Alle programma's en Windows activeren. Selecteer Ja, ik wil Windows telefonisch met behulp van een medewerker van de klantenservice ...

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 10 februari 2016 12:17]

Ik heb het inmiddels aan het werk gekregen. Het is belangrijk dat je een schone installatie doet. Dan werkt het perfect.

Dus niet over een bestaande installatie gooien (ook niet Windows 10) en ook niet de upgrade optie kiezen.

[Reactie gewijzigd door Ace66696 op 17 februari 2016 15:59]

Nu staat er ook in mijn Windows scherm dat het 10 pro is. Zeer blij er mee, nu wachten op de eerste DX12 of Vulkan games uit komen.
Mooi man :) gefeliciteerd. Toch voor elkaar gekregen. Thumbs-up :o
De versie die ik kocht via kinguin.com was nog geen 20 euro. Windows 10 pro oem, thuis plaats ik de link wel even.
Ik ben nu niet thuis, zit op mijn telefoon

[Reactie gewijzigd door Ace66696 op 17 februari 2016 17:19]

Mooi dat mijn review via een omweg ook tot mooie dingen leidt ;). Maar prima zo zou ik zeggen, wat mij betreft altijd voor schone installatie kiezen, blijf je niet achter met een wellicht wel of niet optimaal werkend OS en installeert snel genoeg Win 10.
Deze zit denk ik alleen op het standaardbureaublad achtergrond die ik nog behouden heb. Zal het vanavond thuis eens testen.

Update: Achtergrond veranderen helpt inderdaad niet, zit niet daarop gebrand. Ga er voor het gemak vanuit dat de reactie en regkey edit van Alcyone hierboven het correcte antwoord is :).
Wellicht komt dit door de 'Snel starten' functie die standaard aan staat. Met deze functie ingeschakeld zal wanneer je op Afsluiten drukt alleen je gebruikerssessie worden afgesloten en daarna gaat Windows in sluimerstand. Als je 'm dan weer aan zet zit je semi-direct op het loginscherm. Dat telt niet als "opnieuw opstarten" en vermoedelijk wordt je computernaam dan ook niet bijgewerkt. Om dit te omzeilen (kan in diverse andere situaties ook handig zijn om te weten!) heb je drie opties:
  • Expliciet 'Opnieuw opstarten' kiezen in het Aan/Uit menu; Windows wordt in zo'n geval altijd écht afgesloten
  • Snel Starten uitzetten in Energiebeheer (in het oude Configuratiescherm te vinden)
  • Het commando 'shutdown /s /t 0' uitvoeren om Windows écht helemaal af te sluiten
Als ik mijn PC opstart dan loopt hij altijd netjes de BIOS sequentie af, dus dat lijkt me toch wel een echte reboot. Zal het opnieuw opstarten voor de zekerheid ook nog even proberen als ik thuis ben, maar dat is het dus niet denk ik, wel bedankt voor de tip.
Dat klopt. Het is het stukje ná de BIOS en vóór het verschijnen van het inlogscherm wat je met Snel Starten kunt skippen. Als je Snel Starten uit hebt staan zal Windows na het BIOS-scherm de hele kernel moeten laden en opstarten, wat merkbaar langer duurt op een HDD (op een SSD scheelt het op z'n best een seconde volgens mij). Met Snel Starten ingeschakeld is het inladen van de kernel niets meer dan één snelle, sequentiële leesactie omdat de compleet opgestarte kernel bij het afsluiten gewoon als een soort geheugendump op de harde schijf is geparkeerd.
Aha, bedankt voor de toelichting, dan ga ik het zeker proberen. En misschien gelijk even timen wat het tijdverschil met mijn SSD is (wat alhoewel een SSD is, al wel 6 jr oud is) ;).
Helaas, mijn computernaam was al correct gewijzigd ondertussen. Dus of de bug is opgelost via één van de updates, of omdat de PC ondertussen al opnieuw opgestart was en jouw theorie correct is, ik vermoed het laatste overigens, maar dat kunnen we nu niet meer testen. Of wacht eigenlijk wel trouwens, momentje zo terug ;).

Update: Je hebt helemaal gelijk, bij mijn huidige instelling als ik de computernaam wijzig en afsluit blijft computernaam ongewijzigd. Bij opnieuw opstarten is de naam correct gewijzigd. Mijn PC zal dus inderdaad standaard op de snelle opstartmodus staan wat de 'bug' veroorzaakte en je theorie klopt. Soooow, toch weer een momentje wetenschap bedreven.

[Reactie gewijzigd door Astaroth op 9 september 2015 18:41]

hallo.
Ik lees dat jij voor Netflix google Chrome met Silverlight nodig hebt in Windows 10.
Dat is opmerkelijk,want ik heb een schone installatie uitgevoerd naar 10 Home,en heb bewust alleen de Edge in gebruik,maar kan perfect Netflix kijken. Ik heb helemaal niets met Google te doen,en moet zeggen dat de nieuwe browser naar mijn mening goed werkt.
U bent wel duidelijk met uw reactie,ook ik gebruikte Google Chrome,maar die mis ik niet eens meer.
Hmm dat is interessant en het nakijken waard. Want bij mij werkt Netflix echt niet in Edge nu. Maar er is online wel informatie te vinden dat netflix zowel met Silverlight werkt als HTML5. Dus ik had al gekeken of er een manier is om Netflix te forceren om HTML5 te gebruiken in de webspeler omdat dat wel zou moeten werken in Edge. Echter niet kunnen vinden. Dus of bij jou pakt Netflix wel HTML5, of de Windows Home versie werk net iets anders denk ik.
Nog even dit. In de testversie die ik negen maanden gebruikt heb,kon ik ook al netflix bekijken.
Maar u schrijft,wat ik ook geloof,dat er 12,2GB c schijf gebruikt wordt. Bij mij was na de installatie op dat moment veel meer in gebruik, ik meende 22GB te zien.
En ook de WMPlayer zit erbij.
Ik denk dat uw versie minder uitgebreid is. Voor de rest ben ik zeer tevreden over de nieuwe versie van windows 10,en heb tot nu toe nog geen nadelen gevonden. O ja,zonder Chrome mis ik wel Whatsapp.op de computer.
Heb je een upgrade of een schone installatie gedaan? Als je een upgrade doet is het begrijpelijk dat je installatie groter is dan mijn schone install. Of het verschil kan in de Home vs Pro versie zitten. Bij mij zit overigens ook WMP (had het al aangepast in de review) alleen dat is niet de standaarspeler meer bij schone install. De Education versie is als het goed is identiek aan de Pro versie, behalve de licentievoorwaarden.
Dat was een schone installatie,en het klopt wat jij zegt over de WMP,is niet de standaardplayer dus.Die heb ik inderdaad geactiveerd, maar niet geinstaleerd.Ik had in feite de keuze.
Ik heb 9 maanden met het insiderprogramma van microsoft meegedaan om de W10 te testen,en die de laatste weken voor de uitgave perfect werkte.Misschien heeft dat er iets mee te maken,maar kan er niet over oordelen.Maar door een domme fout van mijzelf deed ik de testversie niet verwijderen maar gebruikte ik herstel,met het gevolg dat ik een oudere testversie kreeg , gevolg daarvan was, dat er Trojaanse aanvallen aan de lopende band binnenkwamen.Vandaar dat ik alles verwijderd heb en met een gemaakte USB ISObestand de besturing opnieuw geinstalleerd heb. Maar ik kan mij wel herinneren dat ik windowsold meende erbij te hebben die automatisch na een bepaalde tijd verwijderd werd.
Waarom installeer je vlc player niet ipv win media center? Speelt zowat alles af zonder problemen, ook op win10?
Ik heb er nog even over nagedacht. Maar aan de hand van deze review en mijn ervaringen en voorkeuren toch voor MPC gekozen. Veel mensen denken automatisch dat VLC de betere speler is, maar ik had al eerder ervaren dat MPC sommige formats aankon die VLC niet afspeelde, zoals deze review ook bevestigd. Uiteindelijk is het verschil denk ik zo klein dat je het best kunt kiezen voor de speler die je voorkeur geniet, of een specifieke optie heeft die voor jou noodzaak is. Voor mij is MPC altijd heerlijk simpel, clean en foutloos in gebruik, als je gewoon een speler wilt die alles afspeelt zonder fratsen.
Helemaal mee eens. Gebruik MPC-HC (64-bit) al jaren zonder problemen. Ondersteunt veel codecs.
Als alternatief ben ik ook fan van MPC-HC (de home-cinema variant). Deze heeft ook betere ondersteuning voor hardware acceleratie (DXVA).

Op wikipedia lees ik net dan MPC-HC en MPC-BE eigenlijk het vervolg van MPC zijn.
Mag ik vragen hoe je je google-agenda hebt gekoppeld aan de calendar-app?
Google heeft vgm die koppeling sinds windows 8 geblokkeerd en heb zelf geen goeie workaround kunnen vinden tot nu toe :/
In Windows 10 heb je standaard de optie om zodra je op Mail of Agenda in het startmenu klikt een google account te selecteren. Kwestie van inloggen en klaar. Echter: dit werkte eerst goed, maar na een paar dagen kon ik opeens niet meer synchroniseren. Hij gaf geen foutmelding maar agenda en e-mail liep achter en kon geen e-mail versturen. Verder zijn er nauwelijks instellingen waarmee je fouten kunt herstellen voor zo ver ik zie.

Geen idee waar het nu aan lag. Maar account opnieuw gekoppeld (wat dan weer wel fluitje van een cent is) en voorlopig werkt het weer correct.

Ps. Goed oppassen bij Windows 10 Mail. Hij gebruikt je computernaam automatisch als je e-mail verzendnaam. Dat had in mijn geval nogal een beschamend effect bij een zakelijke e-mail :'D

[Reactie gewijzigd door Astaroth op 9 september 2015 10:10]

Volkomen gelijk, nooit bij me opgekomen dat dit veranderd is in windows 10

ontzettend bedankt, scheelt weer een hoop dingen dubbel moeten doen met plannen :P
Mooie review! Mooi verwoord. Als toevoeging Ziggo Horizon werkt alleen maar in Internet Explorer. Deze wordt niet ondersteund in de Windows Edge en niet in Google. Hij heeft nodig Microsoft Silverlight. Tig keren geïnstalleerd, later ontdekt via Ziggo dat deze elders niet ondersteund wordt. Ziggo Horizon heeft veel last van bufferen. Gewone Ziggo Tv heeft hier geen last van.
Heb je reactie in de review bijgevoegd. Bedankt voor de toevoeging en je positieve reactie!
Acitivatie van W10 ook gelukt? of kijk ik er overheen..
Ik heb ongeveer dezelfde route bevolgd als jij (op een ouder systeem), maar enige oplossing was éérst legale W7 erop met activatie, dan W10-UPDATE.. Vervolgens W10 laten activeren, en pas daarna kon ik 'clean-installen', naar keuze 32 of 64-bits.
Clean-install van W10 op pc met legale W7 of W10 krijg ik niét geactiveerd.
Uiteindelijk is de W10-install een fluitje van een cent, maar vraagt nogal wat tenenkrommend voorwerk, als je de gratis update gebruikt.
Edit:
Zie net dat je W10 van Dreamspark hebt gebruikt, dus met licentie/activatie.
Voor de W10-UPDATE ligt activatie iets lastiger (zie mijn ellende; 3 opeenvolgende Win-installs+updates om W10 geactiveerd te krijgen mét clean-install..
Maakt verder voor installatie niet uit, blijft een leuke review.

[Reactie gewijzigd door Opa_1960 op 31 augustus 2015 16:47]

Klopt. Zoals je in je edit aangeeft, had ik ook al gelezen dat ik anders de route win 7 update, dan win 10 update en dan pas een schone Win 10 installatie kon doen. Met als reden dat zonder een sleutel de Win 10 update je systeemconifguratie opslaat en herkend voor als je schoon installeert. Je kunt mijn opluchting snappen toen ik erachter kwam dat ik voor de Windows 10 Education versie in aanmerking kwam: downloaden, dvd-branden, format, installeren en hoppa :D. Je moet wel goed opletten dat je de sleutel bij het downloaden vanuit Dreamspark noteert ergens: de e-mail die erover nagestuurd zou worden heb ik nooit gezien.

Voor de oude systemen die gratis willen updaten dus inderdaad best omslachtig nog bedenk ik me inderdaad weer, ik zal nog even kort wat toevoegen hierover in de review denk ik, al is dit natuurlijk alleen van toepassing als je voor de goedkopere 'gratis' update optie gaat. (maar probeer mijn reviews ook nog enigszins bondig te houden altijd, want nog veel langer kom je wat moeilijk doorheen denk ik ;))
''snelle opstart'' ?? :?

Windows 10 is waardeloos! :(

Traag traag en nog eens fking traag!

Ze luisteren niet naar ons.

8.1 FTW ;)
Ik heb Windows 10 momenteel op 2 laptops;

laptop 1: Windows 7 ------> Windows 10 (is sneller geworden) :)
laptop 2: Windows 7 ------> Windows 10 (is trager geworden) :/

Ik kon voor laptop 2 ook geen drivers voor de Intel GMA4500m videokaart vinden
(Cs 1.6 is nu onspeelbaar op OpenGL modus ;( )
Met Cs 1.6 bedoel je vast geen Adobe Creative Suite. Je bedoelt vast het even zo klassieke Counter Strike? :'D Was het bestaan al bijna vergessen. Ja ik had het geluk dat alle apparaten automatisch herkend zijn (maar eigenlijk nog niet eens nagekeken of alle drivers ook optimaal/origineel zijn), maar dat zal vast niet voor iedereen zijn, al vond ik het bij mijn PC van 6 jaar oud of iets toch wel knap.

Wat betreft je tragere laptop is het wellicht een optie om een schone install te proberen en kijken of dat de traagheid wegneemt. Een upgrade zou ik me sowieso niet lekker bij voelen; wie weet wat voor onlogische vertragende conversiefouten er overblijven, en schone install is echt zo gepiept. Geen garantie op succes natuurlijk, misschien is het erg oude laptop of is het net ongelukkige combi voor met Win 10
Ik bedoelde Counter Strike :)
Aangezien ik niet denk dat de laptop Photoshop kan draaien.
het is deze laptop trouwens;
pricewatch: Lenovo G550 (NTDRDNX)

Ik kom er nu ook achter dat ik de enige ben die deze laptop heeft, en ik begrijp ook waarom :/
Das nogal subjectief vind je niet :) (altijd overigens, dat dan weer wel). Ik weet niet of je het snel vindt of traag vindt, maar de tijden zoals ik in de review aangeef zijn iig 28 s tot inlogscherm en 32 s tot gebruiksklaar.
Heb je er wel eens aan gedacht dat er misschien een probleem op je computer is als alles zo traag is? Windows 10 is niet traag, en al helemaal niet trager dan 8.1.
Nog een hoop links toegevoegd waar ik vanmiddag niet aan toe was gekomen. Evenals de link naar het MPC en VLC speler artikel in de reactie hierboven.
Die verborgen partitie heeft wellicht met je SSD te maken, waarschijnlijk voor 'over provisioning'.