Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 202 II (Zwart) Review

RagingR2 15 mei 2009, laatste update op 15 mei 2009, 2.561 views

Sennheiser HD 202 II (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Draagcomfort
  • Degelijk
  • Zeer bescheiden prijs

Minpunten

• 1) Jammer dat het geluid standaard zo hard staat; je moet elke keer aan je geluidsettings schuiven voordat je van speakers naar koptelefoon overschakelt, anders beschadig je je gehoor.
  • 2) Daarnaast beetje onhandig groot/zwaar kabelhaspeltje

Ik heb deze koptelefoon nu een paar jaar en ben er erg tevreden over, op een paar kleine puntjes na.

Ik ben inmiddels opzoek naar een nieuw koptelefoon, onder andere omdat ik er 1 wil mét micrcofoon erin, vandaar dat ik in de reviews aan het rondneuzen was en vervolgens op het idee kwam om over dit model dan ook maar even my 2 cents toe te voegen. De HD202 bestaat volgens mij al heel wat jaartjes, maar hij wordt nog steeds geleverd, dus als review nog steeds relevant denk ik. :)

Kwaliteit geluidsweergave: Ik vind deze zeer goed. Naar mijn idee is dit alle geluidskwaliteit die je als muziekluisteraar zou willen of nodig zou hebben; zeer helder geluid met een goede bas.

Gebruiksgemak: De koptelefoon doet zijn werk; hij doet wat hij moet doen. De "oren" kun je heel simpel verschuiven zodat hij past op ieder hoofd. Het is een soort schuifsysteem, je pakt het oor en schuift hem een stukje verder naar boven of beneden; daarbij valt hij ergens intern in een soort tandje ofzo (tenminste zo voelt het tijdens het schuiven) waardoor de oren niet zomaar kunnen verschuiven als je hem op je hoofd hebt.

Verder zit hij erg fijn, met grote earcups die helemaal over je oren heen vallen. De earcups rusten daarom tegen de zijkant van je hoofd, en niet op je oorschelpen wat erg comfortabel is. Ik krijg anders altijd last van tintelende / gloeiende oren naar een kwartier of een half uur, maar met deze koptelefoon kun je dus rustig uren vooruit.

De paar minpuntjes die ik heb bevinden zich echter wel op dit vlak, dus kan ik toch niet meer dan een "voldoende" geven voor het gebruiksgemak.

Punt 1 is het geluidsniveau. Ik weet niet of het specifiek aan dit type ligt, maar om de één of andere reden is het geluid via de koptelefoon altijd veel harder dan via de speakers. Dus als je niets vermoedend de koptelefoon inplugt en meteen op je hoofdzet... WhhhAaaARRGH! Oorpijn dus. Inmiddels ben ik er aan gewend en zet ik eerst mijn geluid via windows op heel zacht, dan zet ik de koptelefoon op, en dan gooi ik weer voorzichtig het geluid omhoog totdat het goed is. Maar het blijft een beetje lastig, want ook als je tijdens het gamen wilt overschakelen naar de koptelefoon moet je dus eerst naar de settings van de game of terug naar windows om het geluidsniveau naar beneden te zetten. Een betere afstemming van het geluidsniveau of een volume-control in de draad van de koptelefoon zouden een oplossing zijn geweest.

Punt 2 is de kabelhaspel. Er zit nogal een lang snoer aan de koptelefoon, wat op zich handig kan zijn. Om te voorkomen dat je snoer ergens achter blijft hangen zit er standaard een ovaal plastic haspeltje bij waar de draad om heen gerold zit; die kun je dus naar behoefte afrollen of oprollen. Alleen dat ding is een beetje zwaar en groot naar mijn smaak, waardoor je het idee hebt dat je niet echt bewegingsvrijheid hebt. Dat ding zit, hangt of ligt om de een of andere reden altijd een beetje in de weg. Ja okee, er zit wel een clip aan zodat je hem aan je kleding ofzo kunt bevestigen, maar eerlijk gezegd vind ik ook dat niet echt handig of comfortabel. Misschien als hij wat kleiner was geweest.

Bouwkwaliteit en afwerking: Hier kan ik alleen maar een "zeer goed" voor geven; er mankeer niets aan. Het ziet er allemaal degelijk en netjes afgewerkt uit. Ik heb hem al een paar jaar, en volgens mij kan hij nog wel een paar jaar mee op deze manier.

Prijs: Ook hier kan ik alleen maar een "zeer goed" geven; deze koptelefoon kun je voor rond de ¤ 20 of zelfs nog iets minder kopen, en dat vind ik voor wat je er voor krijgt echt onwaarschijnlijk weinig. De meeste koptelefoons in deze prijsklasse zijn echt van die goedkoppe wegwerprommel, en zeker niet met full-size earcups die over je oren heen passen.

Heb jij ook een Sennheiser HD 202 II (Zwart)?

Volgens mij komt het kleine broertje van deze koptelefoon vaak veel beter uit de testen. De HD201 wordt dan ook aangeraden tov de 202. Zit trouwens geen kabelhaspel bij.
Hm ja ik lees zoiets hier:

Hoe dan ook... mijn HD202 heeft het altijd prima gedaan, en ik zou hem nog wel een tijdje houden denk ik, ware het niet, dat ik binnenkort een nieuwe wil gaan kopen waar ook een microfoon aan zit. Ik gebruikte eerst altijd zo´n ultra-goedkoop Logitech headsetje dat ik bij mijn webcam had gekregen als ik een microfoon nodig had, bijv. voor Ventrillo. Maar dat ding is stuk, en eigenlijk was hij ook niet echt fijn om te gebruiken. Het was zo´n ding dat achter je hoofd langs loopt, en waarvan de beugel dan heel irritant langs je oren liep. Dus ik zit nu deze te overwegen als all-in-one oplossing:

pricewatch: Sennheiser PC 350

Voor zover ik heb kunnen vinden is dit één van de weinige, zo niet de enige, koptelefoon die:
a) grote comfortabele earcups heeft,
b) een microfoon heeft en
c) ook nog een beetje betaalbaar is.

en bijkomend voordeel is dat die ook meteen een inline volume control heeft :)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 15 mei 2009 08:28]

"Naar mijn idee is dit alle geluidskwaliteit die je als muziekluisteraar zou willen of nodig zou hebben; zeer helder geluid met een goede bas."

Oeh! Wat zeg je nu?! *half audiofiel nederland springt geschrokken op* :)

Leuke review, heb deze koptelefoon zelf ook als backup-rammel-ligt op de grond-ding en biedt veel kwaliteit voor zijn geld. Een echt goed geluid komt er m.i. echter niet uit. Zet maar eens een duurdere serie Senn's op je hoofd (500 serie of 280pro bijv.) of een mooie Grado en dan hoor je een wereld van verschil. Daar betaal je natuurlijk wel iets meer voor maar dat hoor je er, vind ik, ook in terug.

Oeh! Wat zeg je nu?! *half audiofiel nederland springt geschrokken op* :)
Ja ik weet dat mensen die zich zelf audiofielen noemen hier waarschijnlijk anders over denken. Maar ik zie het als mijn recht, of misschien zelfs wel mijn taak, om in mijn eigen review aan te geven dat ik er zo over denk. Ik kan wel meegaan in de maalstroom en zoiets schrijven als "ik weet dat de HD202 geen topmodel is, maar het geluid is best acceptabel", maar dan zou ik mezelf iets wijs maken. Want ik hoor namelijk écht, écht, écht geen noemenswaardig verschil tussen een koptelefoon als de HD202 en een peperduur alternatief. En dat mag dan ook gezegd worden vind ik.

En ja, ik luister erg graag naar muziek.

En ja, ik heb voor zover bekend prima functionerende oren.

En ik vermoed eerlijk gezegd dat de HD202 niet alleen voor mij, maar voor het grootste gedeelte van muziekluisterend Nederland meer dan prima voldoet qua geluidskwaliteit. En dat lijkt mij eerlijk gezegd een relevanter gegeven (zeker voor in een review) dan wat een klein groepje zogenaamde "audiofielen" (net alsof de rest van Nederland niet van mooi geluid houdt) er van vindt. :)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 15 mei 2009 08:05]

Ik noem mezelf zeker geen audiofiel. Ik ga geen 1000 euro voor een kabel neerleggen. :) Maar ik vind wel dat je absoluut verschil hoort tussen een Sennheiser 202 en een Grado SR125 ofzo. Als dag en nacht eigenlijk, en daar hoef je echt geen audiofiel voor te zijn. Misschien moet je gewoon eens naar een goede koptelefoon luisteren om het verschil te horen?

Ik vind zelf de 202's dof klinken. Heel boomy met weinig gedefinieerde mids en ietwat iele highs. De bass is ook best hol. Zit weinig punch in. Maar nogmaals, voor de prijs kun je het meestal niet laten liggen. :) Ik zelf zou toch eerder het dubbele uitgeven aan een Koss Portapro (40 euro) of aan een Sennheiser PX100.
Bedankt voor je suggesties. Ik zal er eens naar kijken. Al moet ik zeggen dat die twee modellen die jij noemt niet echt mijn voorkeur zouden hebben vanwege dat ze supra-aural (op je oren liggend) zijn en niet circumaural (over je oren heen). Dat laatste vind ik zelf fijner; het ventileert weliswaar wat minder goed en je bent ook echt afgesloten van je omgeving (niet altijd fijn), maar ik vind het persoonlijk wel fijner omdat ik anders nogal snel tintelende of gloeiende oorschelpen krijg na een half uur ofzo.
Ik heb zelf ook relatief grote oren en heb juist sneller last van gesloten hoofdtelefoons. :) Op Head-FI (leuke website!) zijn veel discussies over de verschillen tussen de verschillende vormen en de gevolgen op de geluidskwaliteit. Maar seriously, ga die Portapro eens luisteren. Zacht op de oortjes en fantastisch geluid. En bijna gratis!
is dat niet met elke koptelefoon zo dat als je hem inplugt in je speakers dat t volume bam omhoog gaat? dit is te regelen door je speakers gewoon voluit te zegge en doormiddel van een knopje op je toetsen bord oid te regelen hoe hard die gaat plug je dan de koptelefoon in heb je niet in 1x een hard geluid op je oren staan.
Mijn Stanton Dj Pro 2000 doet precies hetzelfde.. Dus ik neem aan dat dat bij elke koptelefoon is. :) Als ik hem in m'n speakers plug is dat wel zo, maar als ik hem in de jack op m'n case stop.. dan heb ik niet dat ie te hard staat.
Voor de duidelijkheid; ik plug hem niet op mijn speakers in, maar op de computer. Daarbij maakt het niet uit of ik hem in de voorkant of de achterkant inplug; allebei hetzelfde effect. :)

Het zou inderdaad kunnen zijn dat dit zo is bij (bijna) alle koptelefoons zonder eigen volumeregeling, maar het blijft verrekte irritant vind ik.

Want, om even te reageren op Xenomorph: wat jij bedoelt is denk ik om in plaats van je windows geluid op vol volume te zetten, en de speakers op halverwege, dit andersom te doen. Dus je Windows geluid op halverwege (zodat je koptelefoon niet te oorverdovend is), en dan de speakers voluit om op je speakers toch voldoende volume te hebben. Maar dat is naar mijn idee niet echt ideaal voor de geluidskwaliteit door je speakers. Mijn ervaring is dat als je je volume in Windows gaat knijpen en dat op je speakers weer gaat boosten, je open gegeven moment allemaal raar geruis en gezoem door de speakers gaat horen wat je anders niet hebt. Dit verschijnsel is nog niet zo erg als je je Windows geluid op halverwege zet, maar wordt volgens mij wel erger als je hem nog verder knijpt. En dat nog verder knijpen is helaas wel nodig om het goede volume te krijgen op mijn koptelefoon; zo groot is het verschil in geluidsvolume tussen speakers en koptelefoon.

Overigens vind ik het wel opvallend, maar ik ben geen audio-expert, dat ik op mijn speakers dus wél, maar op mijn koptelefoon géén last heb van dat gezoem en geruis dat ontstaat als je in Windows je volume gaat knijpen.

Het kan ook zijn dat het aan de geluidskaart op mijn Mobo ligt (Asus P4P800-E Deluxe), of aan mijn niet-zo-heel-geavanceerde maar verder prima functionerende Creative Inspire 280 speakersetje; of aan de combinatie van die twee. Hoe dan ook is het probleem er, en is dit in mijn situatie niet de ideale oplossing. :)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 15 mei 2009 13:29]

Gebruikte deze enkele jaren geleden ook (en nog steeds voor mijn synthesizer), maar nu ik bij het produceren en het beluisteren van muziek/films een AKG K141 MK II gebruik kan ik zeggen dat de bass in de Sennheisser HD 202 zwaar overdreven is, Sennheisser staat daarnaast bekend om zijn pieken in het mid-laag, daar heeft de AKG met een heerlijk correcte bass gaan last van. :)

Maargoed, vooral voor de prijs is deze Senneheisser natuurlijk utistekend.
heb deze koptelefoon ook al jaren in gebruik (nu 4 jaar), zelf vind de kabelhaspel zeer prettig werken als je hem aan je jas oid vastclipt heb je nooit problemen met de kabel.

Na 4 jaar begint de vulling rond de earcups helaas wel sterk te verslijten en ik heb mijn koptelefoon dan ook vervangen door een HD25-II
Af en toe een nat doekje over de earcups verlengt de levensduur ervan aanzienlijk. :)
Dat van het volume, komt dat niet door de impedantie van de koptelefoon (x Ohm)?
Heb geen kaas gegeten van electronica dus vergeef me als dit nergens op slaat, maar volgens mij is dat de gevoeligheid van de drivers. En die Senn heeft een lage gevoeligheid, vandaar dat `ie zo hard staat. Is mijns inziens de koptelefoon niet aan te rekenen.

Hoe is de bouwkwaliteit/stevigheid?
Ik heb zelf de HD201, en die stond erom bekend dat de "oren" nog wel eens afbraken door gammele plastic verbindingen.
Hoe is de bouwkwaliteit/stevigheid?
Ik heb hier nog geen problemen mee gehad; ik vind het een stevige en degelijke koptelefoon. Maar zoals ik in de review ook schrijf: de oren worden verschoven via een niet-vergrendeld schuifsysteem met een soort tandjes erin waar de bevestiging van de oren dan langs glijdt/ratelt. En ja het is allemaal plastic. Dus ik zou me op zich kunnen voorstellen dat bij zeer intensief gebruik dit schadegevoeliger is dan wanneer het gewoon een traploos schuifsysteem is, of wanneer je zoals bij hele dure microfoons de oren met een schroefknop ofzo vergrendelt nadat je ze verschoven hebt.
Maar ik heb zelf niet het idee dat dit heel snel kapot gaat. Zo vaak verschuif je die oren ook niet in de praktijk,en mocht het ooit kapot gaan dan heeft deze koptelefoon zijn geld al lang en breed opgebracht. :)