Intel NUC NUC5CPYH Review

cazzie 28 augustus 2015, laatste update op 29 augustus 2015, 9.065 views

Intel NUC NUC5CPYH

Ter vervanging van de Boxee Box ben ik tot de aanschaf over gegaan van deze Intel NUC 5CPYH [de opvolger van intel NUC 2820]

Pluspunten

• compact
  • erg stil
  • htpc

Minpunten

• de wifi module is magertjes

Na het lezen van meerdere reviews van de Intel NUC's als HTPC heb ik gekozen
voor het type de 5CPYH met de Braswell processor.
Deze is een tikkeltje sneller dan de voorloper het type NUC 2820 en qua prijs
scheelde dat 10 euro dus die keuze was voor mijzelf snel gemaakt.

De 5CPYH heeft geen opslag of geheugen en om het algemene gebruik iets
vergemakkelijken heb ik een 8GB kingston sodimm geheugen bankje er bij
besteld en daarnaast ook nog een 120GB V300 Kingston SSD aangeschaft.

* let op: het geheugenbankje moet wel zijn 1,35V is anders werkt het niet !

Het inbouwen gaat redelijk vlot, de achterkant openschroeven en dan in alle rust
de bracket aan de kant verplaatsen, wees voorzichtig met de sata / power kabel.
Dan heb je de ruimte op de sodimm te plaatsen en hierna kan de ssd vlotjes
worden geplaatst in de bracket en de 5CPYH kan weer worden dicht gemaakt.

Hierna was het de beurt om de intel NUC op te starten, zelf had ik al een usb-
stick klaar liggen met Win 8.1 pro om daarna te updaten naar Windows 10 pro.
1st - w8.1 installeren / alle updates uitzetten / wifi enable'en dmv de intel drivers,
het systeem activeren en hierna meteen door gegaan met de windows 10 setup.

Als eenmaal dat klaar is dan heb je nog wel een tiental intel drivers nodig om
alle hardware netjes aan de praat te krijgen [zie de intel NUC support website].
Daarna was het de beurt voor de overige software om de 5CPYH te kunnen be-
nutten als htpc en das in mijn geval oa kodi en popcorn time en ook nog steam.

Na wat kleine persoonlijke systeem tweaks is het mini systeempje up and
running en ben ik tot nu toe in mijn nopjes met de aanschaf van deze NUC.

In totaal was ik voor de hardware iets van 250 euro kwijt.

Heb jij ook een Intel NUC NUC5CPYH?

Ik heb zelf de N2820, maar hij heeft denk ik een bottleneck omdat de Sata poort nog de oude Sata2 standaard is ( daardoor is de aansturing van de SSD ) minder en haalt die ~ 250MB/s lezen bijvoorbeeld in plaats van 550MB/s..
Geen ervaring met een NUC, maar de reden die jij aanhaalt voor niet zo snel reageren dat gaat niet het verschil maken hoor... Een SSD maakt een machine veel sneller omdat hij veel sneller random IO kan uitvoeren (geen koppen die fysiek heen en weer moeten met tien milliseconden wachten...
Uhh jawel, die sata2 controller is gelimiteerd, ook in Random IO. Omdat deze nog een oudere standaard is.
Ik heb een N2820 en een brazos (N31xx oid): beide zijn gewoon zwak. Ligt niet aan de sata poort maar het is maar een Atom en geen I7. De N2820 voelt wel veel sneller aan (heb ik wel een SSD inzitten). De N31xx is een HTPC met alleen een kleine HDD (via sata) die is traag met CPU en traag met HDD. De N2820 is alleen maar traag met CPU in de praktijk. Daarnaast nog een I7-6700k staan en die rent rondjes om beide machines heen. Sata2/3 maakt in de praktijk helemaal niets uit. Een atom heeft helemaal niet de kracht om 550mb aan data in een seconde te verwerken (lees: zelfs al zou het laden op deze snelheid lukken wat moet die arme atom ermee doen dan?)
mn jaren oude Intel M-25 80gb op Sata2-controller (is ook nog sata2 schijf natuurlijk) reageert als een speer.. en die haalt maar maximaal 80mb/sec ongeveer :).

'vlot reageren' heeft niks met sata2 of sata3 te maken hoor.

Het zijn eerder de extreem goedkope SSDs die een PC sluggish kunnen laten aanvoelen, alhoewel er uitstekende goedkope SSDs tussen zitten.
Een Sata verbinding gaat echt niet de bottleneck zijn in het snel opstarten/openen van programma's dan wel afspelen van media. De processor is eerder de bottleneck dan een Sata2 verbinding a 300 mb/s.

Reactietijden en random/read prestaties zijn van invloed op het vlot reageren van een systeem, niet de lees snelheid. En een verschil tussen 250 of 500 mb/s ga je helemaal niet merken, tenzij je (hele) grote bestanden verplaatst.

Eens een Asrock ion met atom processor gehad. Daar een 32GB ssd ingezet en XBMC Live opgezet. Zelfs dat ging soepel/vlot, ware het niet dat hij veld moest ruimen vanwege de jankende mini ventilator. Destijds is er een Boxee Box voor in de plaats gekomen, die heeft wel 2/3 jaar zoetjes dienst gedaan..

[Reactie gewijzigd door Zondaar313 op 30 augustus 2015 16:14]

Hoi!

Ik wil ook een systeempje voor bijvoorbeeld KODI aan mn tv hangen. Mn laptop heeft het net begeven die ik ervoor gebruikte.
Bevalt dit systeem je nog steeds goed?
En speelt deze 1080P video's haperloos (is dat een woord?) af vanuit KODi?

Alvast bedankt en ook bedankt voor de review!

Groeten,
Mario
Deze NUC is krachtig genoeg om 1080p oa via KODI te verwerken en af te spelen.
Kodi via windows? Of via openelec?
Dat is een persoonlijke afweging - het kan beide in elk geval.
Dank je, ik heb windows nodig voor mijn Autodesk Vault. Draaide voorheen op een microserver, maar die heb ik door een NAS vervangen.
@ theByteBoy: Na het zien van meerdere video's mbt de intel NUC's zie je dat gebruikers een andere wifi module plaatsen omdat hun in ogen de ingebouwde wifi module in hun ogen te kort schiet, dat wilt overigens niet zeggen dat een andere gebruiker de wifi module naar zijn wens voldoende vind.

@ Heraz: Ik heb helaas geen mogelijkheid om het verbruik en het vermogen te meten [sorry].

@3DDude: Ja, de NUC + win10 reageert vlot en prompt [ in vergelijk met een hp7 stream tablet ]
waar ik wel allert op ben is dat ik het systeem niet overbelast met honderd en 1 multi task taken.
Vind zelf de wifi module ook magertjes. Het is wel AC maar vergeleken met mijn Zenbook die ook AC heeft is de nuc vele malen trager. Met welke wireless chips kan ik deze te vervangen? Het is een m2 chipje volgens mij.
Het tweede minpunt klopt niet. De mini-jack aansluiting aan de achterkant is ook mini-TOSLink.
Kwestie van het juiste kabeltje dus :)
* aangepast [ik had dat over het hoofd gezien]
Dank voor je review.

Via het tweakers forum ben ik uiteindelijk bij deze NUC uitgekomen als vervanging voor mijn oude trouwe asrock systeempje.

Is dit de geheugenmodule die je erbij besteld hebt?
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/8

Ik wil ook deze windowslicentie erbij kopen en dan upgraden naar win10:
pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64bit
64bit is oke toch?

Dit wordt net als jij de SSD:
pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB
120 GB wel genoeg voor OS toch?

Hij maakt verbinding met de QNAP TS-412
aangezien deze niet genoeg power heeft zal de NUC het streamen voor Plex voor zijn rekening moeten nemen. Dat moet lukken lijkt me :)

Heb jij toevallig ook een oplossing om de nuc te bedienen via een ios app? Zodat ik spotify, netflix, rad.io, plex enz kan bedienen zoder mijn wireless keyboard te moeten pakken en de tv op te starten.

Nogmaals dank voor je uitgebreide review. Ik heb veel zitten lezen in het forum maar zag door de bomen het bos niet meer.
Deze windows is wat goedkoper:
pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit

Maakt voor je systeem en upgrade niet zo veel uit of je een pro of een thuis versie neemt...
Thx man. I appreciate that! Ook direct gekocht :)
Je schrijft als minpunt dat de Wifi module magertjes is. Wat is er magertjes aan?
Ik ben zeer benieuwd naar het opgenomen vermogen. Heb je dat kunnen meten?
Hallo,

Ik bedien de nuc met een muis inclusief een staartje plus de on-screen-keyboard en hiermee
kan ik aardig mee uit de voeten [ ik heb zelf geen IOS of Android device in huis].

mbt de NAS kan ik geen zinnig woord zeggen, ik weet wel dat de streaming functie met steam
in mijn huiskamer in elk geval wel werkt [al speel ik liever mijn games op de desktop pc]

In mijn ogen is die SSD ruim genoeg aangezien je voor opslag gebruik maakt van jou NAS
en jou reepje geheugen is ook 1.35 volt dus dat zal ook wel werken, ikzelf heb de ktd-l3cl/8g.
Speelt ie ook DTS of DTS-HD?
Als je openelec erop installeert sowieso, kodi via Windows durf ik niet te zeggen.
Kodi en HD content (audio+video) is geen probleem, dit kun je ook met een raspberry pi (2) van 40.
Ik wil weten of deze NUC ook h265 content zonder problemen afspeelt, iemand ervaring?
Beetje late reactie maar ik heb met deze Nuc dus heel veel problemen met h265. Dus daar zou ik hem niet voor kopen.
Bij mij werkt h265 anders zonder problemen met LibreElec. Misschien is er iets mis met je drivers of codec waardoor de CPU wordt gebruikt ipv de GPU?