Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 32GB Zwart Review

kingnelis 18 augustus 2015, laatste update op 18 augustus 2015, 730 views

Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 32GB Zwart

Dual sim telefoon met goede specs voor nette prijs.

Pluspunten

• Asus software vult de functies van android goed aan maar verpest de user interface niet.
  • Goede accuduur
  • Snel in gebruik

Minpunten

• Ligt door formaat niet fijn in de hand
  • Volumeknoppen aan de achterkant is niet mijn ding
  • Geen gangbaar model in Nederland, accesoires zijn moeilijk te vinden

Ik heb deze telefoon gekocht als vervanging van mijn Nexus 5. De nexus 5 beviel goed, alleen omdat ik ook een zakelijk telefoonnummer kreeg was hij overbodig omdat ik geen zin had in 2 telefoons in mijn zak, 1 telefoon die niet aan gekoppeld is met de carkit en al het andere wat komt kijken bij 2 telefoons.

Door de vele versies die er zijn van de Zenfone 2 is het wel handig om te vermelden dat ik voor deze review de 64gb versie met 4gb ram gebruik.

Design
Het design van de Zenfone 2 is netjes, oogt high end met de geborsteld staal look op de achterkant. Hij voelt ook niet goedkoop aan zoals vele Samsungs.

Zijn er ook mindere punten aan het design?
Ja, ik vind hem (door zijn formaat) niet heel fijn in de hand liggen. De aan uit knop zit op een moeilijke plaats (dit is overigens geen probleem, het scherm kan geactiveerd worden door 2x op het scherm te tikken.

De software
Persoonlijk vind ik de integratie van de Asus software met Android zeer goed gelukt. Het vult android aan met wat handige functies maar laat Android vrij standaard. Wat in mijn ogen ook het beste is.. er is niets mis met de interface van Android.

Een paar handige kleine dingetjes die Android wel verbeteren:
  • Dubbeltikken op het scherm schakelt het scherm in, dubbelklikken op een leeg gebied schakelt het scherm uit
  • Dubbeltikken op de home knop maakt het scherm kleiner waardoor hij beter te bedienen is met 1 hand
  • Uitgebreide mogelijkheden om batterij te sparen
  • Mogelijkheid om dataverkeer niet toe te staan voor bepaalde programma's (ik werk op het moment in belgie, en met facebook is een bundeltje van 200mb zo op)
Prestaties
Benchmarks zeggen mij persoonlijk niet zoveel. Ik heb niet zoveel geļnstalleerd als ik op de Nexus 5 had.. maar hij voelt wel vlotter aan. Heb nog geen last gehad van vertragingen of stotterend beeld. Geen idee of dit nog het geval is als ik meer installeer.

Accuduur
Ik laad mijn telefoon elke dag op, als ik deze regelmatig gebruik heb ik aan het einde van de dag altijd nog wel zo'n 40% over.. Als ik hem weinig gebruik kan ik er makkelijk 2 dagen mee doen.

Mocht de accu toch leeg zijn, dan is hij met de bijgeleverde snelle oplader in zo'n 1.5 uur weer op te laden.

Het hoesje
Accesoires voor de Zenfone 2 zijn moeilijk te vinden in Nederland omdat de telefoon daar ook niet officieel op de markt is. Ik heb op ebay een hoesje gekocht voor 14euro (incl verzenden). Dit hoesje doet hetzelfde als Asus View Flip Cover. Het is in feite een hoesje met aan de voorkant een gat erin waarmee je het touchscreen nog kunt bedienen. Asus heeft er software voor geschreven waarmee je snel toegang hebt tot een aantal functies (Klok (met aantal gemiste oproepen, sms en mail), Agenda, Muziek (werkt ook met de spotify app, wat een grote plus is voor mij), Zaklamp, Camera, snelle instellingen en het weer). Als je het hoesje open klapt gaat het scherm automatisch aan.

Ik denk dat de prijs kwaliteit van deze telefoon niet te verslaan is. Alles wat er op zit is gewoon goed gebouwd, het geeft niet het idee dat ergens op bespaart is. In mijn ogen is dit een high end telefoon met een middensegment prijs.. Nu zal de brute kracht van sommige CPU's in high end telefoons vast wel beter zijn dan die van de Intel Atom.. maar je merkt nergens dat dit een probleem is.

Al met al ben ik uiterst tevreden met deze telefoon.

Heb jij ook een Asus Zenfone 2 (ZE551ML, Z3580) 32GB Zwart?

Ik heb deze telefoon zelf via dx.com gekocht. Daar kun je ook een hoop hoesjes kopen, bijvoorbeeld de flipcover deluxe (7,95), een schokbestendige case (4,95) en een sileconen hoesje (1,95). ;) tip
hij is daar ook ongeveer ¤150,- goedkoper