×

Help Tweakers weer winnen!

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty NL) Review

marowi 17 augustus 2015, laatste update op 17 augustus 2015, 397 views

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty NL)

Een geweldig toetsenbord om te zien evenzo om op te typen. Helaas niet bedoeld voor reizende ICT'ers en minder geschikt voor Mac OS. Microsoft is erin geslaagd een nog comfortabeler toetsenbord dan de Ergonomic 4000 te maken.

Pluspunten

• Design
  • Comfort

Minpunten

• Toetsen snel vast bij kruimels
  • Batterijen snel leeg bij vaste toetsen
  • Geen OS X Drivers

Ik heb dit keyboard in een set gekocht, samen met de Microsoft Sculpt Ergonomic Mouse.

Als je vanaf een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 komt (zoals ikzelf), zal je een aantal dingen opvallen:
  • De polssteun is van veel beter materiaal gemaakt, is comfortabeler dichtbij de randen en (nog!) minder plakkerig.
  • De toetsen zijn vlakker, en de aanslag is veel korter. Er is voldoende feedback om goed te typen
  • De spatie is gesplitst, en werkt hierdoor veel beter
  • De extra keyboard ophoger onder je polsen (die niet iedereen gebruikt, ik wel) is magnetisch geworden en klikt makkelijk onder je keyboard.
Je zult even moeten wennen aan de positionering van de Home/End/PgUp/PgDn/Delete en Insert knoppen, deze zijn zo op het toetsenbord gezet dat de breedte beperkt blijft. Tevens is er geen enkele indicatie op het toetsenbord of deze aan staat, en of Caps Lock aan staat.

Persoonlijk ben ik erg tevreden over het keyboard, de toetsaanslag is lekker en het losse numpad zorgt ervoor dat je je muis een stuk dichtbij hebt (wanneer je het numpad niet gebruikt). De letters zijn lekker groot, en duidelijk leesbaar wanneer je even niet meer weet waar je vingers stonden, en de ergonomie is net zoals bij de 4000 uitstekend.

Helaas een tweetal minpunten: er zijn geen Mac OS drivers beschikbaar, nu werken de volume knoppen wel gewoon en de Play/Pause knop ook, maar als je iTunes verder wil bedienen om bijvoorbeeld naar het volgende of vorige liedje te springen, zul je aan de slag moeten met 3rd party software.

Daarnaast heb ik dit toetsenbord gekocht om elke dag mee te nemen naar de klant (ik ben consultant), en hier is de Sculpt duidelijk niet voor bedoeld. Nu kun je natuurlijk dat al een beetje ruiken gezien het geen bluetooth toetsenbord is en de aan/uit knopt ontbreekt. Het toetsenbord heeft een kleine ontvanger, welke in het geval van de desktop set weggeborgen wordt in de muis.

Helaas beschikt dit toetsenbord niet over een fatsoenlijk power management systeem. Waar infrarood afstandsbedieningen al sinds jaar en dag weten dat wanneer je een toets ingedrukt houd, je na een minuut of 2 moet afslaan, blijft dit toetsenbord zenden. Dit heeft tot vervelend gevolg, dat wanneer je dit toetsenbord vaak in je tas stopt, hij binnen 2 weken leeg zal zijn.

Een kleine constructiefout verergerd dit probleem, ook voor de niet reiziger. Het toetsenbord tracht het principe te volgen van toetsenborden waarbij de ruimte tussen toets en bord zo klein is, dat er geen kruimels tussen kunnen vallen. Helaas is de ruimte bij dit toetsenbord te groot gelaten, wat betekent dat er juist kruimels vast blijven zitten. In combinatie met power management probleem, levert dit ook problemen op voor desktop gebruikers die niet on-the-go zijn.

Als laatste is het misschien opgevallen dat ik met geen woord gerept heb over het kleine numpad wat bijgeleverd wordt. Zelf gebruik ik deze niet. Het kleine numpad beschikt over alle toetsen die je verwacht, aangevuld met een backspace, een calculator knop en een clear knop. Wat deze laatste doet is mij onbekend (Mac OS), maar ik vermoed de "C" functie van de calculator aanroepen.

De stroomvoorziening komt van een kleine knoopcel (zoiets als de bekende CR3202), omdat twee AAA cellen zoals in het hoofdtoetsenbord niet passen in de hoogte. Naar het schijnt heeft het numpad geen last van de energieproblematiek waar het hoofdtoetsenbord aan lijdt.

Eindconclusie
Een geweldig toetsenbord, zowel om te zien als te gebruiken.
Voor de thuisgebruiker of de vaste werkplek werknemer, die niet in de buurt van zijn toetsenbord eet.
Als reizende ICT'er zul je twee setjes oplaadbare AAA batterijen aan moeten schaffen, en enigszins moeten oppassen met de kruimels in je tas.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty NL)?

Inderdaad niet voor de reizende IT'er. Niet alleen door de batterij duur, maar ook omdat het zo fragiel is als de nete. Altijd netjes beschermt in de tas gezeten maar toch na 2,5 maand de geest gegeven. Typt heel lekker en helpt ook zeker tegen de RSI klachten, maar alleen als het op een bureau staat, anders is het een waardeloos fragiel bagger ding.