Tweakers zegt: 9,5

Dell XPS 13 (2015) 9343-6775 Review

Eftegarie 23 augustus 2015, laatste update op 30 augustus 2015, 942 views

Dell XPS 13 (2015) 9343-6775

LICHT KLEIN SNEL MOOI FUNCTIONEEL. Ga ik toelichten. Daarna een korte essay over 4 zaken waar niemand eerder respectievelijk 1) over heeft geschreven; 2) bij stil heeft gestaan; en 3) op het idee is gekomen laat staan gedurfd heeft dit uit te proberen op de XPS13 2015 model

Pluspunten

• KLEIN en dun en tch 13,3" sherm
  • LICHT voel hem amper in mijn tas
  • SNEL speelt zware mkv bestanden vlekkeloos af met op de achtergrond firefox met honderdtal tabbladen, switchen tussen de applicaties gaat vloeiend
  • MOOI beeldscherm, gewend met eizo's te werken en dit is verrassend goed
  • FUNCTIONEEL ondanks mijn gewenning aan X99 platform mis ik geen functies, voorbeeld: de SD kaartlezer leest op 87 mb/s en schrijft op 77 mb/s op mijn kingston kaart die respectievelijk 90 en 80 zou moeten halen, goede systeemintegratie
  • KLINKT mooier dan ik dacht, na negatieve reviews over hoe harsch sounding the audio speakers zijn, hield ik mijn hart (neen oren) vast en vreesde voor het ergste, viel mij echter (als audiofiel die zweert bij FLAC en gewend is geluid van 26 kg zware eindversterkers uit de jaren negentig met nog echte warme grote capacitors en natuurlijk klinkende vintage papieren luidsprekersconussen) reuze mee. So much so dat ik het niet erg vond om de recente MAD MAX (mooie film) gewoon op dit ding te bekijken waar ik normaal op mn beamer thuis zo'n film zou kijken. Nee het geluid is goed te doen gelukkig en ik werd in de actie gezogen dankzij het scherm.
  • ADAPTER mooi compact ontworpen licht en rond ding met een fijne clutfree snoer

Minpunten

• PLUG van het adapter die in de laptop gaat kan veel beter
  • TOETSENBORD is voor iemand die een 2kg zware mechanische toetsenborden gewend is en altijd IBM notebooks heeft gehad wel erg wennen maar dit minpuntje slik ik maar
  • LANES van de M.2 PCI-E lijkt begrensd te zijn op 2x ipv volle 4x (plafondeffect=niet het einde van de wereld want behalve doorvoersnelheid komen de andere waarden nog lang niet hiertegenaan) zonde want de hardware moet het aankunnen, toch?, iemand meer info hierover?
  • WINDOWS8.1 startte, wat zag ik vol verwachting op het bureaublad als mijn aller eerste indruk? Sportnieuws voetbaluitslagen buitenechtelijke kinderen van koningshuisleden een of ander pedofiel vermiste kinderen en het weer op dit moment? gatverdamme meteen erafgedonderd en de hardware bevrijd van deze ongevraagde spam meuk nieuws hoort niet op zo'n strakke elegante netbook, en al helemaal niet op mijn netvlies, mooi rustiek tijdloze zeezicht met voluptueuze zeemeermin met rode haren als desktop background gezet en ik was weer blij. Tot ik erachterkwam dat op windows10 nog veel meer intrusive shit zit die je processor opvreet (sorry ik overdrijf: afsnoept) dus na dagenlang speurwerk onine en door de registry (de zeemeermin motiveerde als enige) al die privacy dingen dichtgetimmerd en cpu zit nu eindelijk op <1% in idle! (disk op 0%, network op 0% en memory op 12%)

PRAKTISCHE UEFI BIOS
De Bios geeft veel opties met duidelijke heldere omschrijvingen per optie, in (voor de verandering) goed Engels! Ik ben gewend dat ik alles op mijn X99 RampageV kan instellen zoveel dat ik soms de weg kwijt raak (heerlijk) en op deze bios zijn er geen instellingen die ik mis. Zo kun je bijvoorbeeld in de bios instellen of je de F1-F12 toetsen traditioneel houdt (dus een F5 refresht, Alt+F4 sluit af, F11 zet je browserwindows op fullscreen enzovoort) of zoals de default instelling al deze toetsen aan multimediatoepassingen toekent (Volume uit aan, lager, hoger, schermverlichting lager, hoger enzovoort).

Verrassende derde mogelijkheid is om via Fn+Esc live te switchen tussen de ene modus of de andere. Zulke en vele andere handige prakticshe instellingen vind je in de UEFI bios net als Legacy boot of UEFI boot, helderheid van de toetsenbordverlichting helemaal uit, half of vol enzovoort. Tevreden. Getest met Bios A05. Tot dusver feilloos en bugfree. Voor ik vergeet, er zit nog een gigantisch uitgebreide Diagnostics tool niet via de bios maar via de bootoptions (F12) te benaderen, waarin alle hardware in twintigtal hoofdstukken en 10 minuten tijd getest wordt. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid voor een extended test waarin vooral je RAM verder op fouten getest wordt, en waarbij in realtime je de laagste, hoogste en huidige temperaturen te zien krijgt van je ram, je cpu cores 0 t/m 3, je ssd, je wireless kaart ook, je moederbord, je ingebouwde batterij, en zelfs de omgevingstemperatuur en dan vergeet ik nog een of twee temperatuursensoren! :)

M.2: mSATA vs M.2 PCI-E
Aangekomen bij de belangrijkste item van mijn review jongens en meisjes! En hiermee zit ik filnk in mijn maag dus als je raad weet reageer aub! Een AS SSD test van de ingebouwde LITEON L8H-256V2 2208 mSATA(!!) SSD geeft povere magere 840 punten met hooguit 500 mb/s. Wat? mijn inmiddels prehistorische 840 EVO haalde jaren geleden etterlijke honderden punten meer en voelt ook sneller. Wat doet een trage dynossaurus vintage antiek sata ding in deze XPS 13 2015 model nu we PCI-E m.2 ssd hebben? Daarom overweeg ik om te upgraden naar een SM951 van samsung die vier keer sneller is omwille ook van het benutten van de PCI-E bus. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben.

Wat zal een SM951 upgrade in dell XPS 13 (2015) presteren? Iemand een AS SSD score printscreen om te delen? Zie de mijn waarden verkregen met de fabrieks ssd van Liteon bijgaand. Meest geinteresseerd ben ik in de 4K en de 4K-64th que depth die een realworld windows start emuleert: vele kleine bestanden tegelijk in een que inlezen. De doorvoersnelheid van de SM951 is over de 2150 mb/s maar dat vind ik niet zo interessant want ik wil Firefox/Windows versneld hebben en niet zozeer het overpompen van grote files op de achtergrond. Over PCI-Express gesproken, vraag ik me af of de ingebouwde naamloze dell-branded wifi kaart te verangen is met een Intel AC 7260 zonder biosbootproblemen (bekende jaloezie-euvel van Lenovos).

ALUMINIUM BLINDPREEG
Welke marketing idioot heeft verzonnen dat bij zo een strakke flinterdunne aluminium behuizing (eindelijk geen plastic maar echt metaal!) er een zwarte dell logo zo niet-subtiel op de notebook moet? Geinspireerd op apple zeker? Uggh! Meteen het lelijke ding van mijn notebook weggehaald. Misschien omdat ik architect ben stoort het mij? Neen, andere architecten zijn dol op apple, dus dat is het niet, nee denk meer omdat ik houd van consistentie en subtiliteit en dus een zwart glossy plastic stikker niet vind horen op een strak gepolijst mat aluminium metaal.

Goed een uur verder en wat houd je over? En aluminium top met een voelbare blinddruk van het logo... JA dat ziet en voelt goed aan. Nu kan ik over de buitenkant ook tevreden zijn:) don't try this at home want kans bestaat dat je dwars door je flinterdunne aluminium heen je lcd snijdt, en je netbook zo bij het grofvuil kunt zetten. (Vergeet in dat geval niet je M.2 SATA ssd eruit te halen dat is misschien nog wat waard, alhoewel Liteon niet bekend staat om hun snelle noch betrouwbare ssds in tegenstelling tot samsung). Ik ben normaliter wel handig met dit soort dingen maar dit was ronduit een lastige kutklus! Of mijn beeldscherm nog werkte na deze moeilijke mod operatie, houd ik in het midden. Dat lelijke zwarte glossy plastic logo is tenminste weg...

Heb jij ook een Dell XPS 13 (2015) 9343-6775?

Heerlijk, wat een stuk tekst :9 Als review heb je er weinig aan, maar leuk om te lezen is het zeker.

PS. Je rijdt niet toevallig een Saab? :P

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 23 augustus 2015 11:01]

Dank. Je zit er heel dichtbij. Een "aspine graue" bmw 7 serie. Helaas geen FLAC audio weergave welke auto kan dat wel? Kennelijk kun je niet alles hebben in het leven waar je naar verlangt. (Of zijn er wel mensen die alles hebben waar hun hart en ziel naar verlangt? :P )
Je kan natuurlijk een Fiio MP3-speler halen en die aansluiten op aux-in, maar dat is misschien wat tegenstrijdig. Wel mooie auto verder :)

PS. Aangezien de menselijke hebzucht oneindig is heeft inderdaad niemand alles wat hij wil :P
Geen review maar een heerlijke brei aan woorden over dit laptopje, heerlijk dat je je zo kan opwinden over plastic stickers en sata vs pci-e. Soms voel ik me de enige op de wereld die er zo over denkt maar gelukkig kan tweakers.net me uit die waan halen.

veel plezier met je blingbling laptop

vind een hp2750p beter bij je bureau passen maar die is al weer wat ouder ;)
(modbaarste 12.5 inch laptop ooit)

[Reactie gewijzigd door Flaat op 23 augustus 2015 00:48]

;) Dank voor je appreciatie Flaat, zitten op n lijn. En bij dezen haal ik je uit je waan :) ik weet wel zeker dat er meer echte tweakers hier zitten. Definitie van het woord volgens dictionary :

"TWEAKER: Someone who constantly makes alterations on (usually a very specific) object, i.e. computer, automobile etc." Example:

"Tommy what are you doin' man?"
- "I've been real busy sorting bolts!"
"For three days??"
- "Yeah man!"

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 23 augustus 2015 14:10]

Dus...

Een lap tekst over een sticker, een SSD die voor 99% snel genoeg is, maar toch antiek wordt genoemd en iets over een zeemeermin.

Van een architect had ik beter verwacht.
Dank voor je kritiek. zonet heb mijn kladversie verbeterd opdat mijn essay over dit ding beter leesbaar is. ik zie dat je een X58 van gigabyte hebt met intel 920, heb ik ook gehad vijf jaar mijn main pc. Heb je al de nieuwe Wolfenstein geprobeerd? Geweldige game prachtige filmische levels heel levendig. Soms eng mooi.. Had hem online voor 16 euro gekocht moest toen met de code 42 GB downloaden via steam, prima (ik zie dat je de oude wolfenstein hebt). mijn oude gtx 470 telt zijn laatste dagen op mijn blimsemsnelle X99 platform.

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 23 augustus 2015 14:17]

Ik heb een opmerking m.b.t. het SATA vs PCI-E in een M.2 socket gebeuren.
Voordat je een PCI-E M.2 SSDtje koopt, overtuig je ervan dat deze laptop daar ook mee kan werken !
De M.2 aansluiting beschijft alleen de M.2 socket (de connector en de pinnetjes op het insteekprintje) en daarover kun je SATA, PCI-E, USB en misschien nog wat andere zaken laten lopen. Dat wil echter niet zeggen dat het ook aangesloten is ! Ik heb zelf een laptopje met een M.2 SSD daarin waarbij op de connector in de laptop alleen de SATA is aangesloten. Een PCI-E M.2 SSD gaat daarin dus niet werken :'( Gelukkig is de SATA verbinding voor mij snel genoeg :)
Dus: je bent gewaarschuwd :)
Dank voor de nuttige waarschuwing. Wat meer info gezocht maar nog niet wijzer over definitieve wel of niet PCI-E M.2 compatibiliteit:

CPU: 5th Generation Intel Core i5/i7 14nm 15W (Socket 1168 BGA)
CHIPSET: Intel Broadwell-U Southbridge: PCH L-P

LINK Korte video waarin ze de XPS 13, sneek peek waarin je al zn guts in glorie kunt bekijken

LINK "Dell stated the new XPS 13 (2015) will have an option for the SM951, but after looking at the Dell site and its options, we could only find a generic statement that lists a 256GB SSD"

LINK Forumpostje met rumors en chit chat zonder conclusive evidence over al dan niet het ondersteunen van PCI-E op de M.2 slot in de XPS 13 2015.

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 23 augustus 2015 14:30]

inderdaad niet echt een review, maar ik geloof wel dat het heeft opgelucht he? ;)
En ik vind het logo origineel mooier. Ieder zijn eigen smaak. Hopelijk geen invloed op garantie.