Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM Review

TheLion01 18 augustus 2015, laatste update op 19 augustus 2015, 787 views

Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM

Een upgrade gedaan op zowel mijn Windows 8.1 Pro als mijn Windows 8.1 met Bing computer. Upgrade verliep soepel en het besturingssysteem werkt super. Het OS ziet er mooi uit en werkt (vergeleken met Windows 8.1) uitstekend op computers met toetsenbord en muis.

Pluspunten

• Mooie interface
  • Handig startmenu
  • Fijne Universal apps
  • Gemaakt voor PC met toetsenbord en muis

Minpunten

• Nog enige inconsistentie
  • Candy Crush wordt meegeleverd

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4

Windows 10: Upgrade & Review

door TheLion01
Apparaten
Ik heb bijna alle apparaten in mijn huis geŘpgraded naar Windows 10. Ik wil het met name hebben over mijn Compaq CQ5225NL desktop en mijn ASUS X205TA Eeebook. De Compaq werd origineel geleverd met Windows 7 Home Premium maar ik heb hem zelf later naar Windows 8.1 Pro gezet. Hierdoor kreeg ik nu de gratis upgrade naar Windows 10 Pro. De ASUS wordt geleverd met Windows 8.1 met Bing. Een speciale versie van Windows 8.1 waarbij Bing de standaard zoekmachine is. Deze versie krijgt een gratis upgrade naar Windows 10 Home.
Upgrade
Compaq
Voordat ik op vakantie ging had ik op mijn Compaq desktop al de upgrade gereserveerd. Toen ik terug kwam van vakantie was de upgrade echter nog niet voor mij beschikbaar. Omdat ik geen geduld heb en meteen wilde upgraden heb ik gebruik gemaakt van de Media Creation Tool die Microsoft beschikbaar stelt. Het upgraden zelf verliep zonder problemen.

https://farm6.staticflickr.com/5671/20687706931_072374c5f4_c.jpgWindows 10 op mijn Compaq

ASUS
Mijn ASUS heb ik pas een paar dagen geleden gekocht maar het eerste wat ik deed was deze upgraden naar Windows 10. Hiervoor heb ik ook weer gebruik gemaakt van de Media Creation Tool. Tijdens de installatie liep ik wel tegen een probleempje aan. Door het geringe opslaggeheugen van 32 GB van de ASUS had de setup nog een extra station van minimaal 9 GB nodig om bestanden op te plaatsen. Deze bestanden waren nodig om later nog terug te kunnen naar Windows 8.1 met Bing. Ik stopte een MicroSD-kaartje van 32 GB in de laptop en daarna verliep de setup zonder problemen. De installatie zelf duurde wel vrij lang op de ASUS vond ik zelf. Hij duurde ongeveer een uurtje.

https://farm6.staticflickr.com/5696/20654690536_323909ba65_c.jpgWindows 10 op mijn ASUS

Rest van de computers
Ik heb op mijn Compaq desktop de setup nog een keer gestart. Dit keer om een installatie USB-stick te maken voor de rest van de computers, zodat ik Windows 10 niet steeds opnieuw hoef te downloaden. Ook op deze computers verliep de setup zonder problemen. Bij bijna alle computers had ik geen problemen met drivers, alleen bij een Acer Aspire Timeline X was de standaard video-driver van Windows 10 niet goed. Ik kon alleen maar een resolutie van 1024 x 600 gebruiken terwijl de resolutie van de laptop 1366 x 768 is. Ik heb daarna de Intel HD Graphics driver van Windows 7 ge´nstalleerd en toen kon ik weer de native resolutie gebruiken. Fijn!
UI & Features
Start Menu
Microsoft heeft de Windows 10 user interface zo ontworpen dat hij vertrouwd voelt voor Windows 7 en voor Windows 8.1 gebruikers. En in mijn opzicht is ze dat goed gelukt. Het nieuwe start menu is nu niet meer schermvullend en bestaat uit snelkoppelingen zoals we die kennen in Windows 7 Ún Live Tiles zoals we die zien in Windows 8.1. Ik vond de Live Tiles in Windows 8.1 zelf al erg fijn maar ik vind het nog fijner dat ze nu in een klein startmenu weergegeven worden. Het is wat mij betreft Microsoft goed gelukt om het beste van beide werelden te combineren.

https://farm1.staticflickr.com/731/20494211139_70386e6f94_c.jpgHet nieuwe Start Menu

Desktop
De desktop heeft ook een kleine make-over gehad. De desktop heeft nu een donkere taakbalk en de standaard icoontjes zoals bijvoorbeeld die van de prullenbak zijn opgefrist met een nieuw design. Ik vind de donkere taakbalk zelf erg mooi en handig omdat je je daardoor meer kan concentreren op de daadwerkelijke content die wordt weergegeven. Zoals een programma bijvoorbeeld.

Multiple Desktops & Task View
In OS X en Linux kennen we het gebruik van meerdere desktops al langer en het is goed om te zien dat Microsoft het nu ook in Windows 10 heeft ge´ntroduceerd. Door meerdere desktops te gebruiken kun je meer overzicht creeŰren wanneer je veel verschillende vensters hebt openstaan. Een overzicht van je desktops en openstaande vensters zie je in Task View, welke je bereikt door op het icoontje op de taakbalk te klikken of door WinToets + Tab op je toetsenbord in te te drukken. Task view is een fijne feature en is veel handiger dan het oude Aero Flip 3D dat werd ge´ntroduceerd in Windows Vista en wat in Windows 7 nog steeds beschikbaar was. Task View lijkt een beetje op Mission Control in OS X maar dat is helemaal niet erg want het werkt erg goed in OS X en nu in Windows ook.

https://farm6.staticflickr.com/5725/20515929028_41d32c5907_c.jpgMet het gemarkeerde icoontje naast search open je Task View

Action Center
Het Action Center zoals we die zagen in Windows Phone 8.1 is nu ook naar de desktop gekomen. In dit menu kun je snel notificaties van al je apps zien en snel wat instellingen veranderen zoals bijvoorbeeld Wi-Fi of Bluetooth aan en uit zetten. Ik vond het zelf ook erg fijn om te zien dat het Action Center goed samenwerkt met Outlook 2013 waardoor mijn meldingen van Outlook ook in het Action Center tevoorschijn kwamen. Handig!

https://farm6.staticflickr.com/5649/20058396324_1937ed2ea7_c.jpgAction Centre

Standaard Universal Apps
Microsoft heeft de standaard apps die ze meeleveren ook een flinke make-over gegeven en ze kunnen nu in een venster draaien. En dat pakt positief uit. De standaard-apps van Windows 8.1 waren ideaal voor op een tablet, maar op een desktop of laptop zonder touchscreen kwamen ze wat minder goed uit de verf. Dit was met name door ze er erg simpel uitzagen en veel functies niet direct zichtbaar in de interface waren. (Grrr Charms…) Ook moest je vaak horizontaal scrollen in een app, iets dat niet erg natuurlijk aanvoelt met een muis. Microsoft heeft de apps op Windows 10 op dusdanige manier ontworpen dat ze fijn werken op zowel een touchscreen, als met een muis. En ik vind dat ze dat goed is gelukt.

https://farm1.staticflickr.com/670/20060001603_1651e537e5_c.jpgNieuws & Store

Met name de agenda-app vond ik een genot om mee te werken (nog fijner dan de ingebouwde agenda van Outlook 2013), en ik vond het ook erg goed om te zien dat deze nu ook kan synchroniseren met een Google-account.

https://farm6.staticflickr.com/5649/20492968700_09a87857e1_c.jpgWindows 10 Agenda

Ook de app Instellingen ziet er nu veel beter uit en heeft veel meer instellingen dan in Windows 8.1. Deze app moet op termijn het configuratiescherm gaan vervangen, maar ik heb het gevoel dat dat nog even gaat duren. Veel instellingen moeten nog steeds worden veranderd in Configuratiescherm en dat vind ik jammer. Het zorgt voor inconsistentie.

Ook zijn nog niet alle apps overgezet naar de nieuwe designlanguage. De app ‘Eten & Drinken’ heeft bijvoorbeeld nog steeds het oude design uit Windows 8.1. Windows 8.1 apps werken dus ook nog steeds op Windows 10. Apps die in Windows 8.1 gebruik maakten van het Charms menu heb deze opties nu in een menu linksboven staan. Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze functies gewoon in de interface van de app zelf komen te staan.

https://farm1.staticflickr.com/770/20058824394_821a23041e_c.jpgEten en Drinken

Wat ik zelf ook erg storend vond was het feit dat na de upgrade het spel Candy Crush ineens op mijn PC stond.

Microsoft Edge
In Windows 10 introduceert Microsoft een nieuwe browser die Internet Explorer moet gaan vervangen: Microsoft Edge. Deze browser is helemaal vanaf de grond opgebouwd en ontworpen als een Universal App. De browser is erg snel en laadt de wegpagina’s erg goed maar voelt nog wel een beetje spartaans aan. Veel functies zitten er nog niet in en bijvoorbeeld extensies zijn er ook nog niet. Volgens Microsoft komen die nog wel. Een fijne toevoeging aan Edge vind ik de instelling voor een donkere interface. Deze heb ik meteen ingeschakeld omdat het me meer laat concentreren op de webcontent zelf. Ik heb zelf altijd een favorieten werkbalk ingeschakeld, maar in Edge vind ik deze erg onhandig omdat ik de mapjes niet zelf kan rangschikken. Dit gebeurt automatisch op alfabetische volgorde. Ook vind ik dat in Edge, alle werkbalken samen veel ruimte innemen op het scherm. Op een 1366 x 768 scherm vind ik dit zelfs erg hinderlijk. Microsoft Edge voelt gewoon nog niet af en dat is jammer want Microsoft Edge is wel een goede browser. Hij scoort goed op de HTML5 test (zie screenshot) en hij is daarbij ook nog eens erg snel. Microsoft blijft natuurlijk nog veel sleutelen aan de browser en ik ga Edge over een half jaar nog een keer de kans geven. Tot die tijd blijf ik liever Firefox gebruiken.

https://farm1.staticflickr.com/649/20058395924_2f13647fae_c.jpgMicrosoft Edge scoort goed op de ACID3 test
Privacy
Veel mensen klagen over het feit dat Windows 10 automatisch gegevens over je computergebruik naar Microsoft doorstuurt. Een groot deel van deze sluizen zijn dicht te zetten door tijdens de upgrade niet te kiezen voor ‘express settings’ maar door de privacy-instellingen handmatig te veranderen. Ook is er in de nieuwe Instellingen-app een menu voor privacy waar je veel privacy instellingen uit kunt zetten.
Al met al vind ik Windows 10 een geslaagde upgrade. Voor mij persoonlijk is Windows 10 een genot om te gebruiken. Ik kon best goed overweg met Windows 8.1 maar ik kon me erg storen aan de inconsistentie en de twee werelden die er waren in dat OS: De klassieke desktop en de ModernUI. In Windows 10 zijn deze twee samen gebracht tot ÚÚn en ik vind dat Microsoft hier goed in geslaagd is. De upgrade naar Windows 10 verliep erg goed. Daar komt bij dat het gratis is voor Windows 7 en 8.1 gebruikers en dan kan ik alleen maar zeggen dat ik iedereen aanraad te upgraden naar dit nieuwe OS. Ik geeft dit OS als cijfer een dikke 8,5/10. Er gaat 1 punt vanaf omdat er nog enige inconsistentie is en een half punt omdat er zomaar een spelletje (Candy Crush) mee wordt geleverd zonder dat ik dat wil.

Heb jij ook een Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM?

Nette review.

Gebruik het nu 2 weken, maar deze week draait het steeds slechter. Hoog CPU gebruik, maar door wat ik kan het niet vinden. En als na een tijdje rechtonder ik boven bv het ProcessExplorer incoontje hang om te checken wat er zoal gebruikt wordt aan geheugen, dan krijg ik geen infornatie meer. Andere ook niet, behalve actiecenter. Nog nooit last van gehad. Met XP, W7, W8, W8.1 niet, maar met W10 opeens wel. Ik kijk het nog even aan en dan ga ik een reset doen, want dit is niks.

Edge biedt optie aan wachtwoorden op te slaan, maar die doet het niet. Extensies komen waarschijnlijk in april.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 18 augustus 2015 19:25]