Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart Review

Point 22 augustus 2015, 396 views

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Prachtig product met een prima prijs/kwaliteitverhouding en perfecte service van Dell!

Pluspunten

• Resolutie
  • Kleuren
  • USB 3.0 ports
  • Bouwkwaliteit
  • Service van Dell
  • Design
  • Stroomverbruik

Minpunten

• Ook bij Brightness op 0 nog vrij fel (persoonlijk)
  • Eerste scherm had dode pixels

Ik heb dit scherm gekocht bij Afuture, omdat hij daar in de verkoophoek stond. Iemand had hem teruggestuurd. Ik was eerst wat sceptisch, maar bij binnenkomst was het gewoon een perfect scherm zonder enige defecten. Inmiddels heb ik een ander vervangend scherm, maar daar kom ik later op terug.

Dit scherm heb ik gekocht omdat ik graag een 27 inch wou, maar daarvoor kom je natuurlijk niet automatisch bij Dell uit. Ik werk (voornamelijk hobbymatig) veel met Adobe Illustrator en daarbij is een goed beeldscherm van belang. Ook al ben ik verre van een expert op beeldschermgebied vind ik het wel van belang dat ik iets goeds heb. Na wat reviews op internet gelezen te hebben was mij wel duidelijk dat ik dit scherm moest hebben, maar ik las relatief vaak over dode pixels. Ik heb 'de gok' genomen met in het achterhoofd het feit dat de service van Dell altijd uitstekend is, maar in het begin was dit niet nodig. Het scherm was aangesloten en bleek prima in orde. Geen backlight bleeding en geen dode pixels. De kleuren spatten van het scherm af (vooral na kalibratie) en het is een heerlijk scherm om mee te werken! Vind hem er ook erg mooi uit zien en hij is gemakkelijk in hoogte verstelbaar (had misschien wel ietsjes hoger gekund). Verder staat hij stabiel en is hij erg robuust.

Na verloop van tijd begonnen er toch wat probleempjes richting de voorgrond te treden. Zo ging het scherm soms spontaan een seconde of twee op zwart, zonder dat daarvoor aanleiding was. Het scherm schakelde zichzelf ook niet uit, maar het ging even op zwart en kwam daarna weer terug. In het begin gebeurde dit misschien eens in de twee weken (bij regelmatig gebruik, lees: 6-8 uur per dag), later begon het steeds vaker voor te komen. Contact opgenomen met Dell en er werd een vervangend scherm opgestuurd. Dit was een half jaar nadat ik het scherm aangeschaft had. Vlak voordat het scherm opgehaald werd heb ik nog eens heel goed gecontroleerd op dode pixels en er bleken er een aantal op een rijtje te zitten helemaal links onderin de hoek. Ze waren me nooit eerder opgevallen en ik vraag me af hoe lang ze er al zaten, maar ze zaten er.

Hoe dan ook, het andere scherm was al onderweg en die heb ik nu drie weken in bezit. Geen enkel probleem mee gehad en het werkt gewoon top. Je betaalt er aardig voor, maar het is het geld dubbel en dwars waard. Het enige 'nadeel' wat ik ondervind is dat ik de brightness 's avonds altijd op 0 heb staan en het scherm nog steeds vrij fel vind, vooral bij een witte achtergrond. Dat is niet erg lekker bij het typen, maar het went wel.

Kan het scherm een ieder aanraden die op zoek is naar een (relatief) energiezuinig 27" inch beeldscherm met mooie kleuren. Al helemaal omdat de service van Dell altijd zo perfect is.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart?