Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Shark Zone K30 Illuminated Gaming Keyboard Review

ProAce 20 augustus 2015, laatste update op 20 augustus 2015, 1.791 views

Sharkoon Shark Zone K30 Illuminated Gaming Keyboard

Voor de prijs is de Sharkoon Sharkzone K30 een prima toetsenbord, mits je van de kleur houdt. De K30 is voorzien van witte leds onder de toetsen en de kenmerkende kleur geel vindt je overal op het toetsenbord terug. De switches zijn rubber dome en reageren zoals je mag verwachten.

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Macro toetsen
  • Goed instelbaar qua hoogte
  • Prima software
  • Vergrote spatiebalk

Minpunten

• n.a

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Deze review gaat over twee producten, zowel de M51+ als de K30. Bij beide producten zal deze review geplaatst worden, echter slaat de onderstaande samenvatting alleen op het gelinkte product.

Productpagina M51+ @ Sharkoon
Productpagina K30 @ Sharkoon

Vandaag bekijken we twee producten uit de stallen van Sharkoon. Deze producten zijn uitgebracht in hun nieuwe ‘Sharkzone’ lijn. Deze lijn is gevuld met hardware uit verschillende prijsklasses en hebben allemaal een gele tint.

Waar ik bij de vorige review de link volledig miste tussen de gele kleur en de term ‘Sharkzone’ is die nu wat verduidelijkt. Deze naam en het plaatje voorop de doos stellen namelijk een waarschuwingsbord zoals je ze ook wel in Australië tegenkomt bij gebieden waar haaien zwemmen. Nu dit uit de wereld geholpen is gaan we kijken naar de producten van Sharkoon die vandaag op de pijnbank liggen, het Sharkoon K30 toetsenbord en de M51+ muis waar de ‘+’ staat voor de mouse bungee die meegeleverd wordt.

De M51+ wordt momenteel aangeboden voor ¤50,- en is in feite een refresh van de oude bekende Sharkoon Drakonia. De K30 gaat over de toonbank voor een ¤35,-.

De Sharkoon M51 maakt gebruik van de Avago 9800 sensor, dit is een laser sensor die tot een maximale DPI van 8200 ingesteld kan worden. Voor de main switches word gebruik gemaakt van de alom bekende Omron switches, de overige negen knoppen zijn met andere switches uitgevoerd.

De M51 weegt minimaal 120 gram en maximaal 150 gram, dit is naar wens aan te passen door de in de muis aanwezige gewichtjes van 5 gram. De balans is hier ook nog een beetje mee af te stellen. De muis zelf is van een redelijk vaak voorkomend formaat bij palm grippers, groot genoeg voor de meeste handen.

In de muis is verlichting aanwezig, dit betreft een RGB LED. Tussen de M51 en je computer zit een 1.8 m kabel en een usb aansluiting.

De mouse bungee die je meekrijgt bevat ook een LEDje en een powered usb hub. Deze kan je met twee usb kabels met je computer verbinden.

De Sharkoon K30 is een toetsenbord met Rubber Dome switches. Deze switches moeten zorgen voor minimaal tien miljoen toetsaanslagen, heeft iemand dat ooit gehaald? Het toetsenbord is ingedeeld in de standaard volledige indeling met drie blokken en is daarmee aan de grote kant. Verdeelt over het toetsenbord zijn vijf extra macro toetsen aanwezig.

Het toetsenbord heeft een kabel van 1.6 meter met daaraan een gold-plated USB aansluiting. Ook is er een klein geheugenchipje aanwezig om je ingestelde profielen altijd bij je te hebben.

De K30 en de M51+ komen in stijlvolle zwarte verpakkingen met daarop, wat nu blijkt, een geel waarschuwingsbord. Zeker voor in winkels is dit wel een ontwerp dat de koper aan zal spreken. Op de achterkant vinden we uitleg in verschillende talen over de verschillende features van dit toetsenbord en nog een keer de specificaties kort herhaalt.

Hier splitsen we de wegen zich even op en openen we eerst de muis. Deze zit keurig strak verpakt in een stuk plastic te samen met de basis van de bungee en een zwart doosje. In dit doosje vinden we de kabels die bij de bungee horen en het rubberen boven stukje voor op de basis. Verder vinden we in de doos nog een paar accessoires. Bestaande uit een setje extra glijders, een deurhanger, een beschermend tasje, een flyer met uitleg en een cd met daarop de bijbehorende software. Deze software is ook te downloaden van de website van Sharkoon.

Het uiterlijk is op de kleur na hetzelfde als die van de Drakonia, waar hij bij de drakonia uitgevoerd was met een blauwe schubben print bovenop is deze nu compleet zwart met een geel draad, een gele DPI knop en gele DPI LEDjes. Helemaal in de Sharkzone stijl dus. Naast de kleur zijn ook de extra knoppen bij de duim en ringvinger/pink speciaal, mede door het feit dat deze compleet naar eigen smaak in te stellen zijn. Achterop vinden we het RGB verlichte logo en dat is ook gelijk het enige teken dat de M51+ uit de stallen van Sharkoon komt. Ook de bungee mag er zijn, op de basis zit net als op de muis een verlicht logo met daarin een gele led. Op de basis zitten verder een vier-tal USB poorten.

Als we de K30 ontdoen van zijn stijlvolle verpakking zien we dat deze verder alleen verpakt is in een plastic zak. Pakt lekker makkelijk uit en beschermd voldoende tijdens het transport. Onder het toetsenbord liggen een deurhanger (jeej nog eentje :D), een CD met daarop de software en rubbertjes om over de pootjes van het toetsenbord te schijven. Qua extra’s iets minder dan bij de muis, maar daar betaal je dan ook voor. Net als bij de muis is de software ook te verkrijgen via de site van Sharkoon.

De K30 is wel een compleet nieuw product en valt verder niet te vergelijken met een eerder product van Sharkoon. Zoals gezegd is het een toetsenbord die bestaat uit drie blokken, en hier heeft Sharkoon voor de gamers nog een paar extra macro en functie toetsen bij geplaatst zodat je deze per game makkelijk kan gebruiken. Ook hebben ze de tweede Windows toets vervangen door een Sharkoon toets, wat neerkomt op een FN toets bij andere toetsenborden. Hiermee kan gebruikt worden gemaakt van de mediatoetsen die onder de F toetsen geplaatst zijn.

De K30 heeft verder een lichtelijk ‘stoer’ uiterlijk welke niet te overdreven is, zoals sommige fabrikanten nog wel eens willen doen bij goedkope toetsenborden. De gele accentjes maken het toetsenbord wel helemaal af.

Bij zowel de muis als het toetsenbord word een software schijfje meegeleverd, helaas zijn dit beide losse programma’s die geïnstalleerd moeten worden en niet zoals we dat nu veel zien één software pakket voor alle hardware. Dus na de twee programma’s geïnstalleerd te hebben komen we bij de software zelf. Het is niet het mooiste pakket wat ik ooit gezien heb, maar het volstaat. Je kan er alles instellen wat je maar kan instellen en het doet zijn werk goed. Het uiterlijk is niet te schreeuwerig maar zou wel eens een oppoets beurt kunnen gebruiken.

Bij de muis vinden we in het eerste scherm de mogelijkheid tot het instellen van de knoppen. Alle knoppen kunnen veranderd worden en er worden standaard een heleboel opties gegeven, daarnaast kun je met macro’s de muis nog verder eigen maken. De standaard opties gaan van klikken en scrollen tot het direct afsluiten van vensters en het vergrendelen van je pc. In totaal zijn er vijf verschillende profielen in te stellen zodat je voor verschillende games verschillende instellingen bij de hand hebt.

In het tweede scherm kunnen de instellingen aangepast worden die invloed hebben op de prestaties, dingen als de DPI en de gevoeligheid op alle assen. De instellingen zijn verder niet zo heel spannend, DPI loopt van 600 tot 8200 en de polling rate kan ingesteld worden op 250/500/1000hz. Voor de rest van de waardes kan er een getal gekozen worden tussen de 1 en de 10 wat staat voor een lage naar een hoge waarde.

Het laatste scherm betreft het RGB LEDje. Voor de kleur valt te kiezen uit 24 vooraf ingestelde kleuren, in tegenstelling tot de 16.6 miljoen kleurkeuzes die andere fabrikanten meestal aanbieden. De vraag is dan hoeveel van die 16.6 miljoen ga je ook echt gebruiken. Binnen de 24 kleuren zit genoeg keuze om de M51 op je bestaande kleurenpallet af te stemmen. Wel heeft de RGB last van het blauwige wit. Dit wil zeggen dat wit niet echt wit is maar erg neigt naar blauw. Verder valt er nog een effect in te stellen, hier valt te kiezen uit een bepaald percentage aan en een breathing effect op een bepaalde snelheid.

Het ontwerp van de software die bij het toetsenbord hoort is qua design al een stuk beter dan die van de muis. Het is strakker en alles zit mooier in de bijbehorende vakjes. In het beginscherm kun je het meeste doen, hier kun je namelijk alle standaard toetsen voorzien van een nieuwe taak. Deze nieuwe taak kan bestaan uit een macro, een toetsencombinatie of een muisknop. Ook hier zijn er vijf profielen in te stellen voor verschillende games. Op het toetsenbord zitten bovenop de P1/P2/P3 knop waarmee tussen de eerste drie profielen geschakeld kan worden.

In het volgende scherm kun je instellen wat de vijf macro toetsen precies doen, hier valt uit vele verschillende dingen te kiezen. Van macro’s en muistoetsen tot het opstarten van programma’s en het besturen van je mediaspeler. Dan blijft alleen nog het laatste scherm over en daarin staat niet erg veel. Hierin valt de verlichting aan te passen en of je wel of niet de Windows toets ingeschakeld wilt hebben.

Voor de verandering beginnen we nu met het toetsenbord. Het toetsenbord bevat zoals gezegd rubber dome switches. Dit wil zeggen dat onder de toetsen een matje ligt welke er voor zorgt dat er een contactje kortgesloten wordt en er zo een signaal naar de PC gestuurd word. Deze switches zijn aan de zware kant en hebben een korte travel. Deze switches kom je heel vaak tegen in de goedkopere toetsenborden omdat deze in productie simpelweg erg goedkoop zijn.

Het toetsenbord is prettig in gebruik, mede door het trapsgewijs kunnen instellen van de hoek waarop het toetsenbord staat ten opzichte van het oppervlak waar deze op staat. Door de aanwezige (kleine) palm rest is het toetsenbord ook prettig te gebruiken bij lange game sessies. Ook staat de K30 stevig op tafel en valt niet te verschuiven. Zeker als de extra meegeleverde rubberen kapjes over de achterste pootjes gezet worden.

Qua toetsen heeft Sharkoon niet zoveel speciaals gedaan met de K30, op de spatiebalk na dan. Deze hebben ze namelijk groter gemaakt en steekt daardoor aan de onderkant een stuk uit. Buiten dat dat er wat stoerder uitziet (wat uiteraard ook direct betekent dat je daardoor beter presteert in games ;)) is het ook makkelijk omdat je dan minder hoeft te richten om op die spatiebalk te rammen.

De muis is voor het grootste deel erg prettig in het gebruik, maar er zitten een paar ontwerp kwesties in waarbij ze misschien toch een andere keuze hadden moeten maken. In het algemene gebruik is de muis erg prettig en houd goed vast. Wel moet je er op letten dat dit echt een palm gripper is en geen enkele andere stijl toelaat. Maar waar hij voor gemaakt is doet hij dan ook goed. De rubberen plaatjes aan de zijkant zorgen voor een goede grip en de extra knoppen op strategische plekken maken hem handig in gebruik.

Maar die knoppen zijn ook een van de dingen die wel anders hadden gemogen. Voor mijn gevoel zitten er namelijk drie verschillende switches in. De main switches komen bij Omron vandaan en zijn zoals je van Omron mag verwachten. De voor- en achteruit knoppen aan de zijkant en de knoppen die je indrukt wanneer je het scrollwiel opzij drukt bestaan uit switches van het het merk Huano. Dit merk zien we wel vaker bij secundaire knoppen. De switch onder het scrollwiel, de dpi knop en de knop bij je duim zijn gewone simpele pcb-switches. En als laatste heeft de knop bij je ringvinger een switch gekregen van een onbekend merk die een stuk zwaarder is dan de rest. Al met al zorgt dit allegaartje er voor dat bijna elke knop anders voelt qua klik wat in gebruik minder prettig is.

Bij de muis wordt een setje extra glijders meegeleverd, hierbij ga ik me gelijk afvragen “waarom?”. Hebben ze zo weinig vertrouwen in hun glijders, of is het zodat je minimaal één keer je muis kan openen? (schroefjes zitten onder de glijders) Zeker weten zullen we het nooit doen, wel zijn de glijders die er onder zitten van goede kwaliteit en slijten ze tot dusver niet snel. Met de verwisselbare gewichtjes kun je de muis nog verder af stellen naar je eigen wensen.

De muis heeft verder geen last van acceleratie, jitter of andere probleempjes. Dit komt mede doordat de DPI niet lager kan dan 600 waardoor acceleratie, waar deze sensor last van heeft bij lage DPI’s, omzeilt wordt. Samen met de Mouse Bungee zorgt dit voor probleemloos gamen, zolang je geen games speelt die je op ultra-lage DPI settings speelt.

Sharkoon heeft met de K30 en de M51+ twee goede producten neergezet die met redelijke specs en een bijbehorende lage prijs prima mee kunnen komen met de concurrenten. De muis roept met zijn verschillende switches wel een apart gevoel op bij gebruik, maar als je dit, en het feit dat de minimale DPI 600 is, buiten beschouwing laat is het een prima muis die met zijn goede laser sensor zorgt voor prima all-round prestaties. In gebruik is deze zeer prettig door de vormgeving en het aanbrengen van rubberen platen bij zowel de duim als de ringvinger en pink. Wel is dit een muis puur voor liefhebbers van de palm grip. Met de meegeleverde mouse bungee heb je ook nog eens geen last van de kabel en heb je een paar extra USB poorten.

Het toetsenbord heeft met zijn niet te overdreven ‘stoere’ uiterlijk in ieder geval de ‘looks’ kaart al in handen. Samen met het feit dat hij ook nog eens prettig in gebruik is en vrij af te stellen naar eigen wensen mag er gezegd worden dat dit voor de prijs een meer dan prima toetsenbord is en een prima prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Sharkoon is een mooie weg opgeslagen met hun Sharkzone serie. Alle producten zijn mooi op elkaar afgestemd en van alle randapparatuur is er iets aanwezig in de serie. Zo gaan de K30 en de M51+ perfect samen met de Sharkoon H40 die hier laatst voorbij kwam. De bungee word overigens onder de noemer MB10 ook los verkocht.

Ook kittens zijn er dol op, dat haaien geel.

Heb je genoten van deze review? Dan wordt een leuke reactie natuurlijk altijd gewaardeerd! Ook voor kritisch commentaar zijn jullie natuurlijk van harte welkom om te reageren. Dit zorgt alleen maar voor meer motivatie om door te gaan en punten om op te kunnen verbeteren.

Bekijk ook eens mijn andere reviews.

Naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Shark Zone K30 Illuminated Gaming Keyboard?

mooie review, heb het toetsenbord zelf ook, leuk toetsenbord voor het geld, enige nadeel vind ik dat de verlichting op ze laagste stand nog steeds te fel is, en dat ze toetsen een lange travel distance hebben, met gamen is dit niet zo zijn.
Net deze toetsenbord binnengekregen en vond de knoppen gewoon te zwaar. Om aan te geven hoe zwaar: woorden met dubbele letters erin krijg je niet snel getypt. het typt niet echt lekker vlot.

Misschien voor gamers alleen maar voor ook gewoon te gebruiken wat je al snel doet achter de pc kan ik hem echt niet aanraden.

persoonlijk zou ik hem zelfs niet voor gamen willen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door kurosh op 2 september 2015 23:22]

zag deze review ook bij de buren, dacht eerst dat hij gestolen was, maar blijkbaar heb je op allebei een account :P
Kan je dit toetsenbord ook zo instellen dat hij meteen de mediatoetsen pakt ipv eerst FN in te drukken?
Niet dat ik weet, en helaas kan ik het ook niet meer testen nu ik het toetsenbord niet meer bij de hand heb.