Netgear R8000 Nighthawk - AC3200 Router Review

MagnetiO 22 augustus 2015, laatste update op 22 augustus 2015, 5.229 views

Netgear R8000 Nighthawk - AC3200 Router

Goed, snel en stabiel maar wellicht iets overpriced....

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Uitstekend bereik
  • Auto 5ghz load switching
  • Parental control
  • Adaptive interface (telefoon, pc tablet)
  • VPS
  • Tri-band

Minpunten

• Groot formaat
  • Antennes voelen niet heel stevig aan
  • VPN ondersteuning
  • NETGEAR genie
  • Iets wat gedateerde interface

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Sinds eind 2014 ben ik van mijn appartement verhuisd naar een 3-laags eengezinswoning met een oppervlakte van ~145m2. Waar mijn Asus AC-66u altijd prima volstond, begonnen hier de problemen.

Geen jaren 30 woning met houten vloeren maar dik betonnen platen met staalverbindingen die de woonlagen van elkaar scheiden. Na geŽxperimenteerd te hebben met repeaters, acces points, custom (dd-wrt/gargoyle) firmwares en andere antennes was ik het zat. Tijd voor vernieuwing.

Ik heb Ziggo als ISP. Behalve de werkzaamheden die altijd om 1 uur s'nachts plaatsvinden en DNS attacks van de laatste paar dagen weinig tot niets om over te klagen.

De nu standaard uitgeleverde modems (UBEE en TECHNICOLOR) bevatten ook een routerfunctie met WLAN. Waarschijnlijk prima voor de huis/tuin en keukengebruiker maar laat vaak nog te wensen over. Ziggo (en zoals zoveel ISP's) schakelen een hoop belangrijke onderscheidende functies uit zodat er minder "gesloopt" kan worden. Op zich logisch natuurlijk maar geeft wel de nodige beperkingen.

Wat veel mensen niet weten is dat door een belletje te plegen met Ziggo de WLAN /router functie kan worden uitgeschakeld en je device dan alleen als modem kan fungeren. De R8000 bood voor mij dus de uitkomst.

De sterkte van het signaal is zowel binnen als buitenshuis echt uitstekend. De Asus 66U, 52U Repeater of ieder andere WLAN router/Acess point komt hierbij niet eens in de buurt. Waar ik voorheen beneden misschien max 15-20 procent bereik haalde, is dit met de NETGEAR 75-80 procent. De R8000 hangt bij mij op de eerste etage in het trapgat met cat5e rechtstreeks vanaf het modem.

Mijn kantoor bevind zich op de 2e verdieping aan de achterkant van het huis. Hier was het bereik altijd al prima omdat de AC66U vlakbij hing en als access point gebruikt werd. Omdat het een overkoepeld dakterras betreft is er geen rekening gehouden met bekabeling en verkreeg netwerk op mijn PC middels een Linksys AE6000ac USB adapter.

Omdat er behalve de signaalsterkte weinig te klagen valt over de 66U en de AE6000 geen top ontvanger is, de 66U nu in repeater mode met vaste kabel naar mijn PC en Xbox . Overdrachtssnelheid tussen de R8000 en 66U is nu een week stabiel 700mbps+.

Er zullen vast AC routers in een lagere prijsklasse nagenoeg of hetzelfde resultaat bieden. Ik heb van de R8000 tot op heden zeker geen spijt en is in mijn situatie iedere euro waard geweest. Succes met je keuze!

Heb jij ook een Netgear R8000 Nighthawk - AC3200 Router?

Je zegt: "Wat veel mensen niet weten is dat door een belletje te plegen met Ziggo de WLAN /router functie kan worden uitgeschakeld en je device dan alleen als modem kan fungeren."
Is het dan even Ziggo bellen en zeggen dat je je modem in bridge mode wilt hebben? Is dat voldoende?
@SlideR NL Ja... Zeggen dat je het zat bent omdat het voor geen meter werkt. Ze kunnen dit op afstand met 1 druk op de knop. Eerste LAN port wordt dan alleen actief, ziggo modem+router wordt alleen een modem en je eigen router wordt dan primair.
Thanks voor je snelle reactie. Dan word het mooi tijd voor een nieuwe router.

Alleen nog even twijfelen tussen deze R8000 of de R7000. Gezien de prijs neig ik naar de R7000.
:) zal je geen spijt van krijgen... Denk van beide apparaten niet
Als je veel apparaten in je netwerk hebt hangen zou ik gaan voor de r8000
Dat die over 2 aparte 5ghz frequenties beschikt zeker met DLNA over wifi is super :P
Hoi, zojuist de R8000 in de lucht gekregen en het werkt (begane grond). Echter ik zit de dubben of ik Smart Connect zal inschakelen of niet. Ander ding, maar dat is 5Ghz eigen, is het beperkte bereik. Want zijn bv. jouw instelingen qua kanalen voor alle banden. Ik had wel een beter bereik verwacht op de eerste verdieping met een 5Ghz, maar het is gewoon treurig.

Router staat in meterkast.
Deze dijk van een router moet toch in staat zijn om de 2de verdieping te halen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Alle hulp is welkom.

Bedankt, Paul