Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + Play & Charge Kit Zwart Review

hndrk 20 augustus 2015, 632 views

Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + Play & Charge Kit Zwart

Zeer degelijke controller geleverd met een stevige en lange usb kabel.

Pluspunten

• ergonomie
  • micro-usb
  • lange usb kabel meegeleverd
  • draadloze + bekabelde communicatie

Minpunten

• draadloze verbinding pc (toekomst)

Ik heb ondertussen meer dan een halfjaar geleden als vervanging voor een Xbox 360 usb controller de nieuwe Xbox One versie gekocht.

De Xbox One controller ligt net zoals de voorganger ergonomisch zeer goed in de hand en doordat ze het batterij compartiment deze keer horizontaal hebben geplaatst in de behuizing heb je meer plaats om je vingers te laten rusten.
De schouder knoppen voelen naar mijn mening minder aangenaam aan vooral de B knoppen zijn onaangenaam als je ze vaak moet gebruiken omdat ze naar opzij kantelen en niet compleet in te drukken zijn.
De thumbsticks lijken minder snel te slijten. Bij de 360 versie was dit de hoofd doodzaak van de controllers bij mij thuis.

De drivers zijn vlot te installeren. Officieel zou dit ondertussen via Windows update moeten gebeuren, maar ik heb bij een kennis gemerkt dat dit niet het geval was bij hem. Zijn computer was uptodate maar ik heb de driver toch manueel moeten installeren (Hij had de controller ondertussen al twee weken ingeplugd liggen).

De meegeleverde micro usb kabel is aangenaam lang en heeft één indicatie led die aangeeft mits de herlaadbare batterij er in steekt, of deze vol is (witte led) en of dat deze aan het opladen is(oranje led). Dat dit nu een universele kabel heeft vind ik een groot pluspunt omdat je het nu voor meerdere doelen kan gebruiken.
Ook het feit dat je deze keer gewoon de draadloze versie van de controller hebt die ook via de usb poort kan communiceren is een groot pluspunt.

Spijtig genoeg kan je de controller niet via Bluetooth of gelijkaardig protocol aansluiten en zul je een speciale receiver moeten aankopen wil je deze draadloos gebruiken.

Sinds Windows 10 heeft de Xbox knop ook standaard een functie binnen Windows en kun je in games de game balk openen. Je kunt door 2 maal op deze knop te drukken deze balk ook in andere applicaties laten verschijnen.

Tot slot heeft het met enkel één witte led op het apparaat een relatief rustige uitstraling.

Deze controller zie ik als een van de betere op de markt momenteel, hij is wat duurder dan sommige andere merken maar hij lijkt lang mee te gaan en ligt goed in de hand dus ik denk dat je de meerprijs er zeker uit gaat krijgen.

Heb jij ook een Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + Play & Charge Kit Zwart?

Hoe lang heb jij met de controller gedaan als ik vragen mag?
Momenteel werkt hij nog steeds perfect, Ik moet wel zeggen dat ik hem niet dagelijks gebruik omdat ik hem vooral tijdens het spelen van RPG's gebruik en aventoe met de xbox. Ik heb wel het gevoel dat de sticks veel langer mee gaan dan de van de xbox360 controller. Deze gingen na een tijdje meestal afwijken. Bij een van de 3 controllers die bij me thuis liggen is er één usb kabel beschadigd, deze wou niet meer laden maar dit kan een externe oorzaak hebben gehad.