Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,6Gbps - Bekijk alle specificaties

KPN WiFi Versterker DualBand Review

gigi71 16 augustus 2015, laatste update op 16 augustus 2015, 488 views

KPN WiFi Versterker DualBand

Simpele dual-band versterker om je bestaande wireless netwerk te versterken.

Pluspunten

• Simpel in te stellen en in gebruik
  • Bereik is goed
  • Duidelijke Nederlandse handleiding

Minpunten

• Beperkt aan te passen.
  • Duidelijke Nederlandse handleiding... die niet helemaal correct/volledig is

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4

Inhoudsopgave

• Inleiding
  • Installatie
  • Gebruik
  • Handleiding
  • Conclusie

Ik had me via de tweakers website aangemeld om de KPN Music Box te testen. Naast een KPN Musixc Box kreeg ik ook deze dualband WiFi versterker opgestuurd.

Na het doorbladeren van de (overigens zeer uitvoerige) handleiding was mij snel duidelijk dat ik niets aan dit apparaat had. Ik wilde deze versterker namelijk niet met een ethernetkabel aan mijn draadloze router (een Asus RT-AC66) aansluiten, maar draadloos als versterker gebruiken. Volgens de handleiding kon ik dan niet gebruik maken van de 5Ghz versterking. Gelukkig werd mij op de informatieavond bij Tweakers verteld dat dit wel kon als je de 5Ghz band koos om te versterken.

Installatie

Ik heb de wireless versterker boven op de eerste verdieping neergezet. Met mijn laptop aan het op de onderzijde genoemde SSID verbonden en de versterker ingesteld om mijn 5Ghz band te versterken. De installatie kan ook via de WPS knop.

Gebruik

De versterker is draadloos verbonden aan één (in mijn geval 5Ghz) SSID en zet deze door in zowel de 2,4 als de 5Ghz band. Deze versterker ondersteunt ook 802.11AC en kan dus ook gebruikt worden om 5Ghz 802.11A, N en AC ondersteuning aan je bestaand draadloos netwerk toe te voegen.

Ik heb thuis 3 x een 2,4Ghz SSID en 3 x een 5 Ghz SSID (regulier, muziek en guest in beide banden). Ik geef de SSID's standaard 2.4Ghz of 5Ghz in de naam mee (ik wil met mijn 5Ghz apparaat wel aan een 5Ghz SSID verbinden) Omdat deze versterker één SSID versterkt en op zowel 2,4 als 5Ghz uitzendt heb ik nu een SSID met 5Ghz in de naam op 2,4Ghz. Dit is verder uiteraard geen probleem.

Ik heb nu op zolder ook prima bereik in zowel de 2,4 als de 5Ghz band.

Handleiding

Bij de wireless versterker zit een uitgebreide handleiding van 48 pagina's waarin de installatie in verschillende situaties duidelijk met plaatjes beschreven wordt. Helaas werd daarin beschreven dat de situatie die ik wilde (versterker draadloos aangesloten en toch zowel 2,4 als 5Ghz band ondersteuning) niet mogelijk was. Gelukkig bleek dit achteraf niet te kloppen. Had ik deze echter gekocht en dit gelezen dan was deze direct retour richting leverancier gegaan in de veronderstelling dat ik er niets aan had. Hopelijk past KPN dit nog aan.

Als je een simpel (zowel om in te stellen als in gebruik) wireless versterker zoekt is dit een prima apparaat. Het bereik bij mij op zolder (betonnen vloer) is een stuk beter geworden sinds deze versterker op de eerste verdieping staat. De ca. ¤80 die deze versterker moet kosten vind ik zeker niet te veel voor deze versterker die ook 802.11AC ondersteunt. Wil je graag alles tot in detail zelf kunnen instellen, dan is dit niet het juiste apparaat voor jou.

Heb jij ook een KPN WiFi Versterker DualBand?