Specificaties 15,4" (1920x1200), 200GB - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad W500 (NRA3JMH) Review

Baseboy 10 januari 2010, laatste update op 14 januari 2010, 5.450 views

Lenovo ThinkPad W500 (NRA3JMH)

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Accu duur
  • Robuust
  • Ligt gewicht 2,5 KG
  • Thinklight

Minpunten

• Geen webcam

Heb deze laptop nu 1 week in gebruik. en moet zeggen is een prima laptop. Zoals bekend bij Thinkpads moet je aan de toetsen wennen maar werk er al langer mee aangezien ik er van me werk ook een heb. Maar daar mag zoals bekend geen eigen software op helaas. Daarom besloten voor me eigen er een aan te schaffen.

Featureset

Voor mijn gebruik is de Intel Core Duo Mobile T9400 meer als genoeg. De reeds aanwezige 4 GB mem is ook dik in orde hij draait Windows vista business zonder problemen. De videokaart een FireGL Mobility v5700 kan met gemak de 1920x1200 (WUXGA) aan. Geeft een mooi strak bureaublad weer. Voor alle specs van deze laptop klik dan even op deze link

touchpad

De touchpad gebruik ik eerlijk gezegd niet vaak die word alleen gebruikt als ik op reis ben op de vliegvelden. Heb er gelijk een docking station bijgekocht (TP Essential port replicator). zodat ik thuis hem dock en met een 23" inch en draadloos toetsen bord werk. Dus over het touchpad volgt er later meer.

*update*

zit nu met de touchpad aan het werk aangezien battery eater loopt. Reageert goed aan de buiten kant van de touchpad kan je netjes scrollen van boven naar beneden. aan de onder kant van links naar rechts. Met dat rare rode puntje wat tussen het keyboard zit werk ik sowieso nooit. Maar denk als je het gewend bent het ook wel oké zou zijn. Merk nu ook gelijk je kan de toetsen indelen. Krijg steeds meer onder zoek op dit ding meer volgt }>

Accuduur

Wissel telkens van batterij gebruik naar stroom gebruik en hij houdt het 3,5 uur uit op zuinigste modes. en met goed gebruik is ie na 2,5 uur leeg. Aangezien je op vliegvelden altijd wel stroom kan vinden is dit ook totaal geen probleem voor mij. Dus geef ik dat zeker goede beoordeling.

Interne simkaart

Dit is ook een leuk onderdeel van de laptop. Heb zelf op me GSM internet via T-Mobile. Heb me kaartje er even in gestopt en ja werkt prima. Nadeel is wel de batterij eruit om je simkaart erin te stoppen. Voordeel is weer ze kunnen niet zomaar je simkaart er even uithalen. Dit heeft mede te maken vermoed ik met de housecall wat je kan doen met de laptop. Uit is Uit en als je hem aanzet je komt er niet meer op. Vermoed ook dat de GPS via telefoon masten gaat. Dat moet ik nader onderzoeken.

Beveiliging

De eerste keer met de vingerafdruk scan had ik een probleem. Oorzaak was een klein litteken op me wijsvinger dus dat keurde ie af. Daarna een andere vinger gepakt en werkte perfect zeker een leuke future op deze laptop. Handig voor het aanmelden vinger erover en je bent ingelogd.

De bouw kwaliteit

Ook dit is een punt waarom een thinkpad. Ze staan er gewoon om bekend dat ze stevig zijn. Aangezien ik in de tunnelbouw zit. Komen we in alle uithoeken van de wereld. Dus dit is een punt dat gewoon goed moet zijn. Ligt en stevig omdat ie overal mee naar toe gaat in een laptop rugtas. Soms valt me tas wel eens je kent dat wel.

Persoonlijk vind ik dat hier ook de look bij hoort die de thinkpads hebben. Gewoon retro style zeg maar. Niks blinkend niks geen poespas gewoon netjes mat zwart. Persoonlijk is dat ook weer goed. Meeste denken o is een oude laptop dus jatten ze niet eens :). Is voor mij persoonlijk een ding wat belangrijk is zeker als af en toe je laptop op kantoor staat waar je internet heb, of op een TBM en je bent zelf even weg koffie drinken of zo. Persoonlijk trek ik ook gelijk de Intel en Vista sticker er af.

Persoonlijk gebruik

Deze laptop word hoofd zakelijk gebruikt voor privé doeleinden. Daarom een dus iets groter model en een zwaardere kaart zodat ik ook spellen kan draaien of een film kan bekijken. We zitten meestal op hotel en dan is het gewoon leuk als je vrij bent even een spel spelen om te relaxen. Dan is een groot scherm een must. Maar ook voor me werk voor met Siemens Step 7 de PLC software te bewerken en storingen daarin zoeken mocht er geen Field PG op de bouw aanwezig zijn dan is de hoge resolutie echt een punt erbij. Had via me werk een 14" maar dat was dus echt maar niks om daar fatsoenlijk mee te werken. Daarom gekozen voor een groter scherm.

Persoonlijk wou ik eerst een siemens Field PG kopen voor prive gebruik maar aangezien de prijzen daar zeer hoog van zijn. Ok ze zijn spat water dicht en echt stabiel werk er vaak mee aangezien ik voor HK field service werk. Maar die prijzen lagen me dus echt wat te hoog en de 2e optie is dus echt dit type.

Update 11-06-2009

Accu haalt nu 4,5 uur. Dat sim gebeuren wat er ook inzit werkt niet 100% je moet echt de simkaart er goed insteken anders ziet hij de simkaart niet. Dit heb te maken met dat rare plastic gedoe om de simkaart eruit te trekken!!! Na dat weggehaald te hebben werkt het prima.

Is ff een kleinigheidje van lenova maar dat zal ook wel weer goed komen denk ik zo. De rest laptop werkt gewoon nog perfect. en heb er echt veel plezier van...

Als je een mooie stevige laptop zoekt is dit echt een must. hoge resolutie, goede processor en voldoende werkgeheugen. Ok de prijs is niet mis je kan ook andere merken kopen met zelfde specificaties maar dan is ie niet zo robuust. Dit is in mijn ogen de beste vervanger tegen een Field PG van Siemens.

Update 26-07-2009

DVD is kapot heb het gemeld bij de web winkel. Moet zeggen die laptop heb gevlogen 6 meter diep scherm is heel en net de DVD id eruit die is kapot echt goede lenovo product

Update 6-10-2009

Zit in China voor me werk nu en heb er vorige week een blueray ingezet verander binnen kort compleet naar windows 7. accuduur zit ik nu op 5 uur. is niet waar ik om vraag was hele investering dit ding. maar werkt prima

Update 13-11-2009

Gisteren Windows 7 64 Bits Ultimate erop gezet. Alle hardware werd herkent nadat ik de Lenovo software erop gezet. Werkgeheugen is uitgebreid naar 8 GB. De harde schijf is ook veranderd naar een 7200 Rpm 500 GB. Heb de hardware in China gekocht en dan hier in Nederland ingebouwd aangezien ik hier een snellere internet lijn heb.

Update 10-01-2010

Heb me laptopje weer terug :) Al sinds vrijdag, was helaas door een maat van me van de trap gevallen. Scherm kapot en behuizing. Moederbord was gelukkig nog heel thx to Microfix (THX Bart voor de goede begeleiding en hulp) die hebben hem weer helemaal netjes als nieuw afgeleverd.

Zo kan je zien hoe sterk de behuizing is althans het frame wat erin zit voor protectie tegen zulke gevallen die ik nu dus even had.

• Thinkpad Advanced Mini Dock
  • Logitech diNovo Media Desktop Laser
  • Dell S2309w Flat panel Monitor
  • Nokia E75
  • Windows 7

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad W500 (NRA3JMH)?

Met die 3 sterren ben ik het wel eens (is nu ook 3 sterren over-aal geworden :P ).

Na het lezen van de review van Thy King (een wat ouder model) stond voor mij eigenlijk al vast dat ik (ooit) een Thinkpad aan zou gaan schaffen. De robuustheid is één van de belangrijkste factoren daarbij voor mij. Ondertussen ben ik geswitcht naar het onderwijs en ja precies jouw Thinkpad had ik ook geselecteerd. Daar betaal ik voor dit ding ¤ 1319,= incl. 320 GB, 4 GB DDR3 intern, DVD Dual Layer brander, Vista Prem. en MS Student Suite (o.a. Office 2007, MS Math en Flight Sim X (die ik dan gelijk te koop aan biedt :) )). Voorwaar geen verkeerde prijs lijkt mij.

Omdat mijn oog op die machine was gevallen (overdrachtelijk dan) vond ik het erg leuk om deze review te zien. Want ook bij Lenovo zie je zo nu en dan door de bomen het bos niet meer, ze bieden steeds meer laptops aan.
Had via me werk een 14" maar dat was dus echt maar niks om daar fatsoenlijk mee te werken. Daarom gekozen voor de betere specificaties.
Ik ben ook iemand die altijd voor zo'n groot mogelijk scherm gaat. Gewicht boet me niet, ik gooi hem achter in mijn auto en een klein scherm vond ik tot nog toe niets. Maar voor mijn vrouw net een Netbook gekocht en tot mijn grote verbazing was op dat schermpje (1024 x 600) ook nog heel goed te werken. Een 17" scherm had ik pas gezien bij een laptop van mijn neef. Maar dat apparaat is zo huge (kreeg bijna pleinvrees) en zo onhandig om nog even op schoot te nemen, dat ik ook heb besloten voor dit scherm (15,4") te gaan. Maar om nou te zeggen dat dat betere specificaties zijn gaat me te ver. Het zijn andere specifcaties! Er zijn hier op T.Net horden mensen te vinden die de betere specificatie een 12"scherm vinden. Het ligt er gewoon aan wat je wilt.
Wat wel een betere specificatie is (ten opzichte van de meeste 15"schermen) is de fantastische resolutie van 1920x1200 (WUXGA)!
Voor mijn gebruik is de Intel Core Duo Mobile T9400 meer als genoeg.
Volgens mij heb je de bijna de top-of-the-bill te pakken...... De dual cores lopen nu tot de T9800 (bijna 3 GHz), maar die winst valt allemaal best mee. Of quad-cores meer opleveren hangt sterk van je applicaties af. De Extreme is veel sneller, maar die kost dan ook bijna net zoveel als deze hele laptop. Dus ik geloof dat je voor deze prijs niet gek veel snellers kunt vinden in de markt! Als je nog een snelheidsboost wilt zou je voor een andere HDD (of nog beter SSD) moeten gaan.
De touchpad gebruik ik eerlijk gezegd niet vaak....
Jammer dat je hier niet wat meer over zegt. De meest touchpad vind ik een crime, maar soms moet je ze wel gebruiken. Dus als je hier nog wat over toe zou kunnen voegen....
thuis hem dock en met een 23" inch...
Met welke resolutie draai je dan? Wat is de maximale resolutie die de kaart op een extern scherm weer kan geven?

Fijn dat ik deze review heb gelezen, maar wat uitbreiding links en rechts zou zeer welkom zijn. Veel succes met je laptop.
De laptop die jij bedoelt komt zeker bij megasellers, via surfspot, vandaan. De laptop daar heeft echter alleen een VGA aansluiting en geen Display Port zoals deze.

Ben zelf ook opzoek naar een leuke vervanger voor m'n T60, de huidige laptop van het laptop project van de TU's trekt me niet zo zeer. Daarom maar zelf opzoek naar een degelijke Thinkpad. _/-\o_
Korte review, erg basic view geef je op alle aspecten.

Ik vraag mij meerdere dingen af:

- Wat doe je precies met de laptop dat deze aan jouw eisen voldoet?
- Als je veel onderweg bent, waarom dan niet een kleiner model of een model met integrated videochip / betere accuduur?
- Je hebt gekozen voor een machine met daarin een FireGL videokaart. Kan je hier wat meer info/benchmarks over geven, en hoe deze jou helpt in bepaalde programma's?

Het zou fijn zijn een wat uitgebreidere review te zien over deze aspecten en onder meer ook het gebruiksgemak in bijvoorbeeld verschillende OS'es (als je die gebruikt) of in andere situaties.

Toch een beetje informatief, krijgt van mij 3 sterren omdat je sowieso alles netjes hebt ingedeeld en ook informatie over onder andere batterijduur geeft, wat bij een laptop een vrij groot aspect is.

Succes met de laptop!
Mega dingen die Thinkpads!
Heb er zelf ook een paar gehad.
Thinklight blijft een toffe uitvinding.
Wederom hulde aan Lenovo/IBM.

Watvoor software zit er bij die simkaartlezer?
Geinige review, maar er staan nog wel wat spelfouten in, en er ontbreken wat lidwoorden.

Ik heb zelf een T61 en daarvoor een T40 en T42 gehand (alles 2e hands, nieuw is voor mij als 18 jarige niet te betalen :+ ) en ben er echt super tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 11 januari 2010 00:41]

Heb ook lang moeten na denken.
is hele investering. maar dat is het sowieso bij laptop of pc. Blijft veel geld kosten en hopen dat je goede hebt is afwachten!!

Je kan bv PC van 3000 euro kopen nieuwste van het nieuwste en hardware draait niet goed of is slecht.

Bij lenovo mijn mening heb je kwaliteit en goed spul. Oké je betaald er voor maar het is het geld waard
Zal dat gelijk even toevoegen.

Is me eerste review dus doe me best. Heb je misschien een tip voor een benchmark programma dan draai ik die gelijk ook even.

[Reactie gewijzigd door Baseboy op 13 mei 2009 13:39]

Voor de batterij kan je het best "BatteryEater" gebruiken.
Verder kan ik voor benchmarks heel erg 3DMark '06 en Vantage'06 aanraden, verder misschien wat browsen.
Vaak zijn er genoeg te vinden.

SuperPi is ook leuk ;)

Succes ermee, alvast een goede uitbreiding gedaan!
Zodra de Benches er zouden zijn, geef ik je in ieder geval 4 sterren.
Dat battrij eten vind ik maar niks heb bijna 1:47 toen nog 22,4 procent over

morgen doe ik weer verder daarmee...
moet nu even wat doen op stap gaan en van me vakantie genieten :+
Thx voor de tips!!! ga er gelijk weer mee aan de slag heb net de interne Simkaart reader geprobeerd dat werkt ook leuk. :)

Het externe scherm draait op 1920 x 1080 32 bits 60 Hz

de verwoording met betere specificatie bedoel ik groter scherm is in mijn ogen beter als een kleiner scherm. Zoals jij ook al aangeeft een 17" is gewoon weer veel te groot. Voor mij persoonlijk is 15,4 de ideale grote!
Waarom in jou geval dan een speciale FireGL kaart? en geen Normale 'game' kaart?
Ps. wat plaatjes van je laptop erbij, scherm @WUXGA bijv, en je rev is 4 sterren waard.
Waarom speciaal die kaart?

Zodat ik ook kan gamen en hoge resolutie kan draaien! Dit is zeker handig met Step 7 zie je net weer meer netwerken! Dat kan zeker met mijn werk PLC S7 programmeur en troubleshooter al hoop tijd schelen zeker als je online mee kijkt in de PLC.

Heb nu ook wat meer info over de accu haal nu 4,5 uur op zuinige stand :)
Dus zal nog een 9 cell accu bestellen dan redt ik zeker 6 uur plus die 4,5 is 10,5 uur :D
Genoeg ook al heb je overal oplaad kansen.

Al met al was een goede investering heel die laptop...
Omdat dit een workstation "laptop" is.
Vandaar ook de heerlijk hoge resolutie.
Deze zal je niet zo snel tegenkomen op een normale consumentenlaptop.
Kan dus met gemak bv Autocad draaien enzo. :)

Heb zelf binnenkort de voorganger, de T61p. :)
Workstation Laptop Dit!! sorry ga ff naar de gamma :)

Geniet er van heel de laptop
Heb sinds kort ook een lenovoa, een T500.

Helaas ben ik wat minder te spreken over de vermeende kwalitieti van lenovo.

Zo heb ik ontzettend last van een flexible toetsenbord. Hier zijn al veel klachten over geweest in VS/Canada. Daar zijn de toetsenborden omgeruikd. Hier in Nederland willen ze van niets weten.
Ik heb bij mijn pa voor Spanje een simkaart in zijn SL500 gedaan. Dat zit ook op zo'n rare plek bij het draadloze netwerkkaart. De GPS doet het buiten perfect. Gaat niet via de GSM maar echt via eigen antenne. Ik moet zeggen het is wel een perfecte laptop. Thinkadvantage is zo'n mooi systeem dat je al vanuit je bios je hele Windows even 1 maand terug kan zetten en je bestanden kan bewaren. Super systeem.

Eerlijk gezegd vind ik de features van Lenovo best goed als ik kijk naar de tools van mijn HP 6910P die ik meteen eraf heb gesloopt. Zoals de Thinkconnect hoe lekker dat werkt dat je ook gewoon een andere startpagina, ip etc kan instellen bij elk apart draadloos netwerk en dat je ook je netwerkkaart uit kan schakelen bij gebruik van je wlan en vica versa.